Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@12:19:07 GMT

حساب دانشجویان ایرانی در روسیه بسته نشده است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۰۷۰۷

اخباری در خصوص مسدود شدن حساب دانشجویان ایرانی شاغل در روسیه در شبکه های اجتماعی منتشر شد اما بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا در مسکو نشان می دهد که این مساله برای همه دانشجویان رخ نداده و حساب اکثر دانشجویان ایرانی در روسیه فعال است. آفتاب‌‌نیوز : بسیاری از دانشجویان ایرانی شاغل در روسیه گفته اند که حساب آنها فعال است و بدون مشکل امور جاری خود را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا بر گزارش منابع موثق، طبق قوانینی که از دو هفته پیش در راستای مبارزه با پولشویی در روسیه به اجرا درآمده است، اگر در حساب هر فرد روس یا غیرروس به یکباره مبلغ سنگینی به صورت مشکوک وارد شود، این حساب بسته خواهد شد و به دارنده حساب پیام داده می شود که برای مشخص شدن مبدا و مقصد پول واریزی به شعبه مربوطه مراجعه کند.
این قانون برای تمامی شهروندان روسیه و خارجی ها اجرا می شود و تراکنش های غیرمعمول برای دو روز بسته می شوند و در صورت قانع شدن بانک نسبت به توضیحات صاحب حساب، مشکل برطرف خواهد شد.

«احمد وخشیته» تحلیلگر مسائل روسیه و دانشجوی مقطع دکتری رشته علوم سیاسی دانشگاه دوستی ملل روسیه دراین باره به ایرنا گفته است که حساب بانکی اکثر دانشجویان ایرانی باز است و بنظر می رسد حساب بانکی افرادی بسته شده است که جدا از کار دانشجویی در روسیه در کار غیر مرتبط خود به تجارت می پردازند.
به گفته وی، براساس بند هفت قانون فدرال روسیه با عنوان مقابله با قانونی کردن درآمد کسب شده از راه تروریستی و اقتصاد تروریستی(FATF) ، بر اساس ظن و گمان حساب بانکی چند نفر از دانشجویان ایرانی در روسیه بسته شده و بانک به آنها فرصت داده است تا در رابطه با تراکنش های خود دربازه زمانی مشخص توضیح دهند.
وی افزود: با یکی از دانشجویانی که مدعی بسته شدن حسابش بوده گفت وگو کرده است و او اعلام کرده که بانک از او خواسته در خصوص واریز مبلغ مشخصی به حسابش در بازه زمانی معینی توضیح دهد و مشخص کند که مبدا و مقصد مبالغ واریزی چه بوده است.
وخشیته معتقد است که این اتفاق احتمالا برای آن دسته از دانشجویانی افتاده که فارغ از کار دانشجویی، به صورت غیر قانونی و غیر مرتبط با نوع ویزای خود در روسیه کار هم می کنند و در واقع تاجر هستند چرا که مبلغ واریزی به حساب یک دانشجو مشخص است و به راحتی می توان میان دخل و خرج یک دانشجو و یک فعال اقتصادی تمایز قائل شد.
به گفته وی، حساب بانکی اشخاصی بلوک شده است که احتمالا تراکنش غیرعادی داشته اند به شکلی که در ظاهر دانشجو هستند اما حساب آنها، مانند حساب یک تاجر است.
وی گفت: روسیه ازگذشته قوانینی برای مبارزه با انتقال پول های نامشخص تصویب کرده است به طور مثال در طول جام جهانی فوتبال (خرداد و تیر ۹۶) برای تبدیل دلار به روبل در روسیه محدودیت هایی وضع شد و هر روز تنها می توانستیم ۵۰۰ دلار را تبدیل به روبل کنیم.
وخشیته افزود: طبق قوانین بانکی در روسیه، اگر موضوع اجرای تحریم ها مطرح باشد، پیش از بلوکه کردن حساب بانکی افراد به آنها اخطار داده می شود تا در مدت زمانی مشخص تکلیف حساب بانکی خود را مشخص کنند اما در موارد اخیر چنین چیزی مشاهده یا گزارش نشده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا کد خبر: ۵۵۰۵۴۰ تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دانشجو روسیه شبکه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۰۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاعل کلاهبردار در دام پلیس همدان افتاد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، سرهنگ زارعی گفت: به دنبال مراجعه و شکایت چند نفر از شهروندان به پلیس فتا مشخص شد، شخصی با ارائه رسید جعلی در قبال خرید کالا اقدام به کلاهبرداری کرده است که موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

او افزود: به گفته شاکیان پرونده، شخصی به عنوان خریدار وارد مغازه شده و پس از انتخاب کالا و دریافت شماره کارت برای واریز پول، با ادعای واریز اینترنتی هزینه کالا اقدام به ارائه رسید پرداخت بانکی می‌کرد و در ادامه مالباخته در بررسی حساب بانکی خود متوجه می‌شد هیچ‌گونه وجهی به حساب او واریز نشده و رسید ارائه شده جعلی بوده است.

رئیس پلیس فتا استان همدان تأکید کرد: کارشناسان پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز و با اقدامات فنی موفق به شناسایی متهم در کمترین زمان ممکن شدند که با هماهنگی قضایی وی را در یکی از استان‌های همجوار دستگیر کردند.

سرهنگ زارعی افزود: متهم پس از دستگیری با مشاهده مستندات پرونده به بزه انتسابی خود اعتراف کرد و پرونده او برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

او با بیان اینکه شهروندان باید نسبت به فعال‌سازی پیامک حساب بانکی خود اقدام کنند، توصیه کرد: کاربران و صاحبان صنوف قبل از هرگونه معامله و تحویل کالا از واریز وجه به حساب بانکی خود مطمئن شده و تنها به رسید‌های پرداخت ارسالی از طریق شبکه‌های اجتماعی اکتفا نکنند.

رئیس پلیس فتا استان همدان تصریح کرد: پلیس فتا به شکل شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir بخش گزارش‌های مردمی و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

دیگر خبرها

  • جاعل کلاهبردار در دام پلیس همدان افتاد
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • کاهش سقف برداشت از حساب‌های بانکی
  • سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت
  • تصمیم جدید درباره سقف برداشت از حساب‌های بانکی
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