Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@15:57:56 GMT

پیام وزارت خارجه به مناسبت روز بزرگداشت حافظ

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۲۷۳۹

پیام وزارت خارجه به مناسبت روز بزرگداشت حافظ

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه طی پیامی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی تاکید کرد: حافظ راز بزرگ ما ایرانیان و آشنای ناآشنای همگان است.
متن این پیام به شرح زیر است:
«سخن از این آشنای ناآشنای همگان در این سرزمین شعر و ادب و عرفان ، کاری است به غایت دشوار و سخت؛ وحافظ نه تنها در گذشته، که حتی در تمامی دوران پس از او ، راز و رمزی از تمامی زوایای روح و جسم و آرمان های والای انسان در هر کوی و برزن و شهر و دیار و یار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که بر دل هر خواننده و شنونده فارغ از نوع اندیشه و مذاق و حال و احوالش نشسته و در هر عصری و نسلی هم زبان آدمی از هر طینت و مزاجی بوده است.
حافظ این راز بزرگ ما ایرانیان ، که با هر کس و به هر دلیل و با هر انگیزه و نیت و خواسته که به نزد او می شتابد، از سر درد و داغ و نیاز و راز و حال و اشتیاق و طلب به گونه ای و به رنگی سخن می گوید. این حافظ کیست که همه او را می خواهند و او را می جویند و در هر لحظه از لحظات ناخوشی و خوشی از او الهام می جویند و با او در خلوت به راز و نیاز می پردازند و او بی هیچ منتی و هیچ تفاوتی با آنان آن سان که باید سخن ساز می کند و رمز و راز و سرّ او می گشاید.
حافظ ما ایرانیان که پرده دار هر رمز و رازی است تا امروز و بی شک تا فرداهای دور دست و در تمامی ادوار با تمامی رندی به مبارزه با تمامی آنانی بر می خیزد که زهد فروش اند و ریاورزی و پنهان خوری و ظلم و ستم و دین فروشی و آدم ستیزی و دروغگویی را دست افشان و پای کوبان به سخره می گیرد و رسوا گر همه نامردی ها و نامردمی ها می شود.
حافظ ما که قرآن ز بر دارد و یک معما و یک قصه پیچیده از کلام و تاریخ و سرشت آدمی و پری است گاه تا حد بزرگترین أولیا خدا و گاه تا حدی و جایگاهی فراتر از همه شاعران و رندان عالم می نشیند و برخی کتاب اش را تا بدست می گیرند، بر آن بوسه می زنند و بدان توسل می جویند تا سخن و داوری او را نسبت به آنچه می اندیشند یا آنچه باید بنمایند جویا شوند.
حافظ هر چه هست و نیست ، یا هر که هست و نیست لسان الغیب و معمای شگرف تمامی ما در هر عصر و زمانه ای است که باید او را پاس داشت و باید ان را دید ، خواند ، شناخت و با هر سخن و کلام او تا اوج معرفت پرواز نمود.
حافظ فرزانه ای است که دیگر امروز تنها متعلق به ما ایرانیان نیست ، حافظ تمامی مرز های زمینی و آسمانی را در نوردیده و همه جهانیان از هر مسلک و اندیشه و قوم و تاریخ و جغرافیایی او را فهم می کنند و با او به مغازله و راز و نیاز بر می خیزند.
روز بزرگداشت حافظ شیرین سخن گرامی باد.»

منبع: پارسینه

کلیدواژه: وزارت خارجه بزرگداشت حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، صمد ابراهیمی نژاد ظهر چهارشنبه در در اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند که باید در حراست از این گنجینه ها همه بکوشیم.

وی اهمیت برگزاری این کنفرانس بین المللی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش می‌کنند و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی را در برگزاری کنفرانس های علمی پیشرو اعلام کرد و گفت: توجه به هویت بومی و منطقه ای در هر استان مهم و حیاتی است و موزه ها یکی از مهمترین محمل ها برای معرفی و شناسایی این هویت هاست.

ابراهیمی نژاد با تاکید بر غیرقابل تغییر بودن تاریخ و جغرافیا گفت: وزارت علوم موظف است در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کند.

وی ادامه داد: موزه‌ها تنها محل بازدید اشیای تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دانشگاه‌ها نیز گنجینه‌هایی به شکل موزه داریم و باید حفظ و معرفی شوند، افزود: اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: با روی کار آمدن انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است در راستای حفظ و اشاعه موزه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

کد خبر 6087750

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس
  • پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم
  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن
  • احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر / زیرنویس فارسی
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر