Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@00:04:58 GMT

ابراز نگرانی ماکرون نسبت به سرنوشت خاشقجی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۳۶۶۴

ابراز نگرانی ماکرون نسبت به سرنوشت خاشقجی

رئیس جمهور فرانسه روز جمعه از نگرانی خود درباره موضوع «جمال خاشقجی» خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه به شدت نگران موضوع جمال خاشقجی است اعلام کرد که با مقامات ترکیه و عربستان سعودی در این رابطه گفتگو می کند.

تلویزیون دولتی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که آنکارا تا پایان هفته (روز یکشنبه) به ریاض فرصت داده تا برای مشخص شدن سرنوشت خاشقجی همکاری کند یا در غیر این‌صورت طبق کنوانسیون ۱۹۶۱ وین با بازجویی دادستان‌ها مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین نیروهای امنیتی ترکیه قصد دارند طی روزهای آتی، مکان‌هایی را در استانبول که احتمال می‌دهند بقایای جسد خاشقجی در آنجا پراکنده و دفن شده است، حفاری کنند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» یکی از مکان‌هایی که نیروهای امنیتی احتمال می‌دهند تکه‌های جسد خاشقچی در آنجا دفن شده باشد، باغچه اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول است که فاصله کمی با ساختمان کنسولگری نیز دارد. جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی، هفته گذشته بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد و از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته در مصاحبه با رسانه های آمریکایی مدعی شده بود که خاشقجی مدت کوتاهی بعد از آنکه وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده از آنجا خارج شده است. روزنامه واشنگتن پست در روزهای گذشته اعلام کرده بود که یک تیم ۱۵ نفره از عربستان برای کشتن خاشقجی به ترکیه سفر کرده است.

از سوی دیگر مجتهد فعال توئیتری و افشا کننده مسائل عربستان در توئیتی نوشت: منابع ترکیه اعلام کرده اند که جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی شکنجه و سپس به قتل رسیده است و پس از قتل نیز جسد وی مثله شده است. تصاویر همه این رویدادها موجود است. وی در ادامه توئیت خود گفت: ویدئویی از شکنجه و قتل خاشقجی برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ارسال شده است. اگر این خبر تایید شود یعنی خبر اخراج وی از ترکیه و ورود وی به عربستان صحیح نیست.

مجتهد در پایان اعلام کرد که ترکیه باید جزئیات قتل خاشقجی را به طور کامل اعلام کند. وی افزود: به نظر می رسد ترکیه دلایل قطعی و تفصیلی درخصوص شکنجه جمال خاشقجی را می داند و این دلایل چه بسا به زودی اعلام شود. به نظر می رسد گروهی که این عملیات را انجام داده حرفه ای نبوده است چرا که نتوانسته این موضوع را پنهان و جزئیات دردناک آن را از بین ببرد. عملیاتی که نیازمند موضع جدی و قاطع ترکیه است و آیا ترکیه تنها به اعتراض اکتفا خواهد کرد؟

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جسد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا شده است.

گزارش‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است.

یکی از این منابع آگاه گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است».

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماکرون رئیس جمهور فرانسه خاشقچی روزنامه نگار سعودی کنسولگری عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۳۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!

عربستان‌سعودی در بحبوحه بالا گرفتن احتمالات در خصوص آب‌رفتن نئوم، به سراغ سرمایه‌گذاران چینی رفته‌است تا توجه آن‌ها را به این پروژه جلب کند.

مسئولان نئوم در هفته گذشته از پکن، شانگ‌های و هنگ‌کنگ بازدید کردند تا توجه سرمایه‌گذاران چینی را به این پروژه جلب کنند. گفتنی است که هنوز هیچ خبری از معاملات انجام شده با چینی‌ها به رسانه‌ها درز نکرده‌است.

این ارتباط با سرمایه‌گذاران از طریق نمایشگاهی صورت گرفت که مسئولان پروژه نئوم برپا کردند. لئونارد چان، رئیس انجمن توسعه فناوری نوآورانه هنگ کنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «واکنش‌ها به این پروژه بلندپروازانه تاکنون بی‌طرفانه بوده‌است. من ممکن است برای تفریح به نئوم بروم، اما هیچگاه این شهر را برای اقامت دائم اتخاب نمی‌کنم.»

مسئولان این نمایشگاه و پروژه ساخت نئوم، توجهی به گزارش‌هایی که مبنی بر آب رفتن نئوم منتشر شده‌است، نشان نداده‌اند. گفتنی است که اوایل ماه جاری، بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تخمین‌های قابل توجهی را برای تعداد افرادی که انتظار می‌رود در این شهر خطی زندگی کنند، کاهش داد. در این گزارش آمده‌است که تعداد ساکنان مورد انتظار برای "آسمان خراش افقی" از ۱.۵ میلیون تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۳۰۰.۰۰۰ نفر کاهش یافته‌است.

طارق قدومی، مدیر اجرایی نئوم، گفت: «هدف جمعیتی ۹ میلیون نفری به موقع محقق خواهد شد.»

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، مسئولان پروژه نئوم، به سوالات این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند. با اینحال گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های گسترده‌تری برای سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری در پروژه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی وجود دارد.

بلومبرگ گزارش داد که واقعیت‌های مالی این پروژه که می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، شروع به ایجاد نگرانی در دولت عربستان کرده‌است. وال استریت ژورنال در ماه فوریه گزارش داد، این کشور همچنین شروع به وام گرفتن برای کمک به تامین مالی نئوم و سایر "مگا پروژه‌های ویژن ۲۰۳۰" کرده‌است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که پروژه نئوم همچنین قصد دارد برای اولین بار اوراق قرضه منتشر کند. این نشریه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پروژه کلان شهر می‌تواند تا ۱.۳ میلیارد دلار با فروش اوراق قرضه اعتبار جذب کند.

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از بحران آب آشامیدنی در افغانستان
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد