Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به جذب ۶۵ دانشجوی خارجی در این دانشگاه ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این تعداد به ۸۰ دانشجو ارتقاء یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا تقی‌راد در نشست "فرآیند بین‌المللی‌سازی دانشگاه" با ارائه گزارش عملکرد شش ماهه این دانشگاه در حوزه بین‌المللی‌سازی گفت: در این مدت میزان ارجاعات مقالات این دانشگاه از ۲۷ درصد به ۲۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد کاهش یافته که این شاخص نشان دهنده کیفیت پژوهش است و باید نسبت به آن دقیق شویم.

وی همچنین متذکر شد: از سال ۹۲ استراتژی‌های دانشگاه تبیین شد که بر بین‌المللی‌سازی و ورود به سامانه‌های بین‌المللی رتبه‌بندی تاکید شد.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بر این اساس ۱۶ دانشگاه کشور در مسیر بین‌المللی سازی قرار گرفتند، یادآور شد: با این برنامه‌ دانشگاه‌هایی چون تهران، ‌ شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، اصفهان، صنعتی اصفهان، الزهرا، زنجان، خوارزمی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و فردوسی در یک رقابت تنگاتنگ در مسیر بین المللی سازی شدن قرار گرفتند.

تقی‌راد هدف این برنامه را نه تنها بین‌المللی سازی، بلکه توسعه کمی و کیفی حوزه‌های آموزشی و پژوهشی دانست و افزود: بر این اساس وزارت علوم براساس معیارهایی اقدام به سنجش عملکرد دانشگاه‌ها کرده است.

وی نسبت تعداد اعضای هیات علمی خارج به کل و نسبت دانشجویان خارجی به کل را از جمله این شاخص‌ها دانست که با ضریب ۷ مطرح شده و ادامه داد: علاوه بر آن جذب هیات علمی خارجی در دانشگاه‌ها، کسب جوایز علمی و برگزاری دوره‌های مشترک، تعداد اسناد علمی نمایه شده، تعداد مقالات منتشر شده، تعداد ارجاعات و تعداد پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های برتر دنیا از دیگر شاخص‌هایی است که دانشگاه‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه بر این اساس از دو سال قبل برنامه‌ریزی‌های دانشگاه خواجه نصیر در این زمینه آغاز شده است، گفت: به دلیل اهمیت این موضوع در سال جاری بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های بین‌المللی سازی در نظر گرفته شده است، همچنین با تسهیلاتی که وزارت علوم برای دانشگاه فراهم کرد، جذب دانشجویان خارجی بویژه دانشجویان شهریه‌ای سهل‌تر شده است.

تقی‌راد با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن امکانات خوابگاهی مناسب برای دانشجویان خارجی، خاطرنشان کرد: بر این اساس در این دانشگاه اولین خوابگاه برای دانشجویان خارجی با عنوان «سرای دوستی بین‌المللی» در دست احداث داریم و در تلاش هستیم تا دانشجویان خارجی را در یک محل متمرکز کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر آنکه با دانشگاه‌هایی چون دانشگاه کردستان و دانشگاه مذاهب که ظرفیت‌های مناسبی برای جذب دانشجویان دارند، مذاکراتی را انجام دادیم، با شرکت‌هایی که اقدام به جذب دانشجویان خارجی می‌کنند نیز همکاری‌هایی را داشتیم که تاکنون دو دانشگاه خارجی به این دانشگاه معرفی شدند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیر انجام پژوهش‌های مشترک را از دیگر زمینه‌های توسعه روابط بین‌الملل عنوان کرد و گفت: در این راستا سفرهایی را به دانشگاه‌های خارجی داشتیم که از آن جمله می‌توان به دانشگاه‌های کانادا، فرانسه، سوئد، سوئیس و اتریش اشاره کرد.

تقی‌راد اضافه کرد: در شرایط موجود توجه به فاندهای خارجی بسیار حائز اهمیت است که در این راستا برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادیم که از آن جمله می‌توان به انعقاد سه قرارداد بین‌المللی اشاره کرد که در حال تهیه است.

وی با اشاره به عملکرد این دانشگاه‌ در حوزه تبادل استاد و دانشجو با تاکید بر اینکه تاکنون آمارهای دقیقی از سوی دانشکده‌ها به ما ارسال نشده است، تاکید کرد: با ارائه آمارهای دقیق در این زمینه می‌توانیم زیرساخت‌های مناسب‌تری را برای تبادل استاد و دانشجو فراهم کنیم.

تقی‌راد با بیان اینکه دانشجویان خارجی این دانشگاه  از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، بنگلادش، تونس و افغانستان هستند، خاطرنشان کرد: این آمار هر چند که آمار امیدبخشی است، اما کافی نیست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به نخبگان ایرانی خارج از کشور افزود: ما می‌توانیم با برگزاری دوره‌های پسادکتری همکاری‌های پژوهشی مشترکی را با این افراد آغاز کنیم.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی میزان انتشارات مشترک این دانشگاه در سال ۲۰۱۷، ۲۴ درصد و در سال ۲۰۱۸، ‌۲۷ درصد عنوان کرد و گفت: دانشگاه "درسدن" آلمان دانشگاهی به اندازه دانشگاه خواجه نصیر است که رتبه بین‌الملی آن ۱۵۱ و رتبه دانشگاه خواجه نصیر بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ است که بررسی‌های عملکرد این دو دانشگاه نشان می‌دهد که میزان ارجاعات دانشگاه خواجه نصیر از ۲۷ درصد به ۲۵.۹ کاهش یافته و میزان ارجاعات دانشگاه درسدن ۷۴ درصد بوده است.

تقی‌راد کاهش میزان ارجاعات مقالات محققان ایرانی را هشداری جدی دانست و گفت: این شاخص نشان دهنده کیفیت پژوهشی است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام جذب دانشجوی خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبرد آمریکا با شعارهای آمریکایی

تاکنون تصاویر بازداشت‌ها و تجمعات دانشجویان دانشگاه‌های اموری در آتلانتا، جرج واشنگتن، اوهایو، کالج امرسون، آی آن پلستاین، تگزاس، کالیفرنیا، در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشته است.

سرویس سیاست مشرق - با آغاز جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه، کشورهای اروپایی و آمریکایی شاهد اعتراضات گسترده مردمی بودند. انعکاس توحش صهیونیست‌ها در رسانه‌های بین‌المللی، صبر مردم دنیا را لبریز کرد و طی هفت‌ماه اخیر، تجمعات چشم‌نوازی را در تاریخ ثبت کرد. اما جنس تجمعات دانشجویان آمریکایی در هفته اخیر متفاوت است.

دانشجویان آمریکا این بار به سبک خود و با درک متفاوت نسبت به مسائل سیاسی و بین‌المللی آمریکا اعتراض کردند. دانشجویان در اعتراض به حمایت دانشگاه خود از تولیدکنندگان تسلیحات نظامی و ارسال‌ آن‌ها به سرزمین‌های اشغالی، در محوطه دانشگاه‌ کلمبیا نیویورک تجمع اعتراضی برگزار کردند. پس از این تجمع، کلاس‌های حضوری روز دوشنبه دانشگاه کلمبیا تعطیل شد.

در روزهای بعد، این تجمعات گسترش یافت و دانشجویان در محوطه دانشگاه به اعتراض خود ادامه دادند؛ در دیگر دانشگاه‌های آمریکا نیز با برپایی چادر در محوطه دانشگاه، تحصن کردند. پلیس آمریکا پس از گسترش اعتراضات، به دانشگاه‌ها یورش برد و بازداشت معترضان را آغاز کرد.

طی ۲۴ ساعت، ۲۰۰ دانشگاه آمریکا، محل تحصن و اعتراض دانشجویان آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی شد. پلیس آمریکا جمعیت زیادی را به شدیدترین شکل ممکن بازداشت کرد. در جمع معترضان، اساتید دانشگاهی نیز حضور داشتند که پلیس آمریکا با آنها به شدت برخورد و بازداشت کرد.

این خشونت علیه دانشگاه کلمبیا نیویورک در حالی صورت می‌گیرد که نخبه‌ترین جوانان آمریکایی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و اساتید این دانشگاه از برترین‌های آمریکا هستند.

دکتر نوئل مک آفی، رئیس دپارتمان فلسفه در دانشگاه اموری و کرولین فوهلن، استاد تمام اقتصاد، ازجمله برجسته‌ترین اساتیدی بودن که ویدیو بازداشت خشونت‌آمیز آن‌ها در رسانه‌های بین‌المللی وایرال شد.

کرولین فوهلن، استاد تمام اقتصاد

نوئل مک آفی، رئیس دپارتمان فلسفه

علاوه بر اساتید، بازداشت دانشجویان نیز با خشونت همراه شد. در جریان این بازداشت‌ها ده‌ها دانشجو که در اعتراضات شرکت داشتند، تعلیق شدند، روند خشونت پلیس آمریکا در بازداشت دانشجویان به نحوی وسعت یافته که می‌توان از آن به‌عنوان «بازداشت سراسری» یاد کرد.

تاکنون تصاویر بازداشت‌ها و تجمعات دانشجویان دانشگاه‌های اموری در آتلانتا، جرج واشنگتن، اوهایو، کالج امرسون، آی آن پلستاین، تگزاس، کالیفرنیا، در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشته است. در ادامه دانشجویان دانشگاهای ملبورن استرالیا و کانادا نیز به جمع حامیان فلسطین پیوسته و علیه رژیم صهیونیستی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در بین‌ برخی تصاویر وایرال شده، استقرار تک‌تیرانداز بر بام دانشگاه اوهایو نیز مورد توجه قرار گرفته است.

خشونت پلیس آمریکا در بازداشت دانشجویان، بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌ها و جوامع بین‌المللی داشت. مردم یمن در واکنش به دستگیری حامیان فلسطین، روز جمعه تجمع گسترده‌ای را برگزار کرده و از دانشجویان آمریکا حمایت کردند.

در حالی‌که مقامات آمریکایی بارها به بهانه «نقض حقوق بشر» در امور داخلی سایر کشورها دخالت کنند حالا خود با یک بحران در رفتار روبه‌رو هستند، دولت آمریکا حتی پس از متفرق کردن دانشجویان معترض، در برخی از دانشگاه‌ها نیروهای نظامی خود را مستقر کرده و در محوطه‌ دانشگاه رژه می‌روند. برخی اهالی رسانه‌ ضدانقلاب نیز در واکنش‌های مربوط به این موضوع نشان دادند که با هرگونه دشمنی با سیاست‌های ایالات متحده و صهیونیست‌ها مخالف‌اند!

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان
  • آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • نبرد آمریکا با شعارهای آمریکایی
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  •  بازتاب بین المللی تظاهرات دانشجویان آمریکا
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • بازتاب بین المللی تظاهرات دانشجویان آمریکا
  • عفو بین‌الملل: دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند