Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-09@08:04:22 GMT

کشف روشی برای حذف نیترات از آب

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۱۷۲۳۳

کشف روشی برای حذف نیترات از آب

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی وابسته به پژوهشگاه مواد وانرژی ایران گفت: برای نخستین بار در کشور پیل سوختی میکروبی برای حذف بیولوژیکی نیترات از آب و تولید همزمان الکتریسیته در این مجموعه طراحی و ساخته شد.

به گزارش صدای ایران از ایرنا، لیلا داورپناه افزود: این پروژه تحقیقاتی با حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهشگران درآزمایشگاه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژی ایران به مدت پنج ماه در سال 95 انجام شد و در سال 96 مراحل تست و آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مدارک و مستندات این دستاورود علمی برای ثبت اختراع ملی به مراجع ذیصلاح ارسال شده ضمن آنکه در تلاش برای تجاری سازی آن هستیم .

داورپناه افزود: برای ساخت این سیستم در پژوهشگاه مواد و انرژی ایران 200 میلیون ریال هزینه شده است.
وی در تشریح خطرات نیترات و کاربرد پیل سوختی گفت: نیترات از آلاینده های خطرناک آب آشامیدنی محسوب می شود که می تواند در سیستم گوارش منجر به ایجاد سرطان معده شود ضمن آنکه برای زنان باردار، نوزادان و حتی سلامتی حیوانات خطرناک است.

این پژوهشگر اظهار داشت: از آنجا که نیترات در آب به صورت محلول است و روش های معمول تصفیه آب قادر به حذف آن نیستند؛ از این رو نیاز به روش های تصفیه پیشرفته تر دارد که قادر به کاهش آلاینده های محلول هستند.

وی یادآور شد: تاکنون از روش های فیزیکی و شیمیایی برای حذف نیترات مانند تعویض یونی، اسمز معکوس، الکترودیالیز معکوس (EDR) و جذب سطحی استفاده می شده است.

داورپناه افزود: مطالعه علمی نشان می دهد که این روش ها دارای محدودیت هایی برای استفاده هستند ضمن آنکه در روش های فوق، نیترات فقط از آب جدا شده و پساب تولیدی حاوی غلظت بالای نیترات است که خود از معایب مهم این روش ها به شمار می رود.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد وانرژی اظهار داشت: پیل سوختی میکروبی (MFC) برای احیای بیولوژیکی نیترات به نیتروژن مولکولی یک دستاورد جدید علمی است که تصفیه آب حاوی نیترات و تولید همزمان الکتریسیته را انجام می دهد.
وی ادامه داد: فرایند جدید افزون بر مزایایی که ذکر شد در بخش صنعت می تواند برق تولید کند.
پژوهشگاه مواد و انرژی ایران وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در مشکین دشت شهرستان فردیس استان البرز مستقر است.

محققان این پژوهشگاه تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی ، منطقه و کشور به ثبت رسانده اند که بخشی از این دستاوردها تجاری سازی شده است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: اب نیترات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۷۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه بستنی معجون خانگی بدون ثعلب و دستگاه 

فراروـ 

بستنی یکی از خوراکی‌های خوشمزه است که در تمام فصول سال مصرف می‌شود؛ ولی خوردن آن در فصل تابستان و زمانی که هوا گرم است، به دلیل طبع خنکی که دارد، بسیار دلچسب‌تر است. تهیه بستنی سنتی در ایران سابقه طولانی دارد و ایرانیان قدیم از مخلوط کردن برف و آب انگور چیزی شبیه به بستنی را تهیه می‌کردند. شاید بتوان گفت تاریخ تولید بستنی سنتی در ایران به حدود ۶۰ سال قبل برمی‌گردد؛ اما در دهه ۳۰ و ۴۰ بود که بستنی فروشی‌ها در ایران رونق گرفتند. یکی از مشهورترین بستنی‌های سنتی در ایران بستنی «اکبر مشدی» بود که در حوالی میدان راه آهن تهران افتتاح شد. بستنی منبع غنی کلسیم و سرشار از مواد معدنی است که تامین کننده انرژی برای بدن است؛ همچنین خوردن بستنی به ترشح هورمون سروتین می‌انجامد که شادی‌آور است. بستنی در انواع سنتی، زعفرانی، شکلاتی، وانیلی، میوه‌ای و... تولید می‌شود. بستنی معجون یکی ازا نواع سنتی بستنی در ایران است که معمولا دارای موز و چندین مدل مغزیجات است و به همین دلیل به آن بستنی معجون می‌گویند. شما می‌توانید با روشی ساده و بدون نیاز به ثعلب و یا دستگاه بستنی‌ساز و همزن، این بستنی معجون خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن در روز‌های گرم لذت ببرید، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
موز: ۳ عدد
شکلات تخته‌ای: ۱۰۰ گرم
بیسکوییت پتی‌پور: نصف بسته
عسل: ۲ قاشق غذاخوری
گردوی خرد شده: ۱ فنجان

طرز تهیه

برای درست کردن این بستنی معجون خوشمزه ابتدا موز‌ها را حلقه کنید و داخل یک ظرف بریزید و به مدت ۲ ساعت داخل فریزر بگذارید تا یخ بزند. در مرحله بعد موز یخ زده را داخل دستگاه غذاساز بریزید، سپس خامه صبحانه و شکلات را به آن اضافه کنید و یک دور بزنید تا موز کاملا با خامه و شکلات میکس شود. حالا بیسکوییت پتی‌پور را همراه با عسل اضافه کنید و یک دور دیگر دستگاه را روشن کنید تا بیسکوییت‌ها کاملا داخل مواد مخلوط شوند. در آخر گردوی خرد شده را اضافه کنید و مواد بستنی را با قاشق هم بزنید و داخل یک ظرف در بسته بریزید و ظرف را به مدت ۳ ساعت داخل فریزر بگذارید تا بستنی ببندد. در آخر با اسکوب بستنی را داخل ظرف سرو و یا داخل قیف بستنی بگذارید و نوش جان کنید.

دیگر خبرها

  • طرز تهیه بستنی معجون خانگی بدون ثعلب و دستگاه 
  • ترشی پیاز و گوجه فرنگی خانگی با روشی ساده و فوری
  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • کشاورزی و سیستم‌های آبیاری ایران باستان
  • کتابخانه شخصی مرحوم کریم مجتهدی در اتاق کارش دایر شد
  • معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها
  • ابداع روشی تازه برای مبارزه با سرطان؛ تقویت سلول‌های ایمنی
  • روشی ساده و کم‌هزینه برای کاهش استرس
  • در برگزاری این رویداد مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها بسیار قابل قبول بود
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی