Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - غربي ها سابقه بسيار منفي در زمينه کاربرد معيارهاي دوگانه در قبال مسائلي مانند تروريسم و استفاده از تسليحات شيميايي دارند.
پس از مسموميت شيميايي «سرگئي اسکريپال» جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبري در جنوب غرب بريتانيا در مارس 2018 ، آمريکا و بريتانيا ضمن متهم کردن مسکو در اين حادثه ، تلاش گسترده اي را به منظور اعمال فشار بر روسيه از طريق سازمان منع تسليحات شيميايي آغاز کرده اند که با واکنش شديد آن روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين راستا، وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه در بيانيه اي اعلام کرد که تلاش آمريکا و بريتانيا در هشتاد و نهمين نشست شوراي اجرايي سازمان منع تسليحات شيميايي، براي واگذاري اختيارات در مورد تعيين مقصر استفاده از سلاح شيميايي به سازمان منع تسليحات شيميايي کاملا غيرقانوني است، زيرا فقط شوراي امنيت سازمان ملل چنين اختياراتي دارد.
در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است که مسکو مخالف اين ابتکار است و در صورت تحقق آن، سازمان منع تسليحات شيميايي به تشکيلاتي سرکوبگر تبديل مي شود که از آن براي (اعمال فشار) به هر کشور نامطلوب براي غرب استفاده خواهد شد.
وزارت امور خارجه روسيه تصريح کرد که به رغم اين فشارهاي غير منصفانه، به تلاش هاي خود براي جلوگيري از درگير کردن سازمان منع تسليحات شيميايي و دبيرخانه فني آن به اين خيمه شب بازي که براي رسيدن به اهداف سودجويانه و زودگذر مطرح شده ، ادامه خواهد داد.
بهانه غربي ها از طرح اين درخواست مسموميت شيميايي اسکريپال و دخترش در بريتانيا است، با اين حال مسکو هرگونه مداخله در اين مسموميت ادعايي را رد کرده و دولت بريتانيا نيز نتوانسته شواهد عيني براي اثبات ادعاي خود عليه روسيه ارائه دهد.
ضمن اينکه اخيرا دولت هلند هم راستا با تلاش هاي واشنگتن و لندن، به بهانه تلاش ماموران روسي براي حمله سايبري به سازمان منع تسليحات شيميايي در آوريل 2018، چهار نفر از اتباع روسيه را بازداشت و ازاين کشور اخراج کرد.
سئوالي که مطرح اين است که چرا در اين برهه زماني واشنگتن و لندن چنين درخواستي را مطرح کرده اند؟ به نظر مي رسد دليل اصلي اين مساله ، تلاش اين دو براي استفاده ابزاري از سازمان منع تسليحات شيميايي به منظور تشديد فشارها عليه روسيه است.
به ادعاي «جان ساليوان» John Sullivan معاون وزير خارجه آمريکا: افزايش استفاده از سلاح هاي شيميايي بحراني جهاني ايجاد کرده است و بايد ابزارهاي لازم را به سازمان منع تسليحات شيميايي بدهيم که بازدارندگي ايجاد کند، از حملات شيميايي پيشگيري کند و در برابر آن واکنش دهد.
غربي ها از جمله آمريکايي ها بارها درخواست هاي روسيه براي بررسي کاربرد تسليحات شيميايي توسط گروههاي تروريستي در سوريه را ناديده گرفته اند، در حالي که شواهد غير قابل انکاري در باره در اختيار قرار دادن مواد لازم براي ساخت تسليحات شيميايي از سوي غربي ها و متحدان آنها براي گروههاي تروريستي در سوريه تاکنون منتشر شده است.
آمريکا و متحدان اروپايي آن که اکنون مدعي افزايش اختيارات سازمان منع تسليحات شيميايي براي اعلام مقصران حملات شيميايي شده اند، کارنامه وحشتناکي در باره کاربرد تسليحات شيميايي و يا ارائه و فروش مواد لازم براي ساخت اين گونه تسليحات به متحدان خود را دارند.
آمريکا در جريان جنگ ويتنام صدها هزار تن ماده شيميايي موسوم به «عامل نارنجي» را عليه ويت‌کُنگ ها به کار برد که منجر به آلودگي شديد زيست محيطي و نيز کشته و مجروح شدن و معلوليت صدها هزار نفر در ويتنام شده است و آلمان نيز نقش اصلي را در ايجاد زرادخانه شيميايي رژيم بعث عراق داشت.
اکنون همين کشورها خواهان تقويت و افزايش اختيارات سازمان منع تسليحات شيميايي شده اند. اين نشانه استفاده ابزاري غرب از جمله آمريکا و بريتانيا براي پيشبرد اهداف مد نظر خود است.
نويسنده:سيد رضا ميرطاهر
141/112
کليدواژه روسيه سلاح هاي شيميايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۳۸۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان

به گزارش صدای ایران به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.


به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، زاخارووا در یک نشست مطبوعاتی از اظهارات چند روز پیش «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان در یک مصاحبه که آمادگی کشورش برای میزبانی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا را اعلام کرده بود انتقاد کرده و این موضع رئیس جمهور لهستان را «تحریک آمیز» خواند.


زاخارووا بیان داشت: «طرح چنین صحبت‌های تحریک‌آمیزی از سوی رهبران لهستان اتفاق جدیدی نیست. مقام‌های لهستانی بلندپروازی خودشان برای آن که به شکل سفت و سخت‌تری به تسلیحات هسته‌ای آمریکایی مستقر در اروپا متوسل شوند پنهان نکرده‌اند و از مدت‌ها پیش درباره آن حرف زده‌اند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد حرف‌های مقام‌های لهستانی درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای همواره با سیاست خصمانه آنها نسبت به روسیه ارتباط مستقیم داشته است.


او در نشست مطبوعاتی هشدار داد: «همانطور که می‌دانید در صورتی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان مستقر شوند به سرعت فهرست اهداف مشروع روسیه مربوط به وضعیت تقابل نظامی مستقیم با ناتو به‌روزرسانی خواهد شد.»


زاخارووا در این نشست در واکنش به تصمیم اخیر سوئیس برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه به ارزش ۳.۱۴ میلیارد دلار شامل ذخایر حاکمیتی متعلق به بانک مرکزی روسیه گفت: «در اینجا نباید درباره مسدود کردن صحبت شود بلکه یک اختلاس، دزدی و راهزنی اتفاق می‌افتد.»


این مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد یک چنین اقداماتی «به مثابه نقض فاحش هنجار‌های قوانین بین‌المللی، شامل اصول برابری حاکمیتی کشور‌ها و منشور سازمان ملل است.»


او ادامه داد: «هر گونه دست‌اندازی به منافع و حقوق مالکیتی کشور ما، صرف نظر از هر نامی که روی آن بگذاریم، چیزی به جز یک دزدی وقیحانه و خودسرانه در نظر گرفته نمی‌شود.»


او در این مورد نیز هشدار داد روسیه بر مبنای اصل مقابله به مثل به آن پاسخ خواهد داد و تدابیر تلافی‌جویانه‌ای که لزوما متقارن نخواهند بود اتخاذ خواهد کرد.


زاخارووا بیان داشت مسکو ابزار‌های اقتصادی و سیاسی متعددی برای پاسخ به اقدامات غیردوستانه دارد که در صورتی که مقام‌های سوئیس بر اجرای یک چنین دسیسه‌های ناعادلانه‌ای اصرار بورزند، کشور آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان