Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@05:28:06 GMT

میزان سزارین در ایران بیش از 40 است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۲۸۹۸۵

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ نتایج مطالعه مجله پزشکی "لانست" انگلیس نشان داد آمار سزارین در جهان در یک بازه زمانی پانزده ساله تقریباً دو برابر شده و به 21 درصد رسیده است .بر اساس این گزارش ایران در فهرست پانزده کشوری قرار دارد که این رقم حتی از 40 درصد نیز فراتر رفته است.
پزشکان متخصص زنان و زایمان درباره "شیوع سزارین" در جهان هشدار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این مطالعه که نتایج آن جمعه منتشر شد، از سال 2000 تا 2015، انجام عمل سزارین از 12 درصد به 21 درصد در سراسر جهان افزایش یافته است تا آنجا که در پانزده کشور این رقم از 40 درصد نیز فراتر رفته است. این امر موجب شد پزشکان متخصص زنان موضوع "شیوع سزارین" را مطرح کنند و در این باره هشدار دهند.
در این مطالعه که بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت و یونیسف صورت گرفته، نسبت سزارین هایی که بنا بر دلایل پزشکی ضرورت دارد، 10 تا 15 درصد برآورد شده است؛ اما آمار 60 درصد از 169 کشوری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند، فراتر از این رقم است و این در حالی است که تنها در یک چهارم از این کشورها آمار سزارینی که به دلایل پزشکی صورت می گیرد، پایین تر از رقم اعلام شده است. این موضوع زندگی مادر و فرزند را به خطر می اندازد.
پانزده کشور از جمله جمهوری دومینیکن، برزیل، مصر، ترکیه‌،‌ ونزوئلا، شیلی، کلمبیا و ایران، کشورهایی هستند که در آن شمار زایمان هایی که به روش سزارین انجام می شود، بیش از 40 درصد است.
مارلین تمرمن Marleen Temmerman، پزشک هماهنگ کننده این مطالعه از دانشگاه "آغاخان" کنیا و دانشگاه "گنت" بلژیک خاطرنشان کرد: "افزایش شدید سزارین- که بیشتر این زایمان ها در محیط های مرفه و بدون دلایل پزشکی انجام می شود- به سبب خطراتی که برای مادر و فرزند دارد، مشکل آفرین است."
وی افزود: "در مواردی که هنگام زایمان طبیعی مشکلاتی پیش می آید که برای مادر و فرزند خطرآفرین است، انجام عمل سزارین جان مادر و فرزندش را نجات می دهد و ما باید در مناطق فقیرنشین دسترسی مادران به این عمل جراحی را فراهم کنیم؛ اما نباید در این مورد افراط کنیم."
در این خصوص اختلاف شایانی میان کشورهای جنوب صحرای آفریقا که آمار سزارین در آن در سال دو هزار و پانزده 4,1 درصد بوده و آمریکای لاتین و کارائیب که آمار سزارین در آن در همین سال به 44,3 درصد رسیده است، وجود دارد.

در این مطالعه که مجله معتبر و مهم پزشکی "لانست" بر اساس داده های جمع آوری شده از سازمان جهانی بهداشت و یونیسف انجام داده است، دادن توضیح برای این افزایش سرسام آور عمل سزارین در برخی از کشورها امکان پذیر نیست.
با این حال عمل سزارین با سطح درآمد و تحصیلات زنان مرتبط است: به عنوان نمونه در برزیل، 54,4 زایمان ها به روش سزارین به زنانی با تحصیلات بالا و 19,4 درصد به زنانی با تحصیلات پایین مربوط می شود.

نرخ سزارین نیز در فرانسه حدود 20 درصد ثابت مانده است
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سزارین سازمان جهانی بهداشت ایران افزایش فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۲۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس

پژمان قراییان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: زایمان مادر باردار با کمک کارشناسان فوریت‌های پزشکی پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شهری ولی عصر (عج) شهرستان دامغان داخل منزل با موفقیت انجام شد.

وی افزود: به دنبال تماس مددجو، بلافاصله یک دستگاه آمبولانس از پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی بیمارستانی شهری ولی عصر (عج) به محل اعزام و زایمان با کمک کارشناسان فوریت‌های پزشکی در منزل انجام شد

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: مادر و نوزاد دختر با حال عمومی خوب به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی ولایت دامغان منتقل شدند.

کد خبر 6088889

دیگر خبرها

  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • آخرین آمار از وضعیت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا | این ۶ استان کمترین میزان تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را داشته‌اند
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی