Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ايران گفت: در شرايط کنوني، جريان اصلاحات در برابر جريان برانداز قرار گرفته است، چون اين جريان راديکال، رقيب اول خود را در حال حاضر اصلاحات مي داند و به همين دليل عمده فشارها را بر اين طيف سياسي معطوف کرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هادي خانيکي شامگاه چهارشنبه در نشستي با عنوان `کنش سياسي در فضاي مجازي` در شيراز افزود: اصلاح طلبي شيوه اي است که با توجه به ظرفيت هاي درون کشور سعي در ساماندهي اوضاع از طريق گفتگو دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين فعال سياسي اصلاح طلب اظهار داشت: هم اينک سطح نارضايتي ها و بي اعتمادي در جامعه نسبت به گذشته افزايش پيدا کرده، در مقابل نيز سطح اميد به آينده نيز تنزل يافته و در اين بين جريان برانداز نيز با تمام قوا به ميدان آمده است و در فضاي مجازي و ماهواره اي به شدت به طرح مباحث مختلف و دامن زدن به اين وضعيت مي پردازد.
خانيکي در ادامه ضرورت پيش روي کنشگران سياسي را برقراري تعادل و توازن بين فضاي مجازي و محيط واقعي دانست و افزود: لازم است که کنشگران سياسي فضاي مجازي به محيط واقعي نزديک شوند.
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ايران در ادامه سخنان خود گفت: کنشگر سياسي اگر با هنر بيگانه باشد قطعا در سياست ورزي موفق نخواهد بود.
خانيکي با اشاره به اينکه سياسيون و انقلابيون در گذشته از هنر دور مانده بودند اما در دوره کنوني سياست بدون فرهنگ عقيم خواهد ماند، اظهار داشت: کار مدني و حزبي در عصر کنوني متفاوت از گذشته و لازم است که دانش هاي جديد را به آن تزريق کرد.
وي کنشگري در فضاي واقعي و مجازي را از هم تمايز داد و گفت: کنشگران سياسي در عصر کنوني با جامعه اي تغيير يافته و سخت روبرو هستند که وارد عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات شده است.
خانيکي به توصيف جامعه نظارتي و جامعه نظاره گر اشاره کرد و گفت: در کنشگري سياسي در فضاي مجازي با نوعي خاص از فعاليت به اسم گرايش به سست کوشي و تنبلي مواجه هستيم چون فعاليت سياسي حقيقي اغلب در محيط واقعي شکل مي گيرد.
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ايران عنوان کرد: فعاليت در فضاي مجازي الزاما منجر به فعاليت سياسي نمي شود، فضاي مجازي در اغلب موارد تنها کنشگران سياسي را به کنشگران آنلاين تبديل و شخص را نظاره گر تربيت مي کند.
وي فشردگي زمان و مکان، افزايش سطح اطلاعات افراد از يکديگر، در هم آميختن حريم خصوصي و عمومي افراد و افزايش سرعت انتقال اخبار را از جمله خصوصيت عصر کنوني عنوان کرد و افزود: امروزه خبر از رسانه ها جلوتر حرکت مي کند که بخشي از اين ويژگي ها فرصت و بخشي نيز تهديد است.
او انسان کنوني را همواره در حال بلعيدن اطلاعات توصيف کرد و گفت: کارايي مغز انسانها نيز تک بعدي شده و به جاي انديشيدن و تفکر بيشتر در حال جذب اطلاعات گوناگون است.
** فضاي مجازي به جاي پل، ديوار برافراشته است
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ايران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: فضاي مجازي در جامعه ايران به برخي تعارض هاي قومي، جنسيتي، نسلي و ... دامن زده و به جاي ايجاد پل هاي ارتباطي و گفت و گو، ديوارها را برافراشته است.
وي با بيان اينکه برخلاف تصور عموم، فضاي مجازي امکان گفتگو را محدود کرده است، گفت: فضاي مجازي ظرفيت گفتگو کردن و مجادله با رعايت اصول انساني را محدود و محيطي براي گسترش بي اخلاقي و توهين را گسترش داده است.
وي اظهار داشت: در عصري به سر مي بريم که با انقلاب شبکه هاي اجتماعي، تلفن همراه و اينترنت توام است و اين سه عامل باعث تغيير شگرف در جهان کنوني با دوران گذشته شده است.
اين استاد علوم ارتباطات اجتماعي با اشاره به اينکه در پي بروز اين وضعيت انواع کنش ها از جمله کنش سياسي تغيير يافته است، افزود: در دهه هاي گذشته ورود ويدئو به جامعه جهاني که عنوان رسانه ياغي در توصيف آن به کار مي رود کنترل را ناممکن کرد تا حدي که تغييرات در اروپاي شرقي نيز مبتني بر نوع استفاده از ويدئو بود.
وي سابقه وجود شبکه هاي اجتماعي در ايران را مربوط به دوران مشروطه دانست و تشريح کرد: اين شبکه ها از گذشته در قالب احزاب و تشکل ها وجود داشته اما از ساليان اخير که شبکه هاي اجتماعي به سمت مجازي شدن سوق پيدا کرد تحزب و کنش سياسي نيز زير سوال رفت.
