Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@01:02:21 GMT

چگونه شب اداری کودکان را درمان کنیم

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۳۵۳۵۴

چگونه شب اداری کودکان را درمان کنیم

یک متخصص اطفال گفت: دلایل زیادی در شب ادراری کودکان موثر هستند که برخی از آن‌ها جنبه جسمی و برخی دیگر جنبه روحی و روانی دارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: شب ادراری کودکان دلایل گوناگونی دارد که برخی از آن‌ها با مسائل جسمی و برخی دیگر با روح و روان در ازتباط هستند؛ در اغلب موارد کودک با هر دو مسئله درگیر است؛ بعضی عوامل از جمله کمبود هورمون آنتی‌دیورتیک یا کاهش ظرفیت مثانه، عفونت‌های ادراری، عوامل روانی و استرس‌ها می‌توانند موجب شب ادراری کودکان شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این متخصص اطفال با اشاره به اینکه شب اداری ۲ نوع است، بیان کرد: شب ادراری اولیه بیشتر جنبه ارثی دارد و از ابتدا بوده و قطع نشده است، شب ادراری ثانویه بعد‌ها در اثر یک عامل به وجود می‌آید، در شب ادراری ثانویه حتما باید علت اصلی درمان شود، مانند درمان عفونت ادراری، رفع سندرم‌های خودایمنی و بیماری‌های آلرژیک، درمان بیماری‌های متابولیک مثل دیابت.

راه‌های درمان شب ادراری در کودکان
محتشمی ادامه داد: برای اصلاح این مشکل، قبل از دارو درمانی باید رفتار درمانی کرد و این امر مستلزم همکاری توامان والدین و کودک است، برای درمان این مشکل در کودکان باید در مرحله اول به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کرد تا با انجام معاینات جسمی و آزمایش‌های پزشکی مثل انگل، کلیه، اسفنکترها، مثانه و اوره بتوان تشخیص داد کودک در چه مرحله‌ای از عفونت است.

وی افزود: اگر شب ادراری کودک ادامه دار بود مراجعه به روانپزشک بهترین کار است، همچنین می‌توان از تشک هشداردهنده (زنگ دار) برای بیدار شدن کودک هنگام تخلیه ادرار استفاده کرد؛ استرس‌های روانی، اجتماعی و عوامل اضطراب‌زا می‌تواند نقش مهمی در بروز شب ادراری داشته باشد، باید این عوامل به حداقل ممکن کاهش یابد.
این متخصص اطفال تشریح کرد: کودک نباید با فاصله کوتاهی پس از مصرف مایعات ادرار کند و این زمان باید به مرور افزایش یابد؛ علاوه بر این کودک نباید از مواد تحریک کننده مثل ادویه جات، فلفل، سرکه، نوشیدنی‌های گازدار و افزودنی‌های خوراکی به مقدار زیاد استفاده کند، از خوردن نوشابه‌های دارای کافئین هم جدا خودداری شود.

محتشمی با تاکید بر اینکه باید به کودک آداب توالت رفتن را آموزش داد، گفت: در این زمینه پشتکار و حوصله والدین شرط اول است و باید با روش‌های شکل دهی رفتار همراه با تشویق و تقویت، این آموزش‌ها داده شود؛ تغییر محیط و فضای توالت برای کاهش استرس کودکانی که از رفتن به دستشویی امتناع می‌کند، توصیه می‌شود؛ در این ارتباط استفاده از تکنیک‌های تشویقی ضروری است.

وی افزود: چند ساعت پس از آن که کودک خوابید، حتما او را بیدار کنید تا به دستشویی برود، این کار بهتر است ۳ ساعت پس از خواب انجام شود، مراجعه به مشاور روان درمان برای استفاده از تکنیک‌های تغییر رفتار و شرطی سازی کمک زیادی به کاهش شب ادراری کودکمی‌کند.

این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه استرس‌های روانی، اجتماعی و عوامل اضطراب زا می‌تواند نقش مهمی در بروز شب ادراری داشته باشد، گفت: باید این عوامل به حداقل ممکن کاهش یابد، برای این منظور ترس‌های کودک را شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها با مشاور در تماس باشید.

محتشمی تشرح کرد: ایجاد آرامش برای کودک به منظور کاهش تنش و استرس یکی از گام‌های مثبت برای رفع مشکل کودک است، گفتن داستان، حرف زدن با کودکان، بازی با او، تفریح و قرار دادن او در محیط‌های شاد از عوامل ایجاد آرامش در کودک است.
وی با بیان اینکه خجالت، کم رویی، گوشه گیری و احساس افسردگی از جمله عوارض روانی شب ادراری است، گفت: این عوامل موجب افزایش اضطراب کودک و در نتیجه تاخیر در درمان او می‌شود، سعی کنید مشکل کودک را به رویش نیاورید و به او اطمینان دهید که مشکلش قابل درمان است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه نباید کودک را در صورت شب ادراری توبیخ کرد، ادامه داد: از تنبیه کودک و به کار بردن روش‌های سخت گیرانه جدا خودداری کنید، کاهش یا مصرف نکردن مایعات پس از ساعت هفت عصر توصیه می‌شود، قبل از رفتن به رختخواب، حتما کودک را به دستشویی ببرید تا مثانه‌اش را کاملا تخلیه کند.

محتشمی افزود: تشک او را با رویه ضد آب پوشانده و در اتاق از بوگیر‌ها یا خوشبوکننده‌های هوا استفاده کنید تا اگر شب ادراری اتفاق افتاد باعث آزار بیشتر کودکتان نشود، باید به کودک آموزش داد تا به میزان دریافت مایعاتش در شب توجه کند و به هنگام تخلیه ادرار، مثانه را کاملا خالی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به کودک آموزش داد تا به هنگام تخلیه ادرار، مثانه را کاملا خالی کند، گفت: کودک را متوجه کنید که پس از شام مصرف مایعات را به حداقل برساند تا ادرار کمتری تولید شود برای این منظور بهتر است که شام کودک بدون نمک باشد.

این متخصص اطفال یادآوری کرد: از تنبیه کودک و به کار بردن روش‌های سخت گیرانه جدا خودداری کنید، پس از اقدامات فوق در صورت ناکامی برای کنترل شب ادراری می‌توان درمان دارویی را زیر نظر پزشک متخصص شروع کرد، اما باید توجه داشت که آموزش مهارت کنترل ادرار از درمان دارویی مهم‌تر است، زیرا معمولا با قطع دارو، شب ادراری مجددا عود می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شب ادراری کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۵۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!

مهد کودک جایی برای رشد شخصی و پرورش ابعاد مختلف روحی و جسمی فرزندان شماست. مهد کودک آغازی برای درخشیدن استعدادهای فرزندانتان است؛ جایی که به فرزندتان اجازه رشد و پرورش می‌دهد و کودکانی منحصر به فرد و آموزش دیده را تربیت می‌کند.

اگر به دنبال یک مهد کودک ایده‌آل برای مراقبت، نگهداری و آموزش و پرورش کودکان خود هستید، بهتر است تا در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با ویژگی‌های یک محیط پویا و درجه یک برای رشد فرزندان خود آشنا شوید.

یک مهدکودک پویا و ایده‌آل چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخورداری از برنامه‌های آموزشی مدرن:

امروزه در مهدکودک‌ها برنامه‌های آموزشی متنوع و مدرنی ارائه می‌شود که هر کدام به رشد و پرورش یک بعد خاص جسمانی و روحی کودکان می‌پردازد. به عنوان مثال، کلاس‌های آموزش ریاضیات و هندسه، می‌تواند ذهن ریاضی کودکان را پرورش دهد و خلاقیت آن‌ها را افزایش دهد.

فضایی برای فعالیت جسمی و آزادانه:

مهد کودکی پویا و ایده‌آل دارای یک فضای باز، مجهز به فضاهای سبز و وسایل بازی می‌باشد تا کودکان بتوانند آزادانه فعالیت داشته باشند و حرکت کنند. بازی کردن و فعالیت در فضای آزاد به افزایش انرژی و بالا بردن روحیه در کودکان کمک کرده و می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روح و روان کودک داشته باشد.

خانه کودک پیشروپلاس نه تنها از تجهیزات بای در داخل فضای مهد برخوردار است، بلکه حیاطی بزرگ و دلباز دارد تا کودکان بتوانند در زیر نور خورشید، فعالیت آزادانه داشته باشند.

محیطی امن و بهداشتی:

ایمن بودن فضای یک مهد کودک از واجبات است!‌ چرا که کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال کنجکاو هستند و تمایل به یادگیری از طریق لمس اجسام دارند. به همین جهت است که اغلب مهد کودک‌ها فضاهای خطرناک مانند پریز برق‌، لبه دیوار یا پله و یا کف زمین را که می‌توانند برای سلامتی کودکان خطرناک باشند را به کمک محافظ و یا کفپوش نرم و ضد حساسیت می‌پوشانند.

پس لازم نیست تا نگران سلامتی کودک باشید و می‌توانید با خیال راحت فرزندتان در یک مهدکودک ایده‌آل و ایمن ثبت نام کنید.

کادر مربیان مجرب و باسابقه:

در تمامی مهدکودک‌ها مربیانی باسابقه، با تجربه و دارای صلاحدید وزارت آموزش و پرورش حضور دارند تا نه تنها از کودکان شما مراقبت کنند، بلکه کلاس‌های آموزشی متنوعی را برای فرزندان شما برگزار کنند. اغلب مربیان مهدکودک‌ها علاوه بر سابقه کار با کودک، سابقه تحصیل در رشته‌های مربوط به کودکان را دارند و بسیار قابل اعتماد هستند.

برخورداری از برنامه غذایی سالم:

یک مهد کودک خوب و ایده‌آل از نظر والدین، مهد کودکی است که برنامه غذایی اختصاصی تحت نظارت متخصص تغذیه داشته باشد. در یک برنامه غذایی مناسب برای کودکان، از غذاهایی با ارزش غذایی بالا و سرشار از مواد مغذی استفاده می‌شود تا منابع معدنی و منابع ویتامین در بدن کودکان، به طور کامل تغذیه شود. همچنین یک برنامه غذایی سالم به فرزند شما کمک می‌کند تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشد.

مجهز بودن به تجهیزات ایمنی و لوازم کمک‌های اولیه:

تمامی مهدکودک‌هایی که به عنوان محیطی ایمن شناخته می‌شوند، نه تنها محیطی امن دارند، بلکه از تجهیزات ایمنی و لوازم کمک‌های اولیه نیز برخوردار هستند. وجود این تجهیزات در مهدکودک‌ها ضروری است، چرا که اگر اتفاق ناگوار و غیر منتظره‌ای رخ داد، بتوان به کمک تجهیزات از آن‌ها جلوگیری کرد.

هزینه ثبت نام در یک مهد کودک لاکچری و ایده‌آل چقدر است؟

فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت و شهریه‌ی مهدکودک‌ها تاثیر گذار هستند. اما یک شهریه ثابت و پایه به صورت سالانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود. اگر امکانات و برنامه‌های خاصی مانند هر یک از موارد زیر در لیست فعالیت‌های مهد کودک باشد، می‌تواند موجب نوسان شهریه مهدکودک شود:

منطقه قرارگیری مهدکودک هزینه کلاس‌های فوق برنامه ساعات حضور در مهد کودک هزینه صبحانه، نهار و میانوعده

با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه و شهریه مهدکودک پیشروپلاس می‌توانید با شماره‌های تماس اینم مجموعه در ارتباط باشید.

چرا پیشروپلاس؟!

مهدکودک پیشروپلاس در شرق تهران، یکی از لاکچری‌ترین مهدکودک‌هایی است که از امکانات و برنامه‌های آموزشی متنوع برخوردار می‌باشد. این مجموعه جایی برای رشد فردی فرزندان شما بوده و مربیانی که در این مجموعه مضغول به فعالیت هستند، ابعاد مختلف جسمی و روحی فرزندان شما را به کمک آموزش از طریق بازی، تقویت می‌سازند.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با مهدکودک پیشروپلاس و همچنین کلاس‌های آموزشی این مجموعه، از وبسایت خانه کودک پیشروپلاس به آدرس (kindergarten.city) دیدن کنید.

کد خبر 745078

دیگر خبرها

  • ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان آرادان افتتاح شد
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید