Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:20:59 GMT

من یک دخترم...

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۴۱۴۷۲

من یک دخترم...

خیلی زودتر از آنچه که می‌شد فکرش را کرد بچه‌های کوچک بزرگ می‌شوند، دخترهای صورتی پوش ما نوجوانی می‌شوند که ذهنشان تراواش‎های عمیق عقلی دارند، سوال دارند و فراتر از آن جامعه اطرافشان را تحلیل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دختران دهه 80 اکنون در دوره بلوغ اجتماعی قرار گرفته‌اند و فهمیده‌اند که جنسیت فراتر از رنگ و بازی، مناسبات رفتاری آن‌ها را هم متفاوت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها فهمیده‌اند که مفهوم اجتماع سرشار از انتخاب‌هایی است که جدا از والدین مجبور هستند تصمیماتی برایش بگیرند، هیچ چیز مثل فاصله خانه تا مدرسه انسان را اجتماعی بار نمی آورد، خانه می‌خواهد تو را دختری احساسی مثل گذشته نگه دارد و یکی می‌خواهد تو را نظمی استوار بیاموزد که ده سال بعد لازمش داری، اما فاصله بین خانه و مدرسه، انسان را در برابر واقعیت اجتماع روز قرار می‌دهد. امنیت، رفاه، طبقه اجتماعی و عشق را اینجا می‌توان مزه کرد، تناقض‌ها را دید و برایش جواب‌های کوتاه پیدا کرد.

دختران در این سن و سال می‌توانند برای پاییز انشاء بنویسند، اما نه فقط از باران و زردی رنگ‎ها، بلکه از زود فرورفتن خورشید و محدودیت رفت و آمدشان در خیابان و نداشتن خلوتگاه‌هایی در شهر.

نوشته زیر حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با خانم نگین نظرزاده است. دختر 16 ساله گنابادی که دارای ذهن پراکنده‌ای که شیفته فهمیدن مناسبات پیرامون بوده و با اولین برداشت، اولین پیشنهاد هم برای بهتر شدن می‌دهد. نگاه او روایت نسلی است که ناهنجاری اجتماعی را خیلی زود فهمیده، اما نمی‌خواهد جنس دوم باشد.

در خرده فرهنگی گنابادی ما، بهترین پیشنهاد دیدن نشدن دختران است. ولی خانم نظرزاده پرانرژی می‌خواهد با کیفیت بهتر زندگی کند.

در روز جهانی دختر، یک گفت و گوی خبری را هماهنگ کردیم و در یک شب سرد پائیزی پای صحبت‌هایش نشستیم. او اگرچه نگران امنیت اجتماعی برای سینما رفتن بوده و از پسران مزاحم اطراف مدرسه متنفر است، اما آشکارا از قلب شکسته و روحیه خسته دختران هم نسلش می‌گوید و زنانگی اش را نشان می‌دهد و نیز تقابل عقل و احساس را در زندگی نوجوان‌ها بیان می‌کند که در ادامه می‌خوانید.

نگین نظرزاده در گفت‌وگو با خبرنگر ایسنا، با بیان اینکه یک دختر از نظر اجتماعی محدودیت‌های زیادی دارد، گفت: یک دختر در شهرهای کوچک نمی‌تواند تنها بیرون برود و پارک یا جای مخصوصی نیز که در آن احساس راحتی کند نبوده و حتی در مکان‌هایی مانند سینما نیز امنیت ندارد.

وی ادامه داد: یک دختر چیزی که از جامعه انتظار دارد امنیت است و بر همین اساس اگر این امنیت برای دختر فراهم شود استعدادش شکوفا شده و توانائی هایش را نشان می‌دهد. بر همین اساس وقتی این امنیت در جامعه فراهم نباشد دختران نمی‌توانند در سطح جامعه حضور پیدا کرده و این درد بزرگ همه ما دختران است.

مزاحمت‌های خیابانی دغدغه دختران دبیرستانی در گناباد

وی با اشاره به اینکه برای این کار باید فرهنگ سازی کرد، عنوان کرد: یک دختر حق زندگی کردن دارد و در اجتماع بدون اینکه مزاحمتی برایش ایجاد شود به فعالیت‎هایی که توانائی‌اش را دارد بپردازد، در حال حاضر مزاحمت‎های خیابانی مهمترین دغدغه دختران دبیرستانی در سطح شهر گناباد است.

این دانش آموز پایه دهم تجربی آموزشگاه استعدادهای درخشان فرزانگان گناباد تصریح کرد: دختر ستون اصلی یک خانواده بوده و اگر دختری نباشد در نهایت مادری نخواهد بود یک خانواده را اداره کند، بنابراین باید به آن‌ها بها داده شده و نباید کوچک شمرده شوند، ضمن اینکه دختران توانایی‎های شگرفی در زمینه‎های مختلف هنری، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و غیره دارند که متأسفانه شناخته نمی‌شوند.

نظرزاده افزود: اگر یک سری مؤسسات یا سازمان‌های مردم نهاد تأسیس شوند که دختران اداره کننده آن باشند و در آن به راحتی به فعالیت بپردازند استعدادشان شکوفا می‌شود، چراکه دختران امروزی توانایی‌های بسیاری دارند که متأسفانه بروز داده نمی‌شود.

 نبود یک تیم فوتبال در سطح مدارس دخترانه گناباد

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سطح مدارس دخترانه گناباد تاکنون یک تیم فوتبال تشکیل نشده و یا مسابقات اسب سواری بین دختران در سطح مدارس برگزار نشده، در صورتی که بسیاری از دختران هستند که هم به این رشته‌ها علاقه‌مند هستند و هم شاید مهارت کافی را داشته باشند که اگر به آن‌ها بها داده شود بسیار پیشرفت خواهند کرد.

نظرزاده مهمترین ویژگی‌های دختران گنابادی را یکرنگی، صداقت، پاکی و مهربانی عنوان و تصریح کرد: البته این امکان وجود دارد که تحت تأثیر یک سری عوامل، این ویژگی‌های مثبت تبدیل به ویژگی‌های منفی نظیر دورویی، دروغ گفتن و نامهربانی شود که بایستی کنترل شده و کارگاه‌هایی برای آن‌ها برگزار که این مسائل مطرح شود.

 والدین به دختران احساس امنیت دهند

این دختر 16 ساله گنابادی با اهمیت احساس امنیت یک دختر در خانواده، تأکید کرد: اگر پدر و مادر و در مجموع خانواده یک دختر، آن قدر به او احساس امنیت بدهند که بتواند مسائل خودش را به راحتی با آن‌ها در میان بگذارد قطعا می‌توان این ویژگی‌های مثبت را به منصه ظهور رساند.

وی بیان کرد: پدر و مادر بایستی با فرزندان و علی الخصوص دخترشان مثل یک دوست باشند که آن دختر مسائل و مشکلاتش را بتواند بدون هیچ ترسی بیان کند و وقتی این ارتباط به خوبی برقرار شود آن دختر احساس امنیت و پشت گرمی می‌کند.

نظرزاده همچنین گفت: ارتباط صمیمانه‌ای که بین دو تا دوست برقرار می‌شود باعث شده که کوچکترین مسائل را برای همدیگر بازگو کنند، بر همین اساس این فاصله بین والدین و فرزندان، ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

ناتوانی والدین در ارتباط با دختر، باعث تباهی او می‌شود

این دانش آموز پایه دهم تجربی آموزشگاه استعدادهای درخشان فرزانگان گناباد خاطرنشان کرد: اگر والدین نتوانند این ارتباط صمیمانه را به خوبی برقرار کنند دختر ممکن است برای ارضای نیاز عاطفی اش به سراغ یک فرد دیگری برود و این یک نابودی و تباهی برای یک دختر است، اگر به طور مثال من بتوانم محبتم را از خانواده‌ام تأمین کنم و اگر از طرف آن‌ها حمایت شوم هیچ گاه نیازی به جنس مذکر دیگری نخواهم داشت.

وی اضافه کرد: مسئله دیگری که برای یک دختر بسیار مهم بوده این است که در مسائل مختلف از وی نظرخواهی شود، یک دختر می‌خواهد حتی در تغییر دکوراسیون خانه نیز از وی نظرخواهی شود، این احساس مهم بودن در خانه، بسیار در زندگی و آینده یک دختر مؤثر است.

نظرزاده اظهار کرد: یک دختر وقتی در خیابان قدم می‌گذارد و یا در جامعه حضور دارد یک آدم است و نباید به طور خاصی نگاهش کرد، چراکه او علاقه و توانایی هایی دارد که می‌خواهد آن‌ها را نشان دهد.

وی با بیان اینکه دختران روحیه لطفی دارند و یک دختر از برگ گل لطیف‌تر است، ادامه داد: وقتی که سلام، نگاه کثیف یک مرد را به دنبال خودش کشید و وقتی دوستت دارم بی معنا و مفهوم گردید و نگاه خیره یک مرد، دربردارنده جذابیت شد، رنگ سرخ جای لبخند حقیقی یک دختر را گرفت و این بلائی است که دارد بر سر دختران این سرزمین می آید.

عشق حقیقی فقط از خانواده نشأت می‌گیرد

این دختر 16 ساله گنابادی خطاب به هم سن و سالانش گفت: بسیاری از دختران نمی‌دانند که دارند خودشان را نابود می‌کنند، حتی اگر خانواده او بدترین خانواده و پدرش نیز بدترین پدر عالم باشد هیچ‌کس نمی‌تواند جای آنها را برایش پر کنند و آن عشق حقیقی فقط از خانواده نشأت می‌گیرد، ای کاش این‌ها را دختران بفهمند؛ بفهمند که خانواده شان تحت هر شرایطی پشتیبان آن‌ها بوده و در همه حال نگران آن‌ها نیز هستند.

