صراط:

ورود و زندگی در بهشت پروردگار جزء آرزو‌ها و اهداف هر یک از مسلمانان است. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا امکان تکامل در بهشت وجود دارد و یا بهشتیان در یک مقام و رتبه درجا می‌زنند؟

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون تکامل بهشتیان و همچنین وجود روز و شب در بهشت نموده است که پیشنهاد می‌کند از آن بهره ببرید.

آیا در بهشت تکاملی هم وجود دارد؟

قطعا در بهشت تکامل وجود دارد و بهشتیان هرگز در جا نمی‌زنند، بلکه در پرتو عنایات الهی و الطاف ربانی، روز به روز به ساحت قدسش نزدیکتر می‌شوند و در مسیر قرب الی الله به پیشروی خود ادامه می‌دهند. مفهوم این سخن آن نیست که در آنجا طاعات و عبادات و اعمالی دارند، چرا که بهشت دار تکلیف نیست، زیرا عناصر اولیه تکلیف در آنجا وجود ندارد، بلکه در پرتو اعمالی که در این جهان انجام داده اند همچنان به سیر تکاملی خویش ادامه می‌دهند.

درست همانند بعضی درختان پرباری که انسان یکبار آن را غرس می‌کند، ولی مرتبا جوانه می‌زند و ریشه می‌دواند و از نقاط دیگر سر برمی آورد و دشت و صحرا را فرا می‌گیرد!. با همانند سفینه‌های فضائی که برای آغاز حرکت و خارج شدن از محیط جاذبه زمین نیاز به نیروی عظیمی دارد، ولی بعد از خروج از این محیط چنانچه به مانعی برخورد نکند بدون احتیاج به نیروی محرک جدید تا ابد به سیر خود ادامه می‌دهد!

در بعضی از آیات قرآن نیز اشاره‌ای به این مساله دیده می‌شود.

در آیه ۶۲ مریم درباره بهشتیان می‌خوانیم: "ولهم رزقهم فی‌ها بکرة وعشیا: هر صبح و شام روزی آن‌ها در بهشت مقرر است". از آیات قبل از این آیه به خوب استفاده می‌شود که این توصیف درباره بهشت آخرت است که از آن تعبیر به «جنات عدن» شده. حال این سوال پیش می‌آید که مطابق آیات دیگر قرآن بهشتیان هرچه بخواهند از مواهب و روزی‌ها در هر ساعت و هر زمان برای آن‌ها مهیا است، این چه موهبتی است که هر صبح شام به آن‌ها اعطا می‌شود؟ مسلما این مواهب جدید و تازه مادی و معنوی است که در این دو وقت به آن‌ها داده می‌شود و طبعا به مقامات بالاتری سوق داده خواهند شد. در این زمینه حدیث پرمعنایی از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده که مطلب را روشن می‌سازد، می‌فرماید: «و تاتیهم طرف الهدایا من الله تعالی لمواقیت الصلاه التی کانوا یصلون فی‌ها فی الدنیا، تسلم علیهم الملائکه: هدایای نخبه و جالب از سوی خداوند بزرگ در اوقاتی که در دنیا نماز می‌خواندند به آن‌ها می‌رسد و فرشتگان به آن‌ها سلام و درود می‌فرستد».

آیا در بهشت شب و روزی وجود ندارد؟

سوال دیگری که از تعبیرات آیه برانگیخته می‌شود این است که در بهشت شب و روزی وجود ندارد و به همین دلیل صبح و شامی نیست. این اشکال را نیز می‌توان چنین پاسخ گفت که بهشت گرچه دائما کانون نور و روشنایی است، ولی این نور نوسان دارد که با نوسان و کم و زیاد شدن آن بهشتیان روز و شب را تشخیص می‌دهند، درست مانند مناطق قطبی که شش ماه متوالی روز است، ولی با کم و زیاد شدن نور، روز و شب از هم تشخیص داده می‌شود.

از آنجا که این دو مشکل (مشکل روزی تازه و مشکل صبح و شام) برای بسیاری از مفسران حل نشده توجیهاتی برای این آیه ذکر کرده اند که غالبا مخالف ظاهر آیه است مانند اینکه آیه کنایه از دوام نعمت است، زیرا در میان عرب معمول بوده که اگر کسی غذای صبحگاهان و شامگاهان را داشته او را غنی و بی نیاز می‌دانستند، یا اینکه منظور آن است که نعمت‌های الهی در فواصل زمینی که به مقدار شب و روز این دنیا است پی درپی به آن‌ها می‌رسد.

روشن است همه این‌ها مخالف ظاهر آیه است چه بهتر به اینکه نوعی شب و روز که با تفاوت نور حاصل می‌شود و نوعی روزی تازه که از عنایات جدید الهی سرچشمه می‌گیرد و از پیمودن مسیر تکامل خبر می‌دهد، قائل شویم که منطبق بر ظاهر آیه است و یا لااقل کمتر خلاف ظاهر است.

جالب اینکه در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) می‌خوانیم که فرمود: «و الذی انزل الکتاب علی محمد (ص) ان اهل الجنة لیزدادون جمالا و حسنا کما یزدادون فی الدنیا قباحة و هرما: سوگند به خدایی که قرآن را بر محمد (ص) نازل کرده اهل بهشت (هر قدر زمان بر آن‌ها می‌گذرد) جمال و زیبائیشان بیشتر می‌شود آن گونه که در دنیا (با گذشت زمان) زشتی و پیری آن‌ها افزایش می‌یافت». این حدیث نیز تکامل تدریجی بهشتیان را به خوبی آشکار می‌سازد، گرچه تنها اشاره‌ای به جنبه‌های جسمانی دارد، ولی مسلما به طریق اولی جنبه‌های روحانی را نیز در بر می‌گیرد.

دیدگاه اغلب دانشمندان اسلامی درباره تکامل در بهشت

اندیشمندان اسلامی بر این باورند که بر اساس منابع دینی، بهشت دو گونه است:

یکی بهشت برزخی و دیگری بهشت در قیامت. تکامل در بهشت برزخی ممکن است. اما تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست؛ زیرا عالم قیامت و ورود در بهشت، نهایت سیر تکامل انسان است؛ در نتیجه ورود به بهشت، معنای کامل شدن است، نه برای کامل شدن.

در توضیح این نظریه می‌توان گفت: تکامل و ارتقای درجات در بهشت، مرهون و معلول درجات ایمان و عمل صالح انسان در دنیا است، خداوند می‌فرماید: «وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمَّا یعْمَلُون؛ هر کس از بندگان به عملی که کرده رتبه خواهد یافت».

بنابراین، طبق فرمایش امام علی علیه‌السلام که می‌فرماید: «اَلیوم عملٌ و لا حساب و غداً حساب و لا عمل؛ امروز (تا زمانی که در دنیا هستید) روز عمل و تلاش است نه روز حساب‌رسی به اعمال و فردای قیامت روز حساب‌رسی است نه روز عمل».

لذا، اگر در آخرت، پرونده اعمال و کار‌های نیک بسته می‌شود و تکامل هم معلول عمل صالح است، در نتیجه در بهشت، تکاملی نیست، مگر آن‌چه در این دنیا فراهم نموده باشیم؛ بنابراین در آخرت، تکامل-یعنی ارتقا از درجه به درجه دیگر بهشت، بدون این‌که قبلاً در دنیا مقدمات و شرایط آن‌را فراهم کنیم- وجود ندارد.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لا ینْفَعُ نَفْسًا إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُونَ؛ اگر کسی که قبلا ایمان نیاورده یا خیری در ایمان آوردن خود به دست نیاورده، ایمان آوردنش سود نمی‌بخشد. بگو منتظر باشید که ما (هم) منتظریم».

دیدگاه دیگران درباره تکامل در بهشت

در مقابل دیدگاه مذکور، دیدگاه دیگری مطرح است که قائل به تکامل در قیامت است، این عده در توضیح نظریه خود می‌گویند: پس از ورود روح به عالم اوّل از عوالم قیامت و پیوند آن با بدن، منازل، مواقف و سرفصل‌هایی در پیش روی انسان قرار می‌گیرد که هر یک به جای خود، یک رویداد بزرگ تکاملی در بازگشت انسان به سوی خداوند است؛ چرا که با هر انتقالی، انسان به صورت اصلی خود، نزدیک‌تر شده و به کمالات از دست رفته خود هنگام سیر نزولی، نایل می‌گردد و به تدریج سعه وجودی خود را یافته و متناسب عالم قرب می‌شود. علاوه بر آن‌که بعد از ورود به آن، به مقتضای نظام خاص حاکم بر آن، حرکت و تکامل داشته و در هر عالمی پس از ورود به آن، کمالات جدیدی را کسب می‌کند.

تکامل در قرآن و آیات

این گروه بر این باورند که آیات و روایاتی نیز گویای حرکت و تکامل در حشر و عوالم پس از آن است. به چند نمونه از این آیات اشاره می‌کنیم:

«کسانی که عهد و پیمان خدا و سوگند‌های خود را به بهای ناچیزی می‌فروشند، آنان را در آخرت (از سعادت‌های اخروی) بهره‌ای نیست؛ و خدای (متعال) روز قیامت با آنان سخن نمی‌گوید و به (نظر رحمت به) ایشان نمی‌نگرد و (آن‌ها را) پاکشان نمی‌گرداند و عذابی دردناک خواهند داشت».

این عده می‌گویند:جمله «و پاکشان نمی‌گرداند» در این آیه، مفهوم خاصی دارد. این جمله نشانگر این حقیقت است که انسان‌هایی که در صراط مستقیم عبودیت بوده و مورد نظر حق می‌باشند؛ در حشر و در مواقف و عوالم آن، مشمول تزکیه حضرت حق بوده، خداوند آنان را از ناپاکی‌ها پاک می‌سازد و آن‌ها را - از آن‌چه که روی چهره اصلی انسان قرار گرفته و از بسیاری از حقایق محجوبشان کرده -تزکیه و تطهیر می‌کند.

امّا این تزکیه الهی شامل آن دسته از انسان‌ها که در صراط عبودیت قرار نگرفته و با خداوند به مخالفت برخاسته‌اند، نخواهد شد.

مراد از تزکیه چیست؟

باید توجه داشت که تزکیه خدای متعال، همان تکمیل و تکامل ساختن روح آدمی است؛ زیرا انسان در زندگی دنیایی، در ظاهر امر، دارای یک سلسله عقاید بوده که بر اساس آن عقاید روش و سلوک عملی خاصی دارد. امّا در باطن امر، روح آدمی در نتیجه همین عقاید و اعمال، حرکت مخصوصی دارد که آن حرکت اگر در سلوک عبودیت و صراط مستقیم باشد، روح را از آن‌چه باید پاک کرده، به تدریج پاک می‌گرداند و در مدارج کمال پیش می‌برد.

این حرکت باطنی همان تزکیه الهی است که در روح آدمی، تحت سلوک ظاهری دینی انجام می‌گیرد. این تطهیر، روح را از حجاب‌ها، تعلق‌ها و رنگ‌ها و هرچه بر روح در هنگام جدایی از موطن اصیلی‌اش، عارض گشته، نجات می‌دهد و آزاد می‌گرداند، در حقیقت، یک حرکت تکاملی برای روح است.

حرکت روح هم جز با تزکیه نیست، چه این تزکیه در زندگی دنیایی تحت سلوک دینی انجام گیرد و چه در قیامت به مقتضای احکام خاص همان عالم و عوالم آن.

«حقیقت این است خداوند کسانی را که ایمان آورده و کار‌های شایسته کرده‌اند، در باغ‌ها و (بهشت‌هایی) که از زیر (درختان) آن نهر‌ها روان است، درآورده و (داخل می‌گرداند). در آن‌جا با دست‌بند‌هایی از طلا و مروارید آراسته می‌شوند و لباسشان در آن‌جا از حریر (پرنیان) است. (پس از قرار گفتن در چنین وضعیتی) هدایت می‌شوند به گفتار پاک و (پاکیزه) و به سوی راه خدای ستوده (حمید) هدایت می‌گردند».

این عده می‌گویند: این آیه هم اشاره دارد که پس از قرار گرفتن در بهشت، بهشتیان به سخن پاکیزه و به صراط حمید هدایت می‌شوند. پس معلوم می‌شود که تازه در آن‌جا راه به خصوصی شروع می‌گردد و راهی که حرکت در آن نباشد، راه نیست. این آیه می‌گوید:خداوند با اسم «حمید» خود، مؤمنان و مشتاقان را به آن‌جا که باید ببرد، می‌برد. پس حرکت در عوالم حشر وجود و سیر تکاملی در آن‌جا ادامه دارد.

اما آن‌چه بر اساس مبانی حکمی و فلسفی در پاسخ این دیدگاه می‌توان گفت: این است که نفس در قیامت به تجرد کامل خود رسیده است؛ بنابراین تکامل در آن‌جا معنا ندارد؛ آیاتی هم که مطرح شده یا بیان‌گر وسعت وجودی عالم آخرت است، یا به تعبیر فیض کاشانی به معنای رفع موانع است: «آخرت، دار تکامل نیست و حرکت استکمالی در آخرت امکان ندارد، بلکه مبدأ عذاب اگر از عوارض غریبه باشد در جوهر نفس، زائل می‌شود، آن‌هم نه از باب حرکت استکمال».

منبع: صراط نیوز

خبر بعدی:

ناشناخته‌های طبیعی را اینجاجستجوکنید/ساتیاری بهشت گمشده در زاگرس

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- طیبه قدمی: انسان‌ها همواره درجستجوی راهکارهایی برای گذراندن اوقات فراغت خود و در عین حال لذت بردن از محیط اطراف بوده‌اند و یکی از مهمترین این راهکارها سفر و گردشگری است.

سفر و گردشگری اشکال مختلفی دارد و در پایان فرد گردشگر علاوه بر لذت حاصل از سفر، تجربه‌های زیادی را نیز به دست می‌آورد اما «گردشگری تجربه گرا» خود یکی از اشکال منحصر به فرد گردشگری است.

«گردشگری تجربه گرا» یکی از لذت بخش ترین گونه گردشگری است

فرد گردشگر در گردشگری تجربه گرا در فعالیت‌های روزمره جوامع میزبان مشارکت می‌کند و این شکل یکی از جذاب ترین و لذت بخش ترین گونه‌های گردشگری است.

این شکل از گردشگری علاوه بر منتفع کردن جامعه میزبان، تجربه و رضایت زیادی را نیز برای فرد گردشگر به همراه دارد و مناطق بومی و محلی و البته کمتر شناخته شده یکی از بهترین مقاصد برای این شکل از گردشگری و گردشگرانی است که تمایل به این نوع از گردشگری دارند.

«روستای ساتیاری» یکی از روستاهای شهرستان پاوه است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۵ کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد و شاید بتوان آن را جزو مناطق کمتر شناخته شده‌ای دانست که می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری تجربه گرا باشد.

«ساتیاری» از قدیمی ترین روستاهای منطقه اورامانات است

آزاد مرادی، یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص روستای ساتیاری گفت: این روستا با ۶۰۰ نفر جمعیت و ۱۶۵ خانوار یکی از قدیمیترین و کهن‌ترین روستاهای منطقه است و در فرهنگ لغت دهخدا «ساتیاری» به معنی دوست، یار و رفیق خوب آمده است.

وی افزود: در وجه تسمیه ساتیاری تفاسیر و نظرات متفاوتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اتحاد، مشارکت و همیاری پیشینیان روستا اشاره کرد که از دیرباز اینگونه بوده و تا امروز هم این ویژگی‌ها از صفات بارز اهالی روستا است.

مدیراقامتگاه بومگردی ساتیار تصریح کرد: کلمه «ساتیاری» متشکل از دو کلمه «سات» و «یاری» است و از گذشته تاکنون در زبان کردی «سات» به معنای زمان و «یاری» به معنی بازی و تفریح است.

«هیتمان» اسم دوم و قدیمیتر روستای «ساتیاری» است که بین اهالی رواج دارد

وی افزود: از دیگر اسامی این روستا می‌توان به «هیتمان» که اسم دوم و محلی روستا بوده اشاره کرد و اگر چه به عنوان اسم دوم و محلی روستا از آن یاد می‌شود، اما قدمت و پیشینه بیشتری دارد و در واقع می‌توان گفت که اسم قدیمی روستا است و اهالی روستا در بین خود بیشتر آن را به کار می‌برند.

مرادی تصریح کرد: «هیتمان» یک واژه اورامی (هورامی) و از «هیت» و «مان» تشکیل شده و «هیت» به معنی شخم زدن و کشاورزی و «مان» به معنی مکان است و در مجموع محل شخم زدن و کشاورزی معنا می‌دهد.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: در گذشته‌های بسیار دور مردم روستا برای گذران معیشت خود بیشتر زمین‌های مناسب کوهستان‌های اطراف روستا را با گاوآهن شخم می‌زدند و محصولاتی چون گندم، جو و ذرت را به عمل می‌آوردند.

ساتیاری علاوه بر معماری پلکانی منظره بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد

مرادی خاطرنشان کرد: روستای ساتیاری یکی از روستاهای منطقه اورامانات استان کرمانشاه بوده که ساختار و معماری روستا به صورت پلکانی است.

وی در خصوص ویژگی‌های روستای ساتیاری نیز گفت: بافت روستای ساتیاری علاوه بر معماری پلکانی و ساختار آن که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه است، منظره بسیار سبز و زیبایی دارد که در کمتر روستایی شاهد این منظر هستیم.

وجود درختان «بنه و بلوط» در اطراف روستا

این کارشناس گردشگری وجود درختان «بنه و بلوط» در اطراف روستای ساتیاری را یکی از جذابیت‌های روستا برشمرد و افزود: روستای ساتیاری در محدوده کوهستانی و در دامنه سه کوه بلند استقرار یافته و بافتی متمرکز و متراکم دارد.

وی تصریح کرد: همانطور که گفته شد، روستا معماری و ساختاری پلکانی دارد و خانه‌های روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکان ساخته شده‌اند، به طوری که بام هر خانه‌اش نقش حیاط خانه دیگر را بازی می‌کند.

هماهنگی بین خانه‌های قدیمی روستا با محیط طبیعی اطراف

مرادی افزود: مصالح به کار رفته در اکثر خانه‌های قدیمی روستا شامل سنگ، چوب و گل است و مهمترین ویژگی خانه‌های قدیمی روستا هماهنگی آنها با محیط اطراف بوده به طوری که سقف مسطح خانه‌ها با دیوارهای سنگی و گلی همرنگ طبیعت، کمال درهم آمیزی فضای کالبدی روستا با محیط طبیعی اطراف را نشان می‌دهد.

این کارشناس گردشگری گفت: امروزه درآمد بیشتر مردم روستای علاوه بر امور خدماتی بیشتر از طریق فعالیت‌های دامداری و باغداری تأمین می‌شود و گروهی از روستاییان نیز در تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

زبان و پوشش مردم روستای ساتیاری

وی در خصوص زبان و پوشش مردم روستای ساتیاری نیز افزود: مردم روستای ساتیاری به زبان کردی «جافی سورانی» صحبت می‌کنند و پوشش آنها همانند سایر مناطق هورامان کردی است.

وی ادامه داد: شرایط مساعد آب، خاک و اقلیم این منطقه، باغداری در روستا را رونق داده و گرد، انگورسیاه، توت سفید، انار، بادام، انجیر و گلابی از جمله محصولات کشاورزی تولیدی در این روستا است.

مرادی اضافه کرد: به دلیل وجود مراتع سرسبز و حاصلخیز، دامداری نیز در روستا رونق چشمگیری دارد و انواع محصولات دامی ارگانیک مانند شیر، ماست، کره، پنیر، کشک و روغن حیوانی در این روستا تولید و به فروش می‌رسد.

صنایع دستی روستای ساتیاری

این کارشناس گردشگری گفت: «گیوه» که به زبان محلی «کلاش» گفته می‌شود از مهمترین صنایع دستی این روستا است.

مرادی افزود: از دیگر صنایع می‌توان دست سازهایی از جنس چرم از جمله کیف پول، کیف دستی، کیف موبایل و جاکلیدی و … اشاره کرد. تابلوفرش و قالی نیز از دیگر صنایع دستی با ارزش روستای ساتیاری است.

وی به مهمترین جاذبه‌های گردشگری روستای ساتیاری نیز اشاره کرد وگفت: معماری پلکانی از جمله این جذابیت‌ها است و روستای ساتیاری از معماری و بافت بسیار زیبایی برخوردار بوده و ساختار پلکانی روستا مانند سایر روستاهای هورامان در نوع خود کم نظیر است.

ویژگی فرهنگی مردم روستای ساتیاری کلیدی ترین پتانسیل برای توسعه گردشگری آن

این کارشناس گردشگری افزود: ویژگی‌های فرهنگی و فرهنگ مهمان پذیری اهالی روستا از دیگر جذابیت‌ها برای گردشگران است مردم روستای ساتیاری مهمان نواز، مهمانپذیر و مهان دوست هستند و این ویژگی مهمترین و کلیدی ترین پتانسیل برای توسعه گردشگری روستای ساتیاری است.

وی خاطرنشان کرد: منظر سبز روستا از دیگر جذابیت‌ها است و از ویژگی‌های طبیعی روستای ساتیاری می‌توان به وجود پوشش جنگلی اطراف روستا اشاره کرد و محیط اطراف روستا را جنگل‌های تنک بلوط، بنه (سقز یا پسته کوهی)، امرود (گلابی کوهی)، زالزالک، انجیر کوهی و آلبالوی کوهی فرا گرفته است.

مرادی کوهستانهای گرده، بالانه، کوپانه، آتشگاه و کانی بهاره را از دیگر جذابیت‌های این روستا برشمرد و گفت: همه این کوهستان ها، ییلاق و هوارگه دامداران روستا در فصل بهار و تابستان است.

آبشار دو طبقه «دربندگرده»، تفریحگاه «دیره نیان» و جنگل‌های «نزار» از جاذبه‌های ساتیاری است

وی افزود: آبشار «دربند گرده» یا به زبان کردی «دراوی گرده» از دیگر جاذبه‌ها بوده و در خارج از روستا واقع شده و هر ساله تا اواسط اردیبهشت ماه کاملاً پرآب است.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: این آبشار دو طبقه و ارتفاع آن در حدود ۶۰ متر است و دسترسی به آبشار از طریق راه مالرو ممکن خواهد بود و برای رسیدن به آن حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.

وی گفت: جنگل «نزار» از دیگر جاذبه‌های این منطقه بوده و گونه غالب درختی جنگل نزار بلوط و بنه و در نوع خود کم نظیر است.

مرادی افزود: تفریحگاه «دیره نیان» نیز یکی دیگر از این جاذبه‌ها بوده و مکانی زیبا و خوش آب و هوا با باغات زیبا و چشمه معدنی بی نظیر «چاوگ» است.

وجود خرابه‌هایی از یک آتشکده قدیمی دوران ساسانیان بر روی قله کوهستان «آتشگاه»

وی ادامه داد: کوهستان «آتشگاه» نیز یکی از زیباترین کوهستان‌های منطقه و زیستگاه انواع جانوران و همچنین رویشگاه انواع گونه‌های گیاهی خوراکی، دارویی و گل‌های زیبا است و بر روی قله کوه آتشگاه خرابه‌هایی از یک آتشکده قدیمی به جای مانده است که بنا به شواهدی متعلق به دوران ساسانیان و به روایتی یکی از سه آتشکده بزرگ آن دوران بوده است.

این کارشناس گردشگری گفت: صخره «بسم الله» در فاصله ۲ کیلومتری روستا قرار دارد و از جاده روستا قابل مشاهده بوده که کاملاً به صورت طبیعی ایجاد شده و در میان جنگل‌های بلوط روبروی روستا و (جنگل نزار) واقع شده و در نوع خود بی نظیر است.

وی افزود: «تله کابین روستا» یکی دیگر از این جاذبه‌ها است که بخشی از باغات انار روستا را به بخشی دیگر از باغات روستا که در دو طرف یک دره به عمق حدوداً ۲۵۰ متر قرار دارند، متصل می‌کند و در واقع راه دسترسی به این باغات است و بیشتر در فصل برداشت انار و انجیر به منظور جابه جایی آسان این محصولات از آن استفاده می‌شود.

مرادی ادامه داد: درخت «بنه یا سقز تنومند» که اهالی روستا به آن دارونه قوی می‌گویند در بالای کوه‌های مشرف به روستا و در مسیر «ییلاق گرده» قرار دارد جاذبه دیگر این روستا بوده و این درخت بسیار تنومند و کهنسال است.

سلایق گردشگران روز به رو تغییر کرده و اکنون سبک زندگی مردم روستا جذاب‌تر است

وی با بیان اینکه سلایق گردشگران به مرور زمان تغییر کرده است، گفت: هم اکنون بیشترین چیزی که گردشگران را جذب می‌کند سبک زندگی و الگوی معیشت مردم در روستاها است.

این کارشناس گردشگری افزود: شاید به جرأت بتوان گفت که اکنون یک جاذبه تاریخی یا یک جاذبه باستانی، کمتر بتواند گردشگران را جذب کند، بلکه شیوه معیشت روستاییان و فعالیت‌های روزمره ای که در روستاها انجام می‌شود، بیشتر برای گردشگران امروزی جذاب است.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده که اقامتگاه‌های بوم گردی خیلی مورد توجه قرار گیرند و به جرأت می‌توان گفت که این اقامتگاه‌ها هم اکنون در نظام گردشگری ایران حرف اول را می‌زنند.

با توجه به مطالب فوق می‌توان منطقه گردشگری «ساتیاری» را یکی از مقاصد پرجاذبه برای گردشگران به ویژه گردشگران خارجی برشمرد که ناشناخته‌های زیادی را در این مناطق مشاهده و تجربه‌های زیادی کسب کنندهمانطور که «امایا و مورگان» دو گردشگر خارجی در سفر به غرب کشور یک شب را در روستای ساتیاری گذراندن و در گشت و گذار در روستا، پخت نان محلی را هم تجربه کردند واز آن بسیار لذت بردند.

کد خبر 4573986

ایران یکی از افسرده‌ترین جوامع در دنیا| چرا شاد نباشیم؟

استاندار گلستان برکنار شد

پست اینستاگرامی لیندا کیانی پس از حضور در خندوانه

کلیدواژه: بهشت آخرت

منبع این خبر، وبسایت www.seratnews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۱۰۲۴۷۰۰ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • فیلم/ شرح آیه 36 سوره مبارکه نساء/ فرمان احسان به همسایه‌های دور و نزدیک!
  • راهیان نور امتداد حرکت دفاع مقدس است
  • برادرم شهید شد! +عکس
  • آیه نگاشت/نزول باران از آسمان و به وجود آمدن رزقی برای انسان
  • معنای «ربیع الانام» در زیارت امام زمان(عج)/دل تکانی هایی که باید برای بهار ظهور انجام دهیم
  • عطر معراج شهدای اهواز مرا به سوی خود فرا می‌خواند
  • کوهرنگ؛ بهشت سفید ایران
  • نمایشگاه «بهشت بانو»؛ میزبان زائران نوروزی حرم کریمه اهل‌بیت(س)
  • از خیابان بهشت تا استان گلستان/ مناف هاشمی که بود؟
  • تلاوت مجلسی سوره احزاب آیات ۴۵-۴۸ صوتی با نوای محمد بدر حسین
  • نمایشگاه «بهشت بانو» میزبان زائران نوروزی حرم کریمه اهل‌بیت(س) است
  • سال صفر، تولد یک ستاره؛ گرت بیل دوید، جهنم سن سیرو به بهشت تبدیل شد!
  • عطر معنوی زیارت در دل کویر/ جاذبه‌هایی که راه به دل تاریخ دارند
  • توزیع گل و سبزه در آرامستان‌های بهشت رضا(ع)، بهشت جوادالائمه(ع) و بهشت رضوان
  • نوروزی متفاوت و متنوع را در بهشت ایران تجربه کنید
  • آیه‌نگاشت/ امانت‌ را به صاحبانش بدهید
  • رودان؛ بهشت جنوب ایران
  • فیلم/ شرح آیه 58 سوره مبارکه یونس/ فضل و رحمت الهی، شاخص منحصر به فرد شادی
  • تشویق نامناسب در مساجد مغایر با فرهنگ اسلامی است