Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضرغام گفت: مدیریت خانواده، نقش سرمایه‌های اجتماعی در سرنوشت فرد و جامعه، نقش سرمایه‌های انسانی، اقتصاد خانواده، محیط زیست و سبک زندگی از جمله برنامه‌های بنیاد برای مردمی‌سازی علم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، نصرت‌الله ضرغام، رئیس بنیاد ملی علم در بیست‌ودومین مراسم یادروز حافظ و سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در شامگاه چهارشنبه 18 مهر با اشاره به فعالیت‌های بنیاد ملی علم ایران اظهار داشت: بنیاد علم ایران در 3 محور از توسعه علم و فناوری حمایت می‌کند از جمله مردمی‌سازی علم برای تقویت زیرساخت‌های علم و فناوری و خلاقیت در ایران، رشد سواد علمی جامعه و رفتن به سمت جامعه‌ای فرهیخته که برای این کار ابتدا مدیریت خانواده در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرغام با اشاره به برنامه‌های بنیاد در راستای مردمی‌سازی علم به 6 محور اشاره و اظهار کرد: مدیریت خانواده، نقش سرمایه‌های اجتماعی مانند امید، شادابی، نشاط و آثار آن در سرنوشت فرد و جامعه، نقش سرمایه‌های انسانی، اقتصاد خانواده، محیط زیست و خانواده و سبک زندگی با تاکید بر معرفت و ارزش‌های انسانی 6 محوری هستند که بنیاد برای مردمی‌سازی علم مد نظر دارد.

رئیس بنیاد ملی علم ایران با اشاره به اینکه بنیاد به دانشمندان و حمایت از آنان اهمیت زیادی می‌دهد، بیان کرد: برای حمایت از دانشمندان کرسی‌های پژوهشی به مدت 10 سال در نظر گرفتیم که نخستین کرسی به مرحوم دکتر شهیدی برای زبان و ادبیات فارسی و دومین کرسی به مرکز حافظ‌شناسی شیراز برای حافظ و سعدی تعلق گرفت.

وی با بیان این نکته که حافظ، سعدی، مولوی، نظامی و دیگر شاعران ایران زمین تنها متعلق به این سرزمین نیستند بلکه به همه جهان و جهانیان تعلق دارند، عنوان کرد: نگاه حافظ باید به گفتمان رایج جامعه تبدیل شود.

ضرغام با بیان اینکه جامعیت انسان در توجه به جسم، روان و روح است، تصریح کرد: انسان امروز گمشده‌ای دارد و گمشده آن تعالی و کمال انسان است در اشعار حافظ و مولانا که برگرفته از قرآن است این جامعیت دیده شده و اگر به آنها توجه کنیم به جامعیت انسان می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادی مبنی بر برگزاری همایش انسان‌شناسی با استفاده از نگاه فلاسفه، حافظ‌شناسان و مولوی‌شناسان داده است، خاطرنشان کرد: باید نگاه این شاعران نسبت به این 3 بعد انسان بررسی و بیان شود تا انسان امروز به آرامش دست یابد.

رئیس بنیاد ملی علم ایران با تاکید بر اینکه حافظ، سعدی، مولوی و نظامی نگاهی فراتر از کشور و سرزمین ما داشتند، عنوان کرد: پیام حافظ تنها به ایران نیست بلکه به کل دنیا و برای همه انسان‌ها در طول زمان است چون این پیام نیاز امروز جامعه بشریت است.

ضرغام با اشاره به اینکه کرسی مولوی، سعدی و حافظ در بنیاد علم ایران داده شده است، تصریح کرد: این موضوع باید در ابعاد بین‌المللی دیده شود و نگاه این شاعران گفتمان رایج دنیا شود. مردم دنیا حق دارند که کلام حافظ و مولوی را بشناسند و بهره ببرند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت علوم انسانی گفت: اگر مهندسی و پزشکی رشد کند و به اوج برسد اما در علوم انسانی ضعف وجود داشته باشد نمی‌توانیم به رشد واقعی برسیم و جا دارد که در این بخش کارهای جدی‌تری انجام شود.

در پایان این سخنان تفاهم‌نامه‌ همکاری میان بنیاد ملی علم ایران و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی امضا شد که براساس صحبت‌های رئیس بنیاد سومین تفاهم‌نامه در حمایت از انجمن‌های علمی است.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام امیر رشتبری ظهر جمعه در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذرشهر بر ضرورت تعیین نقشه راه و زمینه‌های مشارکت دادن مردم برای تحقق شعار سال، افزود: با توجه به اهمیت شعار سال و نقش مشارکت مردم در تحقق آن، متأسفانه هیچ برنامه راهبردی از طرف متولیان امر برای مشارکت دادن مردم در این خصوص از طرف مسئولان مشاهده نمی‌شود.

وی شعار سال را نسخه شفا بخش مقام معظم رهبری برای حل مشکلات کشور عنوان کرد و افزود: دولت و مجلس باید بسترهای لازم را برای رفع موانع جهش تولید فراهم نمایند و مشارکت مردم را در خصوص شعار سال به گفتمان عمومی تبدیل کنند.

کد خبر 6095731

دیگر خبرها

  • الگوهای نظارت همگانی و مردمی سازی در مجالس قانونگذاری دنیا
  • ارسال کمک های مردمی به حساب مولانا عبدالحمید کیهان را شاکی کرد /یکی از افراد نزدیک به او و خانواده اش در هتل های گران‌قیمت تهران اقامت داشتند
  • عصبانیت کیهان از ارسال کمک های مردمی به حساب مولانا عبدالحمید /یکی از افراد نزدیک به او و خانواده اش در هتل های گران‌قیمت تهران اقامت داشتند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (16 اردیبهشت)
  • نشست گفتمان سازی بیانات مقام معظم رهبری
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است
  • دشمن از فرهنگ شهادت، هراس دارد