Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@15:30:16 GMT

درهای زنگ زده دنیای سیاست

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۱۴۴۹

درهای زنگ زده دنیای سیاست

برنامه‌ریزی برای تربیت سیاستمدار، نیروی مدیریتی و سیاسی برای تامین زنجیره نیازهای آینده کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است چراکه یکی از موضوعات مهم فراروی همه نظام‌های سیاسی مبتنی‌بر دموکراسی تربیت نیرو و کادرسازی برای مدیریت امور کشور در رده‌های مختلف است.

در کشورهای پیشرفته در واقع احزاب سیاسی نقش تربیت نخبگان سیاسی را برعهده دارند اما در کشورهای جهان سوم چون احزاب به معنی واقعی وجود ندارد روند تربیت نخبگان به شکل دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال جایگاه کنونی فرد را معیاری برای سنجش او قرار می‌دهند. در واقع نگاه کشورهای جهان سومی به نخبگان سیاسی منجی‌گرایانه است. پرسش اینجاست که تربیت سیاسی چیست و چه راهکارهای عملی برای تربیت سیاسی وجود دارد؟

معمولا در کشورهای پیشرفته یک سامانه مدیران عالی شکل می‌گیرد که افراد را برای ارتقا به سمت‌های بالاتر تربیت و ساماندهی می‌کند. اما در کشور ما به دلیل آنکه احزابی قوی وجود ندارد کادرسازی لازم نیز درون آنها صورت نگرفته است. برهمین مبنا است که احزاب در نظام‌های سیاسی مبتنی بر دموکراسی در کنار وظیفه حلقه واسطه میان مردم و حکومت، نقش کادرسازی برای آینده نظام سیاسی را ایفا می‌کنند تا نیروهای جوان با طی مراحل مختلف آموزش سیاسی درجات پیشرفت را در حزب طی کنند تا در آینده بتوانند مناصب مدیریتی کشور را به دست بگیرند. در واقع هدف نظام‌های سیاسی پرورش نیروی جوانان کارآمد در جهت به دست گرفتن امور مدیریتی و اجرایی است تا در نهایت از میان همین جوانان افرادی به ریاست‌جمهوری، نمایندگی، ریاست مجلس و ... برسند.

احزاب می‌توانند فرصتی ایجاد کند تا ما سیاست‌مدارانی باتجربه و بانفوذ تربیت کنیم که از مواضع مدنی قوی برخوردار باشند و از دیدگاه‌های خود دفاع کرده و نظرهای جدید را بیان کنند. در این فضا است که شخص دریافت اطلاعات متضاد را می‌آموزد و از سوی دیگر یاد می‌گیرد، چگونه محترمانه و صحیح به مخالف خود پاسخ بدهد.

**چرخش سیاست از تربیت به قدرت
ارتباط نظام تربیتی با عناصر نهاد سیاسی، از دیرزمان مورد توجه بوده و بسیاری از صاحب‌نظران رابطه میان مقوله‌ای این دو بخش، اشاره کرده‌اند و پیوند تنگاتنگ نهادهای آموزشی و قدرت را مورد تاکید قرار داده‌اند. چرخش موضوع سیاست از تربیت به قدرت، باعث‌شده که قدرت سیاسی جایگزین تربیت سیاسی شود. بنابراین همان‌گونه که در دوره مدرن، قدرت به عنوان موضوع محوری، جایگزین تربیت در مباحث سیاسی شده است، تربیت سیاسی نیز اهمیت و جایگاه خود را از دست داده و قدرت سیاسی جایگزین آن شده است. فقر سیاسی ایران به چرخه معیوبی بازمی‌گردد که در آن کادرها و نخبگان سیاسی تربیت می‌شوند، رشد می‌کنند و از پله‌های قدرت بالا می‌روند.

**مراکز و نهادهای تربیت نخبگان
موسسات آموزش عالی تخصصی و نخبه‌گرا اصلی‌ترین مراکز تربیت اولیه و پایه‌ای کادر‌های سیاسی هستند. نخبگان و کادرها اولین یادگیری‌های آکادمیک خود را در حوزه‌های اصلی مانند تاریخ، فلسفه، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت دولتی، جامعه‌شناسی در درون فضای دانشگاهی می‌آموزند. آموزش و پژوهش سنجش‌گرانه به دانشجویان امکان می‌دهد با گرایش‌ها و مکاتب فکری، الگوها و تجربه‌های سیاسی به گونه‌ای باز آشنا شوند و در جریان بحث‌های علمی و نظری گوناگون قرار گیرند. وجود مراکز تحقیقی و تخصصی، کنگره و نشست‌های علمی در سطح بین‌المللی و رابطه علمی با مراکز مشابه در سایر کشورها بر غنای آموزشی می‌افزایند که باید به دانشجویان شناخت و مهارت‌های پایه‌ای و نیز درک و چند و چون برخورد با پدیده‌های پیچیده دنیای امروز را یاد دهند.

سازمان‌های سیاسی، صنفی و مدنی، نهاد دیگر یادگیری سیاست و مدیریت در سطح کلان و یا منطقه‌ای هستند. احزاب و گروه‌های مدنی در جریان زندگی سیاسی، کنشگران و نخبگان را بوجود می‌آورند و تجدید نسل می‌کنند. رقابت میان احزاب و سازمان‌های مدنی، ضرورت داشتن برنامه و راه‌حل‌ برای مشکلات و چالش‌های جامعه، وجود احزاب اپوزیسیون و نیروهای ضدقدرت در جامعه و اتاق‌های فکر به آموزش، رشد و بلوغ کادرها در کوران مبارزه عملی یاری می‌رساند.

مرکز سوم یادگیری سیاست کار عملی و مشارکت در زندگی سیاسی و اجتماعی جامعه باز و رقابتی است. گردش دموکراتیک قدرت و مشارکت واقعی در سازو کار‌های دموکراتیک جامعه کثرت‌گرا از انتخابات گوناگون گرفته تا مدیریت سیاسی در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی شبکه‌ای از کادرهای سیاسی را به میدان می‌آورد که باید در میدان باز سیاست و مدیریت جامعه به هماوردی با رقبا دست زنند و اعتبار برنامه و مهارت فکری و عملی خود را در میدان عمل سیاسی و در برابر افکارعمومی بسنجند. در کنار این سه مرکز اصلی رسانه‌های آزاد و مستقل نیز نقش آموزش مداوم را بازی می‌کنند. امتیاز بزرگ جامعه باز و دموکراتیک نبودن خطوط قرمز و موضوعات ممنوع و همزمان وجود میدان واقعی برخورد و بازخورد برنامه‌ها، اندیشه‌ها و نظرات است.

**آسیب حضور سلبریتی‌ها در مناصب سیاسی
چندین سال است که در بسیاری از شهرهای کشور، گروه‌های سیاسی درگیر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، برای رای‌آوری لیست خود، هنرمندان و ورزشکارانی را به عنوان کاندیدا در لیست اضافه کردند. سوال اینجاست آیا هنرمندان و ورزشکاران، علاوه بر صنف خود، می‌توانند بر عموم و بدنه جامعه نیز اثرگذار باشند و حتی در جایگاه یک مرجع اجتماعی قرار بگیرند؟ در جامعه کنونی ما، روشنفکران و نخبگان در قیاس با سلبریتی‌ها، به‌عنوان یک گروه مرجع فکری، تاثیرگذاری کمتری دارند و گرانیگاه گروه‌های مرجع در جامعه ایران، از عناصر فکری به عناصر شهرت منتقل شده است. روشنفکران و نخبگان در سالیان اخیر، کمتر خوداظهاری کرده‌اند و جامعه نیز کمتر به سراغ آن‌ها رفته است.

سلبریتی‌ها به‌سبب حرفه خود، جذاب و دوست‌داشتنی هستند و سبک زندگی آنان در صدر اخبار است. همین آشنایی مخاطب، باعث نوعی اعتماد عمومی به آنها در سایر حوزه‌های حیات اجتماعی می‌شود. به دیگر سخن، می‌توان گفت که سلبریتی‌ها عمدتاً سرمایه خود را از عرصه و میدان دیگری کسب کرده‌اند و آن سرمایه را به عرصه سیاست آورده‌اند و با آن نقش جدیدی را ایفا می‌کنند. حال آن‌که عرصه سیاست نیازمند دانش و تخصص خاص خود است و سلبریتی‌ها عمدتاً افرادی فاقد تحصیلات آکادمیک و تجربه عملی در مسائل سیاسی و اقتصادی هستند و در نتیجه صلاحیت لازم در این حیطه را ندارند. اما اظهارنظر آنان مورد اقبال عموم مردم قرار می‌گیرد و رسانه‌های مختلف نیز به پوشش گسترده آن می‌پردازند.

بنابراین نبودن احزاب و سازمان‌های سیاسی پایدار و مستقل و بسته بودن فضای دموکراتیک سبب می‌شود کادرهای سیاسی بیشتر در روابط ناروشن و غیررقابتی در صحنه سیاسی حضور یابند و تجدید نسل نخبگان با کندی فراوان همراه باشد. در ایران به جای احزاب و سازمان‌های مدنی مستقل شبکه‌های پنهان قدرت، پدرخوانده‌ها و نهادهای غیرانتخابی دست به جابه‌جایی مهره‌ها و کادرهای سیاسی می‌زنند. همچنین چرخش موضوع سیاست از تربیت به قدرت، باعث شده که قدرت سیاسی جایگزین تربیت سیاسی شود.

منبع: روزنامه ابتکار؛ 1397،7،22
گروه اطلاع رسانی**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي احزاب سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۱۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن که در سالن همایش‌های بین المللی پردیس دانشگاه زابل برگزار شد،با بیان اینکه ضریب هوشی نخبگان و دانش آموزان سیستان و بلوچستان از سطح ملی فراتر است و این را ثابت کرده‌اند، تاکید کرد: ریش سفیدان و مسوولان باید جوانان، نوجوانان و نخبگان شناسایی شده را جدی بگیرند و حمایت و هدایت کنند تا در جایگاه تصمیم گیری و مشورت دادن به تیم مدیریت استان و کشور قرار بگیرند.

رضا شریفی افزود: سیستان و بلوچستان در سال گذشته افتخارات ارزشمندی کسب کرد همچنین در شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌ها نیز رشد و پیشرفت چشمگیری داشت که گام برداشتن مستلزم پیوست اجتماعی، فرهنگی و هنری است و امنیت بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی امنیت با ثباتی نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه امنیت باید اجتماعی باشد تصریح کرد: داشتن استعداد و دغدغه در این زمینه می‌تواند به امن شدن و خوشنامی و معرفی استعداد‌های سیستان و بلوچستان کمک کند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان بالاترین سطح شناخته شده معادن در حوزه‌های مختلف را دارد ومحروم نیست، افزود: انرژی شناخته شده و ظرفیت معادن این منطقه با ذخیره شناسایی شده نفت خوزستان برابری می‌کند.
رضا شریفی  تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سیستان و بلوچستان را با هزینه کمتری مدیریت کنیم باید یک شورای مشورتی پیشکسوتان و ریش سفیدان و یک شورای مشورتی از جوانان، نوجوانان و نخبگان منتخب شناسایی شده این رویداد تشکیل دهیم.
این مسئول خاطر نشان کرد: سال گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاقات خوبی رقم خورد و تیم مدیریتی استان توانست به میزان چند برابر اعتبارات سالانه اعتبار جذب کند و طرحهای بزرگی در استان شروع شد و قرار است امسال به بهره‌برداری برسد که شاهد شکوفایی استان باشیم.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ما به اندازه کافی در استان از تعصبات قومی و مذهبی هزینه داده‌ایم و باید حل شود و ما هنرمندان و بزرگانی داریم که تاریخ ساز شده‌اند.
شریفی با بیان اینکه یک طرح تمام شده بهتر از ۱۰ طرح نیمه تمام است، تاکید کرد: مسئولان و نمایندگان مردم باید اولویت‌های سیستان و بلوچستان را شناسایی کرده و همه ما متمرکز شویم و آن را به نتیجه برسانیم و عقب ماندگی‌ها را باید جبران کنیم.

دیگر خبرها

  • معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • سیستان و بلوچستان بالاترین ظرفیت معادن را دارد
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟
  • نشست شورای سیاستگذاری جبهه ایران قوی با نامزدهای دور دوم انتخابات
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم