Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@22:20:05 GMT

فردا؛ پنجمین سالگرد تیر خلاص به مذاکرات

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۴۷۹۳۹

فردا؛ پنجمین سالگرد تیر خلاص به مذاکرات

برخی می گویند گرانی دلار، خزانه دولت را که در اواخر سال ۹۶ به شدت خالی شده بود، پرکرد اما به چه قیمتی؛ به قیمت زمین زدن تولید ملی و قدرت خرید مردم.

به گزارش مشرق، «محمد ایمانی» در کانال تلگرامی خود نوشت:

فردا در تاریخ مذاکرات هسته ای منتهی به برجام، روز مهمی است. ۲۲ مهر ۹۲ روزی است که آقای روحانی شخصا به مذاکرات متوازن تیر خلاص زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن زمان تیم آقای ظریف تازه درگیر مذاکره بر سر توافق موقت ژنو بود و هنوز دولت تا توافق برجام دو سال راه داشت.

روحانی آن روز در دانشگاه تهران گفت "خزانه خالی است" و بدین ترتیب -برخلاف واقعیات- تیم مذاکره کننده را از قدرت چانه زنی و مذاکرات پایاپای محروم کرد. بدین ترتیب، جنگ مذاکراتی، آغاز نشده مغلوبه شد و به توافقی نامتوازن و ناهمزمان در اجرای تعهدات انجامید.

به اعتبار همین موضع گیری های غلط بود که وبسایت رادیو فرانسه  مهر ۹۲ نوشت «ارزیابی غرب از  دولت روحانی، تعامل با #فروشنده_بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از  فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!

پنج سال بعد روحانی فردا در حالی دوباره به دانشگاه می رود که نرخ دلار از ۳۳۰۰ تومان سال ۹۲ به ۱۴ هزار تومان (چهار برابر- ۴۰۰ درصد افزایش) رسیده است. برخی می گویند  گرانی دلار، خزانه دولت را که در اواخر سال ۹۶ به شدت خالی شده بود، پرکرد اما به چه قیمتی؛ به قیمت زمین زدن تولید ملی و قدرت خرید مردم و تزریق بی سابقه ترین رکود تورمی به اقتصاد؟!

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز اربعین آمریکا برجام تلگرام توافق هسته ای روحانی محمد ایمانی محمد جواد ظریف مذاکرات هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۴۷۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد خالص ملی سرانه در دولت روحانی ۳۰ درصد کم شد/ در دولت رئیسی ۱۴ درصد بهبود یافت

به گزارش قدس آنلاین، درآمد خالص ملی سرانه در یک تعریف ساده، سرانه کل عایدی مردم در طول یک سال پس از کسر هزینه استهلاک است. در حالی که در سال پایانی عملکرد دولت دهم (سال ۱۳۹۱) درآمد خالص ملی سرانه در ایران به ۱۷.۲ میلیون تومان (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) رسیده بود، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم درآمد ملی روند کاهشی به خود گرفت.

حتی در اوج سال‌های سرخوشی سیاسی برجام هم درآمد خالص ملی سرانه به سطح پایان دولت دهم نرسید و روند نزولی داشت.

بر اساس این گزارش، در سال پایانی عملکرد دولت دوازدهم (سال ۱۳۹۹) درآمد خالص ملی سرانه در ایران به ۱۲ میلیون تومان (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) سقوط کرد. به عبارتی درآمد خالص ملی سرانه در کشورمان در دولت روحانی به ازای هر نفر ۵.۲ میلیون تومان آب رفت و دولت گذشته از جیب هر ایرانی ۵.۲ میلیون تومان برداشت و آنها را فقیرتر کرد.

رشد منفی یا نزدیک به صفر اقتصادی از یک سو و افزایش مستمر نرخ تورم از سوی دیگر، عامل اصلی آب رفتن درآمد خالص ملی سرانه در کشورمان در دولت گذشته بود.

اما از سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت رئیسی، وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی به تدریج بهبود پیدا کرد به طوری که در سال ۱۴۰۰ درآمد خالص ملی سرانه با ۱۱.۳ درصد افزایش به ۱۳.۳ میلیون تومان رسید و در سال ۱۴۰۱ هم مجددا روند افزایشی خود را حفظ کرد و به ۱۳.۷ میلیون تومان بهبود یافت.

بدین ترتیب در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم درآمد خالص ملی سرانه در کشور نزدیک به ۱۴ درصد بهبود پیدا کرد و درآمد خالص ملی سرانه هر ایرانی نسبت به پایان دولت روحانی ۱.۷ میلیون تومان بالا رفت، اما این رقم همچنان نسبت به اوایل دهه ۹۰ و قبل از شروع به کار حسن روحانی کمتر است.

طبیعی است که سقوط درآمد خالص ملی سرانه در کشور در ۸ سال دولت روحانی طی ۲ سال قابل جبران نیست؛ بنابراین با وجود رشد متوسط سالانه بالای ۴ درصدی اقتصادی کشور در دولت رئیسی، اما چون در ۸ سال دولت روحانی رشد اقتصادی به شدت نزولی بود و درآمد خالص ملی سرانه افت کرده بود، بهبود رشد اقتصادی در دولت سیزدهم، موجب افزایش سطح رفاه مردم شده، اما به سطح اوایل دهه ۹۰ بازنگشته و انتظار می‌رود با تداوم همین روند در دولت سیزدهم، سطح رفاه مردم به تدریج به روال پیش از دولت روحانی ارتقا یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • (تصاویر) مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • رئیسی فردا یک سد در سریلانکا افتتاح می‌کند
  • گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد قرنی در قم
  • مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • آیین بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • درآمد خالص ملی سرانه در دولت روحانی ۳۰ درصد کم شد/ در دولت رئیسی ۱۴ درصد بهبود یافت
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد قیام مردم بلخاب افغانستان + فیلم