Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاهمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، عصر امروز، 21 مهرماه با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضا، در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.
این جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد و در ادامه نیز برخی از اعضا به بیان تازه‌ترین خبر حوزه خود پرداختند و سپس علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: علی رغم اینکه طی یک سال گذشته جلسات رسمی کمیسیون تشکیل نشده است، اما کارها با قوت انجام و اجرایی شده است که مهمترین خروجی کمیسیون، سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: پیش‌نویس اولیه این سند از سال 1394 در 12 جلسه آماده شد و سپس در 46‌امین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به ریاست وزیر آموزش و پرورش وقت، به تصویب رسید و قرار شد کارگروهی به ریاست معاونت پرورشی و فرهنگی، اصلاحات لازم را روی این پیش‌نویس اولیه انجام دهد.
کاظمی اظهار کرد: نهایتا این کارگروه وظیفه خود را انجام داده و اصلاحات صورت گرفت و در جلسه چهل و هفتم کمیسیون آموزش عمومی، پیش‌نویس این سند تصویب شد و در دی‌ماه 94 به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال شد و در جلسات شورای توسعه، پس از بحث و تبادل نظر اعضا، در جلسه سی و چهار تصویب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد. همچنین پیش‌نویس طرح تصویب شد و این سند در اسفندماه 1396 از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اجرا، به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.
دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با اشاره به کلیات این سند، بیان کرد: چشم‌اندازی نیز برای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تعریف شده است که براساس آن دستیابی حداقل 50 درصد جوانان و 30 درصد بزرگسالان جامعه به توانایی خواندن، همراه با فهم و تدبر در قرآن در نظر گرفته شده است که اصول و اهدافی برای رسیدن به این چشم‌انداز دارد.
وی ادامه داد: از مهمترین اهداف آن، استقرار سامانه‌ها و سازو کارهای اجرای طرح ملی حفظ قرآن تا سال 1404 است که به عنوان برنامه‌های محوری این سند مدنظر است، لذا در آموزش و پرورش حفظ جزء سی ام قرآن به عنوان محوری‌ترین برنامه حوزه آموزش و پرورشی تدوین و دستورالعمل آن را ابلاغ شه و تمام دست‌اندرکاران را توجیه کرده‌ایم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این سند شش راهبرد و 52 اقدام ملی دارد که از جمله این شش راهبرد می‌توان به راهبری و مدیریت کلان اشاره کرد که بناست برای آن ساختاری پیش‌بینی شود و سامانه‌های هوشمند و بحث توسعه و ترویح خود سند و اولویت‌‌یابی مسائل آموزش عمومی قرآن کریم انجام شود.


وی ادامه داد: راهبرد دوم نیز بحث تربیت معلم و تأمین منابع انسانی است که در این راهبرد به ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای، توانمندسازی مربیان مهد و تشویق کارکنان و اساتید و تولید محتواهای لازم و تربیت مدرس و حمایت از فعالان بخش خصوصی توجه می‌شود. راهبرد سوم نیز توسعه برنامه درس ملی در بخش دولتی و غیردولتی است که در آن تعیین سطوح و مدارک آموزش عمومی قرآن رسمی و غیررسمی، استانداردسازی آزمون‌ها و آموزش‌های قرآن؛ برگزاری دوره‌های استاندارد آموزش قرآن، برنامه‌های انس‌محور برای پیش‌دبستانی‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه درس قرآن است که این از مسائلی است که به برنامه‌ریزی درسی و آموزش باز می‌گردد.
کاظمی اظهار کرد: راهبرد چهارم معطوف به منابع مالی است که بحث منابع مستقل در بودجه سنواتی است و اینکه ردیف بودجه خاصی برای آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش دیده شود و بحث مشارکت‌پذیری در بخش‌های مختلف و بودجه‌ریزی عملیاتی انجام شود و راهبرد پنجم معطوف به توسعه فضا، تجهیزات و فناوری است که در آن توسعه مراکز پیش‌دبستانی‌ها و مدارس تخصصی قرآن و راه‌اندازی مراکز قرآنی در مناطق روستایی و حمایت از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری‌های نوین در حوزه آموزش عمومی قرآن و حمایت از تولید و عرضه کارها و خدمات فرهنگی و حمایت از تشکیل هسته‌های آموزش قرآن به ویژه حفظ قرآن در منازل، حسینیه‌ها ومساجد و ... پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: در راهبرد ششم نیز بحث توسعه مطالعه و پژوهشی و همین‌طور ارتقای ساز و کارهای ارزشیابی مطرح است و تشکیل گروه‌های مطالعاتی و پژوهشی، حمایت از برپایی نشست‌ها، همایش‌های علمی و همچنین از تولید و انتشار مقالات و نشریات علمی ـ ترویجی و علمی ـ پژوهشی و تصویب شاخص‌های توسعه نظام آموزش عمومی قرآن از جمله اقدام‌های در نظر گرفته شده برای این راهبرد است.
