Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون از زمزمه‌های ادغام معاونت‌های پرورشی و تربیت بدنی تا تصادف خودروی اردوی راهیان نور و  ابلاغ  طرح معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه آب، برق و گاز سپری شد.

زمزمه‌های ادغام معاونت‌های پرورشی و تربیت بدنی

محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت چابک‌ سازی وزارت آموزش و پرورش و تصمیمات نهایی که در این زمینه اتخاذ می‌شود، اظهار کرد: چابک سازی صرفا به معنای حذف معاونت‌ها نیست و براساس الگویی که سازمان اداری و استخدامی داده درنظر گرفته است، تشکیلات فعلی باید ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ساماندهی تشکیلات و به عبارتی دیگر چابک سازی تشکیلات، به طور قطع با تغییراتی همراه خواهد بود که بخش عمده آن را در اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها مشاهده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معاونت‌های پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت در حین این تغییرات حذف خواهد شد یا خیر، ‌گفت: تغییر در معاونت‌ها ممکن است صورت بگیرد اما این موضوع به معنای حذف نیست و ادغام معاونت‌ها را ممکن است داشته باشیم؛ یکی از گزینه‌‌‌های محتمل برای چابک سازی را می توان ادغام ۲معاونت مذکور دانست.

علت تصادف اتوبوس دانش آموزان بستان آباد مشخص شد

علی رمضانی مدیر کل فرهنگی و هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره علت اصلی تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان بستان آباد استان آذربایجان شرقی گفت: بارش باران و لغزندگی جاده عامل تصادف بوده است؛ این اتوبوس حامل ۴۰ نفر دختر دوره دوم متوسطه در حال حرکت به منطقه تمرچین آذربایجان غربی بود که بر اثر بارش باران و لغزندگی جاده در ورودی شهر تبریز دچار سانحه شد.

وی با اشاره به کشته شدگان این حادثه اظهار کرد:سعید همتی کادر سپاه، محدثه جباری، دانش‌آموز، فاطمه سلطانی دانش‌آموز در این حادثه جان خود را از دست دادند و سایر دانش آموزان مصدوم هم به صورت سرپایی مداوا شدند.

تلاش دشمن برای تغییر رویکرد معلم از فرهنگی به سیاسی ضد انقلاب/ تمرکز رسانه‌های بیگانه بر فرهنگیان

فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به موضوع فرهنگی در کشور تصریح کرد: باید مسائل فرهنگ و آموزش و پرورش را رصد کنیم چراکه اکنون رسانه‌های بیگانه مثل صدای آمریکا، رادیو زمانه و بی بی سی روی فرهنگیان متمرکز شدند، اما به حمدالله همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: تا به حال بیشترین مقاومت را فرهنگیان داشتند.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی تصریح کرد: این رسانه‌ها از سردمداران تشکل‌های غیرقانونی به عنوان چهره تجلیل کنند و شاهد هستیم از کسانی که سابقه زندان داشتند و رده بالایی هم در آموزش و پرورش نداشتند، تجلیل شد.

فرشیدی اظهار کرد: دشمنان تلاش می‌کنند تا هویت و رویکرد معلم از فرهنگی بودن به سیاسی ضد انقلاب تبدیل شود و به مقابله با نظام بپردازند همچنین روحیه یاس را در آن‌ها تقویت می‌کنند و چهل سال بالندگی نظام اسلامی که مدیون جامعه فرهنگیان است، نادیده می‌گیرند.

فرشیدی تصریح کرد: از دیگر فعالیت رسانه‌های بیگانه، مخالفت با سند تحول است و می‌گویند این سند غیر قابل اجراست و در حالی که وزیر آموزش و پرورش گفته است سند تحول روی میز است، اما نشریه نگاه (نشریه آموزش و پرورش) مقاله تندی درباره سند تحول نوشته است.

اولویت‌گذاری برای پرداخت سنوات ارفاقی معلمان استثنایی

علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت پرداخت سنوات ارفاقی معلمان استثنایی اظهار کرد: با توجه به مواد قانون خدمات کشوری سه سال سنوات ارفاقی برای معلمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا نشد، اما این موضوع را پیگیری کردیم تا مجددا این سنوات برای آن‌ها به جریان افتاد.

وی با اشاره به اخذ مجوز‌های دولت برای برقراری طرح سنوات ارفاقی معلمان افزود: با توجه به خلا سه ساله‌ای که برای پرداخت وجود داشت و پیگیری‌های انجام شده سنوات ارفاقی برای معلمان احیا شد و این سه سال خلا را هم برای آن‌ها لحاظ می‌کنیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به نیاز حجم بالای ارتباط برای پرداخت سنوات به معلمان استثنایی برای تسویه حساب با آن‌ها اولویت بندی کردیم تا افرادی که سابقه خدمت بالاتری دارند در اولویت قرار گیرند.

دایه‌های مهربان‌تر از مادر برنامه درسی را تهدید می‌کنند/ زورمان به مافیای کنکور نمی‌رسد

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز به یک مبارزه و رقابتی وارد شدیم که از یک طرف کارشناس متخصص برنامه درسی تمام مسیر و پروتکل استاندارد را طی کرده است تا کنجکاوی معلمان را شکوفا کند و حس پرسش‌گری را در او برانگیزد، اما کتاب‌های حل المسائل و غیره  توزیع می‌شود که تمام نقشه‌های سال‌ها را نقش بر آب می‌کند.

وی اظهار کرد: این مسیر جدیدی را در اعتبار بخشی به روی ما می‌گشاید، برنامه درسی از امروز به شدت در معرض تهدید است تهدید از سوی دایه‌هایی که خود را مهربان‌تر از مادرنشان می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایلی که بازار مکاره را رونق بخشیده است ضعف در کتاب‌ها و برنامه‌های درسی است، فضایی که در مدارس ایجاد کردیم نشان می‌دهد دانش آموز با نمره ۲۰ دانش آموز موفقی است و سایر ابعاد پرورشی نادیده گرفته شده است و در مملکتی که ۴۰ سال از انقلاب آن می‌گذرد، نوجوان و جوانی داریم که زیبایی خداوندی چهره اش را نمی‌شناسد و آن را به دست اعمال جراحی می‌سپارد.

طرح معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه آب، برق و گاز ابلاغ شد

سال گذشته بود که در مجلس قانونی مبنی بر معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه مصرف آب، برق و گاز طبیعی تصویب شد و این موضوع در قانون بودجه سال ۹۷ باید به مرحله اجرا می‌رسید.

برای اجرای این قانون باید دستورالعملی برای مدارس در نظر گرفته می‌شد تا به عنوان نقشه راه باشد بر همین اساس این دستورالعمل به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت آموزش و پرورش، نفت، نیرو و راه و شهرسازی تهیه شد تا پس از طی مراحل قانونی به استان‌ها ابلاغ شد و بنابر اعلام معاونت پشتیبانی آموزش و پررش این ابلاغ انجام شده است هرچند انتقادات بسیاری بر این موضوع وارد بود و مدیران مدارس از پرداخت هزینه‌ها ناراحت بودند در حالی که این قانون از اول فروردین امسال الزام اجرایی داشت.

دانش آموزان با معادل سازی فارسی واژگان بیگانه در کتاب درسی مشکلی ندارند

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره معادل سازی واژگان بیگانه و استفاده از معادل فارسی آن در کتاب‌های درسی به ویژه زیست شناسی اظهار کرد: جو سازی برخی باعث شده تا گروهی نسبت به واژگان معادل جبهه گیری کنند در حالیکه اصلا چنین موضوعی وجود ندارد و حدود سه تا چهار واژه در کتاب درسی زیست شناسی نیازمند اصلاح است.

وی ادامه داد: دانش آموزان با واژه‌های فارسی مشکلی ندارند و قطعا به خاطر سپردن و آموختن واژگان فارسی از واژگان غربی و لاتین آسان‌تر خواهد بود، این در حالی است که برخی افراد این موضوع را رد می‌کنند.

وی بیان کرد: با وجود تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده برای استفاده از معادل‌های فارسی، برخی ماجراجویی‌ها و جوسازی‌ها قصد جلوگیری از این کار را دارند که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به هیچ وجه از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش اخبار مدارس اخبار دانش آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد

رضامراد صحرایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان وزارت، مدیران کل و روسای استانی آموزش‌وپرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به اینکه گردهمایی‌ها فرصت مغتنمی است برای بررسی فعالیت‌های انجام شده و برنامه ریزی برای آینده، گفت: کلید حل مشکلات آموزش و پرورش درون خودش است و با اتحاد، انسجام، همدلی و همراهی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کرد.

وی افزود: اگر با هم کارکنیم به توان هم می‌رسیم و ظرفیت‌های درونی آموزش و پرورش برای ارتقای آن کافی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبرد ما یکپارچگی و همدلی درونی آموزش و پرورش است، گفت: اگر امکانات و توانمندی‌های‌مان را شبکه کنیم از رموز موفقیت ما خواهد شد.

در ادامه وی تحول را محور همه اقدامات دانست و تصریح کرد که  مرحله اول این تحول، ‌شناختی است.

صحرایی با بیان اینکه گفتمان اول آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد:آموزش و پرورش نقطه اتکای همه کسانی است که برای پیشرفت کشور فعالیت می‌کنند و ما باید کاری کنیم که آموزش و پرورش مسئله اول تمامی مسئولان و مدیران ارشد باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصل بازگشت به مدرسه، خاطرنشان کرد: مدرسه مزرعه آینده کشور است و این یک گفتمان است و کماکان مدرسه قوی، ایران قوی جهت و شعار اصلی ما خواهد بود و مدرسه باید به والدین اطمینان بدهد که میتوانیم فرزندی تربیت کنیم که دغدغه آنهاست.

وی ادامه داد: حذف تدریجی کنکور، اولویت پیدا کردن تربیت معلم نسبت به تأمین معلم، تحولات مدرسه سازی، تربیت بدنی و سلامت، امور پرورشی، سازمان تعلیم و تربیت کودک، فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، احیای باشگاه دانش پژوهان و... از تحولات آموزش و پرورش در سال گذشته  بود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۳ سال اجرای پرشتاب‌تر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد بود، گفت: سال جاری سال نهضت ملی آموزش و توانمندسازی معلمان‌ است و تمامی ظرفیت برای آموزش معلمان باید بسیج شود.

وی افزود: آیین نامه مسیر رشد معلمی در دستورکار شورای عالی است و مسیر رشد در سه ساحت صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی به طور روشن مشخص شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آیین نامه مسیر رشد معلمی به نتیجه عملکرد معلم در آموزش توجه خواهد شد.

صحرایی با بیان اینکه، اقدام بعدی برنامه ملی مهارت آموزی دانش آموزان است، گفت: در این برنامه برای هر دانش آموز ۳۰۰ ساعت آموزش مهارت در نظر گرفته شده وتقویت هنرستان‌ها و ساخت هنرستان‌ها در کنار کارخانجات در دستور کار  قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه‌ ملی دیگر ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی است که ماده واحده کاهش تنوع مدارس در دستور کار است و همه ظرفیت‌ها برای تقویت مدارس دولتی بسیج خواهد شد.

وی اذعان کرد: برنامه ملی‌ بعدی‌؛ انسداد مبادی بی‌سوادی و ارتقای سواد عمومی است چراکه باید برنامه ویژه‌ای برای ریشه کنی بی‌سوادی در تمام مناطق کشور داشته باشیم و ارتقای سواد عمومی و خواندن در این برنامه مورد تاکید است.

صحرایی با اشاره به ارتقای بهره وری و بهبود آموزش و پرورش، گفت: باید هر آنچه بهره‌وری سازمانی را کاهش می‌دهد، شناسایی و برطرف شود.

هیچ جلسه و گردهمایی و همایشی نباید خارج از ظرفیت اردوگاه‌های آموزش و پرورش برگزار شود

وزیر آموزش و پرورش بر ارتقای بهره‌وری اردوگاه‌ها، تاکید کرد و گفت: هیچ جلسه و گردهمایی و همایشی نباید خارج از ظرفیت اردوگاه‌های آموزش و پرورش برگزار شود و باید ظرفیت اردوگاه‌ها فعال شود.

وزیر آموزش و پرورش خبر داد: اساس‌نامه سازمان دانش آموزی تغییر و به سازمان دانش آموزی - اردویی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیاست دیگر ما تداوم نهضت مدرسه سازی است، تصریح کرد: دولت سیزدهم در مدرسه سازی درخشان عمل کرده است و به لطف خدا ۷ هزار مدرسه افتتاح شده است.

صحرایی ادامه داد: ساخت هنرستان‌ها و تجهیز آن‌ها، تجهیز و تقویت اردوگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان از امور اصلی ما در سال جاری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساماندهی معلمان، گفت‌: حدود ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی جدید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال جاری دانشگاه فرهنگیان کار بزرگ آزمون اختصاصی تعلیم و تربیت را خواهد داشت و فرصت کافی برای ارزیابی دارد.

صحرایی با اشاره به محتوای کتاب‌های درسی و نظام پایه شایستگی‌ها دانش آموزان، اظهارکرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کار دو ساله‌ای انجام داده که هر دانش آموزی در پایان پایه تحصیلی چه شایستگی عمومی باید داشته باشد تا کتاب‌های درسی بر مبنای احراز آن شایستگی‌ها تألیف‌ شود.

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نهایی شده است

وی با اشاره به اینکه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نهایی شده است، گفت: پیش از این زیر نظام‌های َسند نگاشته شده بود اما چون پشتوانه‌ای نداشت، اجرایی نشد. امروز آئین نامه مدرسه تراز سند تحول، نهایی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان، گفت: یک مصوبه ۱۱ ماده‌ای گرفته شده است که خیلی از مسایل دانشگاه را حل کرده است؛ از جمله کنکور اختصاصی تربیت معلم است که  قانون پیدا کرد و آیین نامه آن نگاشته و امسال هم اجرا شد.

 وی افزود: هیئت جذب مرکزی در دانشگاه فرهنگیان، آیین نامه ویژه جذب استعدادهای برتر بدون کنکور به معلمی، آیین نامه ارتقا اساتید، مدارس وابسته، نظام صلاحیت حرفه‌ای معلمان و دانشجو معلمان از دیگر مسایلی است که در دانشگاه پیگیری شده است.

صحرایی اظهار کرد: سال ۱۴۰۳، سال آغاز برنامه هفتم پیشرفت کشور است و آموزش و پرورش ۳۸ حکم در این برنامه دارد و باید هم عهد شویم که در اجرای برنامه هفتم  کوشش و تلاش حداکثری داشته باشیم.

هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد

وی تصریح کرد: پروژه تامین مسکن فرهنگیان برنامه ملی بعدی است که مرحله اول این پروژه در ۱۸استان آغاز شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از افتخارات دولت سیزدهم است، گفت: تامین محتوا برای کودکستان‌ها و برگزاری رویدادهای مهم مثل یارستان کودکستان و هوای مادرانه از اقدامات ارزشمند این سازمان در سال ۱۴۰۲ بود.

صحرایی با اشاره به فعالیت‌های حوزه تربیت بدنی در سال گذشته، اظهار کرد: بیش از دو هزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در طرح شهید به بهره برداری رسیده است و در سال جاری طرح هر دانش آموزان ابتدایی یک مهارت ورزشی را بطور جدی پیگیری می‌کنیم و در این حوزه طرح ملی غربالگری دانش آموزان را اجرایی خواهیم کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صحرایی تاکید کرد: اولویت وزارت آموزش و پرورش سلامت جسمی، روحی و روانی دانش آموزان است و طرح نماد در دستور کار وزارت است و گزارش نماد حکایت از آن دارد که می‌توان بسیاری از چالش‌های آینده کشور را در مدارس برطرف کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت