Web Analytics Made Easy - Statcounter

      .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۶۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است ؟

خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شد. اعلام این خبر کافی بود تا حسابی بحث‌های فضای مجازی درباره این مسئله بالا بگیرد؛ از چانه‌زنی‌ها درباره قیمت این هواپیما‌های لاکچری تا ضرورت آزاد‌سازی خرید و فروشش آن.

به گزارش همشهری، خیلی‌ها خرده گرفته‌اند که ایرانی‌ها اصلا از جت شخصی استفاده نمی‌کنند و ضرورتی نداشت این امر؛ اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: درست است که به تازگی خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شده و حالا هر که توان خریدش را داشته باشد می‌تواند صاحب یکی از این جت‌های ۷ نفره جمع و جور بشود، اما به این معنی نیست که ایرانی‌ها تا حالا جت‌سواری نمی‌کردند چراکه تا پیش از این هم طرفداران جت‌های شخصی در ایران قابل توجه بودند؛ از تاجران و فعالان اقتصادی گرفته تا برخی از مسئولان و تیم‌های ورزشی.

عده‌ای هم معتقدند وقتی هواپیما‌های فوق سبک بود چه نیاز به جت شخصی داشتیم؟ اما جالب است بدانید در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند، اما از این هواپیما‌ها صرفا برای پرواز‌های تفریحی و آموزشی استفاده شود و برای مسیر‌های سفری کاربردی ندارند؛ اما هواپیما‌های بیزنس جت ۶ و ۷ نفره هواپیما‌هایی هستند که قابلیت پرواز‌هایی در اندازه سفر و جابه‌جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند. البته استفاده از این جت‌ها شرط و شروطی هم دارد. اپراتور این جت‌ها صرفا بعد از اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر، نگهداری، عملیاتی و امنیتی می‌توانند مجوز پرواز کردن با آن را داشته باشد.

با وجود همه این توضیحات طی ۲ روز گذشته شوخی‌های کاربران در فضای مجازی درباره این خبر حسابی داغ است و حتی هشتگ‌هایی هم در این زمینه راه انداخته‌اند. برخی‌ها به شوخی و جدی گفته‌اند: «پس بریم پراید‌های عهد بوقمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم». کاربر دیگری هم به شوخی گفته است: «حالا کجا پارکش می‌کنن؟ گرفتارشده‌ایم».

معامله جت شخصی برای عموم آزاد شد

نمای سایت پرواز به تصویری کارت‌پستالی شباهت دارد که آسمانی پر از ابر‌های کوچک و بزرگ در پس‌زمینه آن قرار گرفته است. در مرکز این تصویر رویایی هواپیما‌های آماده پرواز جا خوش کرده‌اند که سرنشینان و مسافران زیادی ندارند. اینجا فرودگاه بین‌المللی پیام، یکی از آشیانه‌های مجاز نشست و برخاست هواپیما‌های شخصی است و این هواپیما‌های تیزپرواز متعلق به افرادی هستند که وسعشان به تهیه و خرید هواپیمای شخصی می‌رسد و می‌توانند از آن برای تفریح، گشت و‌گذار یا مسافرت‌های تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند.

این هواپیما‌ها جزو ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی هستند که در ۲۵ سال اخیر و پس از رواج معاملات غیررسمی هواپیمای شخصی در آشیانه‌ها و سایت‌های پرواز کشور در رفت‌وآمدند، اما حتما پس از این و به موازات انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیما‌های جت، شاهد افزایش شمار این نوع هواپیمای شخصی در سایت‌های پرواز کشور خواهیم بود.

خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیما‌های جت شخصی برای عموم مردم را رئیس سازمان هواپیمایی کشور دیروز اعلام کرده است: سال ۱۳۷۹ برای نخستین بار هواپیما‌های شخصی پرواز در آسمان ایران را تجربه کردند؛ البته آزاد شدن خرید و فروش این پرنده‌های آهنی به طور رسمی اعلام نشده بود و متمولانی که از چراغ سبز قانون برای معامله این وسیله نقلیه خاص باخبر شده بودند، فقط برای آموزش و پرواز‌های محدود در مسافت و مسیری مشخص می‌توانستند این مرکب غیررایج را مورد استفاده قرار دهند.

شمار بالای مشتریان این نوع هواپیما‌ها سبب شد ۳ سال بعد وزارت راه وقت، به فکر تدوین لایحه‌ای برای آزادسازی معاملات هواپیمای شخصی بیفتد که اگر چه این لایحه به فرجام نرسید، اما باعث شد شرط و شروط مالکیت و بهره‌برداری هواپیما‌های شخصی در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، تعیین و معاملات هواپیما‌های شخصی قانونمندتر از گذشته شود. در این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. براساس آمار رسمی پس از صدور این آیین‌نامه معاملات این وسایل نقلیه لاکچری به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و اکنون شمار آن‌ها در ۲۳ آشیانه مجاز کشور به ۲۵۰ فروند رسیده است.

مالکان خاص و متمول

اگر چه خرید و فروش جت شخصی از دیروز برای عموم آزاد شده، به‌نظر می‌رسد هزینه کلان خرید و نگهداری این پرنده‌های آهنی اجازه ندهد معامله آن‌ها هم بیش از گذشته عمومیت پیدا کند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است و در ایران بین ۵ تا ۷.۵میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته خرید هواپیمای شخصی علاوه بر پول کلان به مقدمات قانونی نیاز دارد و خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوز‌هایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را کسب کنند. صدور مجوز اولیه ۶ ماه زمان می‌برد و هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز نیاز دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است.

اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تأیید قابلیت‌های فنی و صلاحیت عوامل پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر می‌شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی هم باید زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد همسفران خلبانان هواپیما‌های شخصی به شمار انگشتان ۲ دست هم نمی‌رسد و حداکثر ۶ نفر می‌توانند آن‌ها را در پروازهایشان همراهی کنند.

دیگر خبرها

  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • قیمت جت‌ های شخصی در ایران چند تومان است ؟
  • (ویدئو) حمله هواپیمای سوخو-۳۴ روسیه به مواضع نیروهای اوکراین
  • پایانه‌های مسافربری اصفهان موفق به کسب گواهینامه مدیریت کیفیت و ارزیابی رضایت مشتریان شد
  • قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است؟
  • قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است ؟
  • سرعت هواپیما‌های مسافربری در هر مرحله از پرواز چقدر است؟
  • (ویدئو) بازداشت فردی که در هواپیمای مسافربری نماز خواند
  • آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی
  • سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه (+عکس)