Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
یک متخصص معروف آثار «لئوناردو داوینچی» اعلام کرد تاخیر در نمایش گران‌ترین نقاشی جهان به سبب شک و تردید در اصالت آن نبوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، پس از این که نمایش عمومی نقاشی «سالواتور موندی» اثری از «لئوناردو داوینچی» که با قیمتی معادل ۴۵۰ میلیون دلار (۳۳۵ پوند) رکورددار گران‌ترین نقاشی دنیاست در موزه لوور ابوظبی به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد، گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره اصالت کامل این اثر در بازار هنری جهان به بالاترین سطح خود رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«متئو لندروس» مورخ برجسته دانشگاه آکسفورد و از متخصصان آثار هنری «لئوناردو داوینچی» نیز چندی پیش مدعی شده بود با نگاهی به نسخه‌های گوناگون آثار شاگردان «داوینچی» درمی‌یابیم که نقاشی «سالواتور موندی» اثر «برناردینو لوئینی» از دستیاران وی بوده است و تنها ۵ تا ۲۰ درصد نقاشی کار «داوینچی» است و بنابراین «بوئینی» نقاش اصلی اثر است. 

اما حالا «مارتین کمپ» از مختصصان پیشتاز آثار «لئوناردو داوینچی» و پروفسور تاریخ هنر در دانشگاه آکسفورد با رد این اظهارات گفت من متقاعد شدم به سبب دلایلی که وارد آنها نمی‌شوم عدم نمایش نقاشی «سالواتور موندی» در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ در موزه لوور ابوظبی به دلیل تردید در اصالت آن نبوده است. این نقاشی قرار است در اکتبر سال بعد در موزه لوور پاریس و به مناسبت پانصدمین سالگرد تولد «داوینچی» به نمایش گذاشته شود.

خریدار این نقاشی تا مدتی نامعلوم بود اما بعدها مشخص شد محمد بن سلمان شاهزاده سعودی خریدار این نقاشی گران قیمت بوده است.

«مارتین کمپ» نیز در دفاع از اصالت این نقاشی به نوع نقاشی موهای «مسیح» در این نقاشی اشاره کرده که به غیر از «داوینچی» کسی توانایی خلق آن را نداشته است. وی پیش از این نیز اعلام کرده بود در حال نگارش کتابی با همکاری «رابرت سیمون» و «مارگارت دالیواله» است که در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود و در آن به مجموعه‌ای کامل از اسناد و شواهدی پرداخته که نشان می‌دهد نقاشی «سالواتور موندی» شاهکار «داوینچی» است. 

قدمت نقاشی «سالواتور موندی» (منجی جهان) که یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جا مانده از «داوینچی» نقاش نامدار رنسانس است، به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در حالی که گوی بلورینی در دست دارد به تصویر کشیده شده است. این اثر نقاشی اولین‌ بار به سفارش مجموعه شخصی پادشاه چارلز اول کشیده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپدید شد. سپس در سال ۱۹۵۸ در حراجی ساتبی به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد و مجددا در سال ۲۰۰۵ در اختیار کنسرسیوم آثار هنری قرار گرفت و مرمت‌های فراوانی روی آن صورت گرفت و در نهایت در ماه نوامبر سال گذشته به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رفت.

در همین زمینه: تاخیر در نمایش گران‌ترین نقاشی دنیا در لوور ابوظبی پاسخ کریستیز به ادعایی درباره نقاشی داوینچی تردید در انتساب خودنگاره ۵۵۰ ساله جبرائیل امین به داوینچی نمایش آثار لئوناردو داوینچی در آنتالیا

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهادهای استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالابردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6089723 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • رونمایی فراری از کلاه ایمنی ویژه گرندپری میامی + عکس
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • لاکچری‌ترین فروشگاه آب معدنی جهان در این شهر ایران رونمایی شد + ویدئو
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات