Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شامگاه پنج‌شنبه، 19 مهرماه در مراسم یادروز حافظ که در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار شد، حافظ را عارف از خود رسته دانست و گفت:  گاهی انسان فکر می‌کند که حافظ بسیار عظیم است که دنیایی را به خودش مشغول کرده و سخنش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است اما سئوالی که پیش می‌آید این است که حافظ برای انسان معاصر چه دارد و آیا این شخصیت ارزشمند ادبی ایران برای انسان روزگار ما تحفه‌ای دارد که به حل مشکلات امروزی بینجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه فرد گرایی انسان‌ها فروکاستن انسان بود
وی افزود:‌ در یک نگاه کوتاه و گذرا، متوجه می‌شویم مسیری در این سه چهار قرن اخیر در دنیا پیموده شد که نتیجه‌اش فرو کاستن انسان بود و از آنجایی که باید باشد به محیط ماده و لذات مادی تنزل یافت و این فروکاهش انسان با رنسانس آغاز شده است ولی به این معنا نیست که بعد از رنسانس کسانی که در تمدن رقیب می‌اندیشیدند و کار می‌کردند، همان نقطه آغاز ایستاده باشند.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: حرکت به سوی بازشناسی انسان آغاز شده بود و از آن روزی که فیلسوفان لیبرال دموکراسی شروع کردند و انسان را در حد فرد و فرد را در محدوده ماده تعریف کردند تا امروزی که خود اروپایی‌ها دوباره به بازشناسی ساحت‌های جدید انسان پرداخته‌اند، راه درازی آمده‌ایم.

انسان دارای ساحت‌های سلامت اجتماعی و معنوی است
امام جمعه شیراز اضافه کرد: نهایت این مسیر نتیجه همه تأملات و تحقیقات فلسفی و روانشناختی و جامعه شناختی این شد که برای سلامت انسان علاوه بر ساحت جسمانی و روانی دو ساحت دیگر قائل شده است و سازمان بهداشت جهانی رسماً این را آورد که انسان سالم انسانی است که سلامت اجتماعی و معنوی داشته باشد و هیچ‌کدام از این‌ها سخن ما نیست بلکه نتیجه تلاش‌های تمدن رقیب ما در بازشناسی انسان است.

غزلیات حافظ به سلامت اجتماعی و معنوی کمک می‌کند
وی با بیان اینکه امروز مسلماً ما این دو ساحت اجتماعی و معنوی را برای انسان قائل هستیم، گفت: اگر حافظ امروز در جامعه بشری بیشتر معرفی شود، سخن او و غزلیات نغز حافظ به سلامت اجتماعی و معنوی بشر کمک می‌دهد.
آیت‌الله دژکام یادآور شد: در باب سلامت اجتماعی رسماً تعریفی که شده این است که سلامت اجتماعی به معنای توانایی تعامل با انسان‌ها و محیط با هدف ایجاد ارتباط رضایت بخش بین فردی است و ما اگر با هم نتوانیم ارتباط داشته باشیم، لنگ هستیم.

اشاره به ابیاتی از حافظ که به سلامت اجتماعی تأکید دارد
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس سه بیت از غزلیات حافظ را در باب سلامت اجتماعی یادآور شد و گفت:‌ همه دیوان حافظ پر از این نکات است اما به عنوان تمثیل بیت «منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن، منم که دیده نیالودم به بد دیدن»؛ ما بد دیدیم که همدیگر را تحمل نکردیم و اگر دیده آلوده نکرده بودیم با هم انس می‌گرفتیم.
وی ادامه داد: همچنین در بیت دیگر می‌گوید «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم، که در طریقت ما کافریست رنجیدن»؛ اگر بخواهیم به قرآن و حدیث برگردیم حافظ چقدر مطالب قرآنی و حدیث را یک جا جمع کرده و فریاد می‌زند.

انتقاد از عیب‌جویی دیگران
آیت‌الله دژکام با اشاره به بیت سوم گفت: «به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات، بخواست جام می و گفت عیب‌پوشیدن»؛ امروز راه نجات بشریت چیست؟ چیزی که جامعه ما از نبودنش دارد رنج می‌برد این است که یک نکته کوچکی از یک نفر می‌گیریم و به هر دلیلی که مقبول و غیرمقبول نیست طرف را طوری تخریب می‌کنیم که دیگر انگار جای زندگی کردن برای او نیست.

حافظ راه نجات را در عیب‌پوشیدن می‌داند
وی با یادآوری اینکه حافظ راه نجات را در عیب‌پوشیدن می‌داند، گفت:‌ اگر این‌ها را مراعات کنیم، در اجتماع با هم انس خواهیم گرفت و ارتباط اجتماعی ما قوی خواهد شد و می‌توانیم جامعه بشری را گرد هم جمع کنیم.
امام جمعه شیراز همچنین ابیاتی از غزلیات حافظ درباره سلامت معنوی را یادآور شد و  افزود: «مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست، به دست مردم چشم از رخ تو گل چیدن»، همچنین «به رحمت سر زلف تو واثقم ورنه، کشش چو نبود از آن سو چه سود کوشیدن»، ابیاتی هستند که به سلامت معنوی اشاره دارند.

امید از یاد خدا و توکل به او زنده می‌شود
آیت‌الله دژکام اظهار کرد: اینکه می‌گوییم جامعه نیاز به امید دارد، سئوالی مطرح می‌شود که امید از کجا زنده می‌شود و پاسخ این است که امید از یاد خدا و توکل بر او زنده می‌شود و در باب معنویت اگر از این مرحله بگذریم گاهی یک معنویت کاذب داریم.
وی با بیان اینکه از خود انتقاد کردن هم عیبی ندارد، گفت: این مرد بزرگ میدان را باز کرده است برای اینکه ما خودمان از خودمان انتقاد کنیم آنجا که گفت «عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس که وعظ بی عملان واجب است نشنیدن» این در حالی است که امروز همه ما برای دیگران چوب به دست هستیم.  
آیت‌الله دژکام بیان کرد: ما از اینکه مرید حافظ هستیم و می‌دانیم جان سخن را گفته است نباید تردید کنیم و اگر جامه زهد و سالوس به تن کسی بود باید بگذارد و برود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم همه با صفا و صمیمیت و خلوص و ارزش نهادن به حقیقت و اخلاق دور هم جمع بوده و همیشه حلقه گل باشیم و از همه جهان حول این محور نورانیت و معنویت حافظ جمع شویم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا استان فارس فرهنگی یادروز حافظ سلامت معنوی سلامت اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۴۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آن‌ها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند استخدام شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آن‌ها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.

وی از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و ... در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن‌ها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.

عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آن‌ها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول به خدمت هستند، و نسبت پرستار به تخت، ۹ دهم و نسبت گروه پرستاری به تخت، ۱.۲ است که امیدواریم با افزایش جذب و تربیت نیروی انسانی، فاصله ۱.۲ تا ۱.۸ در سال‌های آتی برطرف شود.

عبادی اظهار داشت: از اقدامات خوب دولت سیزدهم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، زیرا این قانون پس از ۱۵ سال مسکوت ماندن و در دوره طرح تحول سلامت که زمان طلایی اجرای این طرح بود و اتفاقاً برخی افراد که امروز منتقد اجرای این طرح هستند در آن دوران مسوولیت داشتند، می‌توانست اجرایی شود، اما نشد.

وی افزود: ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌هایی که سختی کار بیشتر است، بالاتر است. در سال جاری، مثلا در بخش‌های عمومی و داخلی جراحی ارزش نسبی معادل ۸ کا و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تا ۳۳.۴ کا هم افزایش پیدا می‌کند. البته، چون تعداد بیماران بخش‌های عمومی نسبت به بخش‌های ویژه بیشتر است، نوعی تعادل در پرداختی‌ها صورت می‌گیرد؛ در آیین نامه هم پیش بینی شده که نباید بین همکاران پرستار هم رده تفاوت کارانه بیشتر از ۲.۵ برابر باشد.

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • آنچه ابن سینا می‌تواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد