آغاز چاپ آثار نمایشی نشر نو با چرمشیر و مهندسپور
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۴۳۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشر نو که از مدتی پیش قصد چاپ آثار ادبیات نمایشی کشور را داشت، به تازگی این تصمیم را عملی کرده و ۴ جلد ابتدایی مجموعه «گستره خیال» را که شامل بازخوانیهای آثار ادبیات جهان هستند و توسط محمد چرمشیر و فرهاد مهندسپور انجام شدهاند، با عنوان «گستره خیال» منتشر و راهی بازار نشر کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجموعه گستره خیال، کتابهای مربوط به تئاتر و سینما را در بر خواهد گرفت. این کتابها با وجود گوناگونیشان ویژگیهای مشابه و همگون داشته و دربرگیرنده نیاز و ضرورت جامعه هنری و دانشگاهی اهالی هنر هستند. دبیر این مجموعه رضا کوچکزاده است.
اولین کتاب این مجموعه «دیر راهبان» است که در سال ۷۹ نوشته و سال ۸۰ هم روی صحنه رفت. این نمایشنامه، بازخوانی رمان «دیر راهبان» نوشته فرایرا دو کاسترو است. کوچکزاده میگوید بهرهگیری از جهان رمان و شخصیتهایش، همچنین واکنش کانونی بازخوانان به ادبیات کنونی است. به دلیل بازدارندههای اجرایی، گستره رمان و نوجوییاش، گاهی از ادبیات نمایشی پیش افتاده و افقهای تازهتری را جستوجو میکند که میتواند برای تئاتر دستاوردهایی داشته باشد.
نمایشنامه «دیر راهبان» اولین عنوان مجموعه «نمایشنامههای دهه ۷۰» از مجموعه «گستره خیال» است و دستور صحنه ساده و اندکی دارد. به تعبیر دبیر مجموعه پیش رو، دستور صحنههای اندک این نمایشنامه میتواند موجب نوگرایی گروههای اجرایی شود. بسیاری از حسها و کنشها تنها در گفتار شخصیتها تنیده شدهاند و با خوانش درست، میتوان به کشف ریاضی صحنهها و حس و کنش شخصیتها دست پیدا کرد.
نویسندگان این کتاب میگویند داستان خطی دیر راهبان سبب پایداری موقعیت میشود و موضعگیری شخصیتها نسبت به این موقعیت، آنها را تعریفپذیر میکند. در واقع تبدیل نمایشی به تبیین دوری و نزدیکی شخصیتها به موقعیت، تاثیر و تاثر موقعیت در کارکرد شخصیتها و مجموعه رفتارهای آنان پس از رویارویی با موقعیت برای انتخاب همنشینی، گریز و یا تغییر در موقعیت میپردازد. به همین دلیل به این نمایشنامه، عنوان باخوانی داده شده است؛ نه بازنویسی، بازآفرینی و یا برداشت.
این نمایشنامه با ۶۵ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸ هزار تومان منتشر شده است.
۳ عنوان بعدی مجموعه گستره خیال مربوط به «نمایشنامههای دهه ۸۰» هستند که اولین عنوانشان «روز رستاخیز» شامل بازخوانی رمان «محشر صغرا» نوشته تادئوش کونویتسکی است.
این نمایشنامه در سال ۸۰ نوشته و سال ۸۱ روی صحنه رفت. شکل نمایشی این اثر را رویدادهای به نظر اتفاقی و ناگهانی به هم میرساند. بهرهگیری از این ترفند باعث شده تا هر اتفاق و رویداد شگفتانگیز در دل این نمایشنامه رخ داده و شدنی به نظر برسد. تادئوش کونویتسکی نویسنده رمان اصلی و پایه اقتباس این نمایشنامه، روشنفکری از بلوک شرق است که برای رسیدن به رویاهایش زندگی کرده و اندیشههایی برای بشریت داشت. او زندگی را طوری مییابد که در آن، کابوسها سرانجام کار را رقم میزنند.
اجرای این نمایشنامه در سال ۸۱ دوبار تمدید و به ۸۰ شب اجرای پیوسته انجامید. چرمشیر و مهندسپور درباره کاری که با رمان «محشر صغرا» انجام داده و این نمایشنامه را تولید کردهاند، میگویند: شاید سادهترین کار ممکن؛ عوض کردن یک فرم به فرمی دیگر. رمانی که ساختمان ویژهاش را داشت به ساختاری نمایشی تبدیل کردیم. در این راه، گاه روند قصه را در جایی مسدود کردیم تا از جایی دیگر، آن را پی بگیریم. شخصیتی را رها کردیم تا شخصیتی دیگر را پررنگتر کنیم. شخصیتی را ساختیم تا برآیند چندین و چند شخصیت باشد و از همه روشنتر، تمامی مکانهای رمان را به یک نقطه انتقال دادیم. در واقع اتاق تادئوش (قهرمان نمایشنامه روز رستاخیز) تبدیل به چهارراهی شد که در آن، آدمها به یکدیگر و از همه مهمتر به خود تادئوش برخورد کنند. و همه اینها اختلافی بزرگ میان ما و کونویتسکی پدید آورد؛ قهرمان کونویتسکی حرکت میکند و دست آخر به یک انتخاب میرسد ولی قهرمان ما از همان آغاز، یک انتخابشده است. انتخابشدهای که به سوی تقدیر رانده میشود.
این نمایشنامه هم با ۷۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹ هزار تومان عرضه شده است.
کتاب بعدی «عصر معصومیت»، بازخوانی رمان «فرانکنشتاین» نوشته مری شلی است. شخصیتهای این نمایشنامه کمتر از دو نمایشنامه پیشین است و شامل ویکتور، الیزابت، پدر روحانی، گورکن و عیسی میشود.
این نمایشنامه در سال 80 نوشته شد و فضایش در گذشتهای کمابیش دور به دستاوردهای دانش نوین در آیندهای اشاره دارد که شاید بشر تاکنون به آن دست پیدا نکرده است. این نمایشنامه، دستورصحنههای اندکی دارد؛ همچنین پیشنهادهایی چون مرگهای ناگهانی و بینشانه یا عیسایی که از جسد و جسدهایی برمیخیزد و آمدوشدهای بسیار نمایشی.
این کتاب با 56 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 7 هزار تومان منتشر شده است.
«یوزف کا» هم چهارمین کتاب مورد نظر از مجموعه «گستره خیال» است که بازخوانی چرمشیر و مهندسپور را از رمان «محاکمه» فرانتس کافکا در بر میگیرد. این اثر کافکا بارها برای آثار سینمایی و تئاتری اقتباس و تنظیم شده است.
این نمایشنامه در سال 89 نوشته شده و تا به حال اجرایی روی صحنه نداشته است. چرایی پرداخت نویسنده (کافکا) به چنین محتوا و اثری در دوره اجتماعی-تاریخی نیازم مخاطب را را به خوانشهای جامعهشناختی در دوره پیدایش نمایشنامه و رویدادهای آن دوره برمیانگیزد.
در این نمایشنامه، بخشهایی از زمان که رویدادها را شکل میکند، به شکلی جلوه میکند که گویی هرگز جایی در تجربه زیسته شخصیت ندارد؛ بخشی از تجربه درْزمانی یوزف کا که به گذشته مربوط است، با رویدادهای کنونی هماهنگ نیست و به نظر میرسد اصلا نبودهاند. یکی از ویژگیهای این نمایشنامه، آشفتگی است. چون بسیاری از صحنهها ناتمام مانده و برخی هم بیآنکه آغازی داشته باشند، ناگهان و از میانه پدید آمده و ادامه پیدا میکنند.
در قسمتی از این نمایشنامه میخوانیم:
بازرس دوم: شما توی خونه همسایهتون، چیکار میکنین آقای کا؟
یوزف: من توی خونه خودمم.
بازرس اول: پس یعنی همسایهتون، تو خونه شما زندگی میکنه؟
یوزف: من اون خانوم رو نمیشناسم؛ ما فقط همسایهایم.
بازرس دوم: به ما بگین، کی خونه کی زندگی میکنه آقای کا؟
یوزف: نمیدونم. من خواب بودم.
بازرس اول: هنوز خوابین، آقای کا؟
یوزف: نه بیدارم.
بازرس: کارت شناساییتون لطفا!
یوزف: من کارت شناسایی ندارم... یعنی نمیدونم کارت شناساییم الان کجاست.
بازرس اول: توی لباساتون نیست؟
یوزف: اونا لباسای من نیستن.
بازرس دوم: اما اینجا، خونه شماست! نیست؟
بازرس اول: شما بازداشتین آقای کا! لباستون رو بپوشین و آماده رفتن بشین!
این نمایشنامه هم با 103 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 12 هزار تومان به چاپ رسیده است.
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۴۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعدآباد پر حاشیه
همشهری آنلاین - محمد باریکانی: ؛ مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد تهران اما در چندماه اخیر با حاشیههای بسیار مواجه شده است. از قطع درختان سعدآباد توسط مدیران این مجموعه به بهانه فرسودگی و ایجاد خطر برای بازدیدکنندگان تا تعطیلی و تخلیه موزه مرکز اسناد و وضعیت نامعلوم هاردهای حاوی میلیونها عکس و سند تصویری سعدآباد که ۳۰سال برای ذخیرهسازی آنها زمان گذاشته شده بود، تبدیل این موزه به دفتر کار مدیر، یافتن یک شیء زیر خاک که مدیران سعدآباد در همهمه قطع درختان مدعی شدند قاچاقچیان آثار تاریخی در این مجموعه آن را برای بیرونبردن از سعدآباد زیر خاک کردهاند و هنوز هم در دست بررسی است که آیا قدمت آن قاجاری است یا پهلوی و معاصر، تا آبگرفتگی شدید موزه ظروف سلطنتی سعدآباد که به تعبیر برخی رسانهها پشتبام آن را تبدیل به استخر کرد و آسیبهای بسیاری به بنای ساختمان این مجموعه که به کاخ اشرف شهرت داشت وارد کرد، همگی حاشیههای بزرگترین و وسیعترین مجموعه تاریخی-فرهنگی شهر تهران در ماههای گذشتهاند. پرونده شکایت شهرداری از قطع درختان سعدآباد همچنان در جریان است و همین چند روز قبل بود که بازپرس دادسرا برای تکمیل تحقیقات درخصوص تعداد درختان قطعشده به این مجموعه رفت و شهرداری تهران در انتظار اعلام نظر دستگاه قضایی است.
قبض آب ۷میلیارد تومانیمجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد چندین منبع تامین آب دارد؛ رودخانه دربند و - آنطور که صدای میراث اعلام کرده است - حقابه پسقلعه و چندین قنات و چندین چاه آب؛ اما هزینهای که این مجموعه برای مصرف ۲سال آب شرب شهری از دو کنتور موجود در تمام این مجموعه زیرنظر وزارت میراث فرهنگی باید پرداخت کند، بهگفته وزیر میراث فرهنگی، ۷میلیارد تومان است. براساس آنچه در رسانهها منتشر شده است، ۳نشتی آب وسیع در سعدآباد و آبیاری باغات و فضای سبز این مجموعه با آب شهری موجب شده است که قبض آبی نجومی برای مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد بیاید و این مجموعه ماهانه ۳۵۰میلیون تومان بدهی آب داشته باشد.
هزاران لیتر آب بر پشتبام موزه ظروف سلطنتی سعدآبادروزنامه همشهری اما مهمترین آسیب واردشده به مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد را که آبگرفتگی شدید این مجموعه در هفتههای گذشته بود، زیر ذرهبین برده است؛ اتفاقی که موجب شد جریان آب ۳روز مداوم بر پشتبام ساختمان موزه ظروف سلطنتی جریان داشته باشد و به دیوارها و بنای این مجموعه سرایت کند و سالن خلیجفارس آن را که سایت صدای میراث خبر از وجود یکی از مخازن مهم این مجموعه در آن داده بود، دچار آسیب پلمب کند.
