Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز - ايرنا - مدير جهاد کشاورزي شهرستان مرند با اشاره به آغاز برداشت محصول سيب از باغات شهر زنوز گفت: احياء «سيب زنوز» نيازمند عزم جدي مسئولان مرکز تحقيقات کشاورزي است.

منوچهر رحماني روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شهرستان مرند 4 هزار و 245 هکتار باغ سيب دارد که از اين مقدار 3 هزار و 960 هکتار باغات بارده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ميانگين توليد سيب از هر هکتار را 10 تن اعلام کرد و افزود: پيش‌بيني مي‌شود در سال زراعي 97-96 ميزان برداشت سيب به 39 هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته با توجه به سرما زدگي و عدم تلقيح باغات، 60 تا50 درصد کاهش محصول داريم.
مدير جهاد کشاورزي مرند خاطرنشان کرد: اميدواريم با تغيير اصول باغباني و اصلاح باغات و استفاده از روش‌هاي مناسب، کاشت رقم‌هاي اصلاح شده به ويژه کاشت پايه‌هاي مالينگ (پايه کوتاه)، توليد محصول سيب افزايش چشمگيري در سال‌هاي آتي داشته باشد.
وي افزود: در شهرستان مرند به خصوص در شهر زنوز، 30 نوع سيب درختي اعم از سيب زنوز پائيزه، زودرس، قابالا، بالجه‌اي، اسدکوهي، سلطاني، بشقابي، شيشه‌اي و ارقام اصلاح شده رد، گلدن، گران اسميت و سيب گلابي توليد مي‌شود که سيب رقم کوهي زنوز شهرت جهاني دارد.
رحماني با اشاره به اينکه سيب توليد شده در مرند مقداري به صورت تازه‌خوري در شهرستان و مقداري نيز با ارسال به ساير شهرستان‌ها و استان‌هاي کشور مصرف مي‌شود، گفت: بقيه نيز در جعبه‌هاي مخصوص بسته‌بندي و در سردخانه‌هاي موجود شهرستان براي ذخيره‌سازي شب عيد نگهداري مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: مکاتبات و بازديدهايي با حضور کارشناسان مرکز تحقيقات جهادکشاورزي استان از ايستگاه تحقيقات براي ايجاد باغات مادري و الگويي اين محصول انجام شده که با مساعدت مسئولان امکان توسعه کمي و کيفي اين محصول در سطح منطقه قوت بيشتري مي‌يابد.
مدير جهاد کشاورزي مرند همچنين خواستار توجه بيشتر فعالان بخش خصوصي جهت شناساندن سيب زنوز و ارتقاء جايگاه واقعي اين محصول با عرضه محصولات بسته بندي شده در بسته هاي مناسب و برنددار شد و تاکيد کرد: در صورت ورود بخش خصوصي، جهاد کشاورزي آماده ارائه هرگونه همکاري فني و تخصصي در اين زمينه است.
وي با اشاره به اهميت حفظ منابع ژنتيکي و ارزش صفات مورفولوژيکي برتر سيب زنوز و امکان استفاده از آن به عنوان منبعي جهت طرح‌هاي تحقيقاتي و به نژادي، اظهار داشت: حفظ و گسترش رقم سيب زنوز امري بسيار مهم و در عين حال اقتصادي است و با توجه به وجود عطر، طعم و رنگ شاخص و ميزان باردهي مناسب اين رقم، حفظ و گسترش آن به عنوان محصولي برتر نيازمند همت مسئولان مرکز تحقيقات است.
شهر زنوز يکي از معدود باغ شهرهاي ايران است که بيشتر مردم ايران آن را با نام (سيب زنوز) مي شناسند.
سيب توليدي اين شهر به اعتقاد کارشناسان مي تواند به عنوان نمادي دائمي محسوب شده و گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به اين منطقه از آذربايجان جذب کند.
سيب زنوز از نظر کيفيت و کميت مقام اول محصولات سردرختي‌ هاي زنوز را دارد؛ هر چند انواع مختلف زردآلو مانند طبرزه،‌ مخملي، خودرو،‌ کشاورزي و انواع مختلفي از گلابي،‌ گردو، آلو، آلبالو، گيلاس و سر درختي‌ هاي ديگر در اقتصاد باغداران منطقه نقش زيادي دارد، اما سيب به لحاظ سرآمد بودن کيفيت و انواع آن جايگاه ممتازي دارد.
سيب زنوز حتي در نوع لقماني آن تفاوت بسيار با محصولات سيب ديگر مناطق کشور دارد. طعم و مزه لذيذ، آبدار بودن،‌ داشتن پوشش چرب و‌ رنگ قرمز خوش رنگ از عمده ويژگي‌هاي سردرختي سيب زنوز است. سيب‌هايي که بر اساس افسانه‌هاي قديمي منطقه سرخي آن بر اثر تابش نور ستاره قطبي است.
شهر زنوز با بيش از 10 هزار نفر جمعيت در 100 کيلومتري شمال غرب تبريز واقع شده است.
9916/6132/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۲۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است

فرماندار اصفهان گفت: باتوجه به کثرت متعدد مسائل، شهرستان اصفهان برخوردار نیست و در این راستا شاهد اختصاص نامناسب بودجه به این شهرستان هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد علی احمدی بعد از ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در نشست مشترک شورای اداری شهرستان و استان اصفهان اظهار کرد: امروز استاندار اصفهان به همراه معاونین خود در منطقه شرق اصفهان محدوده برآن شمالی و جنوبی و شهرهای زیار و قهجاورستان بود و از حلقه ترافیکی چهارم نیز بازدیدی را انجام دادند.

وی افزود: با توجه به کثرت مسائل شهرستان اصفهان سفرهای منطقه‌ای در دستور کار استاندار اصفهان قرار گرفت که امروز سومین سفر از سفر استاندار اصفهان به مناطق شرق اصفهان انجام‌شد و قطعاً سفر امروز استاندار اصفهان موجب امیدآفرینی بین مردم منطقه شرق اصفهان خواهد شد.

فرماندار اصفهان تاکید کرد: شهرستان اصفهان دارای ظرفیت‌های فراوانی است که این ظرفیت‌ها را در عرصه‌های مختلف شاهدیم، مضاعف بر نمونه‌ای از تمامی مشکلات استان اصفهان تعدادی مشکلات ویژه از جمله آلودگی هوا، ترافیک و تراکم جمعیت نیز در شهرستان اصفهان وجود دارد که نیازمند توجه ویژه‌ای است، یکی از مهمترین مشکلات این است که متأسفانه نسبت به شهرستان اصفهان نگاه یک شهرستان برخوردار وجود دارد.

وی افزود بعضاً به دلیل کثرت کار در ادارات کل برخی غفلت‌ها را در شهرستان اصفهان شاهدیم زیرا برخی از دستگاه‌ها نماینده‌ای در شهرستان ندارد، بر همین اساس این موضوعات نیازمند تدابیر ویژه‌ای است.

احمدی تاکید کرد: شهرستان اصفهان از ۸۲ روستا با یک بخشدار تشکیل شده است، در حالی که برخی از روستاهای این شهرستان به اندازه یک شهر جمعیت دارد، در این راستا توجه به ساختارهای اداری نیازمند توجه ویژه‌ای است. امروز سعی داریم اعلام کنیم که با توجه به کثرت متعدد مسائل، شهرستان اصفهان برخوردار نیست و در این راستا شاهد اختصاص نامناسب بودجه به این شهرستان هستیم.

کد خبر 747932

دیگر خبرها

  • زیرساخت های بردسکن نیازمند رسیدگی فوری از سوی مسوولان استان است
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • نتانیاهو مانع از انعقاد توافق درباره جنگ غزه می‌شود
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است