Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ کمیسیون امور اروپایی سنای فرانسه گزارش مبسوطی در مورد فرا سرزمینی بودن تحریم های آمریکا و تاثیر آن بر دیپلماسی و اقتصاد اروپا و همچنین راههای مقابله با این تاثیرات تهیه کرده است.
در این گزارش آمده است تاثیر فرا سرزمینی تحریم های اقتصادی و تجاری دیکته شده آمریکا در طول سالها ، چالشی دو گانه برای استقلال دیپلماتیک و اقتصادی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعمال تحریم های تجاری علیه کشورهایی که متهم به نقض حقوق بین المللی یا حمایت ضمنی از سازمان های تروریستی هستند ، بخشی از اقدامات دیپلماتیک است که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا ، به طور مشترک یا جداگانه از آن استفاده می کنند. در این زمینه می توان به تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه پس از الحاق شبه جزیره کریمه و مداخله در درگیری های شرق اوکراین اشاره کرد.
اما اثر فراسرزمینی این تحریم ها در واقع ویژگی منحصر به فرد تحریم های آمریکایی است که از سال هزار و نهصد و نود و شش و در پی تصویب قانون هلمز-برتون و داماتو علیه مبادلات تجاری با کوبا، لیبی و ایران آغاز شده است.
گزارش کنونی سنای فرانسه بر روی فراسرزمینی بودن تحریم های آمریکا پس از تصمیم این کشور برای اعمال تحریم های اقتصاد و تجاری ثانویه علیه ایران و همچنین تصمیم خروج یک جانبه از توافق هسته ای ژوئیه سال دوهزار و پانزده ، متمرکز شده است.
فراسرزمینی بودن تحریم های آمریکا از دو جنبه برای اروپا راهبردی محسوب می شود؛ از یک سو برای حاکمیت اقتصادی و تجاری اروپا و از سوی دیگر چالشی برای حاکمیت دیپلماتیک این منطقه است.
توافق هسته ای ایران با کمک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا میان انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا از یک سو و ایران از سوی دیگر امضا شده است. به طور قطع این توافق همچنان اصلی ترین ابزار سیاسی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای نظامی ایران است. اعمال دوباره تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران کل این مجموعه را نابود می کند. در حال حاضر اتحادیه اروپا برای حفظ استقلال و حاکمیت خود باید از همه گزینه های ممکن برای جلوگیری از تاثیرات این تصمیم آمریکا بهره برداری کند.
به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا میان این کشور و اروپا شکاف هایی ایجاد کرد که اتحاد دیرینه میان دو سوی اقیانوس اطلس را بی ثبات و شکننده کرد. اختلافات متعدد در قلب اتحادیه اروپا شکل گیری جوی تازه و بازبینی عمومی در روابط میان آمریکا و اروپا را به دنبال داشت. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به عنوان کشوری که دیپلماسی خود را بر مبنای روابط سیاسی نزدیک با آمریکا بنا نهاده بود تاکید کرد روابط ما با آن سوی اقیانوس در حال تغییر است و اروپا باید سرنوشت خود را در دست بگیرد.
در ادامه این گزارش راههایی که اروپا برای مقابله با تاثیرات فراسرزمینی تحریم های آمریکا پیش رو دارد مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از این راهکارها می توانند در بلند و کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرند. راه اندازی سازو کار مالی معتبر و مستقل و تقویت نقش بین المللی یورو از جمله این راهکارها است.از دیدگاه اروپا به این منظور دست کم یک بانک ایران باید با سیستم سوئیفت مرتبط باشد تا تبادل مواد اولیه لازم امکان پذیر باشد.
در حال بروز رسانی...

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سنا فرانسه تحریم بین الملل اروپا ایران روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۰۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا در ایجاد تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌ علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا روز گذشته از تصمیم این بلوک برای گسترش تحریم‌های پهپادی علیه ایران خبر داد.

بورل گفت که وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافقی برای گسترش تحریم‌های حوزه دفاعی علیه ایران دست یافتند.

وی به خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت آنها به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر مانند روسیه و گروه‌های نیابتی در منطقه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.

به دنبال اعلام این تصمیم "یسرائیل کاتص"، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرد و مدعی شد که این یک تصمیم مهم برای ارسال یک پیام به ایران است که نمی‌تواند ثبات منطقه‌ای را تضعیف کند.

این در حالی است که ماه‌هاست رژیم صهیونیستی جنایات گسترده‌ای را علیه مردم مظلوم غزه انجام می‌دهد و تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی پس از شکست بزرگ در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر 2023، وارد دویستمین روز خود شده است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در نوار غزه، آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه به بیش از 34 هزار نفر و آمار مجروحان به مرز 77 هزار نفر رسیده است.

امیرعبداللهیان: حمله به رفح فاجعه را عمیق‌تر می‌کندامیرعبداللهیان: می‌توانستیم بنادر اسرائیل را هدف قرار دهیم

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • اتحادیه اروپا درباره تحریم ایران تشکیل جلسه می‌دهد