Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- بلایای طبیعی از دغدغه های اصلی جوامع مختلف بشری شناخته می شود که با شناخت و تعریف درست از حوادث محیطی، می توان به ایجاد ساز وکارهای مناسب دست یافت و با آموزش و آگاهی بخشی همگانی در مواقع بحرانی سبب کاهش تلفات و خسارات شد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، خطرها و بلایای طبیعی همواره به عنوان مخرب ترین عوامل آسیب رسان به جامعه، انسان و محیط زیست شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شاخص های مهم توسعه کشورها، میزان آمادگی در برابر انواع مختلف بلایای محیطی است که این مهم در برخی کشورها از توجه کمتری برخوردارند زیرا برنامه ریزان توسعه و بحران به طور مجزا از هم فعالیت می کنند و همین امر سبب ناهماهنگی در امر برنامه ریزی توسعه و بحران می شود.

در دهه های اخیر در عرصه بین المللی افزایش وقوع بلایای مختلف طبیعی و گسترش خسارات مالی و جانی ناشی از آنها باعث شده تا با نگاه آینده نگری بیشتری به این موضوع بپردازند. بلایای طبیعی به عنوان سدی بر سر راه توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی قرار دارد و چنانچه شدت بلایا بیشتر باشد، برنامه های توسعه ملی با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود زیرا بسیاری از تمدن ها و جوامع بشری در اثر وقوع بلایای طبیعی از میان رفته اند.

بر پایه آمارهای بین المللی به دلیل تغییرات آب وهوایی شمار فجایع طبیعی از 1970 میلادی تا کنون چهار برابر شده و افزون بر 240 میلیارد دلار خسارت مالی بر ساکنان زمین وارد شده که این آمار نشان دهنده افزایش بلایای محیطی در سراسر جهان است.

ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی از جمله10 کشور حادثه خیز جهان به شمار می آید که همواره بر اثر بروز سوانحی چون سیل، زلزله، خشکسالی، طوفان و غیره خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است. حدود 86 درصد خاک کشور در منطقه زلزله خیز قرار دارد که در چنین شرایطی و با توجه به آنکه مقدار زیادی از تولید ناخالص ملی صرف جبران بلایای طبیعی می شود برنامه ریزی جهت کاهش بلایای طبیعی در آن اهمیت ویژه ای یافته است.

** آسیب های ناشی از سیل و زلزله
علت وجود سیل ها هرچه باشد وقتی که وارد مناطق شهری شود موجب ایجاد خسارات و گاهی تلفات زیادی می شود. در چند دهه اخیر با تعبیه و اجرای طرح های مشخصی برای کاربری اراضی شهری، وضع مقررات و قوانین و همچنین آموزش مردم می توان خسارات ناشی از سیل را کاهش داد و به حداقل رسانید و در عین حال از صرف هزینه های سنگین و گزاف برای احداث تاسیسات مهار سیل ها که بسیار سرمایه ها را از میان می برند اجتناب کرد.

در همین ارتباط عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیشترین سهم کشور از آسیب های بلایای طبیعی را مختص به سیل و زمین لرزه می داند و می گوید: «سیل و زمین لرزه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و سبب بروز آسیب‌ها و خسارات‌ مالی و جانی بسیاری در بافت‌های شهری کشور شده اند. حال آنکه مشکلات و نارسایی های موجود در بافت‌های قدیمی و ناکارآمد شهری، به جهت نابسامانی در عواملی چون نوع کاربری های شهری، الگوهای همجواری، دسترسی ها، تراکم های ساختمانی و جمعیتی، استحکام و مقاومت اندک بناها و عدم وجود فضاهای باز تجهیز شده مناسب در شرایط وقوع بحران، توجه به این مناطق را در اولویت قرار می‌دهد.»

** ایران کانون حادثه خیز در تعداد بالای بلایای طبیعی
ایران ششمین کشور بلاخیز جهان، چهارمین کشور از لحاظ بروز بلایای طبیعی در آسیا و دهمین کشور زلزله خیز جهان است که نیازمند مدیریت توانمند در سطح مسوولان و نهادهای اجرایی که بخشی از آن با حوزه‌های آموزشی مرتبط است.

«سید مهدی مقدسی» نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: «ایران یکی از کانون های حادثه خیر به شمار می رود که در طول 50 سال گذشته نسبت به دیگر کشورها از تعداد بالای بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیل و گاهی توفان برخوردار بوده است. گسل های مختلفی در اقصی نقاط کشور وجود دارد که هر لحظه امکان فعال شدن آن ها وجود دارد و این موضوع تقویت پیش آمادگی در حوادث طبیعی را دوچندان کرده است. برنامه های هدفمند و اصولی در تقویت سطوح پیشگیری و کاهش اثرات خسارت جانی و مادی بلایای طبیعی در لایه های مختلف تصمیم سازی و اجرا از نیازهای اساسی کشور است که باید با رویکرد علمی به اجرا در بیاید و مستحکم سازی ابنیه و سازه ها و چگونگی ساز و کارهای نظارتی در این حوزه یکی از مولفه های محوری آن است.»

** تدابیر لازم برای کاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی
«علی مرادی» رییس مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در گفت وگو با ایرنا اتخاذ تدابیر سازمان ها و مراکز مختلف که برای کاهش خسارت های ناشی از بلایای طبیعی فعالیت می کنند، بسیار لازم و ضروری دانست و گفت: سازمان ها و مرکزهای مختلفی در کشور فعالیت می کنند و هر یک با توجه به مسوولیتی که دارند اقدام های خاصی انجام می دهند. مرکز لرزه نگاری کشوری بیشتر در بحث مانیتورینگ، اطلاع رسانی، ثبت خُرد لرزه ها و آگاهی رسانی به مسوولان درباره نقطه های فعال لرزه ای ایفای نقش می کند. مرکز یاد شده در این زمینه تدابیری اندیشیده و زیرساخت هایی فراهم کرده است که اگر زلزله مخربی به وقوع بپیوندد، فرایند خدمات دهی آن به مردم و مسوولان ادامه داشته باشد. در این راستا، زیرساخت های اطلاعاتی زمینی و ماهواره ای به کار گرفته می شود و در صورت نیاز این دو روش جایگزین یکدیگر خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: سازمان ها و ارگان های دیگر کشوری نیز فعالیت های شایان توجهی برای ایجاد آمادگی در برابر زلزله انجام داده اند. این امر در جلسه ها و نشست هایی که تا کنون با حضور مسوولان مربوطه برگزار شده قابل مشاهده است. سازه هایی که به وسیله مردم ساخته می شود، نیز باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد، در این راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به طور مرتب آیین نامه مربوط به ساخت و ساز را بازبینی می کند و نسخه اصلاح شده آن را در اختیار عموم قرار می دهد. اگر این قانون ها رعایت شوند، از آنجایی که هر چند سال یکبار شاهد بازسازی سازه ها در کشور هستیم با گذشت زمان، امنیت بیشتری در زمینه مقابله با زلزله ایجاد خواهد شد و البته در صورت نداشتن توجه به چنین قانون هایی ریسک و خطر زلزله افزایش خواهد یافت.

** تقسیم درست مسوولیت مهمترین اقدام در مدیریت بحران
همچنین «بهرام عکاشه» پدر علم زلزله‌ شناسی ایران و متخصص برجسته زمین‌شناسی، مدیریت بحران را بزرگترین دغدغه مسوولان دانست و در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: تقسیم درست مسوولیت ها، حفاظت و امنیت شهروندان می تواند به عنوان مهمترین اقدام ها در مدیریت این حادثه طبیعی باشد. در ایران قانون ساختمان سازی و آیین نامه های مربوط به آن مستلزم بازنگری های اصولی هستند زیرا هر گونه ساخت و ساز نیازمند اراضی استاندار است. با مشاهده و استفاده از تجارب کشورهایی همچون ژاپن و کالیفرنیا که از زلزله خیزترین مناطق در دنیا هستند می توان با رعایت اصول مهندسی ساز و قوانین مربوط به ساختمان سازی از این مهم بهره برداری کرد. اگر بتوان صنایع را از تهران خارج و شرایط مجوز برای ساخت و ساز را محدود کرد، تلفات و خسارت های ناشی از زلزله کاهش می یابد.

** تاثیرات منفی بلایای طبیعی بر سلامت روان
بلایای محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی سبب می شود تا ضایعه روحی یا شوک ناشی از آن بر سلامت روان افراد تاثیر بگذارند. بر پایه تحقیقات انجمن روانشناسان آمریکا حوادث جوی و بلایای طبیعی می توانند بر سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته باشند. از دست دادن اعضای خانواده، آسیب‌دیدگی جسمی و خسارت‌های وارد شده به اموال که در نتیجه وقوع بلایای طبیعی است، می‌تواند به ضایعه روحی، ترس، عصبانیت، شوکه شدن و دیگر احساسات منفی دیگر منجر شود و تاثیرات این احساسات برای مدت زمان طولانی در فرد باقی می‌ماند.

** ضرورت وجود آموزش در برابر بلایای طبیعی
کسب آمادگی های لازم برای اقدامات مناسب در زمان وقوع حوادث طبیعی می تواند به کاهش خسارت های جانی و مالی کمک کند. برای یادآوری اهمیت رخدادهای طبیعی و بررسی راه های رویارویی با آن، همه ساله از نوزدهم تا بیست و پنجم مهر به مدت یک هفته به برگزاری برنامه های مختلف اختصاص پیدا می کند. این هفته فرصتی است تا مردم و نهادهای مختلف بیش از پیش به اهمیت آموزش پی برده و اقدام های شایسته ای را برای افزایش آگاهی مردم و تخصص امدادگران انجام دهند.

پژوهشم**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مناسبتها كاهش بلاياي طبيعي ايمني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در نشست مشترک اعضای هیات دولت و استانداران گفت : مشکلات استان‌هایی که دچار بیکاری مزمن هستند و تورم بالاتری نسبت به میانگین کشور دارند، با روال عادی و برنامه‌های فعلی حل نمی‌شود و این استان‌ها نیازمند توجه و حمایت‌های ویژه هستند.

وی پیشنهاد داد، برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری پنج استانِ با نرخ بیکاری بالاتر، یک کارگروه چابک و اثرگذار در سطح ملی تشکیل شود.

وی اظهار کرد: حمایت‌های بانکی و اعتباری ویژه از پنج استان دچار نرخ بیکاری بالاتر، می‌تواند منجر به رونق طرح‌ها و کسب و کار و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر در این استان‌ها شود.

 صحرایی گفت: یکی از مهمترین راهکار‌های کاهش نرخ بیکاری در این استان ها، تکمیل طرح‌ها و اقدامات نیمه تمام است.

وی با اشاره به برخی اقدامات نیمه تمام در استان، گفت: دولت گذشته در یک اقدام نادرست، جشن پایان باسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه را برگزار کرد، در حالیکه بسیاری از ساختمان و زیرساخت‌های زلزله زده این استان همچنان نیازمند بازسازی هستند و اکنون ترمیم تخریب‌های ناشی از زلزله و تکمیل عملیات بازسازی در کرمانشاه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین جبران افتتاح زودهنگام راه آهن کرمانشاه، حدود هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

استاندار کرمانشاه یکی دیگر از طرح‌های زیربنایی و اشتغالزای استان را راه آهن کرمانشاه - خسروی نام برد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • ناشنوایان با آموزش صحیح و شناخت صحنه در فعالیت‌های جهادی مشارکت کنند