Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:12:38 GMT

شناخت زندگی امام راحل بهترین الگوی انسانسازی است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۲۰۱۲۳

شناخت زندگی امام راحل بهترین الگوی انسانسازی است

مشهد- ایرنا - رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: شناخت زندگی فردی و اجتماعی امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بهترین الگو برای تذهیب و تزکیه نفس و انسانسازی برای جامعه به ویژه برای طلاب و قشر فرهیخته روحانیون است.

حجت الاسلام حمید روحانی روز پنجشنبه در 'همایش ضرورت تبار شناسی تحولات تعلیم و تربیت در قالب رویکرد انقلابی امام خمینی (ره)' در مشهد افزود: عدم تذهیب، تزکیه و تربیت مهمترین مصیبت بشر در طول تاریخ است و اگر امروز گرفتار نااهلانی هستیم که برای رسیدن به امیال خود از هیچ کاری فرو گذار نیستند برای این است که از تذهیب و تزکیه نفس محرومند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بزرگترین وصیت امام خمینی(ره) این بود که با تذهیب و تزکیه نفس و تربیت اسلامی آدم بشویم و همیشه تاکید داشتند که شیاطین و استعمارگران از انسان می ترسند و اگر می بینیم امروز جامعه بشری با مصیبتهای فراوانی روبرو شده به این دلیل می باشد که انسان از انسانیت تهی شده است.
او گفت: امام راحل پیش از سخنش، عملش انسانساز بود رفتار ایشان در برخورد با مردم جامعه و اطرافیانش تاثیرگذار بود و باعث تحول روحی و رفتاری در افراد می شد.
وی افزود: امام راحل در عین اینکه بسیار متدین بود از غیبت، اصراف و سایر اموراتی که ما کمتر به آن توجه داریم به جد دوری می کرد. متدین بود اما متحجر نبود. لواسانی یکی از همدوره ای ایشان نقل می کند 'روزهای جمعه می رفتیم دعای ندبه به جا می آوردیم اما امام می رفت والیبال بازی می کرد در حالی که از رفتار خود به شدت مراقبت غیرمتحجرانه داشت، به ورزش اهمیت می داد، تا آخر عمر پربرکت خویش ساعاتی را برای ورزش و پیاده روی اختصاص می داد و برای آن اهمیت قایل بود.'
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: آیت الله صدوقی نقل می فرمایند 'با امام(ره) برای زیارت به مشهد رفته بودیم (جایی که همه عبادت را مقدم بر دیگر امور می دانند) امام زیارت مختصری می خواند، زودتر از ما بر می گشت مسافرخانه ایوان را آب و جارو می زد و برای همه چایی فراهم می کرد تا ما برگردیم از ما پذیرایی کند.'
وی گفت: امام(ره) هنگام طلبگی در قم 11 بار منزلش را جا به جا کرد، با همسر و فرزندانش بسیار با مهربانی و احترام رفتار می کرد و حتی آنها را برای انجام واجباتی مثل نماز مجبور نمی کرد بلکه طوری رفتار می کرد که همه او را با جان و دل سرمشق قرار می دادند.
حجت الاسلام روحانی افزود: امام راحل در تمام طول عمر پربرکتشان امور شخصی را خودانجام می داند و حتی اگر همسر ایشان لباسهایش را می شست ناراحت می شد. مستخدم ایشان در نجف از قصابی گوشت می گرفت که به دلیل ارادت وی به حضرت امام(ره) گوشت بهتری تحویل می داد اما امام بعد از فهمیدن این قضیه دستور داد گوشت مورد نیاز را از یک قصابی ناشناس تهیه کنند تا حق بقیه مردم ضایع نشود.
وی مطالعه، تحقیق، تدریس و الگوگیری از شیوه زندگی امام خمینی(ره) را برای دست یافتن به جامعه ای سالم لازم و ضروری ذکر و بیان کرد: اکنون با توجه به هجمه فرهنگی دشمن بیش از هر زمانی نیازمند الگوگیری از زندگی فردی و اجتماعی رهبر کبیر انقلاب اسلامی برای انسانسازی و مقابله با ترفند های استکبار هستیم.
همچنین در این همایش در محل بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، در قالب میزگردی با شرکت تنی چند از اساتید درباره موضوعاتی شامل 'بحرانها و چالشهای تعلیم و تربیت پیش از انقلاب، تحولات تربیتی برخاسته از آرای امام خمینی(ره)، بحرانهای سلطه گری جهانی تعلیم و تربیت در دوره معاصر و کفایتها و کمبودها در دانش و تاریخ تعلیم و تربیت ایران معاصر' بحث و گفت و گو شد.
6070/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي امام خميني همايش مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار کردستانی به مراسم سالگرد ارتحال امام راحل اعزام می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سعید شعبانی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه قرارگاه راهیان نور کردستان با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار نفر به مراسم ارتحال امام اعزام شدند، اظهار کرد: امسال چهار هزار نفر از کردستان برای شرکت در مراسم ارتحال امام (ره) اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: سال گذشته دستگاه‌های متولی متعهد به تأمین ۷۱ اتوبوس برای اعزام زائران و شیفتگان حضرت امام (ره) به مرقد ایشان بودند چه برخی از دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکردند.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیت‌المقدس یادآور شد: برای اعزام زائران به مراسم ارتحال امام (ره) ۶۰ درصد هزینه‌ها در زمینه تأمین اتوبوس برعهده ادارات و ۴۰ درصد مابقی نیز به عهده استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

شعبانی همچنین به اردوی راهیان نور پرداخت و اضافه کرد: سال گذشته ۵۲ هزار نفر از یادمان‌های شهدا در مریوان، سروآباد، بانه و سنندج بازدید کردند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۵ هزار نفر نیز از استان کردستان در سال گذشته به یادمان شهدا در جنوب اعزام شدند.

کد خبر 6098055

دیگر خبرها

  • موفقیت معلمان در تربیت جوانانی در تراز انقلاب اسلامی است
  • حضور ۵ هزار نفری کرمانشاهیان در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
  • امروزه ریشه های شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران مستحکم تر شده است
  • «الگوی سوم زن» خط مشی زندگی زن مسلمان را مشخص می کند
  • کتاب رضای انقلاب به بازار نشر راه یافت
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • ۴ هزار کردستانی به مراسم سالگرد ارتحال امام راحل اعزام می‌شوند