خانيکي با طرح اين سوال که نخست بايد مشخص شود که اين تغيير ايجاد شده و کنشگري سياسي مجازي در امتداد ،تکميل و يا تضعيف کننده کنشگري سياسي در محيط واقعي است يا خير؟ ادامه داد: فعالين حوزه ارتباطات معتقدند که اين تغييرات در امتداد کنشگري در محيط واقعي نيست و در نقطه اي آن نوع کنشگري قطع و تغييرات جديد و مجازي شکل گرفته است.
وي که معتقد است تغييرات کيفي پردامنه عصر کنوني جامعه ما را نيز در بر گرفته است، گفت: در دهه هاي گذشته خانواده تاثيرگذارترين نهاد در انتخابات ايران بود اما اکنون اين تاثيرگذاري به سمت فضاي مجازي و کانال هاي اجتماعي سوق پيدا کرده است.
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ايران اظهار داشت: ميل به ديده شدن در کنشگري هاي سياسي افراد را وادار به زدن حرف ها و اقداماتي مي کند که صرفا ديده شوند، يکي از جذابيت ها و ويژگي هاي تکنولوژي هاي ارتباطي نوين نيز اين مساله است که امکان ديده شدن را فراهم مي آورد.
خانيکي با بيان اين مطلب که فعاليت در فضاي مجازي الزاما منجر به فعاليت حقيقي سياسي نمي شود، گفت: فضاي مجازي در اغلب موارد تنها کنشگران سياسي را به کنشگران آنلاين تبديل و شخص فعال عرصه سياست را به فردي نظاره گر تبديل کرده است.
وي تصريح کرد : در فضاي مجازي سه نوع کنشگر سياسي وجود دارد که بايد از هم تمايز داده شوند ،گروه اول مانند رئيس جمهوري دوره اصلاحات است که سرمايه خود را بيرون از فضاي مجازي کسب کرده و عملا سوژه اين فضا نبوده و به اين سمت کشيده شده است.
او ادامه داد: دسته دوم کساني هستند که حضور در فضاي مجازي به مطرح شدن آنها افزوده که از اين دسته مي توان به اساتيد دانشگاه ها، بازيگران، روزنامه نگاران اشاره کرد که فضاي مجازي به معروفيت بيشتر آنها کمک کرده است.
خانيکي دسته سوم را اينگونه توصيف کرد: اين قشر کساني هستند که تشخيص سياسي ندارند و صرفا فعال فضاي مجازي بشمار مي روند و سوژه و پرورده اين محيط هستند که اين گروه تحولات زيادي در عرصه رسانه به وجود آورده و سياست را رسانه اي کرده و جامعه را به دنبال خود کشانده اند.
وي سلبريتي ها را از نخبگان تمايز داد و افزود: در بعضي موارد تاثير سلبريتي ها در جامعه از نخبگان بيشتر است و اين پديده باعث شد که يکي از کانديداي دوره گذشته انتخابات رياست جمهوري براي راي آوردن، تلاش براي بهره گيري از ظرفيت `تتلو` خواننده زيرزميني و سوژه فضاي مجازي داشته باشد، هرچند که اين کار در فضاي واقعي موفق آميز نبود.
عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت ايران اظهار داشت: در شرايط کنوني جامعه به ميانجي هايي نياز دارد که از فضاهاي پرهياهو مجازي امکاني به سمت توسعه فضاي گفتگو محور و دموکراتيک در محيط واقعي ايجاد کند.
اين نشست را جمعيت زنان مسلمان نوانديش استان فارس برگزار کرد.
9873 / 2027
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۳۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری فرد هتاک فضای مجازی در چالوس

سرهنگ محسن سلیمانی فرمانده انتظامی شهرستان چالوس گفت: در پی کسب خبری مبنی بر هتک حرمت و حیثیت از سوی یک صفحه اینستاگرامی با انتشار تصاویر کاندیدا‌ها و تمسخر آنان و انتشار اخباری تحت عنوان افشاگری بر علیه برخی افراد ومسئولان با هدف تشویش اذهان عمومی در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

او افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی، متهم شناسایی و با هماهنگی قضائی در اقدامی غافلگیرانه دستگیر شد.

سرهنگ سلیمانی گفت: متهم در تحقیقات و بازجویی‌های فنی پلیس به بزه انتسابی اقرار کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و سپس روانه زندان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سکانسی از قسمت جدید افعی تهران در فضای مجازی وایرال شد
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • خسرو غفوریان کیست؟
  • زبان طنز نیشدار است
  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
  • فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد
  • فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد
  • دستگیری فرد هتاک فضای مجازی در چالوس