Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@21:47:55 GMT

با تبليغات ناصحيح مردم را به بورس نکشانيم

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۲۷۳۹۰

با تبليغات ناصحيح مردم را به بورس نکشانيم

خبرگزاري آريا - در طي هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته ديده شده تبليغات ناصحيحي براي جذب نقدينگي به بازار سرمايه صورت مي‌پذيرد، اين تبليغات سبب شده عده‌اي ناآشنا با اين بازار سرمايه خود را در معرض انواع ريسک‌ها قرار دهند و با ضررهاي شديدي مواجه شوند؛ از طرف ديگر، بسياري از نوسان‌گيران و حرفه‌اي‌هاي بازار سهام توانستند سرمايه خود را در اين چند ماه چندين برابر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، در 6ماه ابتدايي سال 1397قيمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار و فرابورس ايران با روندي صعودي مواجه شد و اين افزايش، يک علت ريشه‌اي داشت و آن رشد نرخ ارزهاي خارجي از جمله دلار و يورو در بازار بود. چرا که بسياري از شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار محصولاتي صادرات محور دارند و با افزايش قيمت دلار درآمدشان "به تومان" افزايش مي يابد.
علاوه بر اين در اين مدت قيمت محصولات اوليه، زمين و ساختمان و در کل "دارايي‌ها" در ايران با افزايش قيمت دلار، رشد کرد و شرکت‌هاي بورسي چه آن‌هايي که صادرات محور بودند چه آنهايي که صادرات محور نبودند با توجه به افزايش قيمت دارايي‌ها، سرمايه بيشتر و سود زيادتر (به تومان) را در صورت‌هاي مالي شناسايي کردند. اين موضوعات نه به علت حال خوب بورس يا صنعت، بلکه ناشي از وضع نابسامان بازار ارز بود به طوري که در مقطعي قيمت دلار تا کانال 19هزار تومان رشد کرد و فعالان بازار سرمايه به رشد قيمت سهام، مخصوصا در شرکت هاي صادرات محور اميدوار شدند.
اين شرايط باعث شد نوسان‌گيران بازار سهام بيش از هر سال ديگري اقدام به نوسانگيري کنند و پول‌هاي هنگفتي را به دست آوردند. در نتيجه اين جو مثبتي که ناشي از وضعيت خاص بازار ارز و به دنبال آن تبليغات ناصحيحي که آگاهانه يا ناآگاهانه براي بازار سهام انجام پذيرفت بود، سبب شد بسياري از مردم ناآشنا با بورس نيز تصميم بگيرند در بورس به طور مستقيم سرمايه‌گذاري کنند. غافل از اينکه سرمايه‌گذاري در اين بازار نياز به مدت‌ها مطالعه و بررسي دقيق صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بورسي دارد و علاوه بر اين داشتن تجربه معاملاتي موضوعي است که يک شبه به دست نمي‌آيد.
اما در هر حال تعدادي از مردم عادي که تا به حال در بازار سهام، داد و ستدي نکرده بودند، تحت اخبار مثبتي که از آن ياد شد به سمت اين بازار آمدند و در نتيجه تعداد سرمايه‌گذاراني که به دليل عدم آگاهي و کم تجربه بودن زيان ديدند بسيار افزايش يافت. طبق آمارهايي که شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و تسويه وجوه (سمات) به ايسنا اعلام کرده، در نيمه اول سال 1396، 218هزار کد بورسي صادر شده بو، د اما در مدت مشابه سال جاري اين آمار به 534هزار کد سهامداري رسيده است.
همچنين با نزديک تر شدن به نيمه سال 1397با توجه به رکورد شکني‌هاي نماگر اصلي بازار سرمايه و تيتر يک شدن اين موضوع، افراد بيشتري تصميم گرفتند وارد بازار سهام شوند به طوري که طبق آمار رسمي شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و تسويه وجوه در مرداد و شهريور ماه امسال 142هزار کد سهامداري جديد ثبت شد، در حالي که در مدت مشابه سال گذشته اين آمار به 60هزار کد مي رسيد.
اما حدود 10روز پيش با کاهش نرخ دلار، بورس تهران نيز با سقوط يکباره قيمت سهم ها مواجه شد و بسياري از افراد ناآشنا با بازار سرمايه که به اميد به دست آوردن سود، کد معاملاتي گرفته و مستقيما وارد خريد و فروش سهام شده بودند با زيان مواجه شدند. در روزهاي گذشته نيز اگر چه قيمت دلار با رشد مواجه شد و بار ديگر کانال 15هزار توماني را پشت سر گذاشت، اما افت قيمت ها در بازار سهام همچنان ادامه پيدا کرد.
در عين حال توسط برخي از شبکه‌هاي مجازي شنيده مي شد که با کاهش قيمت ارز مردم براي گرفتن کد سهامداري صف کشيدند که اين اخبار واقعي به نظر نمي رسيد چرا که بازار ارز و بازار سهام، دو بازاري هستند که هم پاي هم پيش مي روند و اين طور نيست که در وضعيت اقتصاد فعلي بازار سهام بتواند يک شبه جايگزين بازار ارز شود. هر چند که بديهي است سياست‌هاي اقتصادي مسئولان بازار سرمايه و وزارت اقتصاد بايد به سمتي پيش روند که سرمايه‌ها به سمت بازارهاي مولد از جمله بازار سرمايه حرکت کند و بازارهاي رسمي گزينه اول مردم براي سرمايه گذاري باشند.
بايد بدانيم با توجه به آماري که شرکت سپرده‌گذاري مرکزي در اختيار رسانه‌ها قرار داده، زماني مردم براي گرفتن کد معاملاتي اقدام کردند که بازار ارز و بازار سهام هم پاي هم رو به رشد بودند و احتمالا اخبار صف کشي مردم در جلوي در کارگزاري ها براي گرفتن کد معاملاتي اگر هم واقعي بود، مربوط به زمان رشد قيمت ها بوده است. البته همانطورکه گفته شد افرادي هم بودند که تجربه معامله در بازار سرمايه را نداشتند و تحت جو رواني موجود اين اخبار را باور کردند و اقدام به تهيه کد سهامداري کرده و به صورت مستقيم سهام خريدند.
ديده مي شود بسياري از حرفه‌اي‌ها که بعضا سمت‌هايي هم در بازار سرمايه ايران دارند با تبليغات ناصحيح مردم را تشويق به سرمايه‌گذاري مستقيم در اين بازار مي‌کنند در اين مورد بايد دقت داشت که اگر صرفا از منظر اقتصاد بخواهيم صحبت کنيم کساني که بازي را بلد هستند قطعا تمايل دارند با کساني که قواعد بازي را نمي‌دانند بازي کنند و بي هيچ چون و چرايي تنها برنده بازي باشند.
به گزارش ايسنا، از طرفي نبايد فراموش کرد که صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هم در بورس وجود دارند که افراد غير حرفه‌اي مي‌توانند در آن‌ها سرمايه‌گذاري کنند، ولي با مقايسه نرخ سود آن‌ها با بازارهاي موازي، اين سرمايه‌گذاري در وضعيت فعلي چندان منطقي به نظر نمي‌رسد چرا که اگر حتي از بازار ارز بگذريم در حال حاضر در بازار پول، نرخ سپرده‌هاي بلند مدت بيش از 20درصد و هم پاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس پيش مي‌رود. افزايش نرخ سود سپرده‌ها نيز با هدف جمع کردن نقدينگي از بازار ارز توسط بانک مرکزي اتخاذ شده است. در نتيجه اگر تبليغات ناصحيح براي بازار سرمايه ادامه داشته باشد در آينده نزديک شاهد خواهيم بود که عده‌ايي ناآشنا با بازار سهام، به اين بازار ورود کرده و با زيان‌هاي بزرگي رو به رو شوند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۷۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در رابطه با قرارداد‌های آتی تک سهم تاکنون بیش از ۳۰ نماد در بازار ابزار‌های نوین خودمان در قالب قرارداد آتی تک سهم شروع به کار کردند نکته‌ای که وجود دارد این است که omsهای متنوعی بتوانند اضافه شوند در حال حاضر دو تا از oms مجوز گرفتند به مرور که چند oms دیگر هم اضافه شوند به امید خدا ما نماد‌های پایه‌ایی که بخواهند در بازار قرارداد آتی تک سهم فعالیت داشته باشند را اضافه خواهیم کرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنم به امید خدا تا پایان سال بتوانیم به بیش از ۴۰ نماد به عبارتی حداقل نماد‌هایی که گردش بالایی دارند این فرآیند را افزایش دهیم.

گودرزی در رابطه با اهمیت قرارداد آتی تک سهم هم بیان کرد: دو طرفه شدن بازار مهم‌ترین فاکتور و عامل ایجاد این بازار است و فکر می‌کنم بازار آتی تک سهم می‌تواند کمک شایانی کند که حتی در بازار نزولی هم معامله‌گران سود داشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص