Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نمک، شکر و چربی از جمله مواد غذایی هستند که اگر بیشتر از حد استاندارد مصرف شود سبب روز انواع بیماری های غیرواگیر مانند پرفشاری، چربی خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، فساد دندانی، دیابت و مشکلات دیگری مانند اضافه وزن، چاقی و بیماری های ناشی از آنها می شود.
آمارهای رسمی وزارت بهداشت نیز نشان می دهد در حال حاضر بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون و قلبی و عروقی مهم ترین علت مرگ و میر در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وحید مفید روز شنبه در همایش روز جهانی غذا در ساری گفت: هم اکنون 80 درصد غذای مورد نیاز خانوارهای کشور به صورت غیر صنعتی آماده و مصرف می شود و به همین دلیل میزان نمک ، قند و چربی این نوع غذاها کنترل شده نیست .
وی با تاکید بر این که تمرکز نظارت بر یک نقطه از تولید غذا کار ساز نیست و نظارت باید از مزرعه تا سفره مصرف کننده صورت بگیرد، افزود: غذای سالم و کافی برای آحاد مردم در همه نقاط کشور مهم است و این که مردم باید شیر و لبنیات مصرف کنند تا سرانه مصرف افزایش بیابد هم مهم و ضروری است، اما به نحوه مصرف و سلامت غذا توجه نکرده ایم.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر این که کنترل مواد غذایی از مزرعه تا سفره مصرف کننده باید عملیاتی شود، گفت که این سازمان از یک سال پیش ساماندهی نظارت ها در این زمینه را به صورت منسجم و برنامه دار دنبال می کند.
مفید افزود: اگر چه تشکیلات مختلف در بخش غذایی بر تهیه غذای سالم نظارت می کنند، اما خروجی آن را در نظام مواد غذایی مشاهده نمی کنیم و برای این منظور باید فرماندهی متمرکز ،منسجم و هدایت کننده در کشور ایجاد شود.
وی ادامه داد: در صدد هستیم تا نهاد متولی سیاست گذار در بخش مواد غذایی در سازمان غذا و دارو شکل بگیرد و وظیفه اش نیز امنیت غذایی، فراهم آوری غذای کافی، کاهش ضایعات و از همه مهم تر سلامت غذایی و کنترل واردات محصولات غذایی تعریف شده است.
مدیرکل نظارت بر فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه امروز در حالی شاهد فقر غذایی در برخی از مناطق کشور هستیم که چاقی و حیف میل غذا به یک معضل جدی تبدیل شده و بیماری های غیر واگیر ناشی از مصرف نادرست غذا نظیر دیابت کشور را بشدت تهدید می کند.
وی از شکل گیری ستاد بیماری های غیر واگیر در وزارت بهداشت خبر داد و افزود: در این ستاد اصلاح غذای مردم را هدف قرار دادیم تا بیش خوری قند ، نمک و مقدار چربی و نوع آن را کاهش دهیم.
مفید با اعلام این که کمتر از 2 درصد مصرف محصولات غذایی کشور کارخانه ای و صنایع غذایی است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که مصرف کننده طالب غذاهای کم نمک، کم چرب و کم شیرینی نیست و برای حل این مشکل به آموزش علمی با همکاری دانشگاه و تغییر فرهنگ مصرف غذایی جامعه نیاز داریم.
مازندران از قطب های تولید کننده مواد غذایی در کشور است و بر اساس بانک اطلاعاتی انجمن صنایع غذایی و دارویی 450 واحد صنایع غذایی در استان وجود دارد که 315واحد آن توسط سازمان صنعت و معدن و 135 واحد توسط جهاد کشاورزی مجوز فعالیت بهره برداری دارند.
صنایع غذایی مستقر در مازندران در گروههای لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات غذایی در استان تولید منی شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محمدرضا غفاریان در آیین آغاز مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد، گفت: باتوجه به اهمیت امنیت غذایی و سفره مردم، بازرسان جهاد کشاورزی به عنوان افسران امنیت غذایی تمامی تلاش خود را در حوزه غذایی مردم انجام می‌دهند. 
وی در ادامه افزود: نظارت مستمر بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی با بهره گیری از بازرسان کارآزموده با تمام توان در سطح شهرستان یزد ادامه دارد و با هرگونه رفتار و عملکرد ناصحیح، برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد

دیگر خبرها

  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند