Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد نعمتی با اعلام برگزاری نشست «نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» با اهدافی چون ایجاد شبکه تقسیم کار ملی در حل مسائل اقتصادی و سیاسی، گفت: ۱۵۰ نخبه علوم انسانی امروز در دانشگاه امام صادق(ع) برای ایجاد این فضا گرد هم می آیند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: دانشگاه امام صادق(ع) امروز (پنجشنبه، 19 مهر) میزبان نشست «نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست به همت مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(منا) با هدف آشنایی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی با یکدیگر، معرفی مراکز مختلف در حوزه علوم انسانی اسلامی و معرفی هسته‌های علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی برگزار می شود.

 

از این رو، با «محمد نعمتی»، استادیار دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(منا) و دبیر علمی هم اندیشی نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

چه ضرورت هایی برای استفاده از توان نخبگان جوان در فضای تحول علوم انسانی وجود دارد؟

 

در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی از ظرفیت های علمی استادان استفاده کرده ایم و اکنون بدین جا رسیده ایم؛ موفقیت ها و کاستی ها نتیجه همان تفکرات است. معتقدم  اگر بخواهیم یک شیفت پارادایمی و ساختاری در فضای علوم اجتماعی و سبک زندگی اسلامی ایرانی داشته باشیم، راهی نداریم جز این که دنبال افکار جدید برویم، افکار جدیدی که برآمده از نسل جدید هستند.

 

با این وصف و با چنین نگاهی نمی توانیم از کسانی که ۴۰ سال قبل و در آن فضا تفکر کرده اند، انتظار نوآوری داشته باشیم، قطعا آنان می توانند راهنمایی کنند ولی نوآوری ها معمولا از افراد جوان بر می آید.  البته توجه داشته باشیم که تحولات شگرف اوایل انقلاب هم نتیجه توان و فکر نسل جوان آن روزگار بود که امروز در مقام پیشکسوتان این مسیر حضور دارند.

 

ما امروز بحران های سیاسی و اجتماعی در جامعه کم نداریم، راه حل این بحران ها در دست اندیشمندان دهه های ۴۰ و ۵۰ نیست، لذا ضرورت دارد که نسل جدید وارد میدان شده و همفکری برای حل چالش های امروز داشته باشند. این سنت تاریخی است، نو آوری برآمده از فکر جوان است، خلاقیت از ذهن خسته شصت هفتاد ساله بر نمی آید.

 

هم اندیشی «نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی» با چه اهداف و راهبردهایی برگزار می شود؟

 

ما دو هدف را دنبال می کنیم: نخست شناسایی نخبگان جوان و آشنا کردن آنها با یکدیگر، ما دانشگاه های خوبی در کشور داریم از جمله شیراز، یزد، اصفهان، تبریز و ...  که در این دانشگاه ها پژوهشگران جوان فبسیاری فعالیت دارند اما یا از کارهای هم خبر ندارند یا یکدیگر را نمی شناسند، این نکته مهمی است که از سرمایه هایی که داریم استفاده کنیم و این هم افزایی صورت پذیرد.

 

اگر بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که گروه های تخصصی در مراکز مختلف یکدیگر را بشناسند و مرتبط شوند در این صورت شبکه ای ایجاد می شود که بتوانند تقسیم کار ملی در حوزه حل مسایل اقتصادی و سیاسی داشته باشند.

 

آیا مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(منا) زیر نظر نهاد یا وزارتخانه ای خاص فعالیت دارد؟

 

خیر؛ زیر نظر نهاد یا وزارتخانه نیستیم. ما به عنوان زیرمجموعه کنگره علوم انسانی اسلامی فعالیت داریم. این کنگره را می توان از مجموعه فعالتی های آتش به اختیار دانست که شش هفت سالی است فعال شده و ما در منا با هدف هم افزایی پژوهشگران فعالیت می کنیم.

 

خلاء چنین فعالیتی را با تمام وجود احساس کردیم و این اقدام را به فعالیت آتش به اختیار تفسیر می کنم و خوشحالم که در هم اندیشی امروز میزبان 150 نفر از نخبگان علوم انسانی هستیم که از این تعداد 45 نفر از استان ها و بقیه از تهران در این نشست حضور دارند.

 

آیا از حوزه های علمیه نیز در این هم اندیشی شرکت می کنند یا نشست فقط ویژه دانشگاهیان است؟

 

بله؛ از حوزه نیز حضور دارند، البته با توجه به اینکه حوزه های علمیه در فضای رشته علوم اجتماعی چندان فعالیت ندارند و معدود افرادی در این عرصه کار کردند؛ لذا طلاب تنی چند از حوزه علمیه قم و خراسان،  که در حوزه علوم اجتماعی کار کرده اند و رساله یا پژوهشی در این باب دارند، در هم اندیشی حاضر می شوند.

 

این هم اندیشی در قالب چند کمیسیون فعالیت می کند؟

 

در پنج کمسیسون «اقتصاد»، «مدیریت»، «علوم سیاسی»، «جامعه شناسی»، «فلسفه و روش». البته رشته های دیگری هم هستند اما فعلا بضاعت ما این تعداد است و تلاش می کنیم که در اینده افزایش یابد.

 

 ارایه مقالات در این هم اندیشی به چه صورت است؟

 

دستور کار کمیسیون ها حداقل دو و حداکثر چهار مقاله است، در هر کمیسیون 30 نفر حضور دارند و اصرار بر ایجاد فضای گفت وگو و تعامل است. نمی خواهیم صرفا شاهد یک طرفه صحبت کردن باشیم بنابراین ارایه مقاله نیز در فضا و بستر تعامل و گفت وگو است.

 

زمان دقیق برگزاری هم اندیشی و برنامه کمیسیون ها چگونه سامان یافته است؟

 

این هم اندیشی امروز (پنجشنبه، 19 مهر) در دانشگاه امام صادق(ع)، تالار آیت الله مهدوی کنی، برگزار می شود. از ساعت 8 تا 10 افتتاحیه، 10 تا 12 ارایه مقالات، 12 تا 14 ناهار و نماز و بازدید از نمایشگاه مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)، 14 تا 16 ادامه ارایه مقالات و 16 تا 18 اختتامیه مراسم است.

 

چه کسانی در برنامه افتتاحیه و اختتامیه سخنرانی می کنند؟

 

در برنامه افتتاحیه حجت الاسلام «رضا غلامی»، به عنوان خیر مقدم سخنان کوتاهی دارند و در ادامه «مسعود درخشان»، موسس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی(ره) سخنرانی می کنند و همچنین «عطاء الله رفیعی آتانی» نیز سخنرانی دارد. از سوی دیگر در برنامه اختتامیه نیز رئیس کمیسیون ها سخنرانی می کنند. همچنین بنده نیز به عنوان دبیر علمی مباحثی را ارایه می کنم.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد اربعین حسینی اوقات فراغت اردبیل سردار اشتری کانون های مساجد اربعین حوزه هنری علوم انسانی اسلامی هم اندیشی نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اولویت‌دار کارگران و کارفرمایان احصا و مورد رسیدگی قرار گیرد

 آیت‌الله مصطفی محامی  در دیدار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعضای تشکل‌های کارگری و جمعی از دستگاه‌های تابعه وزارت کار در سیستان و بلوچستان اظهار کرد کرد: جایگاه کار در منظومه معارف اسلامی ویژه است و آنچه از مضامین اسلام به دست می‌آید این است که اسلام بیکاری فردی که توانایی کار را دارد نمی‌پسندد و در سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) مشاهده می‌کنیم که از یک طرف کارگران را مورد تکریم قرار داده و در مقابل از فرد بیکار پرهیز دارند.

️امام جمعه زاهدان افزود: روایتی وجود دارد که یک جوانی از جلوی پیامبر اکرم(ص) عبور کرد، جوان برازنده‌ای بود، و امام از این جوان خوششان آمد، صدایش کردند و از او سوال کردند کار تو چیست؟ گفت بیکارم؛ حضرت فرمودند: سَقَطَ مِن عَینی؛ این جوان از چشمم افتاد و این نشان از اهمیت کار در معارف اسلامی است و بیکاری را نمی‌پسندند.

وی بیان کرد: در دوران امام علی(ع) نیز همین گونه بود و در زمانی که مدیریت جامعه اسلامی فراهم نبود ایشان بیکار ننشسته و اقدام به کشاورزی و حفر چاه می کرد و پس از اینکه چاه به آب می‌رسید آن را برای مردم وقف می‌کردند.

️آیت‌الله محامی ادامه داد: نامگذاری یک روز تحت عنوان کار و کارگر تنها جهت تکریم این قشر زحمت‌کش است اما نکته مهم اینست که کاری برای این افراد صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: بنده در گذشته هم عنوان کرده‌ام که باید مهمترین مشکلات حوزه کارگران و کارفرمایان احصا شود و سپس‌ هر یک از مشکلات را اولویت بندی و برای حل اولویت‌ها تلاش کنیم و با این وجود در پایان سال می‌توانیم عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

ا️مام جمعه زاهدان گفت: در حال حاضر درخواست ما از مدیران و مسوولان متولی کار مشخص کردن همین اولویت‌هاست.

وی بیان کرد: گام دوم این است که کارگران و کارفرمایان به تشریح وضعیت کاری خود و میزان پیشرفت‌ها یا پس‌رفت‌ها نسبت به سال‌های گذشته بپردازند.
️نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در کنار این مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید چند اقدام شاخصی که جهت حل مشکلات جامعه کارگران و کارفرمایان صورت گرفته را نیز بیان کنند چرا که جزئی از خدمات نظام اسلامی است.

️وی افزود: جامعه کارگران و کارفرمایان نیز باید مطالبات خود را به طور مشخص فهرست کنند تا مورد پیگیری مسوولان قرار گیرد و نتیجه پیگیری‌ها را بیان کنند و این وظیفه ذاتی دستگاه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

آ️یت الله محامی اظهار کرد: در حال حاضر استاندار نگاه مثبتی نسبت به حوزه‌های اقتصادی دارند و از طرفی با اهتمام رئیس جمهور نسبت به سیستان و بلوچستان فضا برای پیگیری مشکلات و مطالبات جامعه کارگران و کارفرمایان فراهم است و در صورت لزوم بنده هم آمادگی لازم جهت پیگیری مشکلات را دارم و البته باید امورات به صورت کارشناسی شده به بنده ارائه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • چه خدماتی به کارگران نخبه ارائه خواهد شد؟
  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم
  • تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ
  • مشکلات اولویت‌دار کارگران و کارفرمایان احصا و مورد رسیدگی قرار گیرد
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • رادیو انعکاس‌دهنده صدای مردم است
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • جلسه هم اندیشی ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان