Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@16:06:00 GMT

حافظ در یک کلام اوج غزل فارسی است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۲۲۳۷۲

حافظ در یک کلام اوج غزل فارسی است

مطابق تقویم رسمی ایران، 20 مهرماه روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شده و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت و یادبودی در سراسر ایران برگزار می شود.

به همین مناسبت جهاد دانشگاهی واحد همدان مراسمی در جهت تکریم و آشنایی با اندیشه و شخصیت حافظ با دعوت از استاد فاطمه بابایی سرور برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، فاطمه بابایی سرور یک مدرس دانشگاه و حافظ شناس در تعریف از حافظ گفت: حافظ یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شاعران تاریخ است؛ به طوریکه در آثار بزرگان جهانی همانند گوته این تاثیر ملموس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نام کامل حافظ خواجه شمس الدین حافظ شیرازی است، بیان کرد: او حافظ کل قرآن و ملقب به حافظ بوده به طوریکه در بسیاری از ابیات خود، از عین آیات و یا به طور ظریف از مفاهیم قرآنی استفاده کرده است.

بابایی سرور افزود: غزلی در دیوان حافظ یافت نمی‌شود که مبرا از آیات و مفاهیم قرآن باشد و این مطلب از تلمیح هایی که وی استفاده کرده مشهود است.

وی با اشاره به اینکه اشعار حافظ گاهی امید دهنده و گاهی نشان از غم دارد، افزود: در دوران حافظ اتفاقات و تحولات سیاسی و تاریخی زیادی رخ داده که این موضوع در انتقال حس شاعر بی‌تاثیر نبوده است؛ مانند بیت  " کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور/ یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور" در تمام ابیات این شعر امید به آینده موج می‌زند، علاوه بر این شعر، جان مایه سوره یوسف نیز امیدبخشی است.

وی درباره تحصیلات و اندیشه حافظ گفت: حافظ مکتب رفته بوده و در هر کلام وی اندیشه و حکمت وجود دارد و سخنانش عادی نیست.

این حافظ شناس با تاکید بر اینکه حافظ فردی عادی و همانند بقیه از جنس بشر بوده است، اظهار کرد: تمام مردم دنیا به ویژه ایرانی ها علاقه به افسانه سرایی و داستان سازی دارند، حافظ در کل تاریخ تکرار ناپذیر است، حافظ در زبان آوری و استفاده از آرایه ها نظیر ندارد اما او هم مانند سایرین فردی از میان مردم عادی بوده است.

وی با بیان اینکه مولانا قطب عرفان است، ادامه داد: حافظ عارف بوده و شکی در این موضوع نیست اما بعضی از اشعار او برای یک عشق زمینی سروده شده و تمام اشعارش در وصف خداوند و عرفان نبوده و قابل مقایسه با مولانا نیست.

بابایی سرور بیان کرد: حافظ لسان الغیب است و حکمت و مفهومی که در ابیات او نهفته از اسرار دل پرده می‌اندازد، با این تفاسیر کسی که به معقوله فال زدن اعتقاد داشته باشد، پی به تفسیر تفال خود می‌برد.

وی افزود: تفسیری که در پایان اشعار حافظ وجود دارد در بیشتر موارد غلط و اشتباه است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دانشمندی آلمانی در مورد حافظ می‌گوید، این فرد سحر کلام دارد، گفتار وی در جان و قلب انسان نفوذ می‌کند ولی متاسفانه نسل و جوان امروز از حافظ و حافظ خوانی دور شده است.

بابایی سرور در پایان با بیان اینکه علت خوش کلامی و خوش خطی قدیمیان علاقه و عادت حافظ خوانی بوده است،اضافه کرد: شعر گفتن در وهله ی اول نیاز به قریحه دارد و خداوند این نعمت را به هرکسی عطا نکرده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام حافظ منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۲۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری پل حافظ منتفی شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حق بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام اینکه جمع آوری پل حافظ در نوروز ۱۴۰۳ منتفی شده است، گفت: بی‌تردید باید مطالعات مشترکی با حوزه حمل نقل ترافیک و پلیس انجام شود تا میزان تاثیر آن بر بار ترافیکی مرکز شهر امکان‌سنجی شود.
وی افزود: باید این پل با یک زیرگذر در آن محدوده جایگزین شود لذا باید به سمت مقاوم‌سازی این پل حرکت کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مراسم جمع خوانی قرآن کریم در جمع دوستداران کلام وحی در مهاباد
  • آزادی زندانیان به برکت کلام وحی
  • مهاجم جوان پرسپولیس مخالف استخدام خارجی!
  • شیرینی تلاوت کلام وحی در ماه عسل بندگی
  • نگاهی به آیین سنتی هوم بابایی در آران و بیدگل + فیلم
  • جمع آوری پل حافظ منتفی شد
  • «زندگی با آیه‌ها» تفسیر کلام الله مجید
  • طنین کلام الله وحی در مساجد و حسینیه‌های میبد
  • پایتخت معنوی ایران غرق در سرور و شادمانی است
  • سرور مردم خراسان جنوبی در ایام میلاد کریم اهل بیت (ع) + تصاویر