Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:32:16 GMT

آغاز بازسازی سوریه از اردوگاه فلسطینی نشین یرموک

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۴۰۵۶۱

آغاز بازسازی سوریه از اردوگاه فلسطینی نشین یرموک

دمشق - ایرنا - آغاز رسمی بازسازی سوریه از اردوگاه فلسطینی نشین یرموک که در اردیبهشت 1397 از دست گروه تروریستی تکفیری داعش آزاد شده بود، کلید خورد.

به گزارش ایرنا، جمعی از مسئولان فلسطینی مستقر در سوریه برای آغاز رسمی این بازسازی با حضور در این اردوگاه ضمن تشکر از دستور بشار اسد رئیس جمهوری این کشور برای آغاز این حرکت عظیم از این منطقه، آن را نشان توجه مقامات سوری به فلسطینیان دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سوریه از بدو اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها در سال 1948میلادی (1327 شمسی) آغوش خود را بر روی آوارگان فلسطینی گشود و به صدها هزار تن از آنان سرپناه داد و به طور عمده آنها را در اردوگاه یرموک واقع در جنوب دمشق اسکان داد و برخی از فلسطینیان نیز در دیگر شهرهای سوریه ساکن شدند.
اردوگاه یرموک یک منطقهٔ مسکونی فلسطینی‌نشین در جنوب پایتخت سوریه است، در آن زمان این منطقه خارج از شهر دمشق قرار داشت، اما اکنون در محدوده شهرداری و در فاصله حدود هشت کیلومتری مرکز این شهر واقع است.
یرموک، 2٫11 کیلومترمربع مساحت دارد و تا پیش از بحران سوریه در 24 اسفند ماه سال 1389 نزدیک به 500 هزار آواره فلسطینی در آن ساکن بودند.
با آغاز بحران در سوریه، کنترل این منطقه از سوی دولت مرکزی به گروه سیاسی- نظامی 'جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل' واگذار شد که در ادامه از اول آوریل 2015 سه سال قبل گروه تروریستی 'داعش' کنترل آن را به دست گرفت.
با تصرف یرموک توسط گروه تروریستی داعش، پناهجویان فلسطینی نیز آواره تر شدند و اجبارا به مناطق دیگر سوریه رفتند.
شمار کمی از جوانان آواره فلسطینی نیز به گروه های تروریستی از جمله داعش پیوستند و جمعی دیگر نیز با ایجاد 'تیپ قدس' به مقابله با تروریست ها پرداخته و از مردم سوریه و آوارگان فلسطینی دفاع کردند.
خبرنگار ایرنا با حضور در اردوگاه یرموک از نزدیک ویرانی هایی را که تروریست ها بر این منطقه وارد کرده بودند مشاهده و این منطقه تنها به تلی از خاک تبدیل شده است.
خرابی های این اردوگاه به قدری زیاد است که هیچ خانه سالمی وجود ندارد به طوری که دیوارها کاملا فرو ریخته و تروریست ها حتی به مکان های عمومی از جمله مساجد نیز رحم نکردند.
خارج از شهر دمشق هر کجا پا گذشته می شود آثار جنگ و ویرانی قابل مشاهده است، انگار زلزله ای 8 ریشتری این مناطق را تخریب کرده است.
دولت سوریه پس از آزاد سازی یرموک این منطقه را از آثار بمب ها و تجهیزات نظامی پاکسازی و هم اینک در حال اجرای مرحله انتقال خاک برداری از خانه های تخریب شده توسط تروریست ها است.
نشانه هایی از مقاومت در تمام شهرهای تازه آزاد شده به ویژه اردوگاه یرموک به وضوح قابل مشاهده است به طوری که خون های زیادی داده شده که این مناطق از وجود تروریسم آزاد شود.
شهروندان سوریه نیز در کنار آوارگان فلسطینی قبل از آغاز بحران حدود هشت ساله، در منطقه یرموک زندگی مسالمت آمیزی داشتند و قطعا گروه های فلسطینی در کنار آنان برای آبادانی این منطقه تلاش می کنند.
برخی گروه های فلسطینی که در یرموک برای همبستگی برای آبادانی این منطقه آمده بودند، خواستار مشارکت خودشان در امر بازسازی مناطق تخریب شده توسط تروریست ها شدند.
ماشین آلات سنگین نیز در حال جمع آوری نخاله های ساختمانی تخریب شده از این منطقه به مکان های دیگر بودند که نشان می دهد دولت مصمم به پاکسازی و بازسازی این ارودگاه است.
این حجم خاک قطعا ماه ها و سال ها طول می کشد از منطقه یرموک خارج شود، زیرا تمامی خانه ها به صورت کامل تخریب شده و برای انتقال آن فرصت زیادی می خواهد.
مسئولان فلسطینی در گفت و گو با ایرنا اعلام کردند که همه گروه های فلسطینی در سوریه در بازسازی منطقه یرموک اعلام آمادگی کردند.
آنان از حمایت ها و توجه دولت به ویژه شخص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که دستور اجرای بازسازی این کشور را از اردوگاه فلسطینی نشین یرموک داده، تشکر کردند.

**دستور رئیس جمهوری سوریه برای بازسازی یرموک
دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین و دبیرکل ائتلاف گروه‌های مقاومت فلسطین در سوریه روز چهارشنبه(سه روز قبل) در آغاز بازسازی این اردوگاه، گفت: بازسازی منطقه یرموک که توسط تروریست ها تخریب و هم اینک به شکل ویرانه تبدیل شده، به دستور رئیس جمهوری سوریه انجام می شود که امیدواریم هر چه سریع تر کار اجرایی آن به اتمام برسد.
خالد عبدالحمید اظهار داشت: ارودگاه یرموک نقش مهمی در مجاهدت فلسطینی ها دارد، زیرا شهدای زیادی از فلسطینیان به همراه نیروهای ارتش سوریه در راستای مقاومت و ایثار جان خود را از دست داده است.
وی گفت: بزرگان فلسطینی برای اینکه حمایت خود را از خدمات دولت سوریه برای بازسازی این اردوگاه نشان دهند به این منطقه آمده و از نزدیک روند اجرایی آن را پیگیری کردند.
دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین با اشاره به پاکسازی اردوگاه یرموک از وجود سلاح ها و مهمات تروریست ها، تصریح کرد: این اقدام اولیه در راستای پاکسازی یرموک از وجود سلاح ها و مهمات، نشان از عزم جدی دولت در امر بازسازی این منطقه دارد.

**موافق تصمیم دولت سوریه برای بازسازی یرموک
انور عبدالهادی رئیس سیاسی سازمان آزادی ‌بخش فلسطین (ساف) نیز گفت: ما از حاکمیت ارضی سوریه حمایت می کنیم و با هر تصمیم دولت دمشق در خصوص بازسازی اردوگاه یرموک موافق هستیم.
وی اظهار داشت که تصمیم برای بازسازی اردوگاه یرموک در جنوب دمشق در انتظار موافقت دولت سوریه است و دولتمردان سوری در حال بررسی طرح بازسازی تمام مناطق اطراف دمشق هستند و در حال حاضر بازگشایی خیابان های اصلی و آواربرداری در این اردوگاه در حال اجرا است.
رئیس بخش سیاسی ساف با بیان اینکه یک سوم ساکنان اردوگاه یرموک را شهروندان سوری تشکیل می دهند، افزود: دولت سوریه هم اکنون مشغول بررسی همه طرح های مربوط به بازسازی اردوگاه یرموک است.
عبدالهادی با بیان اینکه ما در کنار دولت سوریه هستیم، اظهار کرد: سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان یک نمایندگی سیاسی در سوریه حضور دارد، اما اردوگاه یرموک 'بخشی از شهر دمشق بوده و تصمیمات مرتبط با آن، به دولت این کشور بستگی دارد'.
وی درباره چگونگی ارتباط با آوارگان فلسطینی که در خارج از سوریه حضور دارند، افزود: نام نویسی فلسطینیان داوطلب بازگشت به سوریه در سفارت فلسطین در لبنان آغاز شده است و اسامی در اختیار وزارت کشور سوریه قرار می گیرد تا مقدمات بازگشت آوارگان را فراهم کند.
گروه های فلسطینی در کنار ارتش سوریه در بیرون راندن تروریست ها از اردوگاه یرموک نقش اساسی ایفا کردند.
دولت سوریه با همکاری 'سازمان کمک به پناهجویان فلسطینی' (اونروا) عهده دار بازسازی اردوگاه یرموک است.
سوریه حدود هشت سال درگیر جنگ علیه تروریسم بوده و در این مدت بیشتر زیر ساخت های آن از بین رفته و اکنون با پایان یافتن این بحران، تلاش برای بازسازی این کشور آغاز شده است.
بازسازی سوریه نیازمند همت جهانی است و باید کسانی که باعث این همه ویرانی در این کشور بودند و از تروریسم حمایت کردند، سهم خود را از بازسازی به این کشور پرداخت کنند.
گزارش از جسینعلی راشکی
خاورم**8005*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سوريه بازسازي اردوگاه يرموك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۰۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار منطقه ۸ تهران گفت:با نوسازی و بازسازی این زمین‌های چمن، دو هزار و ۱۳۳ مترمربع به سرانه فضای ورزشی این منطقه افزوده شده است.

فاطمه تنهایی افزود: در سال‌های گذشته، این زمین‌ها تخریب شده بودند که با هدف بالابردن کیفیت خدمت رسانی مراکز ورزشی در منطقه ۸ در قالب طرح‌های توسعه محله‌ای و طرح تحولی بیست‌گانه خدمت نوسازی و بازسازی شدند.

شهردار منطقه ۸ گفت: نواقص همه زمین‌های چمن مصنوعی منطقه شناسایی شده و بازسازی و رفع آن در محلات سیزده‌گانه منطقه در قالب طرح تحولی بیست‌گانه خدمت در شهر در دستور کار معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه قرار دارد.

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • طوفان‌الاقصی/ جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزه
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • روز ۲۱۰ طوفان‌الاقصی|جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزه
  • افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران
  • (تصاویر) بازسازی صحنه قتل در منطقه‌ای خوش آب و هوا
  • شمار شهدای خبرنگار غزه به 142 شهید رسید
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • وقوع درگیری در کرانه باختری در جریان حمله نظامیان صهیونیست
  • اردو‌های تابستانی دانش‌آموزان یمنی