Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به برپایی یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو از امروز تا ۲۴ مهرماه، با ما همراه باشید تا در جریان برگزاری اولین روز نمایشگاه، از مراسم افتتاحیه تا جزئیات حضور غرفه‌های کوچک و بزرگ نوآور قرار گیرید.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی ؛ یازدهمین دوره برگزاری نمایشگاه نانو صبح امروز آغاز شد، نمایشگاهی پر از هیجان و دستاورد‌های علمی محققان و پژوهشگران ایرانی در حوزه تکنولوژی نانو که کشورمان را به رتبه چهارم دنیا رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دیرزمانی نیست که فناوری نانو و کار روی این حوزه بر سرزبان‌ها افتاده، اما با این وجود پیشرفت ایرانیان در عرصه نانو چشمگیر بوده است و ایرانیان رتبه اول نانو در بین کشور‌های جهان اسلام را از آن خود کرده‌اند.

پس از ۱۰ دوره برگزاری موفق و رسیدن به اهدافی همچون آشنایی هرچه بیشتر مردم با این تکنولوژی رو به رشد در دنیا، یازدهمین دوره این نمایشگاه با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه نانو و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رسما آغاز شد.

برای آنکه بیشتر در جریان حال و هوای نمایشگاه قرار بگیریم صبح روز افتتاحیه در سالن خلیج فارس نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران حاضر شدیم؛ ساعات اولیه صبح در محوطه نمایشگاهی جز غرفه‌داران، دیگر خبری از حضور افراد عام نبود، سریع خود را به سالن خلیج فارس رساندیم جایی که جمعیت زیادی از خبرنگاران، عکاسان و تصویربردارن منتظر حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری بودند تا درباره نمایشگاه خیلی دست به نقد با او صحبت کنند.     البته در آن جمعیت انبوه رسانه‌ای چهره‌های سرشناس حوزه نانو به چشم می‌خوردند. افرادی مثل سعید سرکار دبیر ستاد ویژه یا علی بیت‌اللهی مدیر کارگروه امور بین‌الملل و عماد احمدوند مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور پس از بریدن روبان قرمز افتتاحیه، ضمن همراهی اهالی رسانه از محصولات غرفه‌های متعدد نمایشگاه را بازدید کرد.

پس از برگزاری افتتاحیه، محوطه و سالن مملو از بازدیدکنندگان مختلف شد. گوشه‌ای از سالن حضور افراد خارجی و گوشه‌ای دیگر دانش‌آموزانی به چشم می‌خوردند که از خود و محصولات نانویی برخی غرفه‌ها سلفی می‌گرفتند.

طرح‌هایی که در ویترین عرضه می‌شدند در طبقه اول سالن خلیج فارس، شرکت‌های پزشکی و دارویی و از طرفی شرکت‌های فعال در حوزه کفش و پوشاک نقش پررنگی داشتند. غرفه‌های تولید کننده محصولات ضد آب هم هرکدام با گذاشتن آکواریوم و قرار دادن محصولشان در آن سعی داشتند، کیفیت کار‌های خود را به رخ بکشانند.     دو غرفه‌ای که نظر خیلی از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد یکی غرفه چالش‌های نوآوری و فناوری ایران (ichallenge) که دو محصول ساده و پرکاربرد را نمایش می‌داد و دیگری ظروف چینی تقدیس با پوشش نانو بود.

در یکطرف ویترین غرفه ichallenge چند میوه در دو نایلون مختلف گذاشته بود و در طرف دیگر دستگاه مبدل آب آلوده به آبی زلال و شفاف قرار داشت. با کنجکاوی ساده از پیمان آقاسیلو مسئول غرفه خواستیم تا درباره هرکدام برایمان توضیح دهد.   نانو در خدمت تامین آب آشامیدنی آیندگان آقاسیلو از چالش‌های طراحی شده برای رفع نیاز‌های مردم و تعیین ایده برگزیده گفت، درحقیقت طی برپایی چالشی برای رفع نیاز کشاورزان به بسته‌بندی‌های مناسب حمل محصولات به نقاط دوردست، ایده کیسه‌های بسته‌بندی طراحی شده از سوی شرکت دانش‌بنیان «پلیمر پیشرفته دانا» پذیرفته شد که استفاده از آن‌ها بعنوان مثال ماندگاری میوه‌ای همچون خیار را از ۷ روز به ۲۱ روز افزایش می‌دهد. با تماشای کلیپ زیر می‌توانید با محصولات این غرفه بهتر آشنا شوید.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی اما نمونه جالب‌تر این غرفه دستگاه تبدیل آب آلوده به آب آشامیدنی بود که وی در توضیح آن بیان کرد: با توجه به مشکل تامین آب آشامیدنی برای شهروندان چالشی را به نام «طراحی و ساخت سامانه‌های فیلتر تصفیه آب سالم مبتنی بر نانوالیاف» تعریف کردیم و درنهایت این دستگاه که قادر است نیترات، سختی و ارگانیزم‌های آب را تاحد ۹۰ درصد حذف کند، انتخاب شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها یک نمونه اولیه از این دستگاه آماده شده و قرار است بعد از اتمام یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، وارد مرحله تولید تجاری شود.

بهتر است ضمن مشاهده کلیپ زیر خودتان با محصول جالب و موردتوجه بانوان در غرفه تقدیس آشنا شوید.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی چرا محصولات نانو در خانه ایرانی‌ها نیست؟ کمی در میان غرفه‌های طبق اول گشت زدیم و با گروهی از دانش‌آموزان پر شور همراه شدیم آن‌ها با دیدن نمونه‌های نانویی بسیار ذوق‌زده می‌شدند و سوالات متعددی مثل «فناوری نانو در کجای زندگی روزمره به کار می‌آید؟» یا «چرا محصولات نانویی را نمی‌توانند در خانه‌هایشان داشته باشند؟» را با یکدیگر زمزمه می‌کردند. با یکی از آن‌ها همکلام شدم و پرسیدم جواب سوال دوستت را می‌دانی؟     با چهره‌ای شاداب گفت: مشخص است دیگر، برای تهیه لباس‌ها و ظروف نانویی باید هزینه‌های زیادی را بپردازیم پس از همان وسایل معمولی خود استفاده می‌کنیم.

فناوران کوچک با ایده‌های نو آمده بودند در همین حال بودیم که خود را در طبقه دوم سالن خلیج فارس دیدیم، شلوغ‌ترین و بزرگترین غرفه این طبقه به باشگاه نانو اختصاص داشت که با نقاشی‌ها و محصولات مختلف دانش آموزان در حوزه نانو تزیین شده بود. دور تا دور این غرفه، فناوران کوچک بالای سر محصولات و طرح ایده خود ایستاده بودند.

به طور اتفاقی دانش‌آموز پایه نهمی را دیدیم که محصولی در حوزه تصفیه فاضلاب و پساب‌های صنعتی داشت. صفحه‌ای معمولی با چند جعبه کوچک و سیم و لوله‌های آزمایشگاهی که کار مهم تصفیه فاضلاب را دنبال می‌کردند.   دانستن جزئیات بیشتری از این طرح نوآورانه با توضیحات دانش‌آموز فناور، زیبایی دوچندانی دارد. پس کلیپ زیر را مشاهده کنید.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه دانش‌آموزی نانو شلوغ‌ترین غرفه نمایشگاه یازدهم حضور دانش‌آموزان خلاق در غرفه باشگاه نانو رنگ و بوی دیگری را به نمایشگاه یازدهم داده بود، آنچنان که گروهی از شرکت‌کنندگان خارجی هم نتواسنتد به سادگی از این غرفه عبور کنند و تک تک طرح‌های نصب شده به دیوار غرفه را با کمک یک مترجم مطالعه و بازدید می‌کردند، درواقع برایشان جالب و حیرت‌انگیز بود که دختران و پسرانی به این سن توانستند محصولات دست اول خوبی را طراحی و تولید کنند.  
البته این موضوع برای خود ماهم بسیار جالب توجه بود، از این رو تصمیم گرفتیم تا درباره اهداف باشگاه نانو و انگیزه آن‌ها برای ترغیب دانش‌آموزان به فعالیت در این عرصه با مدیر باشگاه دانش‌آموزی نانو صحبت هرچند کوتاه و مختصری داشته باشیم.

زارعی در ابتدا به بخش‌های مختلف غرفه خود اشاره کرد و گفت: یک بخش غرفه باشگاه نانو مربوط به دستاورد‌های دانش‌آموزی در قالب مقالات علمی و کارسازه‌های صنعتی و قسمت دیگر مربوط به تجهیزاتی است که باشگاه نانو در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌دهد تا کار‌های پژوهشی خود را انجام دهند.

آشنایی دانش‌آموزان با فناوری نانو راهی برای انتقال مفاهیم به خانواده‌ها وی ریشه موفقیت و توسعه هر صنعت را در آموزش به افراد سنین پایین به ویژه مقطع دبستان دانست و ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی تا متوسطه تدارک دیدیم، درواقع آشنایی آن‌ها با تکنولوژی نانو باعث می‌شود خانواده‌ها هم با این مفهوم آشنا شوند و اینگونه فعالیت‌های نانو ترویج پیدا کند.

زارعی اظهار داشت: تمام مطالب با زبانی ساده، کاربردی و کاملا اجرایی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود تا این امر را در زندگی روزمره خود لمس کنند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی به گفته این مدیر، جامعه آماری باشگاه نانو در رویداد‌های مختلف از جشنواره و المپیاد نانو گرفته تا مسابقات دانش‌آموزی حدود ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور است و برنامه دارند این جمعیت را به یک میلیون دانش آموز در سراسر کشور رشد دهند.

این بود شرح حالی از اولین روز برگزاری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو که این روز‌ها همچون نگینی در میان نمایش دستاورد‌های حوزه‌های مختلف در دل نمایشگاه دائمی تهران می‌درخشد. گفتنی است، نمایشگاه نانو تا سه‌شنبه ۲۴ مهرماه میزبان علاقمندان و پژوهشگران این عرصه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گزارش بیست یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو باشگاه نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۷۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال

روح الله‌ دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری سالانه این معاونت گفت: در حوزه هوش مصنوعی و شورای راهبری ملی هوش مصنوعی سال گذشته با دستگاه‌های زیادی تعامل شکل گرفت. با برگزاری و حضور دها متخصص بخش نظارت تنظیم‌گری، توسعه و پیگیری پروژه‌ها این شورا راهبری تشکیل شد.

او گفت: در اسفند ماه سال گذشته شورای راهبری ملی هوش مصنوعی با تعیین اعضای با دستور رئیس جمهور تشکیل شد. مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ، کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری خدمات پردازشی بزرگ در اپراتور‌های این مرکز قرار دارد و به شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها خدمات دهی می‌کند.

دهقانی بیان کرد: ایران ۷۰ الی ۸۰ رتبه کاربرد در حوزه هوش مصنوعی دارد. معاونت علمی و فناوری تلاش دارد برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها از آنها حمایت کند. یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها در بورس است. دانش بنیان‌ها برای ورود و سرمایه گذاری در بورس نیازی به اقدام در معاونت علمی ندارند، اما برای شرکت‌هایی که کلان داده‌های مردم و داده‌های امنیت ملی را به دنبال دارند باید از طریق این معاونت وارد شوند.

او گفت: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند کا تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت. علم و فناوری، استفاده از این تکنولوژی‌ها دوبال عملیات صادق بودند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اطهار کرد: حمایت از اندیشه ورزی و تفکردر کشور حمایت از توسعه علم و حمایت از توسعه فناوری و حمایت از توسعه کسب کار‌ها از ارکان اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است. ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در این معاونت نیز کار خود را آغاز کرده است. امضا کردن موافقت نامه با صنایع بزرگ فولادی و پتروشیمی و وزارت خانه‌های بزرگ از برنامه‌های معاونت علمی بوده که انجام شده است. 

او بیان کرد: قریب به ۲۰ کنسرسیوم در حوزه پتروشیمی، فولاد، ذوب آهن و محیط زیست و ... برای حل مسائل کشور عقد قرارداد و برگزار شد. بودجه‌ای معادل پروژه ۵۰۰ میلیون یورویی نفت برای اجرای پروژه‌های پیشران فناورانه باشند و تاثیر مستقیم در زندگی مردم داشته باشند در پایان سال گذشته ابلاغ شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری ادامه داد: در نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شرکت هم مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شرکت‌ها بر این اساس به شرکت‌ها نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند.

او افزود: نوع ۱-۲ و ۳ سابق بر اساس فناوری تقسیم بندی می‌شود، اما الان اشتغال تخصصی و گردش مالی نوع تقسیم بندی را مشخص می‌کند. شرکت‌های بسیار نوع یک داشته‌ایم که در بازنگری به شرکت نوپا تبدیل شدند و شرکت‌های نوع ۳ داشتیم که به شرکت‌های نوآور و فناور تبدیل شدند. ساز و کار‌های حمایتی از دانش بنیان‌ها در روش جدید متناسب‌تر شدند.۱۰ پارک کشور به کارگزار شناسایی شرکت‌های نوپا تبدیل شده اند.

در حال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • خیال راحت رئال: هر دو ستاره به بایرن می‌رسند
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • خوشحالی کاپیتان بارسا: تمدید با خیال راحت