Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: پیگیر هستیم تا بتوانیم حداقل 2 کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی را تا پایان سال جاری در شهرستان راه اندازی کنیم تا از خام فروشی و مشکلاتی که در بخش تولید محصولات هست جلوگیری به عمل آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید طاهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی، در خصوص وضعیت کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد اظهار داشت: در شهرستان خلیل‌آباد با دارا بودن 18 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و همچنین دام سبک و سنگین موجود در حدود 238 هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این میزان تولید درآمد بسیار زیادی را نصیب شهرستان می‌کند، خاطرنشان کرد: انگور، زعفران، انار و پسته از مهم‌ترین محصولات شهرستان را تشکیل می‌دهد که غالباً در دسته صادراتی هم قرار دارد.

 

کشاورزی نقش پررنگی در اقتصاد شهرستان دارد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به پتانسیل های شاخص شهرستان، تصریح کرد: علی رغم خشک‌سالی ها و مشکلاتی که وجود دارد حضور افراد آگاه، کشاورزان هوشمند، جوانان فارغ التحصیل بخش کشاورزی و موقعیت بسیار خاص منطقه از نظر کیفیت آب و زمین های مرغوب کشاورزی از جمله پتانسیل های شاخص شهرستان خلیل‌آباد محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این پتانسیل ها و تلاش همکاران بخش کشاورزی نیز دست به دست هم می دهند تا در زمینه های مختلف موفقیت های خوبی کسب شود، اذعان کرد: در بحث روش های جدید مبارزه با آفات و توسعه دام سبک قدم های بزرگ و مطلوبی در شهرستان برداشته شده است.

طاهرپور با اشاره به برنامه های توسعه ای بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد، عنوان کرد: کشاورزی محور توسعه اقتصادی منطقه است و اقتصاد کشاورزی با توجه به شرایط که در خلیل‌آباد وجود دارد پر رنگ تر است و درصد زیادی از مردم شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

 

صرفه جویی 25 میلیارد ریالی مصرف سم در کشاورزی خلیل‌آباد

وی با بیان اینکه اقتصاد شهرستان خلیل‌آباد با کشاورزی گره خورده و این یک واقعیت انکارناپذیر است، تشریح کرد: بنابراین هر تغییر، پیشرفت و توسعه ای در بخش کشاورزی می تواند نتایج بسیار مطلوبی در شهرستان داشته باشد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه برنامه های خاصی در شهرستان مد نظر می باشد که باید انجام شود و قسمتی از آن انجام شده است، بیان کرد: معرفی ارقام جدید انگور، معرفی گونه های کم آب طلب و مقاوم به تنش سرما و کم آبی در بخش زراعت و باغی، کاهش مصرف سموم، تولید محصول سالم و... از جمله برنامه هایی است که در شهرستان در حال اجرا می باشد.

وی همچنین در ادامه تأکید کرد: در سال جاری در راستای تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم به خصوص در بخش پسته قریب به 25 میلیارد ریال کاهش مصرف سموم صورت گرفت که کمکی به اقتصاد بخش پسته و تولید محصول سالم بود.

 

اجرای طرح آبیاری نوین در سطح 2 هزار هکتار در باغات و اراضی خلیل‌آباد

طاهرپور افزود: گام های بسیار مهمی در بخش پروژه های آبیاری نوین بخش کشاورزی شهرستان برداشته شد و این پروژه در سطح 2 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان اجرا شد.

وی با بیان اینکه طرح هوشمند سازی چاه های کشاورزی با همکاری اداره آب منطقه ای در شهرستان اجرایی شد، تأکید کرد: یکسری مشکلاتی هم در پی داشت ولی کلیات طرح در راستای مصرف بهینه آب انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه احداث سایت های گلخانه ای در راستای اشتغال و مدیریت آب و کاهش آفات از جمله طرح هایی است که اجرایی شد، ابراز کرد: ایجاد مجتمع های دامداری برای خروج دام از سطح روستاها و احداث کارخانه شیر نیز در دستور کار قرار گرفت.

 

بحران آب، کشاورزی شهرستان را تهدید می‌کند

وی همچنین در ادامه اظهار کرد: تمام طرح های انجام شده در راستای ارتقاء معاش کشاورزان و تولید محصول سالم و تأثیر مثبت در گردش اقتصادی منطقه صورت گرفته است.

طاهرپور با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد، گفت: مشکلات بخش کشاورزی در سطح شهرستان شناسایی شده و برنامه ریزی لازم در جهت حل آن‌ها انجام شده است و مطمئناً مشکلات در یکی دو روز ایجاد نشده و رفع آن‌ها نیز نیازمند زمان خواهد بود.

وی بحران آب را یکی از مهم‌ترین مشکلاتی دانست که کشاورزی شهرستان را تهدید می‌کند و اظهار داشت: پایه کشاورزی بحث آب است و اقدامات خوبی توسط دولت در راستای آبیاری نوین انجام شده است.

پیگیر راه اندازی 2 کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان هستیم

این مقام مسئول با بیان اینکه سامانه کارا در جهت ارائه تسهیلات اشتغال راه اندازی شد، تصریح کرد: بخشی از کشاورزان نیز در این سامانه ثبت نام و از تسهیلات کم، بهره مند شده اند و امیدواریم این روند در سال های آتی ادامه داشته باشد تا درخواست کشاورزان که همواره تولید با تسهیلات کم بهره بوده را برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه آموزش کشاورزان همیشه یکی از دغدغه های بخش کشاورزی بود، اذعان کرد: اگر کشاورز نسبت به مسائل بخش کشاورزی واقف باشد همکاری آن با جهاد کشاورزی بیشتر خواهد شد؛ آموزش و ارتقاء دانش کشاورزان چندسالی مغفول بود و در همین راستا فعالیت همه جانبه ای در زمینه آموزشی با راه اندازی جهاد آموزشی انجام می‌شود.

طاهرپور با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز از جمله مشکلات بخش کشاورزی شهرستان است، عنوان کرد: پیگیر هستیم تا بتوانیم حداقل 2 کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی را تا پایان سال جاری در شهرستان راه اندازی کنیم تا از خام فروشی و مشکلاتی که در بخش تولید محصولات هست جلوگیری به عمل آید.

 

سال جاری سال بسیار مطلوبی در اقتصاد و درآمد کشاورزی شهرستان است

وی با بیان اینکه فرایند بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد و سیمای این بخش در وضعیت مطلوبی قرار دارد، تشریح کرد: در باغداری رتبه اول استان را داریم و تلاش همه همکاران این است که درصد های پیشرفت را بالا ببریم تا به آن نقطه آرمانی نزدیک شویم تا بتوانیم پاسخ گوی تلاش های این قشر زحمتکش باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه بیمه محصولات جزء جدا نشدنی بخش کشاورزی محسوب می‌شود و یک بی مهری نسبت به بیمه کشاورزی صورت گرفته است، بیان کرد: همه کشاورزان شهرستان را به بیمه محصولات خود دعوت می کنیم زیرا بیمه یک فاکتور بسیار مهم برای ارائه خدمات در مواقع بحرانی است.

وی در پایان با بیان اینکه به دنبال این هستیم که شرایط را برای بخش بیمه تسهیل کنیم و اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سال جاری، سال بسیار مطلوبی در بخش اقتصاد و درآمد کشاورزی برای شهرستان خلیل‌آباد است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه استاندار زنجان برنامه‌های ارتقای بهره‌وری در استان را در سه محور صنعت، آب و کشاورزی عنوان کرده است، گفت: در همین راستا، ساخت سد‌های بزرگ در استان برای تأمین آب شرب، صنعت و حقابه‌های کشاورزی پایین دست آن اهمیت خود را نشان می‌دهد و این سد‌ها می‌توانند کارکرد دیگری همچون جلوگیری از بروز سیلاب و در برخی مناطق تولید برق را نیز به همراه داشته باشند.

وی افزود: با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی و نیاز منطقه به آب پایدار، سد مراش در شهرستان ماهنشان برای تأمین آب آشامیدنی شهر‌های ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای مسیر و همچنین صنایع مستقر در این منطقه در حال احداث است و پاییز امسال به مرحله آبگیری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تأکید بر اهمیت احداث سد بلوبین برای شهرستان ایجرود، گفت: هدف از احداث سد بلوبین در این شهرستان تأمین آب شرب و صنعت در شهر‌های زرین‌آباد، حلب، سعیدآباد و ۹۲ روستا در منطقه بوده و این سد نیز به مرحله آبگیری رسیده است.

باقری به مطالعه سد‌های کلوچ و جمال‌آباد باکلور در شهرستان طارم اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته به غیر از سال ۹۸ که با ترسالی مواجه شدیم با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از سد آیدوغموش برای باغات شهرستان طارم در ۲ فاز حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد که با احداث دو سد کوچ و جمال آباد باکلور در این شهرستان در زمان پیک مصرف آب کشاورزی که تابستان است، می‌توان باغات زیتون را تأمین آب کرد و این می‌طلبد تا کشاورزان و بهره‌برداران از کشت محصولات پر آب طلب خودداری کنند.


وی ادامه داد: با احداث دو سد کلوچ و جمال آباد باکلور در شهرستان طارم تأمین آب پایدار باغات این شهرستان دور از انتظار نیست، چرا که نیاز آبی این منطقه در پیک مصرف حدود ۳۰ میلیون متر مکعب است که با احداث این دو طرح، موضوع مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: در شهرستان خدابنده ۲ سد زرین‌رود و اشراق در دست مطالعه است.

باقری به آغاز عملیات اجرایی پروژه تأمین آب شرب پنج شهر و ۱۳۴ روستای منطقه خدابنده از سد تالوار در مهرماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: طول مسیر انتقال ۱۶۱ کیلومتر است و هدف از اجرای آن تأمین آب شرب شهر‌های گرماب، زرین‌رود، کرسف، سهرورد، ۵۰ درصد نیاز شهر قیدار و ۱۳۴ روستای مسیر است.

دیگر خبرها

  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • تجلیل از کارگران نمونه شهرستان خلیل آباد
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد