Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:41:43 GMT

نگاهی به پناهگاه حیات وحش بوروئیه خاتم

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۰۹۶۳

نگاهی به پناهگاه حیات وحش بوروئیه خاتم

یزد- ایرنا- پناهگاه حیات وحش بوروئیه خاتم با مساحتی حدود 78 هزار هکتار در جنوب استان یزد، مامنی امن برای حیات وحش و گونه های متفاوت جانوری این منطقه است.

این منطقه با داشتن اکوسیستم های مختلف کوهستانی و دشت، زیستگاه های مناسبی را برای گونه های مختلف حیات وحش فراهم آورده است.
پناهگاه حیات وحش بوروئیه نخستین منطقه تحت مدیریت در محدوده شهرستان خاتم بوده و وجه تسمیه آن وجود مزرعه بوروئیه در مرکز منطقه است که همیشه مورد توجه شکارچیان استانهای مختلف بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه مذکور از سال 79 به مدت 2 سال به عنوان منطقه شکار ممنوع و پس از آن در سال 1381 به دلیل ویژگی ها و غنای طبیعی منطقه، تحت عنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت قرار گرفت.
علیرغم نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و خشکسالی ها، بهبود شرایط حفاظت فیزیکی منطقه موجب افزایش چشمگیر حیات وحش منطقه شده است، همچنین در این پناهگاه مجموعأ 189 گونه گیاهی متعلق به 85 جنس و 42 خانواده شناسایی شده که با پراکنش متفاوت و آمیختگی با یکدیگر، 20 تیپ گیاهی را تشکیل داده اند.
از جمله پستانداران این منطقه میتوان به کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، خرس قهوه ای، رودک عسل خوار و بسیاری دیگر از گونه های ارزشمند حیات وحش اشاره نمود.
در میان گونه های یاد شده، قوچ و میش، جبیر، خرس قهوه ای، پلنگ و کاراکال بعنوان گونه های حمایت شده مطابق با قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست ایران بوده و در اولویت برنامه های حفاظتی منطقه قرار دارند.
از پرندگان منطقه مجموعا 65 گونه متعلق به 28 خانواده شناسایی شده که در سطح ملی و بین المللی این ناحیه 11 گونه هستند و از جمله آنها می توان هوبره، کبک، تیهو، باقرقره شکم سیاه، زاغ بورعقاب طلایی و دلیجه را نام برد.
همچنین تاکنون 17 گونه خزنده از جمله افعی گرزه، تیرمار، مارجعفری، مارگورخری، ، لاکپشت مهمیزدار، بزمجه بیابانی و دیگر خزندگان در منطقه شناسایی شده که در این میان لاک پشت مهمیزدار و بزمجه بیابانی در اولویت حفاظتی قرار دارند.
از موارد قابل ذکر در خصوص پناهگاه حیات وحش بوروئیه، وجود غارهای متعدد در منطقه است که یکی از اشکال مهم و تاثیرگذار پناهگاه در ارتقاء مطلوبیت زیستگاه برای برخی از گونه های حیات وحش بویژه کفتار و خفاش ها است.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حيات وحش شهرستان خاتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۰۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق

به گزارش همشهری آنلاین، روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به انتشار ویدئویی از مشاهده چند قلاده شغال در پارک جنگلی لویزان اعلام کرد: «با توجه‌ به جغرافیای این پارک جنگلی و قرارگیری آن در حاشیه شمال شرقی پایتخت و هم‌جواری با مناطق کوهستانی که گونه‌های مختلف جانوری و حیات‌وحش در آنجا آزادانه زندگی می‌کنند، عامل ورود این دو حیوان به این پارک بوده است. ازآنجاکه کنترل تمامی گونه‌های جانوری از جمله شغال در حیطه وظایف اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش تهران و اداره کل محیط‌زیست استان است، به نظر می‌رسد ساماندهی حیوانات وحشی و جلوگیری از نزدیک‌شدن اینگونه جانوران به حریم شهر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکالیف این مجموعه‌هاست.

یکی از راه‌های پیشگیری از ورود حیوانات وحشی به حریم شهرها، غذارسانی مصنوعی در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده است تا این‌گونه حیوانات در کنار شکار طبیعی بتوانند با استفاده از این سیستم به حیات خود ادامه داده و برای تهیه غذا به انسان‌ها و اماکن مسکونی یا تفرجگاهی حاشیه شهر نزدیک نشوند.

شایان‌ذکر است در بسیاری از کلان‌شهرها، اداره کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش با راه‌اندازی گشت‌های ویژه به‌صورت مداوم، فعالیت گونه‌های جانوری را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و در صورت نزدیک‌شدن به حریم شهرها با عملیات زنده‌گیری، آنها را به زیستگاه‌های طبیعی و امن باز می‌گردانند که این امر کاملاً تخصصی و در حیطه وظایف ادارات محیط‌زیست است.

هرچند رفتارهای نامناسب شهروندی در هنگام استفاده از جنگل‌ها و فضای سبز طبیعی اطراف شهرها و دفع نامناسب پسماندها می‌تواند غذای آماده برای برخی گونه‌های جانوری فراهم کند؛ اما نباید فراموش کنیم که در این زیستگاه‌ها حیواناتی مانند موش و خرگوش صحرایی به‌وفور یافت می‌شوند که شکار و درواقع غذای طبیعی برای حیوانات وحشی هستند که گزینه عاملیت پسماندهای شهروندان برای حضور شغال‌ها در این بوستان‌ها را کم‌رنگ می‌کنند. »

کد خبر 846566 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شهردارى تهران سگ بدون صاحب تهران بوستان

دیگر خبرها

  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی