Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-24@09:00:02 GMT

فصل پاییزی انگورهای شاهرود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۰۳۷۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در فصل تاک تکانی ، بارش تگرگ به ناگاه ، دسترنج انگورکاران شاهرودی را از بین برد و به گفته مسئول انجمن تولیدکنندگان انگور شاهرود به 80 تا 100 درصد باغهای انگور بخش مرکزی این شهرستان خسارت زد.
محمد رضا جعفری گفت:  محصول این باغ ها  بین 30 تا 70 درصد آسیب دیدند و در مجموع 10 هزار تن انگور درجه یک بازاری از بین رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نوبرانه های بازار در صف آبمیوه گیری
این خسارت عمده به تاکستان ها در شریطی رخ داد که از سه هزار و 500 هکتار زیر کشت انگور در بخش مرکزی فقط 650 هکتار بیمه محصولات کشاورزی هستند.
خسارت تگرگ به انگور شاهرود در کنار مشکل بیمه نبودن محصولات ، صف مقابل کارخانه کنسانتره را هر روز طویل تر کرد.
انگورکارانی که منتظر بودند محصول درجه یک خود را به بازار تهران بفرستند ، حالا جعبه جعبه انگورهای آسیب دیده را با وانت و خودروی سواری به کارخانه کنسانتره می بردند تا حداقل بار مالی خسارت برای آنها کمتر شود.
همه کشاورزانی که دسترنج خود را به کارخانه کنسانتره آورده بودند از مسئولان یک خواسته داشتند : در این شرایط گرانی کود و سختی مراحل کاشت و داشت ، به ما کمک کنید تا خسارت تگرگ جبران شود.
صنایع تبدیلی ؛ مرهم درد انگورکاران
رای جلسه اضطراری فرمانداری و جهاد کشاورزی در شاهرود ؛  فروش انگورهای آسیب دیده به کارخانه کنسانتره بود.
کارخانه ای که پس از 4 سال تعطیلی در سال 95 جانی دوباره گرفت و بازگشایی شد ، به کمک کشاورزان آمد.
فرماندار شاهرود گفت : در یک طرح ضربتی یک هزار تن از انگورهای آسیب دیده باغداران شاهرودی به مدت 10 روز به قیمت هر کیلو14 هزار ریال برای کارخانه کنسانتره خریداری می شود تا کشاورزان کمتر متضرر شوند .
 محمد کرم محمدی افزود: پس از مهلت تعیین شده، نرخ خرید انگور بر اساس میزان آسیب دیدگی محصول و با ضریب های مشخص تعیین می شود.
علیرضا حسین پور، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شاهرود هم گفت : با این تصمیم روزانه 100 تن انگور درجه دو و خسارت دیده از باغداران محلی شهرستان شاهرود خریداری شد.
انگورکاران متضرر اما راضی
صف طویل انگورکاران زیان دیده از تگرگ در مقابل کارخانه کنسانتره شاهرود ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان را هم با کشاورزان همراه کرد.
سید حسن میرعماد در جمع کشاورزان به آنها اطمینان داد که کارخانه کنسانتره بدون محدودیت انگور آنها را می خرد .
او گفت : در این کارخانه بدون محدودیت زمانی و تا هر زمان که انگور آسیب دیده موجود باشد خریداری می شود.
به گفته میرعماد، کارخانه کنسانتره شاهرود شبانه روزی در حال فعالیت اما ظرفیت آن محدود است و روزانه 130 تن انگور را تحویل می گیرد.

در ناامیدی بسی امید است
این روزها ، کارخانه کنسانتر شاهرود ، شبانه روزی کار می کند و تا کنون دو هزار تن انگور تگرگ زده را به 800 تن کنسانتره تبدیل کرده است .
جعفر جورابلو مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی استان سمنان ارزش ریالی این میزان محصول را 28 میلیارد ریال بیان کرد و افزود: از 800 تن کنسانتره تولیدی حدود 200 تن به روسیه صادر شده تا عواید آن به کشاورزان آسیب دیده هم کمکی کند.
 وی تاکید کرد: انگورکاران آسیب دیده از تگرگ همچنان می توانند محصول خود را به کارخانه کنسانتره شاهرود تحویل دهند.
 
چرا عاقل کند کاری ؟
پاییز امسال ، انگورکاران شاهرودی در شرایطی از تگرگ آسیب جدی دیدند که پارسال هم سرمازدگی 2 هزار و 800 میلیارد ریال به باغداران این شهرستان خسارت زد.
با این همه همچنان برخی کشاورزان از بیمه محصولات خود امتناع می کنند و در شرایط اینچنینی گرفتار می شوند.
با اینکه نوش داروی کترخانه کنسانتره تا حدی ، درد تگرگ زدگی محصول ممتاز شاهرود را التیام بخشید ولی خوب است بدانیم که نگور درجه یکی که بخاطر تگرگ زدگی در کارخانه به آب میوه یا سرکه تبدیل شده ، در صورت حفظ شدن از تگرگ می توانست تا 20 برابر قیمت فعلی به فروش برسد .
به گفته انگورکاران، کارخانه کنسانتره ، انگور لعل آسیب دیده را هر کیلوگرم هزار و 400 تومان خریداری می کند. این در حالی است که پیش از این حادثه ، انگور لعل درجه یک بین 5 تا 7 هزار تومان قیمت داشت.
همچنین انگور سرخ فخری که قبل از بارش تگرگ به قیمت کیلویی 3 هزار تومان عرضه می شد ، هم اکنون کیلویی هزار و 100 تومان در کارخانه کنسانتره به فروش می رسد

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سمنان انگور تگرگ کنسانتره تعاون روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ رئیس جمعیت هلال احمر لنگرود گفت: بامداد امروز با دریافت گزارشی از مرکز کنترل عملیات استان گیلان مبنی بر سقوط یک مرد ۳۸ ساله از ارتفاعات لیالستان لاهیجان، تیم عملیاتی پایگاه امداد و نجات دیزبن به محل حادثه اعزام شدند.
 عامر محبی افزود: این فرد به علت سقوط از ارتفاع دچار آسیب دیدگی شدید شده بود، که پس از بررسی‌های اولیه با توجه به شرایط نامساعد منطقه و صخره‌ای بودن محل یک تیم تخصصی نجات از پایگاه هلال احمر رودسر به محل حادثه اضافه شد.
وی با بیان اینکه پس از راه اندازی گروه تخصصی برای نجات این فرد مسیر دسترسی مشخص شد گفت: پس از اقدامات لازم، مصدوم از مرگ رها یافت و به مکان امن منتقل شد. 
رئیس جمعیت هلال احمر لنگرود تصریح کرد: در این عملیات یک گروه از ایستگاه آتش نشانی شهرستان لاهیجان و تعدادی از اهالی منطقه حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • تشدید بارندگی در این استان‌ها
  • نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان
  • ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران
  • ساماندهی ۷ هزار و ۲۹۸ آسیب‌دیده اجتماعی
  • خسارت ۸۲ میلیارد تومانی بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • خسارت بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • تفاوت مغز یک فرد سالم با کسی که آسیب روانی شدیدی دیده است (فیلم)
  • خسارت میلیاردی به راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان
  • سیل بهاری با سیستان و بلوچستان چه کرد؟ | امدادرسانی تا کی ادامه دارد؟