Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@02:41:35 GMT

نیازمند مدل‌های هرمی در رفتارهای اجتماعی هستیم

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۴۰۹۴۳

نیازمند مدل‌های هرمی در رفتارهای اجتماعی هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین جمیلی  ظهر شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی استاندارد که در سالن همایش اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد، بابیان اینکه اگر بخواهیم در خصوص بهبود رفتارهای اجتماعی، به موفقیت‌های زودهنگام دست‌یابیم، چاره‌ای جز برخورداری از مدل‌های هرمی نداریم، افزود: اگر نتوانیم این‌گونه مدل‌ها را در رفتارهای اجتماعی پیاده کنیم، بی‌شک با مشکلات زیادی مواجه شده و دغدغه‌های موجود نیز تشدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی نمونه بارز این‌گونه مشکلات را که به‌واسطه رفتارهای اجتماعی به وجود آمده است، همین رفتار روزهای اخیر که به وضعیت امروز اقتصادی دامن زده عنوان کرد و ادامه داد: ایران با داشتن فرهنگی غنی و تمدنی از سال‌های دور،متأسفانه در همه شاخص‌های مصرف، نسبت به استانداردهای جهانی بالا است که نیاز به توجه به این مسئله وجود دارد.

این مسئول ضمن قدردانی از کارشناسان استاندارد که در آزمایشگاه‌ها و واحدهای کنترل واحدهای تولید فعالیت می‌کنند، از آنان به‌عنوان بازوان اجرایی در راستای پیشبرد اهداف مدیران سازمانی یاد کرد و افزود: امروز نیازمند مباحثی ازجمله استاندارد اخلاق سازمانی، بهره‌وری که در سال‌های گذشته در مورد آن بحث شده است، هستیم.


رئیس اتاق بازرگانی زنجان بابیان اینکه مقوله استاندارد موضوعی نیست که محدود به زمان خاصی بوده و نتوان آن را در ادوار مختلف موردبحث و بررسی قرارداد، اظهار کرد: استاندارد در همه عرصه‌ها و برهه‌ها باید موردتوجه قرار گیرد. وقتی صحبت از استاندارد به میان می‌آید، بیش از وجود استاندارد در تولیدات، به وجود استاندارد در رفتارهای اجتماعی نیاز داریم که متأسفانه نبود چنین استانداردی باعث شده با مشکلات زیادی مواجه شویم.

جمیلی با اشاره به اینکه نبود رفتار اجتماعی استاندارد می‌تواند سایر مشکلات را تحت‌الشعاع قرار دهد و ما امروز به دلیل نبود رفتار اجتماعی استاندارد، با این دغدغه مواجه هستیم، گفت: امروز نیازمند رفع این نگرانی‌ها هستیم و باید مدل‌هایی را که می‌تواند ما را به موفقیت‌های زودهنگام برساند، اتخاذ کنیم.

کد خبر 4428668

منبع: مهر

کلیدواژه: اتاق بازرگانی زنجان استاندارد اربعین ۹۷ خبرگزاری مهر کرمانشاه اربعین 97 اربعین حسینی گرگان مشهد بوشهر شیراز یاسوج شهرکرد خرم آباد سنندج خطبه های نماز جمعه بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه‌شناسی محیط‌زیست

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ظهور آکادمیک جامعه‌شناسی محیط‌زیست به اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد. با ظهور حرکت‌های محیط زیستی بزرگ مانند جنبش حقوق محیط زیست و روز جهانی محیط‌زیست، اهمیت محیط‌زیست به عنوان یک موضوع اجتماعی و سیاسی اهمیت روزافزون پیدا کرد.

علی‌یار احمدی (دانشیار جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی اجتماعی) در مقاله‌ای با عنوان «مروری بر تحول و ویژگی‌های جامعه‌شناسی محیط‌زیست و مطالعات زیست محیطی در ایران» به این موضوع اشاره می‌کند که جامعه‌شناسان برای حل مسائل محیط‌زیستی نیاز به درک عوامل اجتماعی و فرهنگی دارند و بنابراین شروع به بررسی تعاملات اجتماعی و محیطزیستی در جوامع انسانی کردند.

* جامعه‌شناسی محیط‌زیست

این پژوهشگر می‌نویسد به طور خلاصه جامعه‌شناسی محیط‌زیست یکی از زیر مجموعه‌های جامعه‌شناسی است که به بررسی رابطه بین جوامع انسانی و محیط زیست می‌پردازد. این رشته سعی دارد تا به شناخت فرآیندها، الگو‌ها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیط‌زیست بپردازد و نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در تشکیل و تحول مشکلات محیط زیستی را بررسی کند.

جامعه‌شناسی محیط‌زیست به شناخت فرآیندها، الگو‌ها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیط‌زیست بپردازد

این پژوهش بیان می‌کند که تغییرات سریع در حوزه‌های مختلف جمعیتی و اجتماعی یکی از زمینه‌های شکل‌گیری این حوزه از جامعه‌شناسی بوده است. رشد سریع جمعیت، به ویژه از زمان انقلاب صنعتی، منجر به  چالش‌های اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی  و زیست‌محیطی بزرگی شده است مانند شیوه‌های تولید صنعتی بی‌احتیاط از یک سو، مسئول گرمایش جهانی و تخریب منابع طبیعی بوده‌اند و از سوی دیگر نابرابری اقتصادی را در بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده‌اند.

* اثرات بی‌توجهی به محیط زیست

به زعم احمدی بی‌توجهی مصرف‌کنندگان نسبت به اثرات زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی مصرف‌گرایی رو به رشد، مشکلات را بزرگتر کرده است 
و کمبود منابع طبیعی به زودی تأثیر قابل توجهی بر ظرفیت تولید ما خواهد داشت و پایداری اقتصادی نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین، یک تغییر عمده در شیوه‌های مصرف و تولید فعلی و به‌طور کلی در نوع تعامل انسان با محیطزیست لازم است.

علاوه بر این از اواسط دهۀ ۱۹۸۰، دانشمندان و رسانه‌ها تلاش کرده‌اند تا خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بشر ساخت را به مردم منتقل کنند.  نحوه انتقال موضوعات محیط زیستی و مسأله‌سازی آن نیز ضرورت توجه به جامعه‌شناسی محیط زیست را افزون کرده است.

واقع‌گرایان ترجیح می‌دهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساخت‌گرایان بر خلق معانی تأکید دارند

* زیست‌محیط نوظهور

این پژوهشگر توضیح می‌دهد در طول دهه‌های اول ظهور و رشد جامعه‌شناسی زیست محیطی محققان که بیشتر آنها در ایالات متحده و اروپای غربی بودند عمدتاً بر روی همان موضوعاتی تمرکز کردند که جنبش زیست‌محیطی نوظهور برجسته کرده بود، از جمله آلودگی هوا و آب، تخلیه زباله‌های جامد و خطرناک زباله، پوسیدگی شهری، حفظ مناطق وحشی و حیات وحش، و وابستگی به سوخت‌های فسیلی.

در این سال‌های اولیه این رشته فرعی، برخی از جامعه‌شناسان محیط زیست بین واقع‌گرایان که ترجیح می‌دهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساخت‌گرایان که بر خلق معانی تأکید داشتند، تمایز قائل شدند.

حرف آخر اینکه ساخت‌گرایی اجتماعی بر فرآیندی که از طریق آن مفاهیم و باور‌ها در مورد جهان شکل می‌گیرند و از طریق آن معانی به چیز‌ها و رویداد‌ها متصل می‌شود همیشه بخش بزرگی از جامعه‌شناسی بوده است و تعدادی از جامعه‌شناسان محیط‌زیست از این چارچوب برای درک مسائل محیطی استفاده کرده‌اند. واقعگرایان نگران بودند که تمرکز بر معنا، توجه را از آن چه به عنوان تخریب واقعی و نگران کننده محیطی می‌دیدند، منحرف کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • مردم عزیز ما در معیشت و مسکن با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید برای حل آن تدبیر فوری کرد
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • احتیاط، تفرقه‌افکنان مشغول کارند! | سناریوی اختلاف‌افکنی برای به حاشیه بردن حجاب
  • بیستمین حراج شمش طلا امروز از ساعت ۱۲
  • آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ امروز
  • حمایت از همه زنان سرپرست خانوار نیازمند