Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «زلماي خليل زاد» نماينده ويژه آمريکا در امور افغانستان با «شاه محمود قريشي» وزير خارجه پاکستان ديدار و گفتگو کرد.
«شاه محمود قريشي» در ديدار «زلماي خليل زاد» در اسلام آباد درباره تلاش هاي صورت گرفته از سوي پاکستان براي دستيابي به صلح در افغانستان گفتگو کرد.
وزير امور خارجه پاکستان دراين ديدار با اشاره به اينکه بحران در افغانستان صرفا از طريق سياسي قابل حل است گفت، کشورش از هيچ تلاشي براي برقراري صلح در افغانستان کوتاهي نمي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قريشي افزود، پاکستان به ايفاي نقش براي حل مسئله افغانستان از طريق گفت و گوي سياسي ادامه خواهد داد.
تبادل نظر درباره اوضاع افغانستان، نحوه انجام مذاکرات صلح، امنيت مرزهاي مشترک، مسائل دفاعي و ادامه سفر هيئت‌هاي سياسي محور ديدار وزير امور خارجه پاکستان با نماينده ويژه آمريکا بود.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در زمينه مأموريت خليل زاد گفت: قرار است وي به پاکستان، قطر، امارات و عربستان سفر کند.
نقش مهم اسلام آباد در دوگانه جنگ و صلح درافغانستان
ديدارنماينده ويژه آمريکا در امور افغانستان از پاکستان و گفتگو با برخي مقامات اين کشوردر اولين مقصد سفرمنطقه اي وي، از نقش مهم اسلام آباد در دوگانه جنگ و صلح درافغانستان، حکايت دارد.
«قنديل عباس» استاد روابط بين‌الملل دانشگاه قائد اعظم در اسلام‌آباد معتقد است، پاکستان در روند صلح افغانستان «نقش اصلي» را مي‌تواند بازي کنند.
زلماي خليل زاد که اصالتا افغانستاني تباراست ضمن آنکه درکارنامه فعاليت هاي خود جايگاه سفير آمريکا در افغانستان را هم ثبت کرده، در برگزاري کنفرانس هاي بين المللي مربوط به اين کشور به خصوص کنفرانس «بن» هم نقش ايفا کرده است.
به همين دليل است که وي در مقايسه با ديگر نمايندگان پيشين آمريکا در امورافغانستان؛ تسلط و احاطه بيشتري به مسائل اين کشور و به خصوص نقش بازيگران منطقه اي و فرامنطقه اي در روند جنگ و صلح در افغانستان دارد.
وي که تجارب گذشته خود در خصوص افغانستان را در کتابي تحت عنوان «فرستاده» جمع آوري کرده است، با پذيرش مسئوليت نماينده ويژه آمريکا در امورافغانستان در مسيري قدم گذاشته که اسلاف وي در به نتيجه رساندن ماموريت خود ناکام بودند.
زلماي خليل زاد با انتخاب پاکستان به عنوان نخستين مقصد سفر منطقه اي خود به امارات، عربستان و قطر، تلاش کرد، ازراهبرد دولت جديد اسلام آباد در قبال مسائل افغانستان اطلاعات بيشتري کسب کند.
به خصوص آنکه مواضع عمران خان نخست وزير پاکستان درباره افغانستان با استقبال مقامات اين کشور روبرو شده است.
بي اعتمادي به اسلام آباد
اگر چه در دولت هاي پيشين پاکستان هم وعده کمک به خاتمه جنگ و برقراري صلح در افغانستان مطرح شده بود، اما محقق نشدن اين وعده ها بي اعتمادي به اسلام آباد را در بين مردم و مسئولان افغانستان بشدت افزايش داد.
با روي کارآمدن حزب حاکم تحريک انصاف در پاکستان اين اميد ايجاد شده که دولت اين کشور گام هاي عملي براي کمک به روند صلح در افغانستان بردارد.
راههاي کمک به توقف خشونت و جنگ در افغانستان
اعلام آمادگي علماي پاکستان براي شرکت در نشست مشترک با علماي افغانستان براي يافتن راههاي کمک به توقف خشونت و جنگ در اين کشور بخشي از اين اميد آفريني بوده است.
درچنين شرايطي زلماي خليل زاد با سفر به پاکستان و گفتگو با برخي مقامات اين کشور، درصدد برآمده تا بارديگر قطعات بهم ريخته پازل استقرار صلح در افغانستان را با کمک اسلام آباد و استفاده از ظرفيت هاي منطقه اي به گونه اي در کنارهم قراردهد که ماموريتش درمقايسه با همکاران سابق وي فرجام متفاوتي داشته باشد.
تصور زلماي خليل زاد از انجام مثبت ماموريت خود در حالي است که ناکامي نمايندگان پيشين آمريکا در امور افغانستان به خصوص در روند صلح ناشي از راهبرد اشتباه کاخ سفيد مبتني بر تضعيف حاکميت ملي اين کشور از طريق گفتگوهاي محرمانه با طالبان و ناديده گرفتن نقش رهبري کابل در روند صلح است.
نويسنده: محمدرضا عسگري
135/112
بيشتر بخوانيد :
ديدار وزير امور خارجه پاکستان با « زلمي خليل زاد» - پارس تودي
کليدواژه پاکستان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۱۹۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان با هاکان فیدان دیدار و گفت‌وگو کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان در چهارمین دیدار خود در محل برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

پیش از این، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود از مصر، اندونزی و عربستان سعودی دیدار کرده بود.

کد خبر 6096668 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • دیدار گروسی با وزیر خارجه ایران
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ترکیه
  • امیرعبداللهیان با هاکان فیدان دیدار و گفت‌وگو کرد