Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهل و هشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز ۲۱ مهرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای این کمیسیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دستورالعمل هزینه‌کرد اعتبارات اجرای سند راهبردی کمیسیون در سال ۹۷ و ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و هر کدام از اعضاء به بیان نکات فنی و ضعف‌ها و قوت‌های این سند پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دومین پیش‌دستور این جلسه، گزارش روند برگزاری نمایشگاه قرآن بود. در این بخش عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت و گفت: نمایشگاه امسال اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ تهران برگزار و‌ نکات تحول‌گرایانه‌ای در آن وجود داشت. تلاش ما این بود نگاهی که طی بیست‌وپنج دوره قبل به نمایشگاه وجود داشت، تغییر دهیم و ایده‌ای را ارائه دهیم که مخاطبان در شکل و محتوا تغییراتی را مشاهده کنند. لذا در اهداف، راهبردها و سیاست‌ها تغییراتی اعمال شد.
وی افزود: برای رسیدن به این دستاورد از مدیران در سطوح مختلف دعوت به‌عمل آمد و مجامع مشورتی، شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به‌وجود آمد. با جمع نظرات و تجربیات به‌دست آمده به این تصمیم رسیدیم که نمایشگاه بیست‌وپنجم دارای شش بخش باشد که تعدادی از این بخش‌ها همچون بخش عترت(ع) جزء بخش‌های تأسیسی بود.
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه تعدادی از بخش‌ها اگرچه در گذشته فعال بودند، اما چندین سال به‌فراموشی سپرده شده بودند، گفت: در این بخش، شاهد حضور بخش بین‌الملل بودیم که پس از چند سال دوری از نمایشگاه مجداً حضور یافت. فعالیت‌های نمایشگاه از ابتدا ذیل دو بخش علمی و اجرایی طراحی و کمیته‌های مختلفی در نظر گرفته شده بود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در کمیته هنری حدود 40 کارگاه تخصصی و نیمه تخصصی برگزار شد، گفت: کارگاه‌های مورد اشاره با این هدف که عملاً نوعی آموزش هنر قرآنی را نیز در نمایشگاه شاهد باشیم، برپا شدند. کمیته‌ دیگری که جزء فعالیت‌های جدید نمایشگاه بیست و پنجم بود، کمیته زنان و خانواده بود. در اداره این کمیته بازنگری‌های جدی به‌عمل آمد. در کمیته کودک و نوجوان نیز تغییرات زیادی ایجاد شد.
دبیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در ادامه به‌فعالیت‌های کمیته رسانه و فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: این بخش از بخش‌هایی بود که جلوه‌های بصری داشت و مورد توجه بسیاری از میهمانان ویژه قرار گرفت. حضور رسانه‌ها در این بخش جدی و ‌محسوس بود؛ اگرچه صداوسیما به‌غیر از شبکه قرآن و رادیو قرآن که فعالیت چشمگیری داشتند دیگر شبکه‌ها انتظار ما را تأمین نکردند و هرگز در حد انتظار نبودند.
رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه نمایشگاه قرآن تنها متعلق به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیست، گفت: اینکه این معاونت به تنهایی نمایشگاه را برپا کند، معنایی ندارد. لذا انتظار حمایت از دستگاه‌ها می‌رود و فضاسازی در حد ملی و بین‌المللی از این نمایشگاه انتظار می‌رود.
فقهی‌زاده با بیان اینکه در حیطه فضای مجازی نگرش دیگری در معاونت ایجاد شده است، گفت: در همین رابطه حوزه مشاور اختصاصی در بحث فضای مجازی به وجود آمده است. نگرش مجازی کردن کارها در بخش دیگری نیز جریان دارد.
وی در ادامه به بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: بخش بین‌الملل بعد از چند سال وقفه فعالیت خود را در سه بخش آغاز کرد و ازجمله دستاوردهای این بخش برگزاری نشست‌های تخصصی و وبینار بود که برای نخستین بار صورت می‌گرفت. پاره‌ای از نگرش اساسی ما در این بخش نشان دادن جدیت جمهوری اسلامی در حوزه قرآنی به‌سایر کشورهای اسلامی است. انتشار نشریه ویژه فعالیت‌های قرآنی ایران به‌چهار زبان و حضور بسیاری از شخصیت‌های جهان اسلام به اشکال مختلف در نمایشگاه از دیگر دستاوردها بوده است.


معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود در این جلسه فعالیت بخش نهادها، بخش محتوایی و افزایش جذابیت‌های بصری را از دیگر مشخصات نمایشگاه امسال برشمرد و گفت: ویژگی خاص نمایشگاه امسال اعلام فراخوان عمومی برای جذب طرح‌ها بود. باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن در دوره بیست‌وپنجم به‌صورت مجازی تشکیل شد. با اینکه اعلام این طرح همزمان با مسدود شدن یکی از شبکه‌های اجتماعی بود و می‌توانست مشکلاتی را ایجاد کند، اما با جایگزینی در نهایت حدود ۴۰۰ طرح دریافت و ۱۲۰ طرح مورد تایید قرار گرفت.
فقهی‌زاده در پایان این بخش از صحبت‌های خود با تأکید بر افزایش جذابیت بصری نمایشگاه قرآن به برخی دیگر از وجوه این نمایشگاه پرداخت و گفت: اعلام نشدن تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه بیست‌وپنجم ازجمله ضعف‌های نمایشگاه بود که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه این جلسه هر کدام از حاضران به‌بیان نقطه نظرات خود در مورد نمایشگاه بیست و پنجم پرداختند. در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در شورای سیاست‌گذاری نکاتی برای دور آینده بیان خواهد شد، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین بحثی که وجود دارد، منفعت هزینه نمایشگاه است. باید نسبت این هزینه‌ها در تهران و شهرستان‌ها مشخص شود و تناسب آن با فایده‌هایی که می‌تواند داشته باشد، مشخص شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: نمایشگاه قرآن محل عرضه محصولات است، باید مشخص شود که آیا در این زمینه امکاناتی تهیه شده است یا خیر و اینکه تولیدات نمایشگاه به چه میزان بوده و‌ محسوس دیده می‌شود یا خیر. همچنین نسبت شعار نمایشگاه با اجزاء دیگر آن نیز باید مشخص شود، برخی اوقات شعار در حد تابلوهای ابتدایی نمایشگاه، تقلیل می‌یابد. دوره بیست‌وپنجم نمایشگاه قرآن، قطعاً بهتر از ادوار گذشته بوده است و این مورد تایید است.‌
در بخش دیگری از این جلسه نیز سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن یک تابلو و اعتبار قرآنی برای کشور و نظام است که باید ارتقاء داده شود، گفت: باید کاری کنیم که شرمنده قرآن نباشیم، ‌مجموعه پیشنهاداتی که در این جلسه در مورد نمایشگاه قرآن مطرح شده و می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در دوره دیگر بررسی شود.
صالحی با اشاره به اینکه نباید با پایان یافتن نمایشگاه قرآن، که یکی از مهم‌ترین اتفاقات قرآنی کشور است، خیالمان راحت شود و کارها را تا سال بعد رها کنیم، گفت: دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن شروع به‌کار کرده و در هفته جاری نیز شورای سیاست‌گذاری آغاز به‌کار خواهد کرد. باید تلاش کنیم تا رویکرد اصلاح در نمایشگاه بعدی به‌طور حداکثری داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع که برخی نمایشگاه قرآن را تنها مختص به معاونت قرآنی می‌دانند، اشاره و اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن متعلق به جمهوری اسلامی است و دستگاه‌ها و نهادها نیز باید با این نگاه با آن ارتباط برقرار کنند تا بتوانیم هر سال در طراز متفاوتی از سال‌های قبل به آن بپردازیم.
رئیس کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم همچنین به موضوع ارتباط رسانه و نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: حتماً بین نمایشگاه و رسانه ارتباط عمیق برقرار شود که این نسبت هنوز در حد عمیق و مطلوب در نیامده است. از همین ابتدای سیاست‌گذاری نمایشگاه دوره آینده تلاش شود تا این کار صورت گیرد.
همچنین در این جلسه عضویت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به رأی گذاشته شد که اکثریت اعضا با آن موافق بودند.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

در حال تکمیل ...

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت ارشاد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه

سعید نسیمی، شاعر و نویسنده کتب «مصباح‌الذاکر» و «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» در گفت‌وگویی از عرضه این کتاب‌ها در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: هر دوی این کتاب‌ها در حوزه عاشورایی و عاشوراپژوهی است.

این نویسنده ادامه داد: کتاب «مصباح‌الذاکر» برای اهل تبلیغ یعنی افرادی مانند مداحان، سخنرانان، شاعران آیینی، نغمه‌سرایان و فعالان رسانه‌ای می‌تواند مفید باشد. کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» هم به بحث‌های تاریخی می‌پردازد.

وی افزود: مطالعه این کتاب‌ها باعث ارتقاء سطح دانش و دانایی افراد مبلّغ می‌شود. این دو کتاب را انتشارات «آرام دل» منتشر می‌کند و قرار است به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

بخشی از کتاب «مصباح‌الذاکر» را می‌خوانیم:

برای تبلیغ نهضت عاشورا، باید در فرم و محتوای مجالس، از شیوه‌های صحیح استفاده کرد. اینجاست که رسالت نوکری فراتر از گرفتن اشک از مستمعین (که قطعا فی نفسه امر مقدسی است) تعریف می‌شود. این امر که مطالبه علما و مراجع عظام است، میسر نیست مگر با ارتقاء سطح دانش مداحی از طریق مطالعه متون معتبر.

کتاب حاضر مجموعه‌ای است در عین جامعیت، خلاصه و فشرده برای استفاده سخنرانان، شاعران، مداحان و آن دسته از اهل تبلیغ که امکان یا فرصت بررسی منابع متعدد و پرحجم را ندارند و یا با وجود مطالعات قبلی، نسبت به مرور مطالب برای استفاده در مجالس احساس نیاز می‌کنند.

بخشی از کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» را می‌خوانیم:

اگر خواص در پیچ تاریخی سقیفه به وظیفه خود عمل می‌کردند و امیرالمومنین (علیه السلام) را تنها نمی‌گذاشتند، اگر مسلمین در جمل و صفین و نهروان علی شناس بودند و تیغ بر امام مفترض الطاعه نمی‌کشیدند، اگر قرآن ناطق را به کاغذ و مرکب‌های بر نیزه خدعه برافراشته نمی‌فروختند، دشمنان قسم خورده اسلام، سر حسین بن علی (علیه السلام) که نه، سر اسلام مجسم را بر نیزه نمی‌زدند و پای آن پایکوبی نکرده و با جام شراب لعبت هاشم فی البدر نمی‌خواندند.

و اما امروز... امروز هم اندکی غفلت، بی‌بصیرتی، دنیا طلبی و انفعال، و در یک کلام فاصله از خط ولایت، کافی است که یزیدیان زمان عاشورایی دیگر رقم بزنند.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی طوبی در تبریز
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله تحریم کرد
  • آمریکا پنج فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد
  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرد ؛ ۲ صرافی و ۲ شرکت در لبنان و امارات
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • افتتاح چهارمین دفتر استاندارد و استاندارد سازی در چهارمحال و بختیاری