Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@22:40:52 GMT

فریمان شهری تحت عنوان موزاییک قومی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۴۳۲۴۵

فریمان شهری تحت عنوان موزاییک قومی

یک کارشناس میراث فرهنگی شهرستان فریمان گفت: فریمان را می‌توان شهری تحت عنوان موزاییک قومی دانست.

حسن صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص لهجه این شهرستان با تاکید بر این موضوع در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه در این شهرستان انواع اقوام زندگی می‌کنند که هریک نیز دارای گویش‌های مختلفی هستند، باید گفت گروه‌هایی تحت عنوان تزارگی که در واقع گروهی از طوایف فارسی زبان افغانستان هستند، سکایی‌ها که گروه مهاجران سیستانی، یزدی‌ها و کرمانی‌ها در این منطقه و همچنین در شهر فرهادگرد مشاهده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: در واقع همه این امور می‌توانند علامتی باشند که شهر فریمان به دلیل ساختار مختلف که در دوره مختلف پهلوی اول داشته و همچنین انتخاب شدن به عنوان پایگاه شیعی، خشکسالی و سیاست‌های دولت وقت نیز در طول تاریخ باعث شده که ما طوایف و قبایل تشیع و مهاجرت مجموع بزرگی از قائنی‌ها را که در سه مرحله به این منطقه را شاهد باشیم.

این فریمان شناس عنوان کرد: این عوامل منجر به این موضوع شده است که تنوع قومیت‌ها، ایل‌ها و طوایف را در این شهر داشته باشیم که همین امر نیز باعث شده گویش‌ها و لهجه‌های این منطقه نیز از تنوع بسیار و کهنی برخودار باشد. البته که این کهن و متنوع بودن گویش‌ها و لهجه‌هایی که در این شهرستان با آن مواجه هستیم و با توجه به اینکه تنوع این اقوام، گویش‌ها باعث شده است که این شهرستان به شکلی در آید که در آن انواع مختلفی از قبایل و ایل‌ها از جمله ایل تیموری و ایل هزاره را مشاهده کرد که این عوامل می‌تواند این شهرستان را آزمایشگاهی برای زبان شناسان تبدیل کند.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر بر آورد می‌شود که بیش از 500 خانوار از انواع طوایف، قبایل و ایل‌ها به این شهر آمده‌اند، عنوان کرد: با این وجود ما نمی‌توانیم از زبان تاجیکی غافل شویم چرا که در برخی از کلمات و جملات آن‌ها با کلمات و اصطلاحاتی که ما آن‌ها را به کار می‌بریم کاملا مشابه یکدیگر هستیم و آن‌ها هم با همان تلفظ و معانی که ما در نظر داریم استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: با این وجود داستان‌ها و قصه‌های مختلفی در این شهرستان وجود دارد که این امر نیز منجر به این موضوع شده که موفق شده‌ایم در چندین دوره مسابقاتی که در زمینه افسانه گویی و داستان سرایی که میان کشورهای مختلف دیگر برگزار می‌شود برنده این مسابقات شویم.

صادقی تاکید کرد: در واقع موضوعی که در فریمان می‌تواند جالب باشد گروه‌های کوچکی از گرجی‌ها نیز در این شهرستان ساکن هستند.

این کارشناس میراث فرهنگی شهرستان فریمان اظهار کرد: همواره امروزه دیگر شاید آنطور که باید به لهجه‌ها و گویش‌های روستاییان و شهرستانی‌ها توجه نشده و مورد بی مهری برخی‌ها و به ویژه جوانان قرار گرفته است و آن را به دست فراموشی سپرده‌اند، بنابراین باید در این راستا اقداماتی از سوی مسئولین و یا حتی کارشناسان انجام شود.

صادقی افزود: در واقع برای حل این موضوع باید خراسان شناسی احیا شود، آثاری که در خصوص گویش‌ها وجود دارد گردآوری شود، افرادی که تحصیلات عالیه‌ای در این زمنه دارند به گردآوری لهجه‌ها و اسناد شفاهی بپردازند و اطلسی از گویش‌های خراسان رضوی را نیز جمع‌آوری و آن‌ها را نیز بررسی کنند چرا که می‌تواند تاثیر بسزایی در این راستا داشته باشد. همچنین موسیقی‌های سنتی این شهرستان و بسیاری از موارد دیگری که وجود دارد و از اهمیت بسیار برخوردار هستند نیز می‌تواند در این مسیر راهگشا باشند.

این فریمان شناس یادآور شد: گفتنی است که در این میان خانواده‌ها در انتقال این میراث ارزشمند که در گذشته توجه بیشتری به آن می‌شده است، موثر هستند.

این کارشناس میراث فرهنگی شهرستان فریمان خاطرنشان کرد: هجوم و فرهنگ تهاجمی که در واقع نمی‌توان آن را تهاجم فرهنگی دانست، امروزه این موضوع در جامعه انجام شده و بسیاری از مسائل را در مسیر خود نیز از بین برده است. 

صادقی اظهار کرد: ما مدعی هستیم که دشت تاجیک که در این منطقه قرار دارد و در آن جام، ژان و.. که یک طایفه ایرانی هستند و زندگی می‌کنند که از قدمت بسیار زیادی برخوردار است که کارشناسان می‌توانند بر روی این منطقه از این شهر به تحقیق و بررسی بپردازند.

وی تاکید کرد: ما در هسته شهر شناسی فریمان نشریه‌ای را به چاپ رسانده‌ایم که 22 شماره از آن به چاپ رسیده است که در آن رهگذران تاریخی که از گذشته‌های دور به شهر فریمان آمده‌اند، سفرنامه‌های به جا مانده از آن‌ها، جغرافیای تاریخی این شهر و همچنین صرف فعل  فریمان؛ آمده است که به شدت مورد استقبال مردم این شهر و حتی مردمی که خارج از مرزها زندگی می‌کنند، واقع شده است.

صادقی تاکید کرد: در حال حاضر نیز هم می‌توان از صفحه مجازی که به نوعی فرصتی برای ما هستند، در جهت معرفی این گویش تاریخی و بسیار کهن فریمانی؛ استفاده کرد.

این کارشناس میراث فرهنگی شهرستان فریمان گفت: در این میان نیز و با توجه به اهمیت این موضوعات عنوان شده باید اشاره کرد که خوشبختانه گروه ادبیات دانشگاه پیام نور فریمان این کار را آغاز کرده‌ و به بررسی موضوعات عنوان شده و همچنین پراکندگی گویش‌هایی که در فریمان وجود دارد پرداخته و پایان نامه‌هایی خوبی را نیز در این راستا ارائه داده‌اند که امیدواریم این پایان نامه‌ها در قالب کتاب به چاپ برسد چرا که متاسفانه این شهرستان و همانطور که اشاره شد با تنوع قومیتی که در آن وجود دارد هیچ کتابی در خصوص لهجه و گویش فریمانی این منطقه به چاپ نرسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام فریمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی فریمان گفت: آتش‌سوزی امروز در یک باب مغازه لوازم‌خانگی واقع در شهر فریمان میلیاردها تومان خسارت داشت.

محمد حسن نیکومنش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروز چهارشنبه با اعلام خبری مبنی بر مشاهده خروج دود از سقف یک باب مغازه لوازم‌خانگی در خیابان شهید رجایی با سامانه‌ی ۱۲۵ بلافاصله از ایستگاه مرکزی یک دستگاه خودروی سنگین به محل حادثه اعزام شد.

وی عنوان کرد: آتش‌نشانان پس از رسیدن به محل حادثه و بررسی محل و داغ بودن درب کرکره‌ای، درب مغازه را باز و متوجه حجم زیادی از آتش و دود شدند.

 رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی فریمان اظهار کرد: به دلیل حجم آتش درخواست اعزام نیروی کمکی خودروی سنگین ایستگاه شماره ۲ به محل حادثه شد.

وی تصریح کرد: نیروها با سرعت وارد عمل شدند و شروع به اطفاء حریق مغازه‌ لوازم‌خانگی کرده و از سرایت به مغازه‌ها و خانه‌های اطراف جلوگیری به عمل آوردند.

نیکومنش با بیان اینکه این حادثه حدود ۲ ساعت زمان برد، گفت: با توجه به بسته بودن درب‌های کرکره‌ای مغازه و نداشتن سیستم هشدار حریق در مغازه و پوشش پی وی سی سقف مغازه باعث گسترش و خسارات کلی به مغازه شد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام عملیات امدادرسانی به این حادثه دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی و چهار امدادگر به محل حادثه اعزام شدند، افزود: دلیل اصلی حادثه در دست بررسی است.

رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی فریمان خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه اعلام شده خسارت وارد شده میلیاردی بوده است.

شهرستان فریمان در فاصله ۸۷ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان
  • خوشحالی مردم از آبرسانی به ۷روستای قلندرآباد فریمان
  • بازدید رئیس شبکه دامپزشکی فریمان از کارخانجات خوراک دام فریمان
  • دشمن در تلاش برای ایجاد دوگانگی و اختلافات قومی و مذهبی است
  • مسلمانان روهینگیا همچنان با پاکسازی قومی مواجه هستند
  • شهرداری کاشان ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه فعال دارد