کاظمی بیان کرد: در پایان این سند نیز چارچوب نهادی دیده شده است که کارگروه‌هایی برای پیاد‌ه‌سازی و اقدامات لازم برای راهبردها تدوین شده است که پس از شش ماه از تصویب این سند، کارگروه‌ها شکل گیرند و شناسنامه‌های اقدام ملی در دستور کار قرار گیرد. تا پیش از تصویب سند، هفت کارگروه قرار داشتند که اینها پیش‌نویس و اصلاحات و جمع‌بندی سند را انجام دادند، اما در حال حاضر می‌خواهیم این هفت کارگروه ملغی اعلام شود و برابر این شش راهبرد، پنج کارگروه جدید تعریف کنیم تا وظیفه برنامه‌ریزی و تدوین شناسنامه‌های اقدام ملی، رصد و دیگر برنامه‌های مرتبط با این راهبردها را اعلام کنند.
وی با اشاره به این کارگروه‌ها، ادامه داد: کارگروه برنامه‌ریزی آموزشی با پیگیری راهبرد یک و سه سند راهبردی آموزش یعنی راهبری و مدیریت کلان و برنامه‌ریزی آموزشی، کارگروه توسعه منابع انسانی با پوشش راهبرد دوم سند، کارگروه توسعه منابع مالی، فضا، تجهیزات و پشتیبانی با پیگیری راهبرد چهارم سند، کارگروه توسعه فن‌آوری، رسانه و فضای مجازی با پیگری راهبرد پنجم سند و کارگروه مطالعات پژوهشی و ارزشیابی با پوشش راهبرد ششم سند راهبردی باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهاد افرادی برای مسئولیت‌های هرکدام از این کارگروه‌های پیشنهادی و تبیین شرح وظایفی برای این کارگروه‌ها، اظهار کرد: همچنین اعضایی نیز برای این کارگروه‌ها پیشنهاد داده شده است. در نظر داریم این کارگروه‌ها تدوین شناسنامه اقدامات ملی ذیل راهبردهای سند است که در قالب کارگروه‌های قبلی این کار را جلو برده‌ایم؛ یعنی ساختار شناسنامه 52 اقدام ملی طراحی شده است و محتوا نیز در دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن تهیه شده است که به عنوان پیش‌نویس پیشنهادی تحویل هر کارگروه می‌شود.


وی با اشاره به اینکه دو تکلیف به کمیسیون آموزش عمومی، شش ماه پس از تصویب و ابلاغ سند راهبردی نهاده شده است، اضافه کرد: تعیین کارگروه‌ها و دیگری شناسنامه 52 اقدام ملی و ابلاغ آن به دستگاه‌های ذیربط برای اجرا، از جمله این دو تکلیف است.
کاظمی با اشاره به اینکه برنامه آموزش عمومی قرآن را در سال 97 از 19 دستگاه‌ خواستار شدیم، بیان کرد: تنها 15 دستگاه برنامه آموزشی خود را به کمیسیون اعلام کردند و چهار دستگاه چون حوزه علمیه خواهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و همچنین وزارت علوم و تحقیقات برنامه‌های خود را ارائه نکردند که امیدواریم برنامه‌هایشان را به دبیرخانه ارسال کنند.
وی گزارشی نیز در حوزه بودجه داد و گفت: در سال 1394، کمیسیون آموزش عمومی قرآن هیچ بودجه‌ای دریافت نکرده است و در سال 1395، 11 میلیارد تومان کل بودجه کمیسیون بوده است که از آن مبلغ چهار میلیارد و 300 میلیون تومان سهم آموزش و پرورش بوده است که ازاین مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان تخصیص یافته است و قرار شد که جبران شود. در سال 1397 نیز تا اکنون ریالی دریافت نشده است.
در ادامه نیز برخی از اعضای این کمیسیون به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی و از اعضای این کمیسیون پیشنهاد داد: کارگروه‌های جدید اگر به زودی تشکیل شود خوب است، اما اگر بخواهیم کارگروه‌های گذشته را تعطیل کنیم تا کارگروه جدید تشکیل شود، وقفه‌ای در کار می‌افتد که خوب نیست.
وی همچنین به تعارض شورای عالی آموزش و پرورش با مصوبات کمیسیون اشاره کرد و خواستار رسیدگی به آن شد.
سپس حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد کرد: کارگروه‌هایی که من پیشنهاد می‌کنم شامل کارگروه هماهنگی توسعه و پژوهش آموزش عمومی قرآنی با مسئولیت سازمان پژوهش آموزش و پرورش، کارگروه هماهنگی توسعه آموزش‌های عمومی فوق برنامه به عهده معاونت پرورشی آموزش و پرورش، کارگروه‌های سوم تا پنجم شامل آموزش عمومی برای نونهالان با مسئولیت معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، آموزش عمومی قرآن برای نوجوانان و جوانان با مسئولیت معاون آموزش متوسطه، کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن برای بزرگسالان با عهده‌داری سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن و یا معاونت قرآن و عترت و ... باشد که مسئولیت راهبردی یعنی سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت بر عهده هر کدام از کارگروه‌ها است.


در ادامه مهدی ‌‌قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن بیان کرد: اصلی‌ترین و مهمترین مخاطب در آموزش و پرورش قرار گرفته است و این وزارتخانه برای هر 5 کارگروه نیز ساختار دارد که می‌توان مسئولیت هر کدام از این کارگروه‌ها را حوزه‌های تخصصی سپرد و ذیل هر کارگروه چند کمیته تشکیل شود تا از ظرفیت‌های موجود و دستگاه‌های مرتبط بهره‌‌مند شوند. همچنین در اجرا از ظرفیت دیگر نهاد‌ها چه دولتی، غیردولتی استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر اعضایی بود که به بیان نقطه نظرات خود پرداخت. وی با اشاره به اینکه حدود 9 سال از تشکیل این کمیسیون گذشته است، اظهار کرد: در حال حاضر که دوباره این کارگروه‌ها را تشکیل می‌دهیم، معتقدم اگر قرار است کار این کارگروه‌ها به جایی برسد، آن را تشکیل دهید.
محمد انجم شعاع، معاون هماهنگی، نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه گفت: کارگروه‌هایی که ارائه شده مبتنی بر سند راهبردی است، ضمن اینکه در مقابل هر راهبرد یک مسئول خواهیم داشت. با پیشنهادی که حجت‌الاسلام محمدی نیز بر آن تصریح داشتند که مسئولیت کارگروه‌ها به معاونت‌های مربوطه در آموزش و پروش باشد، موافق هستم و معتقدم شاهد موفقیت کارگروه‌ها خواهیم بود.


علی سرابی از دیگر اعضای این کمیسیون بیان کرد: تقسیم کارگروه‌ها که پیشنهاد داده شده، براساس نوع کارهاییست که کمیسیون آموزش عمومی باید به آن بپردازد. اگر چه دسته‌بندی دیگر نیز از سوی سایر اعضا وجود دارد. بنابر این پیشنهادی که از سوی دبیر کمیسیون شده، منطقی‌تر است هر چند در این کارگروه‌ها می‌توان کمیته‌هایی برای گروه‌های مخاطب در نظر گرفت.
وی ادامه داد: محور اصلی آموزش عمومی، وزارت آموزش و پرورش و دانش‌آموزان هستند، اگر چه خارج از این گروه، مخاطبان دیگری نیز داریم، اما اصلی‌ترین مخاطبان حوزه آموزش عمومی قرآن کشور در آموزش و پرورش هستند و اگر ما در این وزارت برای اجرای سیاست‌ها و اقدامات که در سند بیان شده، گردش کار تسهیل‌شده و شفاف نداشته باشیم، به طریق اولی، کمیسیون آموزش عمومی نمی‌تواند در دستگاه‌های دیگر این سند را پیاده‌سازی کند، چون این کمیسیون متولی آموزش عمومی قرآن در سطح کشور اعم از دانش‌آموزان و غیر دانش‌آموزان است.
سرابی بیان کرد: لذا پیشنهاد قبول مسئولیت کارگروه تخصصی توسط متولیان هر کدام از این راهبردها در وزارت آموزش و پرورش به همین دلیل بوده است که شاید این بتواند نفوذ و به جریان افتادن مصوبات را در بدنه آموزش و پرورش تسهیل کند.
سپس کریمی از دیگر اعضای کمیسیون آموزش عمومی قرآن اظهار کرد: از جمله بحث‌های مهم ایجاد و استقرار مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور است که این باید در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما در مقام برنامه‌ریزی به واقعیت‌های جامعه، کشور و واقعیت‌هایی که در مدارس و نوع ارتباطی که دانش‌آموزان با محتوای آموزشی دارند، توجه نمی‌کنیم. مقوله آموزش قرآن جزء مقوله‌های مقدس در کشور ما است اما باید گفت برخی از دانش‌آموزان در این زمینه انگیزه لازم را ندارند و آموزش و پرورش نیز علی‌رغم تمام تلاش و توجه در این زمینه موفق نبوده است، اما اینکه بگوییم متولی آموزش عمومی قرآن کشور، فقط آموزش و پرورش است، این اشتباه است و باید بر آن تأمل کنیم، چون دانشگاه‌ها و صدا و سیما هم در آن نقش دارند و می‌گویم در طراحی فعالیت‌ها به واقعیت‌های جامعه و واقعیت‌هایی که در آموزش با آن مواجه هستیم، بیشتر توجه کنیم.
حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اضافه کرد: خواهشمندم همراهی و همفکری برای تغییر آیین‌نامه‌ها اجرایی شود، به گونه‌ای که پیشنهادات با نظر اعضاء احصا و انجام شود و از سوی دیگر به نظرم نگاه دولتی به آموزش عمومی قرآن کشور منطق درستی ندارد و در راهبرد دوم که همان تقویت نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی آموزش عمومی قرآن است، می‌توان از ظرفیت نهادی غیردولتی نیز استفاده کرد. این تغییر نگرش که رخ دهد، مفهوم آموزش عمومی را می‌توانیم در این کمیسیون رقم بزنیم.
در ادامه، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به زحماتی که کارگروه هفت‌گانه کمیسیون کشیده‌اند و فعالیت‌هایی که با وجود وقفه یک ساله در جلسه کمیسیون، انجام داده‌اند، اظهار کرد: در کارگروه‌های پیشنهاد داده شده، تمامی دستگاه‌ها و نهادها در نظر گرفته شده‌اند.
در ادامه، محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما پیشنهاد کرد: برای کارگروه‌های پیشنهادی از خارج از آموزش و پرورش مسئولیت نپذیریم، آن هم به دلیل گردش کاری که باهم خواهید داشت، اما می‌توان در ذیل آن از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و نهادها استفاده کرد.
رضا سلامت‌پناه از دیگر اعضای این کمیسیون اظهار کرد: با رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی می‌توان سه حوزه در نظر گرفت تا از تکثر این کارگروه‌ها جلوگیری شود. در حوزه انسانی، دانش و مدیریت نیازمند سه کارگروه هستیم. در حوزه انسانی که کارگروه در حوزه منابع انسانی، در حوزه دانشی کارگروهی مشتمل بر مسائل دانشی، پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی و در حوزه مدیریتی نیز کل پشتیبانی و فناوری‌ها در این حوزه قرار می‌گیرد که این سه کارگروه می‌توانند اقدامات اجرایی در زنجیره روابط علت و معلول را پیاده کنند و از آن تکثر کارگروه‌ها نیز جلوگیری می‌شود.
در ادامه نیز سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور اضافه کرد: هیچ راهی برای خروج و آزادی از این دنیای آشفته امروز به جز تمسک جستن به قرآن و استعانت گرفتن از قرآن نیست.


وی با اشاره به افتخاری که نصیب تک تک اعضا برای تصمیم‌گیری در زمینه آموزش عمومی قرآن کشور شده است، اظهار کرد: معتقدم این پیشنهادات نیازمند پختگی بیشتر است. هرچند این پنجاهمین جلسه است، اما به نظر می‌رسد کمیسون با تصویب این سند که راهبردی است، کاملا رویکرد عملیاتی برای هدف‌ها و وظایف این کیمیسیون پیدا می‌کند. همچنین با کارگروه‌هایی که شکل می‌گیرد، می‌توانیم در زمان مشخص اهداف مرحله‌ای را معین کنیم.
بطحایی بیان کرد: رویکرد کارکردی به وظایف کمیسیون و تقسیم آن در کارگروه‌ها می‌تواند ما را به نگاه عمل‌گرایانه به موضوع وظایف کمیسیون نزدیک‌تر کند. پیشنهادم این است که کارگروهی متشکل از پنج عضو به نیابت از کمیسیون حداکثر ظرف مدت 10 روز نتیجه‌گیری خود را درخصوص پیشنهادات ارائه شده، بیان کنند.
وی تأکید کرد: نظر شخصی‌ام با رویکرد کارکردی به کمیسیون و وظایف کمیسیون نزدیک به این تقسیم‌بندی کارگروه‌ها است، اما با تغییراتی، پیشنهادم این است که کارگروه اول به راهبری و برنامه‌ریزی تغییر کند که می‌تواند مسئول آن معاون پرورشی، رئیس دبیرخانه باشد که اشراف اداری نیز داشته باشد.
بطحایی عنوان کرد: برخلاف نظر اعضا که مسئولیت کارگروه‌ها از بدنه آموزش و پرورش را به دلیل ارتباط‌گیری راحت‌تر و رد و بدل کردن اطلاعات بهتر می‌دانند، معتقدم این کمیسیون آموزش عمومی قرآن است، نه کارگروه آموزش و پرورش. برخی از نظرات اعضا ناظر بر روش است؛ یعنی اینکه از ظرفیت نهادهای غیردولتی، مساجد و ... برای اجرا استفاده کنیم. این درست است، اما در اجرا و روش نباید چارچوب‌های دولتی را دید.
وی به تعارض شورای عالی آموزش و پرورش با مصوبات کمیسیون اشاره کرد و گفت: باید این معضل از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی حل شود. در حال حاضر مصداقی از سوی دبیر کمیسیون به من گزارش شود و فعلا آن را حل می‌کنم تا بتوانم به صورت اصولی آن را برطرف کنم.
رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور اظهار کرد: در بخش معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت، حفظ جزء سی‌ام قرآن در اولویت‌های اصلی قرار گرفت. حتما نظام ارزیابی مرحله‌ای میان دانش‌آموزان داشته باشیم تا در کنار این طرح، ارزیابی داشته باشیم تا منتج به تشویق شود و برگزیدگان به مرحله منطقه و سپس استان معرفی شود و موج رقابتی در مدارس ایجاد شود تا دانش‌آموزان برای حضور در این امر تشویق شوند که تا پایان سال تحصیلی به موفقیت چشمگیری در این زمینه پیدا کنیم.
وی تأکید کرد: در ابتدای هر جلسه، وظیفه کمیسیون بررسی موارد مصوب شده در جلسات گذشته باشد و پیشرفت آن را بررسی کنیم و سپس وارد دستور جلسه جدید بشویم.
پس از سخنان وزیر، رأی‌گیری درخصوص تشکیل کارگروه پنج نفره متشکل از پنج عضو به نیابت از کمیسیون آموزش عمومی انجام شد که براساس اعلام آمادگی اعضا، مهدی قره‌شیخلو، علی سرابی، خواجه‌پیری، حجت‌الاسلام حمید محمدی و علیرضا کاظمی برای این کارگروه معین شدند که مقرر شد حداکثر ظرف مدت 10 روز نتیجه‌گیری ‌را درخصوص پیشنهادات ارائه شده، بیان کنند.
همچنین جدول برنامه تا پایان سال 97 به سمع و نظر اعضا رسید تا طی هر ماه جلسه‌ای یک ساعت و 30 دقیقه‌ای تشکیل شود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببیند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی کمیسیون آموزش عمومی قرآن قرآن وزیر آموزش و پرورش آموزش وپرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد

به گزارش جماران؛ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بعید است بررسی قانون مالیات بر مهریه به مجلس یازدهم برسد.

موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که قانون مالیات بر مهریه در چه مرحله‌ای قرار دارد و دارای چه ویژگی‌هایی است، گفت: در نوبت بررسی است، جزئیات را به زمان بررسی واگذار کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعید است قانون مالیات بر  مهریه  به این مجلس برسد اما در نوبت صحن قرار دارد.

وی با اشاره به جمعیتی که به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان هستند، گفت: به دنبال این هستیم ان شاءالله کمتر کسی به زندان برود و محور این طرح از زندان رفتن خیلی از افراد جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • برپایی میز خدمت آموزش و پرورش در مصلی کیش
  • برپایی کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم در مراغه
  • ادعای جدید: الکل یا ماده سمی علت مرگ مارادوناست!
  • برپایی نوزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم
  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند
  • بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد