Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر علمی سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان وادب فارسی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون ۱۵ نشست در قالب برنامه های این گردهمایی به همراه کارگاه های آموزشی از جمله نقد و تحلیل کتاب های زبان و ادبیات فارسی متوسطه دوم برگزار شده است از برپایی کارگاه «کاربرد زبان شناسی پیکره ای در مطالعات ادبی» با حضور دکتر امیرسعید مولودی، استادیار زبان شناسی دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: در ادامه سلسله نشست های جنبی این گردهمایی، سردبیران مجلات علمی، پژوهشی در سالن دکتر شهیدی دانشگاه شیراز گردهم آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کاووس حسن لی، پنجشنبه ۱۹ مهرماه در آستانه یادروز حافظ، این گردهمایی شاهد برپایی نشست های متعددی است که با حضور صاحبنظران و استادان زبان و ادب فارسی در حال برگزاری است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با اعلام اینکه تاکنون در قالب سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی شیراز ۱۴ نشست علمی برگزار شده است، افزود: از ساعتی دیگر نشست پانزدهم علمی با موضوع حافظ شیرازی در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می شود که دکتر زهرا ریاحی زمین، دکتر سید عین الحسن و علیرضا مقیمی هیئت رئیسه این نشست هستند و به ترتیب دکتر علی گزل یوز نگاهی اجمالی به شرح و ترجمه های دیوان حافظ شیرازی به ترکی خواهد کرد، سپس «تاثر حافظ از داستان شیخ صنعان و جلوه های آن» توسط دکتر توفیق سبحانی بیان می شود، این در حالیست که در بخش پایانی نشست پانزدهم گردهمایی یادشده، دکتر ابوالکلام سرکار به نقد و بررسی ترجمه اشعار حافظ در کشور بنگلادش می پردازد.

این در حالیست که به گفته دبیر علمی سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، جمعه ۲۰ مهرماه همزمان با یادروز حافظ نشست پایانی به میزبانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در این نشست که دکتر آذرمیدخت صفوی، دکتر اکبر نحوی، دکتر علی گزل یوز و دکتر نعمت ییلدریم هیئت رئیسه پانل هستند، ضمن ارایه گزارش سالانه کارنامه حافظ پژوهی، از کتاب «دانشنامه حافظ و حافظ پژوهی» با حضور مدیر مرکز حافظ شناسی رونمایی می شود.

حسن لی اعلام کرد: در ادامه نشست شانزدهم علمی، دکتر تقی پورنامداریان درخصوص «تاویل شعر عقوبت احمد شاملو با استفاده از بینامتن حافظ سخنرانی خواهد داشت، سپس موضوع «حافظ و ساختارشکنی مفهومی کلان روایت ها» توسط دکتر مهدی محبتی مورد کنکاش قرار می گیرد.

دبیر علمی گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی شیراز، افزود: «ترسیم نشانه – جغرافیایی گفتمان رندی در اشعار حافظ» موضوع سخنرانی دکتر حمیدرضا شعیری است که پس از آن توسط دکتر سید عین الحسن «مقاومت حافظ در برابر خشونت و استبداد» بررسی می شود.

به گفته حسن لی، در ادامه این نشست که همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود، دکتر مهدی نوریان درخصوص مقام حافظ در نظر صائب به سخنرانی می پردازد.

وی همچنین به تشریح آیین پایانی سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در شیراز پرداخت و گفت: جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۲.۵۰ در تالار حافظ دکتر اصغر دادبه پیرامون حافظ و بیانه رندی به بیان نظر می پردازد سپس دکتر محمدجعفر یاحقی درخصوص «حافظ مردم» سخن می گوید.

این در حالیست که به گفته حسن لی، گزارش فعالیت ها و برنامه های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی توسط دکتر محمدکاظم کهدویی در ادامه نشست قرائت می شود، سپس «نقش و جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان علمی در سطح ملی و بین المللی توسط دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان خواهد شد.

وی از سخنرانی دکتر اکبر صیادکوه در این نشست خبر داد و افزود: پس از سخنرانی دبیر اجرایی گردهمایی سیزدهم، از استادان شاخص و صاحبان رساله های برتر تقدیر می شود و در پایان بیانیه گردهمایی سیزدهم قرائت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان وادب فارسی از ۱۸ مهرماه در باشگاه فرهنگی دانشگاه شیراز آغاز بکار کرد و جمعه ۲۰ مهرماه همزمان با یادروز حافظ پایان می یابد.

کد خبر 4427533

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شیراز یادروز حافظ اربعین ۹۷ کرمانشاه خبرگزاری مهر اربعین حسینی گرگان بوشهر مشهد شهرکرد شیراز اربعین 97 خرم آباد یاسوج سنندج مجلس شورای اسلامی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۰۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند


 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حمایت عموم مردم استان در اجرای قانون منع استفاده از عناوین بیگانه و ناملموس بر سر در اماکن تجاری و عمومی را با ارسال گزارش مکتوب و مصور، خواستار شد و گفت: بستر دریافت گزارش مردمی تخلف از قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی فراهم شده و لازم است مردم تخلفات در این زمینه را گزارش دهند.

محمد حسین زاده افزود: در کنار جغرافیای سرزمین کهن ایران به عنوان مؤلفه میراث ملموس کشور و دین مبین اسلام در حیطه میراث معنوی، زبان و ادب پارسی به عنوان مهمترین دارایی به جا مانده از پیشینیان و یگانه رشته پیوند دهنده اقوام ایرانی مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی زبان وحدت بخش پارسی و لزوم پاسداشت آن در برابر هجوم رقبا و اقتضائات دنیای مدرن امروز ادامه داد: بحران هویت ملی و زبان پارسی را می توان به سادگی در ادبیات نسل جدید مشاهده و عمق آسیب به این مؤلفه هویتی - فرهنگی را درک کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: در روند دهشتناکی که در تغییرات نامحسوس دستوری آرام آرام پیش می رود، بیم آن است که در آینده ای نزدیک، نسل های جدید در فهم و خوانش متون زیبای فارسی و اشعار بلند شاعران وزین ایرانی مشکل مفاهمه پیدا کنند.

حسین زاده افزود: استفاده بی رویه از واژه های غیر فارسی، به گسست فرهنگی میان ما و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه ادبیات منجر می شود لذا با توجه به همه این تفاسیر و بنا بر وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر پاسداشت از حریم زبان و ادبیات پارسی از عموم هم استانی های گرانقدر دعوت می کنم تا برای حفظ شأن این سرمایه ملی و میراث گرانبها و وجوب رعایت قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی در صورت مشاهده اسامی و یا خط بیگانه بر سر در محل کسب اصناف و مجتمع های تجاری و یا واحدهای مسکونی با ارسال تصویر و گزارش ما را در پاسداشت زبان و خط فارسی یاری دهند.

وی گفت: راه های ارتباطی از بسترهای مختلف برای دریافت گزارشهای مردمی شامل شناسه در پیام رسان ایتا: @pasdasht_zaban_farsiُ سامانه پیامکی: ۵۰۰۰۲۳۸۵۹۴۰۰۱ پست الکترونیکی khrz@farhangmail.ir لینک سایت https://khrz.farhang.gov.ir/fa/zabaneparsi می شود.

دیگر خبرها

  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم