Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیر منابع طبیعی ورامین از بلعیدن خط آهن سراسری تهران – مشهد توسط فروچاله‌ها در دشت ورامین خبر می‌دهد. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا باید هر آن منتظر بلعیدن قطاری پر از مسافر در این مسیر بود؟ به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،«احمد فدایی» مدیر منابع طبیعی ورامین احتمال این اتفاق تلخ را قوی می‌داند و می‌گوید: «سطح آب‌های زیرزمینی هر روز در منطقه پایین‌تر می‌رود و دشت ورامین هر لحظه بیشتر در خود می‌شکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» به گفته او فرونشست‌ها حتی اتوبان حرم تا حرم را هم شیار انداخته است. از نگاه او در این نقطه هم خطر به انتظار مسافران نشسته است. هم راه و شهرسازی درگیر است و هم حوزه ریلی کشور. فاجعه فرونشست در مسیر قطار سراسری تهران – مشهد هم از سدسازی‌ها آب می‌خورد.   فدایی می‌افزاید: «سد‌هایی که بالای رودخانه‌های جاجرود، کن و شور ساختند با کاهش بارش باران همدست شدند تا قلب دشت‌های ورامین را شکافی عمیق بدهند.» دشت ورامین در جنوب پایتخت به گفته این کارشناس از آب‌های سطحی جان می‌گرفت. سفره‌های زیرزمینی هم از این جریان تغذیه می‌کرد، اما برداشت‌های بی‌رویه ترک به جان دشت انداخت. حساب و کتاب‌های سازمان منابع طبیعی نشان می‌دهد که فرونشست‌ها تا عمق ۳۰ متری دشت ورامین را شکافته است. فرونشست‌هایی که طول آن‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر می‌رسد. علاوه بر سدسازی، حفر چاه‌های عمیق هم کشاورزان منطقه را در ردیف نخست متهمین فرونشست‌های خطرناک دشت ورامین قرار داده است.براساس آمار شرکت آب منطقه‌ای تهران، سه هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز شیره جان دشت ورامین را می‌مکنند. مدیر منابع طبیعی ورامین نیز می‌گوید: «باران مرهم درد فرونشست‌ها نیست.» او اعتقاد دارد که تغذیه مصنوعی سفره‌های زمینی و جلوگیری از فرونشست‌های فزاینده می‌تواند تا حدودی فاجعه را در دشت ورامین کاهش دهد. به اعتقاد این کارشناسان، فرونشست‌ها قدرت نگاهداشت آب در درون خاک را گرفته‌اند. دست انتقام طبیعت هم در همین نقطه از آستین زمین بیرون می‌آید. زخم فرونشست امکان هر نوع کشاورزی را از روستای معین آباد پیشوا و «ابردژ ورامین» گرفته است. کشاورزان چاله‌ها را هم با خاک پر کرده‌اند، اما راه به جایی نبرده‌اند. آمار‌های مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین خبر از کاهش وسعت ۸۰ هزار هکتاری زمین‌های قابل کشت به ۳۷ هزار هکتار می‌دهد. به گفته «محمدحسین تاجیک» کمبود منابع آبی باعث شده تا افراد بیش از حد مجاز به استحصال آب از منابع زیرزمینی بپردازند. این استحصال‌ها، آبخوان‌ها را خالی می‌کند. زمین شناس‌ها هم شیپور مرگ «آبخوان ها» را در دشت ورامین به صدا درآورده‌اند! فرونشست ابردژ همان شکافی است که تا نزدیکی راه‌آهن سراسری تهران- مشهد رسیده و به کمین قطار‌های عبوری نشسته! این فروچاله‌ها برای زیرساخت‌های شهری مثل خطوط انتقال آب و گاز هم نقشه دارند.

چه باید کرد؟

کارشناسان راهکار نجات دشت ورامین را «تغذیه مصنوعی» می‌دانند. فدایی هم اعتقاد دارد با تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی، می‌توان درد دشت ورامین و پاکدشت را درمان کرد. او می‌گوید: «باید آب را در شنزار رها کرد و این رها‌سازی تا نفوذ لایه‌های زیرزمینی ادامه داشته باشد.» تغذیه مصنوعی راهکاری است که پیش از او «پرویز کردوانی» جغرافیدان هم آن را نسخه‌ای برای درمان نسبی فرونشست‌ها دانسته بود. فدایی می‌گوید: «می‌توان در هر هکتار تا ۲۵۰ مترمکعب آب را وارد سفره‌های زیرزمینی کرد.» فدایی هدایت روان آب‌ها و احیای «تالاب بندعلی خان» را یکی از قدم‌ها برای جلوگیری از گسترش فروچاله‌ها در این دشت می‌داند. هرچند فروچاله‌ها دخل بخشی از زمین‌های کشاورزی را در آورده‌اند، اما به گفته فدایی، کشاورزان همچنان به‌دنبال کشت گندم، هندوانه و طالبی هستند. او این محصولات را پرآب برمی داند و می‌گوید: «در این دشت حتی از روش غرقابی هم برای کشت محصولات استفاده می‌کنند.» به اعتقاد کارشناسان، کشاورزان دشت ورامین باید به سمت کشت گلخانه‌ای و صنعتی بروند. فدایی اعتقاد دارد که برای حل این معضل پیش رونده نیاز به عزم ملی در حوزه آب وجود دارد. او برخلاف بدبینی دیگر کارشناسان اعتقاد دارد می‌توان با راهکار‌هایی وضعیت دشت ورامین را تا ۷۰ درصد به قبل از وقوع فروچاله‌ها بازگرداند.

آیا می‌توان با تخلیه آب سد‌ها، دشت ورامین را نجات داد؟

پاسخ فدایی به این سؤال منفی است. سدهایی، چون ماملو، لتیان و... آب شرب تهران را تأمین می‌کنند و بازکردن آن‌ها به روی دشت ورامین مسائل اجتماعی در پایتخت را رنگ و بوی امنیتی می‌دهد؛ بنابراین این گزینه از سوی مسئولان کنارگذاشته شده است! کارشناسان گزینه استفاده از آب فاضلاب تهران را روی میز مذاکره گذاشته‌اند. حفر خطوط انتقال آن هم در جریان است. روی پساب‌ها هم حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. فدایی اعتقاد دارد اگر این پساب‌ها به تالاب بندعلی خان برسد می‌تواند تا حدودی از فرایند فرونشست‌ها جلوگیری کند و ریه ورامینی‌ها را هم از ریزگرد‌های ناشی از خشک شدن دشت برهاند.   انتهای پیام/
منبع: روزنامه ایران
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قطار مسافربری ورامین راه آهن فاجعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۶۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ۱۵۵ فروند هواپیمای مسافربری در سفرهای نوروزی

محمد محمدی‌بخش از آمادگی ۱۵۵ فروند هواپیمای مسافربری برای خدمت‌رسانی در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد محمدی‌بخش اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹۰ فروند هواپیمای عملیاتی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور را تشکیل می‌دهند که ۱۵۵ فروند آن هواپیمای مسافربری است.

وی افزود: مقرر شد، هواپیما‌های پهن پیکر مانند بویینگ ۷۷۷ و ایرباس ۳۴۰ و ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ برای مسیر‌های پرتقاضا مانند کیش و مشهد قرار گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: به طور میانگین، روزانه بیش از ۱۲۰ پرواز در فرودگاه کیش و بیش از ۱۶۰ پرواز در فرودگاه مشهد انجام می‌شود که در ایام پیک سفر به ۲۰۰ پرواز نیز می‌رسد.

دیگر خبرها

  • سیل در کمین است؛ به این استان‌ها سفر نکنید
  • سیل در کمین است؛ به این استان ها سفر نکنید
  • مهاجرت و فرونشست زمين در صورت عدم صرفه‌جویی در مصرف آب افزايش خواهد يافت/برگزاري دوره تخصصي آب ويژه خبرنگاران
  • درهای بارسلونا به روی ژاوی باز شد
  • یک حقوقدان به کاظم صدیقی: شما که نگران اعتقاد جوانان هستی، کل اسناد و مدارک را منتشر کن!
  • اقدامات در حوزه آب‌های زیرزمینی سازماندهی‌شده نیست
  • آمادگی ۱۵۵ فروند هواپیمای مسافربری در سفرهای نوروزی
  • دربی سرکاری!
  • بارش باران در استان بوشهر ۶۸ درصد کاهش یافت
  • سطح آب های زیرزمینی کشور هر سال یک متر پایین تر می رود/ افزایش خطرات فرونشست ها در ۵ تا ۱۰ سال آینده