Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@19:32:37 GMT

سایه خالکوبی روی گواهینامه‌ رانندگی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۲۵۰۴۲

سایه خالکوبی روی گواهینامه‌ رانندگی

شهر  > شهری - مهدیه تقوی راد:
گزارش اختصاصی همشهری نشان می‌دهد در ‌ماه‌های گذشته افرادی که برای گرفتن گواهینامه یا تمدید گواهینامه‌هایشان مراجعه کرده‌اند با مشکلات و محدودیت‌هایی به‌دلیل انجام خالکوبی‌هایشان مواجه شده‌اند

خالکوبی و تتو‌های مشهود و برخی زخم‌های مشکوک روی بدن حالا برای برخی افراد که می‌خواهند برای نخستین بار گواهینامه رانندگی دریافت کنند یا کسانی که متقاضی تمدید گواهینامه رانندگی‌شان هستند؛ داستان شده است پلیس راهنمایی و رانندگی بعد از بررسی‌های کمیسیون پزشکی یا صلاحیت آنها را برای دریافت گواهینامه رد می‌کند و یا اینکه به آنها گواهینامه مشروط می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌های همشهری و صحبت با افراد مختلف نشان می‌دهد از چند‌ماه قبل افرادی که برای صدور یا تمدید گواهینامه رانندگی خود به پزشک مراجعه می‌کنند، چنانچه دارای خالکوبی و یا آثار زخم و خراشیدگی (ناشی از خودزنی و جای چاقو) در بدن‌شان باشند به کمیسیون پزشکی ناجا ارجاع داده می‌شوند تا در کمیسیون پس از معاینات لازم مشخص شود که مشمول دریافت گواهینامه می‌شوند یا خیر. این اقدام راهور ناجا بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی عمومی و حتی در آموزشگاه‌های رانندگی انجام می‌شود و حتی در دستورالعمل انجام معاینات رانندگی نیز به خالکوبی و تتو اشاره‌ای نشده است.

خانم حسینی، مسئول یکی از آموزشگاه‌های رانندگی با بیان اینکه در سال‌های اخیر انجام خالکوبی و تتو در بین جوانان خصوصا پسران زیاد شده است، به همشهری گفت: مشکلی که پسران برای دریافت گواهینامه با آن روبه‌رو می‌شوند همین داشتن تتو و خالکوبی است که به‌دلیل آن باید به کمیسیون پزشکی مراجعه و هزینه زیادی را متحمل شوند. او در ادامه گفت: تتو و خالکوبی‌های مشهود بیشتر در بین پسران دیده می‌شود اما بعضی از دختران نیز که خالکوبی‌هایی دارند برای گرفتن گواهینامه با مشکل روبه‌رو شده‌اند و به آنها اعلام می‌شود که باید به کمیسیون پزشکی مراجعه کنند تا رفتارهای آنها و شرایط روحی و روانی‌شان سنجیده شود.

آقای منصور‌زاده نیز که در شمال شهر و در آموزشگاه رانندگی مشغول به‌کار است به همشهری گفت: معمولا خانم‌هایی که روی دست‌شان خالکوبی دارند مشکل زیادی برای گرفتن گواهینامه ندارند، کافی است هنگام مراجعه به پزشک معتمد راهنمایی و رانندگی با پوشیدن ساق دست و جوراب ضخیم خالکوبی‌ها را پنهان کنند تا پزشک معتمد متوجه خالکوبی نشود آن وقت می‌توانند به راحتی گواهینامه بگیرند. اما پسرانی که روی گردن یا دست‌هایشان خالکوبی کرده‌اند و یا جای بریدگی ناشی از خودزنی دارند به‌طور حتم باید به کمیسیون مراجعه کنند و هزینه معاینات را نیز علاوه بر هزینه آموزش رانندگی و پزشک معاینه‌کننده پرداخت کنند.»

در این بین نکته مهم این است که در قوانین مربوط به صدور گواهینامه به بررسی‌های اعصاب و روان اشاره شده است و بررسی انواع خودزنی و یا آثار چاقو روی بدن افرادی که می‌خواهند گواهینامه دریافت کنند، امری طبیعی و قانونی می‌تواند باشد ولی داشتن خالکوبی و تتو رفتاری فردی است که نمی‌تواند ملاک انگ از سوی پزشکان معتمد راهنمایی و رانندگی قرار بگیرد و باعث شود که افراد به کمیسیون پزشکی ارجاع شده و از نظر روحی و روانی مورد سنجش قرار بگیرند.

صدور گواهینامه برای تتوداران مشروط به‌نظر کمیسیون پزشکی است

اما با وجود این، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا به همشهری گفت: افرادی که برای معاینه پزشکی گواهینامه رانندگی نزد پزشک معتمد پلیس راهور می‌روند چنانچه روی بدنشان آثار مشهود خالکوبی، تتو و یا آثاری از جای زخم و بریدگی داشته باشند، به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شوند. به گفته او، معاینات رانندگی در بین افراد جامعه به معاینه چشم پزشکی معروف است ولی پزشک معتمد ناجا برای متقاضیان گواهینامه غیر از معاینه چشم، معاینه شنوایی ، معاینات حرکتی و اندامی و... را نیز انجام می‌دهد تا صلاحیت آنها برای رانندگی تأیید شود.
جهانی به همشهری گفت: برخی از افراد دارای مشکلات روحی و روانی هستند و رانندگی کردن‌شان برای خود و دیگران مضر است بنابراین پلیس راهور ناجا در اقدامی می‌خواهد تا این افراد گواهینامه دریافت نکنند و یا اینکه اگر پیش از این گواهینامه داشته‌اند، تمدید نشود. بر این اساس چنانچه طبق نظر پزشکان معتمد و متخصصان کمیسیون پزشکی ثابت شود فرد خودزنی کرده و دارای مشکلات روحی و روانی است و یا خالکوبی‌هایی که انجام داده به‌دلیل مشکلات روانی است که او دارد، بسته به نوع و شدت بیماری برای بیمار یا گواهینامه مشروط برای 2 سال صادر و یا تمدید می‌شود و اگر هم مشکلات حادی داشته باشد از داشتن گواهینامه منع می‌شود.

خالکوبی جرم نیست

بهمن کشاورز، ‌حقوقدان در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا در قوانین مربوط به دریافت گواهینامه، به خالکوبی اشاره‌ای شده است، گفت: صدور گواهینامه رانندگی برای افراد، مشروط به داشتن ویژگی‌ها و رعایت شروطی شده است؛ از آن جمله احراز سلامت جسمی و روانی فرد بر مبنای گواهی مراکز صلاحیت‌دار پزشکی است. همه افرادی که قصد دریافت گواهینامه را دارند باید مرحله معاینه جسمی و روانی را لزوما طی کنند، اما گمان نمی‌رود که مطالبه گواهی سلامت روان و جسم منحصر به کسانی باشد که یا خالکوبی‌های فراوان و غیرمتعارف و یا جای زخم‌های مربوط به‌خودزنی دارند، زیرا از یک سو خالکوبی از دیرباز بین مردم ایران- البته در تیپ اجتماعی خاص- مرسوم بوده و از دیگر سو مسئله خالکوبی به شکل فعلی لزوما دال بر وجود انحراف روانی و عصبی در افراد و جرم نیست.

کشاورز تصریح کرد: وجود جای زخم علل متعددی می‌تواند داشته باشد که خودزنی یکی از آنهاست و مضافا اینکه ورود به ویژگی‌های زندگی خصوصی افراد با توجه به قاعده منع تجسس جایز نیست؛ نتیجه اینکه متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی را به صرف وجود نشانه‌های مورد بحث نمی‌توان مشکوک به داشتن مشکلات روانی تلقی کرد، اما از طرف دیگر با توجه به اینکه خودرو درصورتی که در اختیار افرادی با اعصاب و روان بیمار قرار گیرد و به آلت قتاله خطرناکی تبدیل ‌شود، مطالبه گواهی تندرستی از نظر روانی و جسمی از همه افراد داوطلب نه‌تنها مجاز بلکه واجب است.

این حقوقدان گفت: با توجه به متداول بودن خالکوبی به‌ویژه بین جوانان و اینکه این اقدام لزوما بر اشکال روانی دلالت ندارد ارجاع اینگونه افراد به کمیسیون صرفا به این خاطر و نه به استناد ضوابط کلی مربوط به لزوم احراز سلامت جسمی و روانی، صحیح به‌نظر نمی‌رسد و اگر این اقدام مستند به دستورالعمل یا بخشنامه‌ای باشد، ذی‌نفع می‌تواند ابطال آن را از دیوان عدالت اداری بخواهد.

سختگیری باید روی رانندگان پرخطر باشد

همچنین سیدکاظم ملکوتی، روانپزشک نیز با بیان اینکه داشتن خالکوبی و تتو دلیلی بر داشتن مشکلات روحی و روانی نیست، به همشهری گفت: البته ممکن است این افراد جزو افرادی باشند که تیپ‌های شخصیتی خاص همچون رفتارهای تکانشی و عصبی دارند و در دسته افراد پرخاشگر و عصبانی قرار می‌گیرند اما نمی‌توان با قاطعیت گفت هر کس دارای خالکوبی و یا تتو است مشکلات روحی و روانی نیز دارد و باید مورد بررسی روحی و روانی قرار گیرد.

به گفته ملکوتی، این روزها بسیاری از جوان‌ها به‌دلیل پیروی از مد و یا مطرح کردن خود و خودنمایی، خالکوبی‌هایی روی قسمت‌هایی از بدنشان که اتفاقا هم مشهود است انجام می‌دهند. او تأکید می‌کند: بهترین کار این است که پلیس راهور در مورد افرادی که دارای سابقه رانندگی پرخطر هستند سختگیری‌های بیشتری کند؛ به‌عنوان مثال چند‌ ماه گواهینامه آنها را توقیف کرده و خیلی جدی‌تر آنها را جریمه کند. این بازدارنده بودن جریمه‌ها خیلی مهم‌تر از داشتن تتو و خالکوبی است؛ افرادی که بارها به‌دلیل رانندگی بد، جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند ولی در موردشان سختگیری صورت نمی‌گیرد.

در همین زمینه: اقدامات اتحادیه اروپا برای ممنوع کردن جوهر‌های خالکوبی جوهر تاتو سرطانزاست؟ هشدار نسبت به انجام تاتو در مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی بدن ابداع خالکوبی زنده با کمک سلول‌های برنامه‌ریزی شده تاتو سرطان‌زا است

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۵۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات دریافت گواهینامه یک روزه موتورسواری در تهران | یک میلیون و ۲۵۰ موتورسوار گواهینامه ندارند

همشهری آنلاین-مهدی اسماعیل پور: یکی از معضلات ترافیکی شهـــر تهــــران موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه هستند. طی سالیان گذشته ازسوی پلیس راهور تهران بزرگ برای کنترل این موضوع طرح‌های مختلفی اجرا شده است که هرچند بی‌تأثیر نبوده، اما علاج کار هم نبوده است. بخش زیادی از راکبان موتورسیکلت با وجود داشتن مهارت کافی و لازم برای اخذ گواهینامه، مواردی چون هزینه بالا و زمان‌بر بودن فرایند گرفتن گواهینامه را دلیل مقاومت‌شان برای گرفتن گواهینامه عنوان می‌کنند. در همین راستا مدتی است که طرح جالبی توسط مرکز صدور گواهینامه فراجا در چند شهر کشور از جمله تهران اجرا می‌شود که طی آن دارندگان موتورسیکلت فاقد گواهینامه د رصورت داشتن مهارت کافی و احراز شرایط، می‌توانند با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از آنچه باید در فرایند دریافت گواهینامه عادی پرداخت کنند، یک‌روزه صاحب گواهینامه شوند.

۱۰۵ هزار ثبت‌نام، حدود ۱۰۰ هزار صدور گواهینامه

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا در خصوص تعداد افراد متقاضی و میزان گواهینامه‌های صادر شده در قالب این طرح برای موتورسیکلت‌سواران تهرانی هم گفت: «درخصوص این طرح و میزان موفقیت آن ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اگر قرار بود با استفاده از همان روش قدیمی صدور گواهینامه برای گواهینامه‌دار کردن راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه اقدام کنیم، بدون درنظر گرفتن افرادی که در ادامه اضافه می‌شوند و با فرض ثابت ماندن این عدد، با درنظر گرفتن مواردی چون ظرفیت پذیرش و زمان آموزش و هزینه‌ها، این کار حدود ۴۹ سال زمان می‌برد.»

سرهنگ کرمی‌اسد در ادامه افزود: «تا به امروز ۱۰۵ هزار نفر از شهر تهران در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد تا به امروز ۹۹ هزار و ۷۴۵ جلد گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه صادر شده است.»

طرحی ویژه موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه

سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا درخصوص این طرح می‌گوید: «طرح یک‌روزه گواهینامه با عنوان «طرح ویژه صدور گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه» از حدود یک‌سال قبل درحال اجراست. در این طرح فقط موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه می‌توانند با ورود به سایت و ثبت‌نام در مدت یک‌روز با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف معاینه پزشکی، تأیید مهارت و آزمون نظری و عملی گواهینامه خود را دریافت کنند. به‌عبارت دیگر شرط اصلی برای پذیرش فرد این است که درحال حاضر موتورسوار باشد؛ یعنی موتورسیکلتی که مشخصات آن در سامانه ثبت می‌شود، باید به نام فرد متقاضی یا والدین او باشد. سایر افراد باید از طریق همان روش معمول برای گرفتن گواهینامه اقدام کنند. تمام مراحل این طرح به‌صورت سیستمی و بدون دخالت عامل دستی بوده و دیگر خبری از کاغذبازی و بایگانی و مواردی از این دست نیست.»

۱۲۵۰۰۰۰ موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه در پایتخت

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا درخصوص تعداد موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه در شهر تهران افزود: «طبق ارزیابی صورت گرفته در مرداد سال گذشته که زمان آغاز طرح است، یک‌میلیون‌و ۲۵۰ هزار نفر موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه رانندگی موتورسیکلت در تهران حضور دارند.»

سرهنگ کرمی‌اسد درخصوص میانگین روزانه مراجعه موتورسیکلت‌سواران تهرانی فاقد گواهینامه نیز می‌گوید: «به‌طور میانگین و با توجه به ظرفیت موجود، در قالب این طرح روزانه به حدود ۲ هزارمتقاضی تهرانی خدمات ارائه می‌شود.»

اجرای طرح از مرداد ۱۴۰۲ در تهران

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا در خصوص زمان آغاز اجرای این طرح افزود: «اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یعنی حدود یک‌سال قبل بود که این طرح به‌صورت آزمایشی در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران اجرا شد و بازخوردهای خوبی از آن دریافت کردیم. بعد از اجرای این طرح آزمایشی به‌مدت یک تا ۲‌ماه در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران، این طرح به‌صورت آزمایشی در استان سمنان اجرا شد تا در سطحی کلان‌تر مشکلات و نواقص احتمالی مربوط به آن احصا شود. در ادامه طرح در استان‌های مختلف اجرا شد تا اینکه در مرداد ۱۴۰۲ نوبت به شهر تهران رسید.»

مشارکت ۱۴ آموزشگاه شهر تهران در اجرای طرح

سرهنگ احمد کرمی‌اسد درباره اجرای این طرح در شهر تهران، گفت: «برای اجرای طرح همایشی با حضور تمام آموزشگاه‌های موتورسیکلت در سراسر کشور برگزار شد که حدودا شامل ۱۷۰ آموزشگاه بود. در این همایش با توضیح درخصوص نحوه اجرای طرح، از آموزشگاه‌هایی که تمایل به همکاری داشتند دعوت به عمل آمد تا در اجرای طرح مشارکت کنند که در مجموع حدود ۹۰ آموزشگاه اعلام آمادگی کردند. در ادامه با توجه به استقبال خوبی که از سوی موتورسیکلت‌سواران صورت گرفت، امروز ۱۴ آموزشگاه موتورسیکلت شهر تهران در اجرای این طرح مشارکت دارند.»

کد خبر 849103 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها موتور و موتور سوار پلیس راهور - شهر پلیس - جریمه و گواهینامه تهران پليس راهور

دیگر خبرها

  • راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
  • کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
  • دانلود آهنگ مست عشق علیرضا قربانی + متن
  • جزییات دریافت گواهینامه یک روزه موتورسواری در تهران
  • جزییات دریافت گواهینامه یک روزه موتورسواری
  • جزییات دریافت گواهینامه یک روزه موتورسواری در تهران | یک میلیون و ۲۵۰ موتورسوار گواهینامه ندارند
  • نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت
  • محبت یک کشش روانی است یا امر اختیاری؟
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم
  • عکس/سایه آزادی آمریکایی!