نظرزاده عنوان کرد: دروغ گفتن شهامت می‌خواهد که ای کاش همان را برای صداقت به کار می‌بردیم و ای کاش من دختر بفهمم که صداقت از دورغگویی بهتر است، این دورغ‌ها بعد از یک یا دو روز یا یک یا دو سال تمام می‌شود، چراکه ماه هیچ گاه پشت ابر نمی‌ماند و بعد آن دختر با یک قلب شکسته و یک روحیه خسته تنها می‌ماند که هیچ گاه نیز ترمیم نمی‌شود.

وی ابراز کرد: من یک دخترم، در جامعه امنیت می‌خواهم، حمایت پدر و مادر را می‌خواهم، محبت، عشق و علاقه می‌خواهم، آن هم عشق و علاقه‎ای درست و واقعی نظیر عشق و محبت پدر و مادر. من جایگاهی می‎خواهم که دیده شوم و بگویم من هم می‎توانم.

به دختران فرصت رشد داده شود

این دختر نوجوان تأکید کرد: مانند اعضای جامعه به من فرصت دهید، من هم می‌خواهم رشد کنم، یک دختر وقتی ناراحت می‎شود تنها می‌تواند گریه کند، اما یک پسر در این شرایط می‌زند، می‌کوبد و می‌شکند، بر همین اساس باید هوای دختر را داشته باشیم.

نظرزاده در پایان با اشاره به اینکه مکان محدودیت نمی‌آورد و آدم باید روح بزرگی داشته باشد ، اظهار کرد: من دانش آموز مدرسه‌ای در شهر کاخک بودم و از آنجا به تیزهوشان رسیدم و آنجا بود که به من فرصت داده شد که من هم می‌توانم صحبت کنم، موفق باشم و در جامعه دیده شوم.

دختران کوچک ما زود بزرگ می‌شوند و به نقد پدر و مادر می‌پردازند، دختری که می‌خواهد بداند پدر و مادر چگونه هم را انتخاب کرده‌اند و چطور پول جمع کرده و خانه خریده‌اند و چطور مناسبات فامیلی را تنظیم کرده‌اند، این دختر دیگر یک شهروند فعال اجتماعی است با صدها نقد و ایراد از اطرافیان و جامعه و حکومت و...

در این میان اندک هستند دخترانی که ذهنشان را ساماندهی کنند و به جای فکر کردن در پستوی خانه قلم به دست شوند. قلم زدن حمله کردن به دنیای مبهم درون است، نوشتن پاره کردن مهری است که بر زبان زده‌اند و افشا کردن اسرار و نیازهای یک نسل است.

امیدواریم روزی این فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود که یک دختر هم می‌تواند مثل بقیه در جامعه حضور پررنگ داشته باشد و این تنها به مدد تلاش بی وقفه دختران این سرزمین، حمایت و اعتماد پدر و مادر به آن‌ها و همت سازمان‌های فرهنگ آفرین میسر است.

مهدی محمدی نوقابی، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دختر منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دوربین مداربسته از تعقیب و آزار دختران نوجوان توسط اوباش | صحنه مجروح شدن جوان با غیرت کاشمری با چاقو | ویدئو

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، جوان باغیرت کاشمری در جریان درگیری و دفاع از سه دختر نوجوان در برابر مزاحمت دو راکب یک موتور سیکلت، مجروح شد.

ساعت ۱۹ روز جمعه و همزمان با شب شهادت شهید غیرت شهید الداغی یک جوان با غیرت کاشمری شاهد مزاحمت دو نفر راکبان یک موتور سیکلت با حالتی غیرطبیعی برای سه دختر نوجوان می شود. این جوان با غیرت برای دفاع از سه دختر نوجوان وارد عمل شده و به صورت لسانی به اراذل و اوباش تذکر داده و نهی از منکر می‌کند که مورد حمله اراذل و اوباش قرار می گیرد.

پیگیری ها حاکی است این جوان کاشمری در جریان درگیری اراذل و اوباش با ضربه چاقو ار ناحیه گردن مصدوم و با کمک مردم به بیمارستان منتقل می شود.

متهمان نیز توسط مردم دستگیر و تحویل عوامل گشت پلیس شده اند.

فیلم این درگیری را در ادامه ببینید.

کد خبر 847503 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهید اوباشگری اراذل و اوباش زنان

دیگر خبرها

  • تصاویر دوربین مداربسته از تعقیب و آزار دختران نوجوان توسط اوباش | صحنه مجروح شدن جوان با غیرت کاشمری با چاقو | ویدئو
  • ۱۶ طرح حجاب و عفاف در مدارس در حال اجراست
  • دختر کاراته کا قمی بر سکوی قهرمانی کشور قرار گرفت
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • اجرای طرح حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه | وظایف را انجام ندهیم، جامعه به بی‌حیایی دچار می‌شود
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • اجرای طرح عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / «دخترانی که پای روایت‌ ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند»
  • دختران حق دارند شادی کنند/ هجمه دشمن روی دختران ایران است
  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • دختران حق دارند شادی کنند/ همه هجمه دشمن روی دختران ایران است