Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس موسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه سرکرده عرفان حلقه بیمار و با مشکلات بسیار درگیر است، گفت: مهمترین چیزی که در عرفان حلقه باعث جذب شده، ادعای درمان گری است، در حالی که فرد با نسخه این عرفان علاوه بر دردهایی که داشت دچار بیمارهای دیگر نیز می شود.

خبرگزاری شبستان،‌گروه اندیشه: ‌یکی از مسائل مبتلابه جامعه جهانی که متاسفانه به ایران نیز سرایت کرده، ظهور و رشد قارچ گونه انواع و اقسام معنویت های نوپدیدی است که می کوشند در دکان های جعلی، آرامش و سعادت کاذب را به انسان، آن هم با بهایی گزاف عرضه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از این رو، در بررسی ماهیت این معنویت های نوپدید که در کشور ما عموما به «عرفان های نوظهور» شناخته می شوند، سلسله مباحث حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف»، رییس موسسه بهداشت معنوی را که به همت گروه ادیان شبکه جهانی ولایت آماده شده، مرور می کنیم.

 

 

در شماره پیشین این مطالب مطرح شد: 

 

برای اتصال به شبکه شعور کیهانی حلقه های متعددی هست که باید یکی یکی یا چند تا چندتا از طریق مدعی استادی عرفان حلقه (به آن «مَستِر» می گویند) وصل شوند و در طول جلسات متعدد به افراد حلقه داده می شود و می گویند این حلقه ها همراه با حفاظ هایی است و وصل شدن به شبکه شعور کیهانی با خطراتی همراه است و اگر کسی حفاظ ها را دریافت نکرده باشد، خطرات دامنگیر او می شود.

 

وی تاکید کرد: آنچه که اینجا اهمیت دارد نحوه این اتصال است که تا اینجا هم ادعایی بیشتر نیست. از جمله کارهایی که ذیل عرفان حلقه برای متقاعد کردن و پذیرش از سوی آنان انجام شده، این است که آنها برای القاء این مسئله که حلقه ها واقعیت دارد از آیات قرآن تفسیر به رای کرده و می گویند کاری می کنیم که در قرآن به آن اشاره شده باشد!!

 

شرایطی که آنها برای اتصال به شبکه شعور کیهانی بنا می کنند، این است که فقط باید تسلیم شویم و البته تسلیم نَه به معنای اسلام آوردن یا باورهای دینی، آنها معتقدند که تسلیم بودن یعنی شاهد بودن، یعنی هر اتفاقی را که در این لحظه برایت می افتد، بپذیر و ما ارتباط تو را با شعور کیهانی برقرار می کنیم. قطعاً این معنا از تسلیم به معنایی که انبیاء به بشر تعلیم داده اند، قرابتی ندارد.

 

در این شرایط می بینیم که در عرفان حلقه هیچ شرطی غیر از تسلیم به این معنا که گفتیم، وجود ندارد چراکه آنها تاکید می کنند که دین، سن و سواد و پاکی و گناهکاری هیچ ارتباطی با آنچه که اتصال با آن برقرار می کنید، ندارد، یعنی می خواهید دین داشته باشید یا نداشته باشید، پاک باشید یا نباشید به خودتان مربوط است و برای رسیدن به عرفان حلقه طبق آنچه که در اساسنامه عرفان حلقه بر آن تاکید می شود نیاز به اتصالات دارید.

 

در ادامه آخرین بخش این مباحث پیرامون عرفان حلقه تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه مهمترین چیزی که در عرفان حلقه باعث جاذبه شده ادعای درمان گری است، گفت: پیروان عرفان حلقه می گویند هر کس به این عرفان بپیوندد و با راه و روش آنها حرکت کند به توانایی های ماورائی می رسد که این توانایی ها مصادیق فراوانی دارد.

 

رئیس موسسه بهداشت معنوی ادامه داد: برخی ادعاهای آنان مبنی بر کسب توانایی های ماورائی مبهم و برخی روشن است ولی آنچه که میان این توانایی های ماورائی واضح تر از سایر ادعاها وجود دارد، مساله درمانگری است، عرفان حلقه مدعی است با اولین حلقه و ارتباطی که بین فرد و شعور کیهانی برقرار می کند، شخص دارای قدرت درمانگری می شود و می تواند هم بیماری های خودش را درمان کند و هم قادر به درمان بیماری های دیگران شود.

 

وی تصریح کرد: آنها اسم حلقه اول را فرادرمانی گذاشته اند، یعنی اولین حرکت شان باز کردن راه کمال و عرفان است که آن را با حلقه فرادرمانی به پیروان خود تفویض می کنند و این مساله مهمترین عامل جذب به عرفان حلقه بوده است چون مساله بیماری یک مساله فراگیر است، هما ما اگر خودمان هم مریض نباشیم بین دوستان و نزدیکان مان کسی هست که بیماری سختی داشته باشد و احتمالا دوره بیماری اش طولانی شده باشد و در علم پزشکی رایج هم راه حل برایش پیدا نکرده باشند.

 

وی ادامه داد:  لذا افراد در چنین شرایطی در بن بست گیر می کنند و بعضا دوست دارند به آن فرد بیمار کمک کنند، در این شرایط افراد مباحثی را که ذیل عرفان حلقه مطرح می شود، می پذیرند و حداقل می روند که تجربه کنند و می گویند اگر اثر داشت که داشت و اگر نداشت که هیچ، حداقل رفته ایم و امتحان کرده ایم.

 

مظاهری سیف تاکید کرد: این موضوع یعنی دست گذاشتن روی بیماری های افراد و دردهای چاره ناپذیر که مردم دارند، بیماری هایی مثل سرطان و برخی دیگر از بیماری ها که درمانی برایشان کشف نشده است، همه و همه باعث می شود که افراد حتی سراغ دعانویس و سرکتاب باز کردن بروند یا بروند سراغ جریانی که ادعای عرفان و درمانگری دارد.

 

این پژوهشگر عرفان ابراز کرد: حال تصور کنید کسی آمده که ادعای عرفان می کند، کتاب هم می نویسد، دوره های آموزشی نیز برگزار می کند و در پایان هر دوره کارت پایان دوره صادر می کند، در واقع آن اصول سیستماتیک را رعایت می کند ولی معلوم نیست که در محتوا چه چیزی را ارایه می کند، لذا افراد اعتماد کرده و در دوره ها شرکت می کنند. اما سوال آن است کسانی که در این دوره ها شرکت کردند چه اتفاقی برایشان افتاد؟ این سوال بسیاری از افراد است.

 

مظاهری سیف در پاسخ به این سوال بیان کرد: بررسی های میدانی نشان می دهد بسیاری از افرادی که در این دوره ها شرکت کردند نتیجه ای ندیدند و وضعیت شان تغییری نکرد، از سوی دیگر پایه گذار این جریان که فردی به نام «محمدعلی طاهری» است، خودش از انواع بیماری ها رنج می برد، دچار مشکلات مزمنی در لثه و فک است و هنوز هم از دارو استفاده می کند، بسیاری از به قول خودشان مسترهایی که برای آموزش عرفان حلقه فعالیت می کنند،  بیماری دارند و از داروهای مختلف استفاده می کنند، با بسیاری از آنها صحبت کرده ایم، آنها خودشان را متقاعد می کنند و سر خودشان هم کلاه می گذارند، دوست دارند باور کنند که به راهی دست یافتند که بیماری شان را درمان کنند، سال هاست که پیش می روند و نتیجه نگرفتند و مشکل این جاست که با این ادعاهای واهی دوره برگزار کرده، حق الدوره و شهریه می گیرند.

 

 

رئیس موسسه بهداشت معنوی ابراز کرد: از همین طریق هم پایه گذار این جریان یعنی محمدعلی طاهری چندین سال قبل، صدها میلیون تومان در حسابش بوده است و در گزارش های مالی که به دادگاه ارایه شد این مساله مشخص شد. حتی برخی افراد که بعد از اعلام غیرقانونی بودن عرفان حلقه به آموزش پرداختند مبالغ زیادی در حساب هایشان هست که برخی گزارش ها را خبرگزاری ها منتشر کردند و مساله پنهانی نیست و هر کس با یک جست وجوی ساده می تواند نتایج زیادی را در مورد عرفان حلقه کسب کند.

 

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که آنها با فرایندی که ادعای واهی بوده است شروع به کسب و کار کرده اند، خود آن فرد«مَستر» ممکن است درآمد کسب کند اما خودش هم درگیر یک بیماری است و می گوید اگر بیماری ام درمان نشد اقلا به نان و نوایی رسیدم ولی کسی که این استفاده های مالی را ندارد و فقط برای درمان آمده است، آن امیدی هم که داشته از دست می دهد.

 

مظاهری سیف بیان کرد: این اشکال بزرگ در عرفان حلقه است که امید زیاد می دهد ولی نهایتا بی نتیجه است، برخی افراد هم رفتند و اتصالات گرفته اند و بیماری هایشان شدیدتر شده است، یعنی اگر تاکنون یک بیماری داشته مثلا میگرن یا روماتیسم اما حالا با مشکلات دیگری مواجه شده که بخشی از آن جسمی و بخش دیگر روحی و فکری است.

 

این محقق عرفان تاکید کرد پیروان عرفان حلقه ادعا دارند وقتی یک نفر برای درمان می آید او را به شبکه شعور کیهانی وصل می کنیم و این شبکه او را اسکن کرده و ریشه بیماری را در وجودش شناسایی می کند و آن را از ریشه در می آورد، فرایند ریشه کنی بیماری به گونه ای است که با برون ریزی همراه است یعنی فرد علاوه بر دردهایی که سابقا داشت دچاردردها و بیمارهای دیگری هم می شود.

 

وی ادامه داد: کسی را دیدم که می گفت یک بیماری داشتم و رفتیم اتصال گرفتم و اکنون هشت سال است که گذشته و نمی خواهم برون ریزی شوم، حتی بیماری دیگری هم گرفته اند و پزشکان متوجه نمی شوند که مشکل چیست و اگر بگوید معده من درد می کند، می گویند آزمایش کردیم و چیزی نشان نمی دهد. در حالی که من می خواستم بیماری ام ریشه کن شود ولی شدیدتر شد.

 

مظاهری سیف در ادامه ابراز کرد: این وضعیت به گونه ای است که پیروان عرفان حلقه، خودشان نام این فرآیند را «برون ریزی» گذاشتند، یعنی پدیده شدت گرفتن بیماری را بعد از اتصال به حلقه فرادرمانی «برون ریزی» نام نهاده اند. این در حالی است که مَسترهای عرفان مدعی آن هستند که ما همه بیماری ها را ریشه کن می کنیم، حال مساله این است که شاید این فرآیند برون ریزی 30 سال طول بکشد.

 

وی تصریح کرد: آیا یک انسان عارف، یا اصلا یک انسان معمولی که به هر جرمی به زندان رفته دست به خودکشی می زند؟ ممکن است برخی به دلیل شهادت دروغ اشتباها به زندان رفته باشند یا دلایل کافی برای اثبات بی گناهی شان نداشته باشند یا اصلا افرادی جرمی مرتکب شده و به زندان رفته باشند، حتی آدم های دزد و قاچاقچی هم دست به خودکشی نمی زنند، حال چه طور شده است که یک مدعی استادی عرفان و کسی که به کمال رسیده است، بعد از آنکه به دلیل اهانت به مقدسات و کلاهبرداری به زندان می رود طبق آنچه که در نشریات و بولتن های عرفان حلقه منتشر شده است، چندین بار دست به خودکشی می زند؟

 

این پژوهشگر عرفان تاکید کرد: این چه معنایی می تواند داشته باشد به جز برون ریزی و اختلالات روانی؟ اکنون پایه گذاران عرفان حلقه به این مساله مبتلا هستند، از جمله محمدعلی طاهری که می گوید: من 30 سال قبل بدون هیچ مَستری خودم وصل شدم و واسطه ای برای وصل شدن دیگران شدم. در این میان ما  این مساله را مطرح کردیم که اکنون مَستر بزرگ شما دچار مشکلات برون ریزی و بیماری است، آنها در پاسخ و برای توجیه گفتند که او نمی خواهد برای خودش از این حلقه فرادرمانی استفاده کند. در حالی که ادعای پیروان عرفان حلقه آن است که فرد در اولین جلسه ای که در دوره شرکت می کند، همه بیماری هایش از بین می رود.

 

مظاهری سیف تصریح کرد: این موارد مسایل مهمی اشت، با این وصف اکنون ما با دو دروغ مواجه شده ایم، اول گروهی که نتیجه ای از اتصال به عرفان حلقه نمی بینند، دوم افرادی که دچار برون ریزی می شوند. در این بین گروه سومی هستند که می گویند ما درمان شده ایم، بعد که از آنها سوال می شود برون ریزی شما چه طور شد؟ می گویند این جزوی از فرآیند درمان است! مثلا فردی می گوید من درمان شده ام و چرا تهمت می زنید؟ بعد همسرش که کنارش نشسته، می گوید: حاج آقا مرا از دست او نجات دهید، قبلا بیماری نداشت اما اکنون اعصاب اش خرد است، بقیه را آدم حساب نمی کند. ما از این حرف ها در عرفان حلقه بسیار می شنویم، بسیاری از کسانی که می گویند درمان شده اند، حرف شان در حد یک ادعا است، گاهی مقاله داده اند که ما در فلان بیمارستان روی تعدادی بیمار این کار را انجام دادیم و خوب شدند ولی اجازه انتشار مطالب را به ما ندادند، بعد که به آن بیمارستان مراجعه و گزارش ها را مطالعه کردیم، دیدیم افرادی که بیماری های شدید داشتند بعد از آن نتیجه نگرفتند خودشان دیگر ادامه ندادند.

 

رئیس موسسه بهداشت معنوی اظهار کرد: بعد در شبکه های ماهواره ای بیان می کنند که در کشور جلو فعالیت ما گرفته شده است، حال سوال ما این است آیا شما در کشوری که ادعای آزادی در آن دارید، توانسته اید یک مقاله علمی ارایه کنید؟ مراجع تحقیقات در فضای مجازی نیز وجود دارد ولی هیچ منبع علمی ادعاهای آنها را نپذیرفته است.

 

این محقق تصریح کرد: بالاخره علم یک قاعده ای دارد، عرفان کاذب دقیقا همین است، یعنی ادعاها و حرف هایی می زنند ولی واقعیت شان چیز دیگری است، به همین دلی وقتی به آنها می گوییم عرفان کاذب چون هرچه که بیشتر پیش می رویم، رسوایی هایشان بیشتر می شود. در نتیجه باید در مورد فعالیت های آنها حتی برای ایرانیان خارج از کشور  اطلاع رسانی شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی برای غیرایرانیان نیز باید اطلاع رسانی شود چون اخیرا برخی کتاب ها را به زبان انگلیسی و عربی ترجمه کرده اند و توجه کنید که در جهان انواع و اقسام بیماری ها وجود دارد و لذا آن  ظرفیتی که آنها در ایران استفاده کرده و از آن طریق میان برخی از مردم نفوذ کردند، در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، افراد متعددی بیماری دارند و ممکن است از این طریق جذب شوند، پس باید اطلاع رسانی صورت پذیرد.

 

گفتنی است، علاقمندان به دریافت فایل صوتی این سخنان می توانند به اینجا مراجعه کنند.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس اربعین حسینی سردار اشتری کانون های فرهنگی هنری مساجد نیروی انتظامی اوقات فراغت همایش اشتری اختتامیه عرفان نوظهور عرفان حلقه عرفان های کاذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصویر) حلقه‌های المپیک در آتش سوختند

در پایتخت فرانسه، تظاهرات کارگران با اضافه شدند طرفداران جنبش ضدالمپیک به اقداماتی علیه المپیک ۲۰۲۴ در تابستان پیش رو تبدیل شد. در جریان این تظاهرات، معترضان حلقه‌های نمادین المپیک را آتش زدند.

به گزارش تسنیم، بر اساس گزارش فیگارو؛ حدود ۵۰ هزار نفر به نمایندگی از اتحادیه‌های کارگری در پاریس تظاهرات کردند. این در حالی بود که ابتدا حضور ۱۵ تا ۳۰ هزار معترض در پایتخت پیش‌بینی شده بود. در جریان این تظاهرات، نیرو‌های پلیس ۱۵ نفر را بازداشت کردند و برخی سلاح‌های سرد کشف شدند.

دیگر خبرها

  • (تصویر) حلقه‌های المپیک در آتش سوختند
  • درخشش گنجی از لاهور
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • گزارش BBC در باره نیکا شاه کرمی تناقض های متعدد دارد
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • ماه مو ؛ عرفان طهماسبی
  • هواداری که بازیکنان از او درخواست سلفی دارند!
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • پشت‌پرده عکس‌ جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
  • جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