بیرجند - ایرنا - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: فضای دانشگاهی کشور به نسبت سایر حوزه ها در عمل به مناسک دینی خوب و متدین است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام مصطفی رستمی عصر جمعه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: با توجه به اینکه برخی جریان های روشنفکری و تفکرات غیراسلامی ممکن است جولان داشته باشد اما فضای دانشگاهی به نسبت سایر حوزه ها در عمل به مناسک دینی هرچند مطلوب نیست اما خوب است.
وی اظهار داشت: بهترین نماز جماعت در دانشگاه ها برگزار می شود و مجالس دینی دانشجویان در سطح کشور به عنوان مجامع نمونه دیده شده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: این نهاد وابسته به مقام معظم رهبری وظیفه دارد ضمن تعمیق معارف دینی قشر دانشجو و اساتید در بخش های مختلف فعالیت کند.
وی از فعالیت 210 دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور خبر داد و افزود: مبلغانی که با زبان قشر دانشجو آشنا هستند با نظارت این نهاد مباحث دینی را به دانشجویان آموزش و ارایه می دهند.
حجت الاسلام رستمی بیان کرد: دانشگاه معارف اسلامی قم نیز به صورت تخصصی بحث حوزه دینی در مقطع دانشگاهی را دنبال می کند.
وی اجرای طرح حکمت و سایر فعالیت های دینی با کمک کانون های فرهنگی در دانشگاه ها را یادآور شد و گفت: بخشی از وظایف نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها این است که با توجه به طیف ها و جریان های سیاسی غالب بر دولت های مختلف در کنار مدیریت مراکز آموزش عالی فضای دانشگاه ها را متعادل کند تا در خط اصلی به سمت پیشرفت و تربیت متخصصان کشور حرکت کنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از فعالیت های انجام شده توسط این نهاد ابراز رضایت کرده اند افزود: البته ایشان توصیه می کنند که موفقیت ها بیشتر شود تا تراز بهتری داشته باشیم.
وی فراهم سازی زمینه حضور علمای نواندیش در دانشگاه ها را از دیگر رویکردهای این نهاد عنوان کرد و گفت: امید است دانشگاه های خراسان جنوبی نیز از فرصت حضور فضلا و علمای این استان برای تعمیق مباحث دینی دانشجویان استفاده کنند.
رستمی با اشاره به آمارهای فرهنگی کشور، فضای استان خراسان جنوبی را خوب توصیف کرد و افزود: این استان به لحاظ تدین و سلامت مردم کمتر دچار آسیب اجتماعی شده که بخشی از آن به خاطر وجود علمای فرهیخته و بافت سنتی و دینی این استان است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همراه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به خراسان جنوبی سفر کرده است.
وزیر علوم عصر امروز (جمعه) وارد بیرجند شد و چند طرح عمرانی را در دانشگاه بیرجند افتتاح کرد.
اجلاسیه شهدای دانشجو و اساتید خراسان جنوبی از برنامه های کنگره ملی 2 هزار شهید استان فردا (شنبه) در بیرجند برگزار می شود.
9893*3028

منبع: ایرنا

خبر بعدی:

بخشی از اختلافات دفتر تحکیم اجتناب‌ناپذیر بود

تهران - ایرناپلاس - بخش دوم گفت‌وگوی ایرنا پلاس با دکتر علی اصغر قاسمی در خصوص تبیین عوامل انشعاب دفتر تحکیم وحدت در اسفند 80، به شناسایی زمینه‌های فکری و اجتماعی مؤثر در این واقعه می‌پردازد. وی عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و استاد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی است.

عبدالکریم سروش؛ پرچمدار تغییرات

ایرنا پلاس: یکی از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن سطح آگاهی، ظهور روشنفکری دینی در دهه‌ هفتاد در ایران است که دکتر سروش آن را نمایندگی می‌کند. مهم‌ترین تأکید سروش در صورت‌بندی دوران جدید، گذار از «تکلیف مداری» به «حق مداری» است. واژه‌ حق و «حکومت حق مدار» به‌نوعی ترجمه‌ حکومت لیبرال دموکراسی است. با همین وجه، شریعتی و قرائت ایدئولوژیک از دین را نقد می‌کند و دین را فربه‌تر از ایدئولوژی می‌خواند. مهم‌تر اینکه محفل شکل دهنده این گفتمان دانشگاه است. تأثیر روشنفکری دینی در این فضا چگونه است؟

قاسمی: در دهه هفتاد تغییر ارزش‌ها و نگرش‌ها، هم در سطح جامعه و هم در سطح روشنفکران اتفاق افتاد. پرچمدار این تغییر نیز دکتر سروش است. اما دکتر سروش تنها بخش‌هایی از این تغییرات را نمایندگی می‌کرد و این تغییرات خیلی وسیع‌تر از نظرات و دیدگاه‌های دکتر سروش بود. مثلاً در دهه‌ هفتاد، «فردگرایی» به‌طور تدریجی جای «جمع‌گرایی» را گرفت. در دهه‌ هفتاد تغییر نگرشی که اتفاق می‌افتد این است که جامعه می‌شود جمعِ فردها یعنی حاکمیت این تفکر که اگر من به‌عنوان یک فرد به دنبال آرامش و رفاه خودم باشم و همه افراد جامعه به‌دنبال رشد فردی خود باشند، جامعه نیز به‌طور اتوماتیک درست می‌شود. یعنی اولویت با فرد است. من یادم هست در نیمه‌ دوم دهه هفتاد فضای خاصی بر دانشگاه‌ها حاکم بود. در خوابگاه‌ها همه مطالعه می‌کردند و با یکدیگر بحث می‌کردند. یکی از چیزهایی که ما به نسل اول انقلاب می‌گفتیم این بود که شما خودتان را فدای جامعه کردید و از نظر فردی پیشرفت خاصی نکردید، خروجی جامعه هم خروجی خوبی نبوده است. یعنی با فدا کردن خود برای جامعه، نه خودتان را درست کردید و نه جامعه را. اما نسل جدید می‌گوید من خودم را درست می‌کنم، جامعه خودش درست می‌شود. وقتی من از لحاظ علمی، اقتصادی و... خودم را درست کنم، جامعه نیز به‌تبع آن اصلاح می‌شود. چون جامعه چیزی نیست جز اجتماع افراد. غلبه‌ فردگرایی بر جمع‌گرایی یک تغییر بینشی و نگرشی بود که در این مقطع زمانی برای جوانان اتفاق افتاد. به‌طور مثال در نیمه‌ اول دهه هفتاد آرمان ما این بود که با درس خواندن منجی جامعه شویم و آرمان‌های جمع‌گرایانه داشتیم. اما در سال‌های بعد خیلی از مفاهیمی که تقدس داشت به‌تدریج قداست خود را از دست دادند. در یک چنین فضایی گفتمان روشنفکری دینی هم نیاز به زایش داشت. یعنی خود دکتر سروش هم محصول آن نیازی بود که در حوزه‌ روشنفکری دینی وجود داشت. او درعین‌حال که روشنفکر و دین‌دار بود، نیازی را در جامعه احساس می‌کرد که می‌بایست به آن نیاز فکری پاسخ دهد. حال آنکه گفتمان سنتی توان پاسخ‌گویی به آن نیاز را نداشت. به همین دلیل باید اندیشه جدیدی تولید می‌شد که بتواند پاسخگوی نیاز زمانه باشد. تولیدات فکری روشنفکری دینی محصول و پاسخگوی آن نیازها بود، اما باید به این نکته هم توجه داشت که این دو یعنی تغییر نگرش‌ها و بینش‌ها و تولیدات فکری روشنفکری دینی، در امتداد همدیگر پیش می‌رفتند و زمینه را برای وقوع دوم خرداد فراهم کردند.



تحکیم علیه دولت سازندگی

ایرنا پلاس: بعد از انقلاب فرهنگی دفتر تحکیم در دهه‌ شصت بازوی حاکمیت در دانشگاه است. اما در دهه‌ هفتاد اراده‌ حاکمیت به سمت رقیب تراشی برای دفتر تحکیم می‌رود. شکل‌گیری جریان طبرزدی؛ با عنوان انجمن اسلامی دانشجویی؛ یا جامعه اسلامی یا بسیج دانشجویی عملاً نشان‌دهنده‌ رقیب تراشی حاکمیت برای دفتر تحکیم است. بعد از دوم خرداد این تنش‌زایی به داخل تحکیم می‌آید. به نظر شما علت تحول نگاه حاکمیت نسبت به تحکیم چیست؟



قاسمی: ماهیت این دو بخش متفاوت است. آن چیزی که مربوط به دهه‌ هفتاد می‌شود، جنس متفاوتی با دهه هشتاد دارد. بعد از فوت امام دو تغییر در فضای سیاسی کشور ایجاد شد. یکی اینکه ساختار حکومتی اصلاح و الیت حاکم تغییر می‌کند. رهبری و ریاست جمهوری به عمده‌ترین کانون‌های قدرت سیاسی مبدل می‌شوند و تعارضات و انشقاق‌های ساختاری تا حد زیادی رفع می‌شود. سمت و سوی اراده‌ سیاسی حاکمیت این است که گروه‌های چپ را به حاشیه براند. مثلاً در انتخابات مجلس چهارم می‌بینیم که رد صلاحیت‌های گسترده‌ای اتفاق می‌افتد. یعنی اراده این بوده است که جریان سیاسی چپ که دغدغه‌های عدالت اجتماعی و تندروی و ضدیت با خارجی‌ها را از فضای دهه‌ 60 با خود همراه داشت، کنار گذاشته شود. دفتر تحکیم هم به‌عنوان بخشی از جریان چپ مشمول این قاعده می‌شود. وقتی یک حزب و جریان سیاسی را از قدرت حذف کنید، دیگر توانایی مانور زیادی نخواهند داشت. ولی در دانشگاه‌ها انجمن‌های اسلامی که کانون‌های تشکیل دهنده دفتر تحکیم وحدت بودند به‌راحتی قابل‌حذف نبودند. طیف وسیعی از جوانان انقلابی در دانشگاه‌ها وجود داشتند که نمی‌شد با آن‌ها مثل یک حزب رفتار کرد. نمی‌شد بر آن‌ها سلطه اعمال کرد. جناح حاکم برای مهار تندروی دانشجویان مجبور به رقیب‌سازی بود. آقای هاشمی قصد داشت با اتکا به تفکر لیبرالی و اجرای الگوی تعدیل ساختاری خرابه‌های جنگ را به‌سرعت ترمیم و سازندگی اقتصادی را در رأس برنامه‌ها قرار دهد. این برنامه‌ها ماهیت لیبرالی داشت و اقشار پایین جامعه را تحت فشار قرار می‌داد، به همین دلیل دانشجویان که عمدتاً تفکرات چپ و دغدغه‌‌های معطوف به عدالت اجتماعی داشتند در برابر آن موضع می‌گرفتند. بنابراین با حمایت طیف فکری و سیاسی حاکم جامعه اسلامی توسط جمعی از دانشجویان تشکیل شد تا موازنه در دانشگاه‌ها به‌وجود آید و انجمن‌های اسلامی مهار شوند. جریان طبرزدی هم به همین طریق توسط کسانی به‌وجود آمد که قصد داشتند انجمن‌های اسلامی را مهار کنند. البته اتفاقات بعدی این جریان موضوع دیگری است که روند فراز و نشیب‌های آن کاملاً روشن است و بر کسی مخفی نیست.



ظرفیت‌های دورنی تحکیم به اندازه جایگاهش رشد نکرده بود

ایرنا پلاس: دوم خرداد چه تأثیری بر گرایشات دفتر تحکیم داشت؟

قاسمی: دوم خرداد اتفاقی بسیار بزرگی بود. حتی خود آقای خاتمی هم انتظار این حد از اتفاقات را نداشت. جناح رقیب هم خیلی آگاهی اولیه نداشت که چه اتفاقی افتاده است. البته در انتخابات، زمانی که جناح راست به ‌اجبار تن به ریاست جمهوری آقای خاتمی داد، نگرانی‌هایی در این اردوگاه سیاسی به‌وجود آمد، اما تصور نمی‌کردند که سرعت و عمق تغییر و تحولات در جامعه به این حد باشد. این اتفاق میدان عمل گسترده‌ای ایجاد کرد تا دولت شکل بگیرد و بستر مناسبی فراهم کرد تا جنبش دانشجویی و دفتر تحکیم فعالیت کنند. ازآنجایی‌که جنبش دانشجویی ساختار حکومتی و چارچوب وظایف مشخص ندارد، از یک طرف میدان وسیعی برای فعالیت دارد، اما از طرف دیگر خودش هم نمی‌داند دقیقاً باید چه‌کارهایی را انجام دهد. در این دوره مجموعه انجمن‌های اسلامی و تشکل دفتر تحکیم وحدت فضای نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری زیادی به دست آورد، در حالی که ظرفیت‌های درونی‌اش به همین اندازه توسعه پیدا نکرده بود. نمی‌خواهم بگویم دفتر تحکیم ظرفیت یا پشتوانه نداشت. اتفاقاً پشتوانه‌ خیلی خوبی داشت ولی یک‌باره با پدیده‌ای جدید مواجه شده بود که باید نقش ایفا می‌کرد و نقشش هم خیلی پررنگ بود. اما این نقش‌آفرینی‌ها به‌طور کلی با ظرفیت‌های جنبش دانشجویی متناسب نبود. به همین خاطر در یک دوره‌ای شاهد این هستیم که نقش‌آفرینی دفتر تحکیم پررنگ و جدی است اما کم‌کم به دلیل عدم تناسب ظرفیت دچار مشکلاتی می‌شود. در بحث تغییر نگرش‌ها و ارزش‌ها یکی از مواردی که در این دوره اتفاق می‌افتد این است که مفهوم بازی سیاسی با چاشنی مفهوم قدرت به معنای خاص کلمه وارد ادبیات سیاسی می‌شود و تعاملات سیاسی درون خانواده انقلاب روکش عقیدتی و ایدئولوژیک دهه‌ شصتی خود را کنار می‌زند و مناسبات سیاسی رقابت‌آمیز قدرت محور چهره عریان‌تری به خود می‌گیرد. یعنی بحث مبارزه برای کسب، حفظ یا نمایش قدرت کاملاً علنی می‌شود. در حالی‌که قبلاً گفته می‌شد کسب قدرت برای انجام خدمت و وظیفه است. در این فضا دفتر تحکیم و بچه‌هایی که در انجمن‌ها فعالیت می‌کنند، دچار نوسانات فکری و سیاسی زیادی شدند. این نوسانات توسط مسائل و مشکلات دیگری تشدید شد.



شرایط بعد از دوم خرداد سبب انشقاق تحکیم بود

اولاً حدود و ثغور اصلاحات برایشان مشخص نیست، کما اینکه در کل جنبش اصلاح‌طلبی نیز این وضعیت تا حدود زیادی وجود داشت. یعنی وقتی می‌گفتیم دانشجوی کنشگر در جنبش اصلاح‌طلبی، دقیقاً نمی‌دانستیم باید چه‌کار انجام دهیم و مرزهای اصلاح‌طلبی کجاست. مشخص نبودن این حدود و ثغور اصلاح‌طلبی به‌طریق‌ اولی در فضای دانشجویی بیشتر خودش را نشان می‌داد. چیزی که اتفاق افتاد این بود که دفتر تحکیم وحدت در دو یا سه سال اول جنبش اصلاحات نقش‌آفرینی بسیار پررنگی در عرصه‌ سیاسی داشت و همین امر آسیب‌هایی را نیز به‌وجود می‌آورد که بعدها زمینه‌ساز انشقاق و اختلافات شد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت دانشجویان در خلق جنبش دوم خرداد پیشتاز بودند. دانشجویان آقای خاتمی را به‌صورت گسترده به جامعه معرفی و فضای عمومی را برای رأی آوردن ایشان فراهم کردند. البته نمی‌خواهم نقش دیگر گروه‌ها و احزاب و مجمع روحانیون و شخص آقای خاتمی را نادیده بگیرم، بلکه می‌خواهم بگویم نقش دانشجویان بسیار مهم بود. چون نقش آنان در دوم خرداد مؤثر بود. این اتفاق به نظر من آسیب‌هایی ایجاد کرد که زمینه‌ساز انشقاق در دفتر تحکیم شد.



ویژگی‌های جریان دانشجویی

ایرناپلاس: به نظر شما محورهای اصلی شکل‌دهنده افتراق درون تحکیم را چگونه باید صورت‌بندی کرد؟

قاسمی: اولین دسته‌بندی‌ که من در مورد انشقاق دفتر تحکیم مطرح می‌کنم، تفکیک عوامل درونی و عوامل بیرونی است. دلیل اینکه من آن دو سطح را از هم متمایز می‌کنم این است که در این موضوع عوامل بیرونی را کمتر تأثیرگذار می‌دانم. من در قضیه انشقاق دفتر تحکیم نقش عوامل درونی را پررنگ‌تر از عوامل بیرونی می‌دانم. وقتی حرف از عوامل بیرونی می‌زنم، منظورم عوامل خارج از چارچوب جنبش دانشجویی است نه عوامل خارج از کشور. بخشی از عوامل خارج از جنبش دانشجویی به نهادهای حاکمیتی و بخشی از آن نیز به احزاب و گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه برمی‌گردد. اما قبل از پرداختن به عوامل درونی انشقاق دفتر تحکیم باید به چند نکته در مورد ماهیت زندگی و فعالیت‌های دانشجویی اشاره کنم. اولین نکته به ماهیت تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی برمی‌گردد که تقریباً در همه‌ جنبش‌های دانشجویی صادق است. جنبش دانشجویی مستعد تفرقه و اختلاف است. یکی از دلایل آن «جوان بودن» کنشگران آن است. یک حزب متشکل از افرادی است که از لحاظ سنی دارای پختگی و تجربه کافی‌اند و می‌توانند اختلافات را مدیریت کنند. اما در تشکل‌های دانشجویی به دلیل جوان و کم‌تجربه بودن ممکن است اختلافات به‌راحتی حل نشود و افراد بر سر موضوعی کوچک دچار مشکلات و اختلافات زیادی شوند. این بدین معناست که بخشی از اختلافات دفتر تحکیم اجتناب‌ناپذیر بود. نکته‌ دوم بحث «سیالیت» است. در احزاب نیروهای جدید وارد حزب شده و یک سری هم بازنشسته می‌شوند، اما این فرآیند بسیار طولانی است. مثلاً در هرسال دو یا سه نفر خارج و دو یا سه نفر وارد می‌شوند. اما در تشکل‌های دانشجویی چون دوران تحصیل و بالتبع حیات دانشجویی موقت است لذا این سیالیت و ورود و خروج زیاد کنشگران زمینه‌ساز اختلافات می‌شود. نکته دیگری که در ماهیت تشکل‌های دانشجویی می‌بایست مدنظر قرار بگیرد، «زیست دانشجویی» است. دانشجویان به دلیل نوع و سبک زندگیشان به‌ویژه زندگی مجردی و خوابگاهی در مقایسه با احزاب شکننده‌ترند. کسانی که عضو یک حزب می‌شوند، حداقل‌های زندگیشان تأمین است، مثلاً ازدواج ‌کرده‌اند یا شغل و درآمد دارند. اما دانشجو زیست خاص و عموماً نامناسبی دارد مثلاً مجرد است و مجرد بودن باعث به وجود آمدن فشارهای جنسی به وی می‌شود. از طرف دیگر بی‌پول است، چون شغل و درآمد خاصی ندارد. این باعث می‌شود دانشجو احساس محرومیت‌ شدیدی داشته باشد. دانشجویان عموماً آرمانگرا و رادیکالند چراکه بر اسب چموش واقعیت سوار نیستند. به همین دلیل ذهنشان خیلی آرمان‌گرا یا بعضی‌اوقات توهمی می‌شود .از طرف دیگر جمع آرمانگرایی و رادیکالیسم باعث می‌شود زمینه پرخاشگری در آن‌ها خیلی شدید بشود . در یک حزب افراد حداقل‌های زندگیشان تأمین است، بنابراین برای تأمین بیشتر منافع به همکاری فکر می‌کنند. ولی اینجا اصلاً بحث منافع برای دانشجو معنا ندارد و دانشجو در فضای آرمان‌گرایی و رادیکالیسم و پرخاشگری قرار می‌گیرد و این زمینه را برای انشقاق و اختلاف زیاد می‌کند. دانشجو قدرت زیادی برای مدیریت منازعات ندارد و این منجر به ایجاد تنش می‌شود. لذا بخشی از عوامل درونی به ماهیت تشکل‌های دانشجویی برمی‌گردد.



تفاوت تحکیم با بسیج و جامعه اسلامی

ایرنا پلاس: این مسئله چرا در بسیج یا در جامعه اسلامی باعث اختلاف نمی‌شود؟

قاسمی: اول اینکه در بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی هم این اختلافات وجود داشت و این‌ها یک‌دست نبودند. اما اختلافات در جامعه اسلامی و بسیج خوب مدیریت می‌شد، به همین دلیل اختلافات ظهور و بروز بیرونی نداشت. نکته‌ دوم اینکه در این تشکل‌ها به‌ویژه در بسیج یک عقلانیت معطوف به سلسله‌مراتب حاکم بود. مثلاً کسی را به‌عنوان فرمانده می‌گذاشتند و افراد از فرامین وی تبعیت می‌کردند. وجود فرمانده در یک تشکل دانشجویی با اینکه یک نفر رأی بیاورد خیلی تفاوت دارد. این کنترل بیرونی در مدیریت اختلافات خیلی مؤثر بود. نکته سوم هم اینکه ماهیت تفکرات حاکم بر انجمن‌های اسلامی معطوف به آزادی‌خواهی و تضارب آرا بود که این تفکرات لیبرال‌منشانه در کنار کم‌تجربگی منجر به اختلاف می‌شد. اما در بسیج و جامعه نگاه‌ها ایدئولوژیک‌تر بود و ماهیت ایدئولوژی وحدت‌آفرینی است. به همین دلیل اختلافات در دفتر تحکیم بیشتر از دو تشکل دیگر بود. البته باید یادآوری کنم من هنوز وارد بحث علل اختلاف و انشقاق در دفتر تحکیم نشده‌ام و صرفاً بحث‌های مقدمانی را مطرح می‌کنم.



ادامه دارد ...
گفت‌وگو از سید عمادالدین محمودی

مخالفت عضو مجمع با پیوستن به FATF: بگذاریم اگر قرار است خفه شویم دیگران این کار را انجام دهند| پیشنهاد حذف ریاست‌جمهوری از ساختار سیاسی کشور

مردم چرا به خود اجازه می‌دهند در کار مسئولان مملکت دخالت کنند؟!

اکبر طبری از معاونت اجرایی حوزه ریاست رفت

کلیدواژه: فرهنگي دانشگاه نهاد رهبري فضاي دانشگاهي

منبع این خبر، وبسایت www.irna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۱۰۳۱۲۷۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • برخی رشته‌های دانشگاهی جاذبه بازاری ندارند/ حذف رشته‌های کم طرفدار راه حل معضل سیستم آموزشی نیست
  • پبام نوروزی رئیس جهاد دانشگاهی
  • راهیان نور از بزرگترین سرمایه‌های انقلاب اسلامی است/ مسئولان سفر به راهیان نور را تسهیل کنند
  • مجاوران و زائران حرم رضوی در انتظار دیدار مقام معظم رهبری؛ لحظه بیعت نزدیک است
  • علت نام گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری چیست؟
  • چاپ ۱۱ کتاب در انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری "رویداد های کارآفرینی" ورزش و جوانان و جهاد دانشگاهی واحد کردستان
  • تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است
  • ثبت ایده‌های دانشجویی در طرح «اندیشه قرآنی»/ دانشگاه فرهنگیان؛ مسئول بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن
  • برنامه شبکه‌های استانی برای ایام نوروز و استقبال از بهار
  • یک انتصاب در مدیریت ورزش دانشگاهی
  • لزوم بازخوانی نامه رهبر انقلاب در نفی خشونت اسلام
  • آغاز به کار پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما
  • خانه تکانی دل در آغاز سالی نو/ 600 دانشگاهی در مسجد دانشگاه تهران معتکف می‌شوند
  • معرفی آثار بخش «مدرسان» جشنواره تئاتر دانشگاهی
  • انتقاد کمیسیون حقوق بشر اسلامی از تبعیض در اماکن دینی انگلیس
  • کتاب «سفر به تنهایی: روایتی مردم‌نگارانه از تجربه‌ دینی اعتکاف»
  • نمایندگی های استانی بنیاد فردوسی تعطیل می شوند
  • جشنواره « اندیشه مطهر» بر اساس نگاه به مفاهیم دینی برگزار می شود