اما ماجرا چه بود؟ بارشهای اواخر فروردینماه سالجاری که چند روز ادامه یافت، به همراه خرابی منبع انبساط آب واقع بر پشتبام موزه ظروف سلطنتی سعدآباد، موجب نشتی هزاران لیتر آب در ۳روز متوالی - آنطور که صدای میراث گزارش داده بود - شد؛ اما این آب چگونه به پشتبام ساختمان موزه و سپس به پشت دیوارهای سالنهای موزه رسید و از سقف داخلی وارد محوطه موزهای شد و کف سالن خلیجفارس را گرفت و پشت دیوارهای داخلی مجموعه جمع شد؟
بیتوجهی به یک هشداراسفندماه سال گذشته نامهای با قید فوریت در اتوماسیون اداری مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد قرار گرفت که به موجب آن شیرین شعبانی، رئیس موزه ظروف سلطنتی سعدآباد به حسین علوی، مدیر وسیعترین مجموعه تاریخی-فرهنگی شهر تهران، خبر داد که خطر آبگرفتگی این مجموعه جدی است. او درخواست اعزام کارشناس برای رفع ایرادات در ساختمان موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را ارائه کرد.
شعبانی اما به صدای میراث گفته است که مدیر سعدآباد به این نامه توجه نکرد تا آنکه آبگرفتگی این مجموعه بهدلیل خرابی منبع انبساط و بارشهای فروردینماه سالجاری خسارات زیادی به این ساختمان و سالنهای آن وارد آورد.
ویدئوهایی که در اختیار روزنامه همشهری نیز قرار گرفته است، شامل تصاویر عجیبی از داخل سالنهای آبگرفته موزه ظروف سلطنتی است؛ تصاویری که نشاندهنده تجمع زیاد آب پشت دیوارهای موزه است بهطوریکه آب با یک فشار دست از داخل دیوارها به بیرون نشت میکند.
ارزشهای تاریخی موزه ظروف سلطنتی سعدآبادشیرین شعبانی، مدیر سابق موزه ظروف سلطنتی سعدآباد: موزه ظروف سلطنتی سعدآباد دومین موزه مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد به لحاظ تعداد آثار است. بیش از ۸۰هزار شیء تاریخی در مخازن و این موزه وجود دارد. ظروف موزه در چهار بخش مختلف قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و ظروف اهدایی تقسیمبندی میشوند که ظروف دوره قاجار شامل ظروف نقره و با روکش نقره و همچنین ظروف دارای روکش ضخیم طلا در دورههای بعدی هستند. ظروف مربوط به جشنهای ۲۵۰۰ساله نیز در این مخازن وجود دارند. البته میان این ظروف آثاری هست که تنها یک عدد از آنها در جهان وجود دارد و قابل قیمتگذاری نیستند؛ ظروفی که به کارخانههای معروف دنیا مانند لیموژ، باواریا، رزنتال سور و غیره سفارش داده شدهاند و شاید در مواردی تنها یک قطعه یا یک دست برای ایران تولید شدهاند. ظروف اهدایی هم به مناسبتهای مختلف به خاندان پهلوی اهدا شدهاند. این موزه دارای آثار منحصربهفردی است؛ ازجمله ظروف کریستال، چینی و ظروف فلزی مشتمل بر ظروف نقرهای و دارای روکش نقره بسیار باارزش، و همچنین آثار و ظروفی با روکش طلا با چندین میکرون ضخامت. آثار موزه ظروف سلطنتی تحت حسابرسی دقیق اموال دولتی است. این آثار البته هنوز صورتجلسه کامل ندارند و برخی از اموال موجود در مخازن هم هنوز ثبتنهایی نشدهاند. بخشی دیگر البته در مرحله ثبت قرار دارند. یک مخزن از آثار گنجینه موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در سالن خلیجفارس و همان سالنی است که دچار آبگرفتگی شد. مخزن موجود در این سالن بهدلیل آبگرفتگی دچار رطوبت شدید شده و ممکن است آثار موجود در آن آسیب ببینند؛ درحالیکه ۸سال زحمت کشیده شده است تا ۸۰هزار شیء ارزشمند این مجموعه ساماندهی شوند.
کد خبر 846780 برچسبها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فرهنگ - میراث فرهنگی تهران