Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@17:45:35 GMT

انسجام «اميد» مصادره به مطلوب نمي شود

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۱۴۴۶۰

انسجام «اميد» مصادره به مطلوب نمي شود

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- حضور 271 نماينده مجلس با آراي مخالف، موافق و ممتنع براي بررسي CFT که بيش از همه با هماهنگي نمايندگان فراکسيون اميد محقق شد؛ به خودي خود پاتکي بود که نقشه طراحان آبستراکسيون را برهم زد و نمي توان آن را مصادره به شخص يا راي کرد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، مجلس شوراي اسلامي با پيوستن ايران به کنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم موافقت کرد؛ نمايندگان با وجود همه مخالف گويي ها و هجمه ها درباره اين لايحه، منافع ملي را با توجه به اقتضائات و ضرورت هاي کنوني کشور در اولويت قرار دادند و با غلبه آراي موافق CFT تصويب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مخالفت ها با آخرين لايحه FATF از ماه ها قبل و به شيوه هاي گوناگون اعم از رسانه ها، تريبون هاي سياسي- مذهبي همچون نماز جمعه، برگزاري تجمعات اعتراضي و به ويژه سخنراني ها و موضع گيري ها متناقض برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به پذيرش استانداردهاي مورد تاکيد گروه ويژه اقدام مالي آغاز شده است و هنوز نيز ادامه دارد.
در جلسه روز چهارشنبه (يازدهم مهرماه) مجلس شوراي اسلامي مقرر شد که صبح يکشنبه (پانزدهم مهرماه) بررسي لايحه CFT در دستور کار مجلس قرار گيرد؛ در خبرهاي غيررسمي و شبکه هاي اجتماعي گمانه هايي درباره احتمال ايجاد آبستراکسيون (عدم حضور عمديِ گروهي از نمايندگان مجلس در هنگام رأي‌گيري، به ‌قصد از اکثريت انداختن مجلس و جلوگيري از تصويب يک لايحه يا طرح) از سوي نمايندگان جريان مخالف با الحاق ايران به کنوانسيون هاي بين المللي و رعايت استانداردهاي گروه ويژه اقدام مالي مطرح شده بود؛ حربه اي که با درايت و فرصت شناسي و حضور منسجم اعضاي فراکسيون اميد و نمايندگان مستقل مجلس ناکام ماند.
انسجام حضور نمايندگان موافق CFT در روز يکشنبه به گونه اي بود که برخي نمايندگان مخالف نيز آن را بي سابقه توصيف کرده اند؛ در همين زمينه محمد مهدي زاهدي نماينده مردم کرمان و عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس گفت: «حضور 271 نماينده در مجلس بسيار بي سابقه بود، حتي در جلسه وزرا هم اين تعداد نماينده حاضر نبودند. چون احتمال مي دادند دوستان ولايت مجلس را از اکثريت بيندازند، براي همين برنامه ريزي کرده بوده اند هر طور شده اف اي تي اف تصويب شود.»
حضور هماهنگ و منسجم نمايندگان باعث شد، مخالفت ها با لايحه الحاق ايران به کنوانسيون بين المللي مبارزه با تامين مالي تروريسم نه فقط آراي نمايندگان بر تصويب اين لايحه موافق شود بلکه اجماعي که نمايندگان مخالف با همکاري ايران با FATF– که لازمه آن رعايت 41 استاندارد ارائه شده از سوي اين گروه براي خروج جمهوري اسلامي از فهرست سياه است- از قبل مدعي آن بودند و به واسطه آن براي ايجاد آبستراکسيون پافشاري مي کردند، شکل نگيرد، در اين ميان اما برخي ديدگاه ها و نظارت درباره مصادره به مطلوب اين انسجام و هماهنگي به اسم يکي از اعضاي فراکسيون اميد حکايت دارد؛ ديدگاهي که با فرض محال بودن آن، طرح آن نيز ممکن است انسجام و همبستگي موجود در اين فراکسيون را تحت الشعاع قرار دهد.
حضور 271 نماينده اعم از مخالف و موافق و داراي راي ممتنع در تصويب يا عدم تصويب يک لايحه يا طرح، با توجه به اظهارات برخي نمايندگان و همچنين مروري بر آراي ماخوذه در مصوبات مجلس، پررنگ و منسجم است و نمي توان به صرف اينکه فلان رسانه يا جريان مخالف از يک شخص يا احوالات او براي توجيه مواضع خود درباره يک موضوع يا مساله نام مي برد، آن را ناديده گرفت و از آن مصادره به شخص يا راي کرد.
لايحه الحاق ايران به کنوانسيون بين المللي مبارزه با تامين مالي تروريسم در مجلس با 143 راي موافق، 120 راي مخالف و 5 راي ممتنع از مجموع آراي 271 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد؛ حضور 271 نماينده با هماهنگي و همبستگي نمايندگان فراکسيون اميد مجلس نه فقط حضور شخص يا اشخاصي خاص، به خودي خود آبستراکسيون را نقش بر آب کرد.
سيام**3050**1834
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدزمان رضایی شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران شهرستان با بیان اینکه انتخابات یکی از تاثیرگذارترین مباحث در موضوع نظام اسلامی و کشور است، بر اهمیت انتخاب درست و کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی تأکید کرد و از جمله شاخصه‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی از دید امامین انقلاب را تعهد، تخصص و تقوای سیاسی برشمرد.

امام جمعه شهر زیراب با اذعان بر اینکه تعهد یعنی فرد در همه اصول زندگی‌اش دستورات قرآن حاکم باشد، به ضرورت شناخت نماینده مجلس به شرع اسلام اشاره کرد و توضیح داد: وقتی می‌گوئیم مجلس شورای اسلامی، این قید اسلامی بودن برای مجلس یعنی نماینده باید نسبت به مسائل دینی و شرعی آگاهی لازم را دارا باشد و دیگر اینکه، نمایندگان مجلس، نماینده مردم مسلمان و معنقدی هستند که برای حاکمیت اسلام و شرع مقدس اسلام هر چه داشتنه‌اند، از مال وجان، همه را فدا کردند.

وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر تخصص نمایندگان مجلس، خاطرنشان کرد: این افراد در جایگاه نماینده مجلس به عنوان یک الگو معرفی می‌شوند و باید در یک یا چند حوزه دارای تخصص بوده و صاحب نظر باشند؛ چراکه نگاه آنها باید ملی و حتی جهانی باشد.

حجت الاسلام رضایی مهم‌ترین گام برای موفقیت در این زمینه را تقوای سیاسی برشمرد و آن را موجب عاقبت بخیری فرد در دنیا و اخرت دانست و افزود: تمام کسانی که به مقام شهادت رسیدند، ابتدا تقوای سیاسی داشتند و مقدمه تقوای سیاسی، تقوای فردی است.

وی یکی از بزرگ‌ترین خلاءها را همین مسئله تقوای سیاسی عنوان کرد و در رابطه با معنای تقوای سیاسی گفت: یعنی فرد آرمان‌های شریعت و انقلاب اسلامی را بر همه چیز حتی جایگاه و آبرو خویش مقدم بدارد.

امام جمعه شهر زیراب با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید تابع محض ولایت فقیه باشند، ولی فقیه را دیده‌بان انقلاب، نظام و اسلام دانست و گفت: تبعیت از ولی فقیه در تمام موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر آحاد جامعه واجب است؛ بویژه بر کسانی که مسئولیت دارند و نمایندگان مجلس در این زمینه باید از هر جهت الگو باشند و با توجه به فرمایشات حضرت آقا مبنی بر اینکه نمایندگان حق دخالت در عزل و نصب مسئولان را ندارند، نمایندگان نیز باید تابع محض باشند.

وی در رابطه با شفافیت مالی نمایندگان گفت: تمام اموال نمایندگان مجلس و فرزندانش باید قبل و بعد از چهار سال رصد و اعلام شود چراکه این مسئولیت بسیار حساس است و نباید با کسی تعارف داشت و همه بدانند مجلس محل درآمد نیست بلکه محل تلاش و خدمت به مردم است.

این مسئول یک معیار برای نماینده مجلس را تقوای سیاسی و عدم بداخلاقی در تبلیغات عنوان کرد و گفت: اگر فردی تقوای سیاسی نداشته باشد و در زمان انتخابات بداخلاقی کند، همین نقطه آغاز انحراف اوست.

کد خبر 6099834

دیگر خبرها

  • رئیس فراکسیون کارگری مجلس: درخواست ابطال مصوبه دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری داده شده
  • سلیمی نماینده مجلس: بعضی از نمایندگان کمتر از ۱۰۰ روز در مجلس حضور داشته‌اند
  • پیش‌نویس لایحه تحریم مقامات دیوان لاهه در مجلس نمایندگان آمریکا در دست اقدام است
  • اعتراف دیرهنگام یک نماینده مجلس: برخی نمایندگان نه یکی بلکه چندتا شاسی‌بلند گرفته‌اند
  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده