Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@04:29:48 GMT

از هر یک هزار نوزاد، یک نفر از آنها ناشنواست

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۱۸۸۱۲

از هر یک هزار نوزاد، یک نفر از آنها ناشنواست

مدیر عامل بنیاد بخشش با بیان اینکه در کشور ۸۰ میلیون نفری ایران سالیانه به طور متوسط یک میلیون و پانصد هزار نوزاد متولد می شود، گفت: از هر یک هزار نوزاد، یک نفر از آنها ناشنواست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از روابط عمومی بنیاد بخشش، «محمد اجل لوئیان» در دیدار با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در موضوعات کاشت حلزون و پس از کاشت بیماران و  تنگناهای مالی مربوط به تأمین پروتز و قطعات کاشت حلزون اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز مشکلاتی برای متقاضیان کاشت حلزون ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به لزوم پیشگیری در جلوگیری از تولد کودکان ناشنوا در کشور، افزود:در موضوع پیشگیری ناشنوایی نیازمند کمک و مساعدت نمایندگان محترم مجلس هستیم.

 

مدیر عامل بنیاد بخشش با بیان اینکه در کشور 80 میلیون نفری ایران سالیانه به طور متوسط  یک میلیون و پانصد هزار نوزاد متولد می شود، گفت: متأسفانه از هر یک هزار نوزاد، یک نفر از آنها ناشنواست و ازآنجا که شنیدن مقدم بر گفتار است در صورتی که تحریک شنوایی برای کودک سالم اتفاق بیافتد، متعاقب آن مغز مرکز گفتاری را فعال می سازد و کودک بین سن 1-2 سالگی شروع به گفتار می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در صورتی که کودک ناشنوا به درستی و درزمان مناسب درمان نشود نمی‌تواند گفتار پیدا کند و در نتیجه ناشنوا وناگویا خواهد شد،تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های امروزی، در صورتی که کودک ناشنوا به موقع شناسایی  ودرمان شود از رده معلول اجتماعی خارج شده و به یک انسان شنوا و گویای معمولی تبدیل شده و پس از کسب دانش و مهارت می تواند به عنصر فعال اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود.

 

اجل لوئیان با بیان اینکه لازم است نوزادان بلافاصله بعد از تولد غربالگری شنوایی شده ودر مسیر درمان قرار گیرند که این کار سال‌هاست در کشور فراگیر شده است، عنوان کرد: بعد ازکشف ناشنوایی بلافاصله با کمک دولت اقدام به درمان مناسب از جمله تهیه سمعک ، کاشت حلزونی و توانبخشی می شود و این اقدامات بسیار گرانقیمت است وحدود 90درصد هزینه آن را دولت و مابقی را خانواده‌ها پرداخت می‌کنند.

 

مدیرعامل بنیاد بخشش با بیان اینکه دراین میان سهم خانواده حدود 6 میلیون تومان است و خانواده های محروم ومستمند برای پرداخت آن نیاز به حمایت سازمان‌های خیریه ونهادهای کمک رسان اجتماعی دارند، گفت: تقریبا هرسال از هزار نفری که مورد کاشت حلزونی قرار می گیرند 300 الی400 نفر نیاز به مساعدت خیرین دارند و این مساعدت با مشارکت سازمان بهزیستی ، بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء "بخشش" و سایر خیرین تقبل می‌شود.

 

 وی با بیان اینکه  با مساعدت به موقع خیرین زمان طلایی کاشت حلزونی ازدست نمی رود و کودک در زمان مناسب مورد درمان قرار گرفته و می تواند مثل سایر کودکان در مدرسه های عادی تحصیل و پیشرفت نماید،افزود: درصورتی که محدودیت مالی خانواده ، جراحی را به تأخیر بیاندازد کودک نمی تواند به موقع آموزش‌ها و تربیت لازم شنوایی را به دست بیاورد و معلولیت شنوایی ادامه خواهد یافت. 

 

اجل لوییان ادامه داد: از سال 1396 با تشکیل بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفا"بخشش" توسط کمک خیرین نوعدوست وکمک های دولت وسازمانهای خیر اندیش هیچ کودک ایرانی دچار تآخیر در انجام کاشت حلزونی نشده است و انشاءالله با استمرار این کمک‌ها در آینده نیز این شرایط عالی ادامه خواهد یافت. 

 

عضو کمیته کاشت حلزون شنوایی کشور به مسایل و مشکلات پس از کاشت نیز اشاره نموده و گفت: بعد ازانجام کاشت حلزونی و آموزش ها‌ی لازم کودک به مدرسه خواهد رفت ولی نگهداری و تعمیرات و قطعات دستگاه‌های شنوایی که به کار می روند بسیار گرانقیمت است و به طور متوسط سالیانه 2 میلیون تومان برای هر نفر هزینه دربردارد.

 

مدیرعامل بنیاد بخشش با بیان اینکه این مسئله باعث شد که در سال‌های گذشته تعدادی از کودکان بهبود یافته به دلیل خرابی دستگاه‌های شنوایی و ناتوانی خانواده در پرداخت هزینه‌ها دوباره دچار معلولیت شنوایی شوند،تصریح کرد: متأسفانه هیچ بیمه ای برای این دستگاه‌ها وجود نداشته وهیچ مرکز دولتی نیز مسئولیت این کاررا به عهده ندارد ومجددا کودک کاشت شده گرفتار سکوت می‌شود.  

 

وی افزود: خوشبختانه و به مدد خیرین نیک اندیش تا کنون به 1700 خانواده سرویس لازم در جهت تامین قطعات از سوی بنیاد بخشش داده شده است و چنانچه کمک خیرین ادامه یابد در این مورد نیز می توان ادعا نمود که انشاالله در آینده هم هیچ کودک ایرانی کاشت حلزونی شده به دلیل فقر مالی خانواده دچار قطعی شنوایی، نخواهد شد.

 

این جراح کاشت حلزونی در ادامه به موضوع بسیار مهم دیگری اشاره کرد و اظهار داشت:  اقدام جدیدی که دراین رابطه بایستی انجام پذیرد پیشگیری از معلولیت شنوایی نوزادان است.خوشبختانه در میهن اسلامی، سازوکار و امکانات علمی و عملی لازم برای پیشگیری از تولد نوزاد ناشنوا و تولد کودک سالم وجود دارد واگرچه درحال حاضر این امکان مورد استفاده مطلوب قرار نگرفته است ولی با همت مسئولین بهداشت ودرمان کشور این امکان وجوددارد که مشاوره قبل ازازدواج و حتی بعد ازازدواج برای خانواده هایی که درآنها سابقه ناشنوایی وجود دارد انجام و خانواده ها به نحو درستی راهنمایی بشوند. 

 

دکتر اجل لوییان  با بیان اینکه چنانچه به طور جدی با ورود سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان که قانون آن هم در ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه کشور تصویب شده به موضوع پیشگیری اهمیت داده شود، انشاءالله در آینده شاهد کاهش قابل توجه تعداد موالید ناشنوا خواهیم بود، گفت: بنیاد بخشش در طول دو سال گذشته خدماتی از جمله اهدا کمک هزینه کاشت حلزونی دولتی برای   487 نفر،  اهدای  کمک هزینه خدمات پس از کاشت قطعات  برای    1620 نفر ، اهدا کمک هزینه خدمات پیشگیری  برای 201 نفر   بوده و در مجموع   2308 نفر مورد حمایت بخشش قرار گرفته اند.   

 

اجل لوییان ضمن درخواست بر توجه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر پرداخت باقی مانده  از بودجه ۹۷ هیات امنا صرفه جویی ارزی اظهار داشت: از آنجا که موضوع پیشگیری از وظایف قطعی وزارت بهداشت و درمان و نیز سازمان بهزیستی است و گستره جغرافیایی کل کشور را در بر می‌‌گیرد و تا کنون نیز هیچ اقدام اجرائی قابل توجهی برای انجام برنامه پیشگیری از ناشنوایی ژنتیک بطور ملّی شروع نشده است،  درخواست ما این است که  نمایندگان محترم نسبت به شروع برنامه پیشگیری و تصویب آئین نامه اجرایی مربوطه توجه بیشتری  داشته باشند.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد اربعین حسینی مجلس اوقات فراغت همایش روایت راهیان 19 مهر بیرجند وزارت کشور ارزانی تجویز سمعک کاشت حلزون ناشنوایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۸۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی

۱)ورزش کنید: فعالیت‌های بدنی اعم از ورزش‌های هوازی و عضلانی علاوه بر تاثیر مثبت بر گردش خون، عملکرد قلب و سلامت روان، در کاهش خطر ابتلا به زوال عقلی نیز موثر است. اما توصیه می‌شود در ترکیبی درست از فعالیت‌های هوازی و تقویتی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

۲)چکاپ مدام داشته باشید: فشار خون بالا، دیابت از جمله بیماری هایی هستند که در دراز مدت شما را با مشکلاتی مثل آلزایمر و زوال‌های عقل مواجه می‌کنند، بهترین راه مدیریت جسم ، چکاپ و معاینات پزشکی به موقع است. در کنار اهمیت دادن به ارتباط با پزشک سعی کنید رژیم غذایی خود را کنترل کنید، رژیم غذایی ناسالم عامل چاقی و چاقی زمینه‌ساز زوال عقل خواهد شد.

۳)مراقب شنوایی خود باشید: تحقیقات نشان داده بین ابتلا به

بیماری دمانس( زوال عقل) و مشکلات شنوایی رابطه جدی وجود دارد، از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، استفاده مکرر از هدفن ها بپرهیزید و اگر احساس اختلال در شنوایی دارید پیگیری‌ درمان را در لیست کارهای مهم خود قرار دهید. خبر خوب اینکه استفاده از سمعک برای کسانی که مشکلات شنوایی دارند، می‌تواند شانس ابتلا به خِرَدسودگی یا  همان زمان عقل را به اندازه ابتلا در فردی که اصلا مشکل شنوایی ندارد، کاهش دهد.

۴)مراقب سر خود باشید: آسب‌های ناشی از ضربه یا تکانه‌ به مغز که گاه منجر به بیهوشی های کوتاه مدت می‌شود، می‌تواند ماده‌ای را در مغز فرد آزاد کند که عدم درمان قطعی باعث تجمع و این ماده در گوشه‌ای از مغز و در نهایت منجر به مشکلات جدی در قدرت محاسباتی عقل شود. سعی کنید در فعالیت‌های مثل دوچرخه یا اسب سواری حتما از کلاه محافظ استفاده کنید.

۵)عوامل خطر زای محیط را برطرف کنید: عوامل مخرب محیطی مثل آلودگی هوا می‌تواند شما را مستعد پذیرش آسیب زوال کند اما از جایی که ساعات بودن در معرض آلودگی از کنترل بسیاری از افراد خارج است، سعی کنید با برقراری یک نسبت درست بین ساعت های کار و ساعات هواخوری از آسیب های ناشی از بودن در معرض آلودگی هوا بکاهید، نکته نهایی این است که    تاثیر تنش‌های محیطی مثل اضطراب و استرس همیشگی در ابتلا به زوال عقلی غیر قابل انکار است.

منبع : انجمن آلزایمر

ترجمه : لیلا شرفی خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • بخشش مانع اجرای حکم قصاص قاتل شادگانی
  • بخشش محکوم به قصاص پس از ۴ سال
  •  چطور فرزند بزرگتر خود را برای ورود نوزاد تازه متولد شده به خانه آماده کنیم؟
  • والدین کنترل‌گر و دردسر عظیم فرزندان
  • کودکان مسلمان بریتانیایی 132 هزار دلار برای کمک به خانواده‌های فلسطینی و یمنی جمع‌آوری کردند
  • پناه بردن کودک گمشده سه ساله در اهواز به ماموران آتش‌نشانی
  • مداخله درمانی برای کودک ناشنوا باید در سنین پایین انجام شود
  • واکنش خانواده شهدای هسته‌ای به حملات موشکی سپاه