Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاسخ این سوال در وهله اول به این بستگی دارد که کدام یک از دو روایت موجود درباره ماجرای قاشقچی صحت دارد؟ آیا وی آنگونه که منابع ترک می گویند کشته و قطعه قطعه شده یا اینکه از درب مخفی کنسولگری خارج و به عربستان انتقال یافته است؟
طبعا در صورت زنده بودن خاشقچی امکان مصالحه وجود دارد اما در صورتی که روایت منابع ترک درست باشد امکان مصالحه بسیار ضعیف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از این دید چند جرم همزمان صورت گرفته است یعنی اول طبق یک عملیات برنامه ریزی شده برای خاشقچی یک دام پهن شده و سپس بدون محاکمه به قتل رسیده و بعد در اقدامی بی سابقه که در طول تاریخ نظیرنداشته قطعه قطعه شده و همه این جنایات در یک مکان دیپلماتیک صورت گرفته است و از همه بدتر اینکه در خاک ترکیه و آن هم در شهر توریستی این کشور به وقوع پیوسته است که قلب تپنده اقتصاد ترکیه به شمار می رود.
از طرف دیگر بررسی روند تحولات نشان می دهد که عربستان و حتی دیگر همپیمانان آن از زمانی که ترکیه راه خود را از آنها در جنگ سوریه جدا کرد و در کنار روسیه و ایران قرار گرفت ، از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه دریغ نکرده است و از این دید روابط آنکارا – ریاض برخلاف آنچه که در ظاهر تصور می شود چندان هم عادی نبوده و به نوعی آتش زیر خاکستر بوده است. از این دید زمانی که دو سال پیش در ترکیه کودتا علیه دولت اردوغان به وقوع پیوست، دولت مسئولیت آن را متوجه فتح الله گولن کرد که در پنسیلوانای امریکا ساکن است و طبق برخی منابع از حمایت عربستان نیز برخودار است.
در ماجرای قطر نیز وقتی مشخص شد که عربستان و امارات قصد اشغال قطر را دارند دولت ترکیه با اعزام نیروی نظامی در کنار دولت دوحه قرار گرفت. در مقابل وقتی چند ماه پیش ارزش پول ملی ترکیه در اقدامی بی سابقه کاهش یافت که رد پای امارات و عربستان نیز در آن دیده می شد قطر با تزریق 19 میلیارد دلار نقش اساسی در مقابله با ادامه این روند ایفاء کرد. با چنین سابقه ای در صورتی که ازدواج جمال خاشقچی با خدیجه چنگیز که از خویشاوندان اردوغان به شمار می رود پا می گرفت وی می توانست به یک اهرم در دست ترکیه و قطر علیه عربستان و شخص محمد بن سلمان تبدیل شود و از این دید احتمال اینکه محمد بن سلمان به عمد دستور قتل جمال خاشقچی را در ترکیه آن هم در شهر تروریستی آن صادر کرده قوت می گیرد و در واقع از این طریق می خواسته زهر چشمی هم از ترکیه و قطر بگیرد.
با توجه به این موارد احتمال اینکه دولت اردوغان در برابر سوء استفاده عربستان از کنسولگری خود در استانبول برای قتل یکی از مخالفان خود کوتاه بیاید بعید به نظر می رسد چراکه اگر ترکیه چنین قصدی داشته اطلاعات مربوط به این ماجرا را علنی نمی کرد و در واقع علنی کردن به نوعی خراب کردن پل های پشت سر و از بین بردن زمینه و امکان مصالحه است.
علاوه بر این به نظر می رسد هر مبلغی که عربستان حاضر است برای بستن پرونده بپردازد قطر مبلغی بیشتر از آن را پیشنهاد خواهد کرد و همین امر هم باعث می شود عربستان و شخص محمد بن سلمان نتواند در این ماجرا از چک سفید استفاده کند و با پرداخت دلار به ماجرا فیصله دهد.
----------------------------
احمد کاظم زاده  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خاشقچي کنسولگري عربستان استانبول اشغال قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۰۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| خاک خوردن ۱۱ ساله قطعه نایاب ناوبری هواپیما!

دریافت 33 MB

دیگر خبرها

  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • ماجرای جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه
  • وقف یک قطعه زمین به ارزش ده میلیارد ریال در شهر دیر
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • فیلم| خاک خوردن ۱۱ ساله قطعه نایاب ناوبری هواپیما!
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق