Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@09:57:17 GMT

درگذشت خواننده سرشناس افغانستانی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۵۲۶۴۷

فرهنگ > موسیقی - فارس نوشت: جلیل احمد دل آهنگ از هنرمندان موسیقی کلاسیک افغانستان عصر شنبه در مسیر مشهد ـ تایباد بر اثر سکته قلبی درگذشت.

حامد دل آهنگ فرزند این هنرمند مرحوم افغانستانی گفت: پدرم سفر کوتاهی به مشهد داشت و عصر امروز هنگام بازگشت به سمت هرات در مسیر مشهد- تایباد بر اثر سکته قلبی درگذشت و فردا بعد از طی مراحل قانونی جنازه پدرم به هرات منتقل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بصیراحمد حسین زاده روزنامه‌نگار و کارشناس در خصوص پیشینه فعالیت این هنرمند گفت: جلیل احمد دل آهنگ در سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر هرات و در یک خانواده اهل موسیقی متولد شد و از نوجوانی تحت تربیت پدرش قرار گرفت و نواختن هارمونیه، رباب و تنبور را آغاز کرد.

وی افزود: جلیل احمد دل آهنگ نزد اساتیدی چون «محمدحسین سرآهنگ» و «موسی قاسمی» از هنرمندان موسیقی افغانستان مدتی را شاگردی کرد و چندین آهنگ از وی در دهه ۵۰ شمسی در رادیو تلویزیون ملی افغانستان پخش شد.

این روزنامه نگار افغانستانی خاطرنشان کرد: جلیل احمد دل آهنگ برای اجرای کنسرت موسیقی در دهه های گذشته سفرهایی را به شوروی و کشورهای آسیانه میانه داشت و اجراهای او مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت.

حسین زاده تصریح کرد: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان این هنرمند نیز مانند بسیاری از اهالی موسیقی به ایران مهاجرت کرد و اجراهای زیادی در شهرهای مختلف ایران داشت.

وی در ادامه گفت: در دوران اقامت دل آهنگ در ایران، چندین آهنگ وی در رادیو دری صداوسیمای خراسان رضوی پخش شد و همچنین یک آلبوم از آثارش با عنوان «نوای افغان» توسط یکی از مراکز هنری ایران منتشر شد.

حسین زاده افزود: دل آهنگ شاگردان زیادی داشت و یکی از مطرح ترین آنها «مهرداد هویدا» نوازنده و خواننده ایرانی است.

241241

کلید واژه‌ها : خواننده - موسیقی - موسیقی سنتی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خواننده موسیقی موسیقی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۲۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تعامل جهان با طالبان در تلاش می‌کنیم

معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان در دیدار با معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفت: جهان اسلام و سازمان همکاری‌های اسلامی متعهد به همکاری و کمک با افغانستان است و اعضای این سازمان تصمیم گرفته‌اند که یک هیئت را با هدف کمک‌رسانی، به کابل اعزام کند.

وی افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی می‌خواهد در زمینه‌های کمک افغانستانی‌ها و تعامل میان افغانستان و جهان تلاش کند.

در ادامه همچنین، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در این دیدار با تأکید بر تداوم کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستانی‌ها، از این سازمان خواست تا نقش مثبت در توسعه روابط افغانستان و دیگر کشورها داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اکنون در افغانستان یک نظام کامل اسلامی و مستقل حاکم است، حکومت با همه کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی روابط نیک دارد و خواهان گسترش‌ همکاری‌ها، تعامل و ثبات منطقه‌ای است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
  • بازگشت اتباع افغانستانی به کشور خود + فیلم
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد
  • نمایشگاه خوشنویسی سپهر سهراب + فیلم
  • برای تعامل جهان با طالبان در تلاش می‌کنیم