Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بخش تجاری‌سازی یازدهمین جشنواره فناوری نانو، 15 طرح با قابلیت تجاری‌سازی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو این فرصت را در اختیار فعالان حوزه کسب‌وکار، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوران و دانشگاهیان قرار می‌دهد تا دستاوردهای نوآورانه خود را توسعه داده و در راستای ثروت‌آفرینی از دانش قدم بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس برنامه نانو مچ (NanoMatch) به عنوان یک برنامه کاملا حمایتی تعریف شد که در قالب آن همه ساله به دریافت طرح‌های مربوط به نمونه اولیه رسیده از سراسر کشور اقدام می‌شود و پس از انتخاب طرح‌های نهایی سعی در حمایت از طرح‌های منتخب در راستای تجاری‌سازی می‌کند.

شناسایی و حمایت از فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، همسوسازی دستاوردهای دانشگاه با نیاز صنعت، تسهیل و تسریع در فرآیند تجاری‌سازی، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از دستاوردهای دارای نوآوری در سطح جامعه از جمله اهداف برنامه‌های نانومچ است.

هر طرحی که دارای نمونه اولیه بوده و مشابه خارجی نداشته باشد و در صورت وجود مشابه جهش اقتصادی و یا ارتقای خواص، کیفیت و یا کارایی نسبت به آن داشته باشد، ضمن آنکه طرح‌های مرتبط با فناوری نانو باشند، می‌تواند از مزایای این برنامه بهره‌مند شود.

برنامه نانو مچ دارای بسته‌های حمایتی چون مشاوره‌های حقوقی و قراردادها، تسهیلات توسعه محصول و ساخت دمو، تاییدیه نانو مقیاس، اخذ مجوزها، ارائه آموزش در حوزه‌هایی مانند مدل کسب و کار، مالکیت فکری و تامین مالی و خدمات می‌شود.

حمایت از طرح‌های نوین

شکوه خلیلی، مسوول بخش برنامه تجاری سازی فناوری نانو یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در گفت‌وگو با ایسنا، برنامه نانو را یک برنامه حمایتی در حوزه فناوری نانو توصیف کرد و یادآور شد: در این برنامه طرح‌هایی که دارای نمونه اولیه باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند تا صاحبان فناوری بتوانند محصولات خود را توسعه دهند تا آماده ورود به بازار شوند.

وی با بیان اینکه در فرآیند رسیدن محصولات به بازار، نانو مچ از فناوران حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: برای این منظور در طول سال چندین فراخوان اعلام می‌شود و صاحبان فناوری طی فرآیندی اقدام به ثبت محصولات خود خواهند کرد.

خلیلی با تاکید بر اینکه طرح‌های ارسالی بر اساس معیارهایی چون ترکیب تیم تحقیقاتی، مرتبط بودن طرح با فناوری نانو، نوآوری و دارا بودن پتانسیل تجاری‌سازی مورد بررسی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: طرح‌های منتخب وارد برنامه نانو مچ خواهند شد.

مسؤول بخش برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با بیان اینکه حمایت‌ از طرح‌های منتخب بسته به سطح طرح‌ها است، افزود: طرح‌های منتخب از خدماتی چون مشاوره‌، آموزش، تسهیلات و استفاده از شبکه آزمایشگاه‌های راهبردی برخوردار خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه در نمایشگاه امسال ششمین دوره برنامه نانو مچ برگزار می‌شود، اظهار کرد: طرح‌های عرضه شده در این بخش طرح‌هایی هستند که آمادگی ورود به بازار را دارند که تعداد آنها بالغ بر 15 طرح می‌شود.

مسوول بخش نانو مچ یازدهمین جشنواره نانو فناوری، اضافه کرد: علاوه بر این تعداد، 2 طرح "نانو سیلیکای آب گریز هیدروفوم" و "پوشش‌ عایق حرارتی" عرضه شده در این بخش نیز سال قبل توانستند در فاز نیمه‌صنعتی تولید شوند.

خلیلی خاطر نشان کرد: از سال 1392 که برنامه نانومچ اجرایی شد، تاکنون 106 طرح در این برنامه شرکت کردند که از این تعداد 30 طرح موفق به فروش و یا جذب سرمایه شدند.

اسامی طرح‌های عرضه شده در این بخش به این شرح است: 

ردیف عنوان طرح‌های متخب نانو مچ 1 محلول ضد لغزش 2 نانو مستر بچ‌های پلیمری رسانا و نیمه رسانا 3 کیت تشخیص طبی مبتنی بر تلفن همراه 4 کرم نانو ذرات لیپیدی جامد حاوی عصاره شیرین‌بیان 5 کامپوزیت دندانی لایت کیور نانو هیبریدی 6 نانو پیگمنت هیبریدی 7 مکمل داروی گیاهی تقویت کننده حافظه و بهبود فراموشی و رنگ نانو کامپوزیت آبگریز 9 مات‌کننده بر پایه نانو سیلیکا 10 لحیم نانوساختار SAB-Bi عاری از سرب 11 پلی آنیلین رسانا 12 سیال هوشمند مگنتورئولوژیک 13 دستمال کاغذی آنتی باکتریال 14 نانو آفت کش ارگانیک 15 جوهر فلورسنت


یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو از 21 مهر ماه آغاز شده و تا ۲۴ مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام جذب سرمایه گذار جشنواره نانو فناوري نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاح عجیب ارتش بریتانیا/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش عصرایران، جنگ جهانی دوم میدانی برای نمایش انواع و اقسام تانک‌ها و جنگ افزارها، چه از سوی متحدین و چه متفقین بود. با این وجود در میان این مدل‌های مختلف، برخی عجیب‌تر از سایرین بودند. در این بین یکی از عجیب ترین جنگ افزارهای تاریخ متعلق به ارتش انگلستان بود و قرار بود قابلیت‌هایی جذاب و کاربردی داشته باشد. با این وجود تانک مورد بحث هرگز نتوانست به تولید انبوه رسیده و روی جنگ را مشاهده کند!

این تانک عجیب «تانک مانتیس» (The Praying Mantis) نام داشت که توسط ارنست جیمز تپ، هم‌بنیانگذار کمپانی County Commercial Cars طراحی شده بود. او طراحی اولیه این تانک را در سال 1937 ارائه نموده و موفق به ثبت رسمی آن شد.

با این وجود چند سال بعد و با گسترش آتش جنگ در اروپا، تپ سرانجام فرآیند تولید آن را آغاز نمود. نمونه اولیه این تانک که برای تست طراحی آن مورد استفاده قرار گرفته بود از یک بخش مخصوص پرسنل بهره می‌برد که درون ناحیه جک مانند و متحرک فوقانی دستگاه واقع شده بود.‌

تانک مانتیس توانایی حمل دو سرنشین را داشت که باید به حالت خوابیده درون بازوی این تانک قرار می‌گرفتند. این بازو توانایی چرخیدن به اندازه ۵۵ درجه را داشت و در قسمت بالا نیز به دو تیربار ۰.۳۰۳ برن که آن‌ها نیز قابل چرخیدن بودند مجهز بود. علاوه بر این، فارغ از زاویه و جهت گیری بازوها، این تانک عجیب و غریب دوران جنگ جهانی قادر بود به سمت جلو یا عقب حرکت کند.

هدف اصلی این تانک حرکت مخفیانه در میان فنس‌ها و درخت‌ها بود تا پس از اتخاذ موقعیت مناسب، با تنظیم بازوها آماده نشانه‌گیری و شلیک شود. مانتیس همچنین علیرغم میدان حرکتی محدودی که داشت، به خاطر اندازه کوچکش به‌سختی توسط آتش دشمن قابل شناسایی بود و از این حیث مزیت فراوانی نسبت به تانک‌های بزرگ و سنگین آن زمان داشت.

علاوه بر این، سرنشینان این تانک هم درون محفظه مجزایی قرار داشتند و در هر صورت از آن‌ها محافظت می‌شد. در سال 1943، تپ نخستین نمونه اولیه این تانک عجیب را طراحی کرد و از شاسی معروف و قابل احترام Universal Carrier در آن استفاده نمود.

مشکل اصلی تانک عجیب مانتیس؛ بیماری حرکت!

تمامی مدل‌های اولیه تولید شده از تانم Praying Mantis از موتور هشت سیلندر و 3.9 لیتری فورد با قدرت 85 اسب بخار استفاده می‌کردند. با این وجود یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث عدم موفقیت این تانک در تست‌های میدانی شد، عدم توجه به راحتی سرنشینان بود؛ به‌طوری که حرکت‌های مداوم بالا به پایین و چپ به راست بازوی این تانک باعث ایجاد سرگیجه و تهوع ناشی از بیماری حرکت (Motion Sickness) در سرنشینان می‌شد!

علاوه بر این، سیستم کنترل این تانک هم چندان چنگی به دل نمی‌زد و در نتیجه ارتش بریتانیا در سال ۱۹۴۴ استفاده از آن را کنار گذاشت! نخستین نمونه ساخته شده از تانک مانتیس در همان سال‌ها اوراق شد! با این وجود دومین نمونه ساخته شده از آن در موزه تانک بووینگتون در انگلستان نگهداری می‌شود.

تانک عجیب مانتیس البته به‌طور کلی یک شکست بزرگ در زمینه طراحی جنگ افزارها به شمار می‌رود. با این وجود ایده کلی طراحی آن یعنی تعبیه بازوهایی متحرک که قادرند بسته به استفاده از جنگ افزار باز و بسته شده یا زاویه‌هایی خاص اتخاذ کنند در نهایت در برخی خودروهای نظامی پیشرفته و مدرن مورد استفاده قرار گرفت. نمونه‌ای از این جنگ افزارها، موشک انداز FV1620 Humber Hornet است که از مکانیزمی تقریبا مشابه با مانتیس بهره می‌برد!

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885619

دیگر خبرها

  • (عکس) سلاح عجیب ارتش بریتانیا
  • ویژگی‌ها و مزایای خرید ساعت سیکو اصل
  • سلاح عجیب ارتش بریتانیا/ عکس
  • حمایت از پایان نامه‌های حوزه ارتباطات در دستور کار معاونت علمی
  • مدیران دستگاه‌های اجرایی در قامت مسئول جذب سرمایه‌گذار فعالیت کنند
  • این جنگ افزار، یکی از عجیب ترین تانک های جنگ جهانی دوم است(+عکس)
  • برگزاری اولین جلسه میز تخصصی نانو فناوری استان اردبیل
  • فراخوان طراحی تندیس سی‌و یکمین جشنواره دانشجویان نمونه منتشر شد
  • روان‌سازی مبادلات تجاری بین تهران و آنکارا
  • ارائه دستاوردهای صنایع خلاق در نخستین رویداد «مانوین»