Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: با توجه به استقبال نوحه خوانان در هشت دوره شهرستانی و پنج دوره استانی سوگواره نوحه های نشسته، این امکان وجود دارد که این آئین به صورت ملی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از هرمزگان، سید احمد حسینی در آئین پایانی پنجمین سوگواره استانی نوحه های نشسته محلی در بندر کوهستک با تشریح سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه صیانت از خرده فرهنگ ها به ویژه در حوزه امور دینی و مذهبی، عنوان کرد برگزاری آئین هایی نظیر سوگواره نوحه های نشسته تاثیر به‏سزایی در احیا و پاس‏داشت خرده‏فرهنگ‏ها مربوط به عزاداری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به لزوم احیا سنت های عزاداری بومی، افزود: آئین های دینی و مذهبی بهترین ابزار برای مهار تهدیدها مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

 

حسینی با بیان این که دشمنان انقلاب به دنبال این هستند تا از مسیر جنگ نرم و تهاجم فرهنگی عقیده ملت ایران را تضعیف کنند، گفت: دشمن از طریق تهاجم فرهنگی و جنگ نرم قصد دارد جامعه را از تفکر تهی کند و در این راستا تمام سرمایه گذاری خود را بر روی قشر جوان انجام داده است.

 

مشاور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان سوگواره نوحه های نشسته را حرکتی ارزشمند در زمینه حفظ فرهنگ عاشورایی و سنت های عزاداری بومی دانست و گفت:عشق به سیدالشهدا و ائمه اطهار(ع) در سیریک و میناب و جای جای هرمزگان، ریشه‌دار است و تنها محدود به ماه محرم و صفر نیست بلکه در طول سال جاری و ساری است.

 

وی به استقبال پرشور نوحه خوانان و ذاکران اهل بیت(ع) از سوگواره نوحه های نشسته در مرحله شهرستانی و استانی اشاره کرد و افزود:برگزاری هشت دوره شهرستانی و پنج دوره استانی این سوگواره زمینه ای را فراهم کرده که این آئین را می توان به صورت ملی برگزار کرد.

 

این مسئول با تاکید بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای بیان فلسفه قیام عاشورا، اظهار داشت:انتظار می رود ذاکران اهل بیت(ع) علاوه بر پرداختن به ابعاد مختلف واقعه کربلا و قیام امام سوم شیعیان(ع)، نسبت به معرفی سیره رضوی، علوی و دیگر ائمه هدی نیز برنامه ریزی کنند.

 

حجت الاسلام حسن حیدری، امام جمعه شهرستان سیریک نیز با بیان این که شعور حسینی در کنار شور حسینی باید مورد توجه باشد بر حفظ فرهنگ عاشورایی و آئین های سنتی عزاداری تاکید کرد.

 

وی برگزاری سوگواره نوحه های نشسته را حرکتی ارزشمند دانست و افزود: پیام مهم این برنامه های این است که باید رسوم، تجربه و آئین هایی که از پیشینیان به یادگار مانده باید حفظ شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سیریک با ذکر این مطلب که همه وظیفه دارند تا توجه کنند که چه چیزی در واقعه ی عاشورا نهفته است، گفت:وجود برنامه هایی به این شکل می تواند به زنده نگه داشتن پیام عاشورا و درسی که سید و سالار و شهیدان به عالم داد کمک کند.

 

حیدری بیان کرد: هرچه ارتباط بین ما و امام حسین، ائمه اطهار(ع) و خاندان پیغمبر(ص) محکم تر باشد بهتر می توانیم اهداف قیام امام حسین‌(ع) در کربلا در جامعه بازگو کنیم.

 

وی با تاکید بر حفظ فرهنگ عاشورایی و آئین های سنتی عزاداری و ذر این مطلب که در کنار شور حسینی می بایست شعور حسینی نیز مورد توجه باشد، عنوان کرد: پیام سوگواره ها و آئین های عاشورایی باید این باشد که ارزش‌هایی را که امام حسین (ع) برای آنها جنگید‌ باید زنده نگه‌ داشته شود.

 

پنجمین سوگواره استانی نوحه های نشسته محلی(پامنبری) با حضور نوحه خوانانی از 16 حسینیه از شهرستان های میناب، رودان، سیریک، بشاگرد و بندرعباس در شهربندری کوهستک از توابع شهرستان سیریک برگزار شد.

 

گفتنی است سینه زنی به سبک نشته در سال 95 و به شماره 1290 به عنوان اثر معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد ارزانی اوقات فراغت 19 مهر کانون های مساجد حوزه هنری سردار اشتری سوگواره نوحه های نشسته شهرستان سیریک مرحله استانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۵۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سوگواره بین المللی سفینة النجاة برگزار می‌شود

دبیر نخستین سوگواره بین المللی سفینة النجاة گفت: نخستین سوگواره با موضوع انعکاس شکوه پیراهن معظّم سیدالشهدا علیه السلام در آینه هنر، ادب و علم و با شعار عطر ظهور در «سوگواره بین المللی سفینة النجاه» برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، داود منافی پور، دبیر نخستین سوگوراه بین المللی سفینه النجاه گفت: نخستین سوگواره بین المللی سفینه النجاه با موضوع "پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام " و با هدف تبیین و آشکارسازی نیرو‌های نجات بخش در کربلا و در راستای نیاز کنونی شیعه در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، برگزار میشود.

دبیر نخستین سوگواره بین المللی سفینة النجاة تصریح کرد: این سوگواره در بخش‌های ادبی و هنری شعر (کهن و نو)، نوحه، ترانه، داستان، داستان کوتاه و داستانک، هنر‌های نمایشی شامل نقایی، پرده خوانی، تعزیه، تئاتر تک نفره، موسیقی، قطعه با کلام و قطعه بی کلام برگزار خواهد شد.


منافی پور با اشاره به سایر بخش‌های این سوگواره گفت: در این سوگواره پذیرای آثار هنرمندان در عرصه‌های پادکست و سرود، پوستر، تایپوگرافی و کتیبه و پرچم نیز خواهیم بود.


منافی پور تصریح کرد: هنرمندان عزیز حسینی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پیراهن معظم سید الشهدا (علیه السلام) به نشانی www.atigh.org مراجعه نمایند.


وی گفت: مهلت ارسال آثار تا شب اول محرم سال جاری ۱۴۰۳ هجری شمسی و اختتامیه سوگواره نیز در ۱۲ محرم امسال برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • نخستین سوگواره بین المللی سفینة النجاة برگزار می‌شود
  • حماس:اسرائیل دربرابر شروط حماس عقب نشسته/منتظرتضمین آتش‌بس هستیم
  • سوگواره بین المللی سفینة النجاة برگزار می شود
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • دانلود نوحه شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست