Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، رییس جمهور فرانسه روز جمعه درپاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانسه 24، درباره فروش سلاح به عربستان سعودي، گفت: ‹‹ این اشتباه است که بگوییم عربستان امروز یکی از مشتریان بزرگ فرانسه در حوزه ای خاص است. چنین چیزی صحت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما با عربستان سعودی و امارات، یک رابطه همکاری بر اساس اعتماد دو طرفه داریم. این رابطه مهم است و البته جنبه تجاری ندارد. بلکه یک رابطه راهبردی است. نبرد با تروریسم هم با کمک این دو کشور پیش می رود!››.
بر اساس گزارشی درباره صادرات مواد نظامی ساخت فرانسه در سال 2017، میزان سفارش های خاور نزدیک و خاور میانه درحدود 60 درصد کل سفارش های خرید این مواد از فرانسه در سال 2017 بوده است. فرانسه در این سال در مجموع 6.9 میلیارد یورو مواد نظامی صادر کرده است. گزارش مذکور در ماه ژوییه گذشته منتشر شد. کویت با خرید 1.1 میلیارد یورو از این مواد، در صدر مشتریان فرانسه قرار دارد و پس از آن، قطر با رقم 1.08 میلیارد یورو در جایگاه دوم قرار می گیرد. امارات و عربستان به ترتیب با ارقام 701 میلیون یورو و 626 میلیون یورو در رده های سوم و چهارم جای گرفته اند.
از سوی دیگر؛ فرانسه در سال گذشته معادل 1.38 میلیارد یورو، سلاح به عربستان تحویل داده است. در این سال عربستان پس از مصر در رتبه دوم خرید سلاح از فرانسه قرار داشت. همچنین صادرات غیرنظامی فرانسه به عربستان در سال گذشته معادل 4.51 میلیارد یورو بود. این رقم افزایشی معادل 8.8 درصد طی یک سال را نشان می دهد.
رییس جمهور فرانسه در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقادات سازمان های غیر دولتی از پاریس به دلیل فروش سلاح به ریاض و ابوظبی و استفاده از این سلاح ها در جنگ یمن، مدعي شد: ‹‹ فرانسه سیاست بسیار سخت گیرانه ای در این زمینه دارد. ما جزء کسانی نبوده ایم که سلاح به عربستان برای استفاده در یمن داده اند››.
از زمان حمله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن، نزدیک به 10 هزار نفر جان خود را در این کشور از دست داده اند. براساس گزارش های سازمان ملل، این کشور شاهد وقوع وخیم ترین فاجعه بشری است. میلیون ها نفر در یمن در آستانه قحطی قرار دارند.
این در حالی است که جاناتان کانلیف، مدیر منطقه ای سازمان غیر دولتی "اقدام علیه قحطی" در واکنش به این اظهارات امانوئل مکرون گفته است:‹‹ رییس جمهور به جای کم اهمیت جلوه دادن فروش سلاح های فرانسوی، می بایست به شهادت مردم غیر نظامی که از نقض حقوق بشر و بمباران مناطق شهری در رنج و عذابند، گوش بسپارد››.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مکرون امارات عربستان سلاح يمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد.

ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آنها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.  

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد : نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهجزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل