Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست،سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با بیان اینکه وارد چهلمین سال انقلاب اسلامی می شویم و در این چهل سال نیز توفیقات بسیار زیادی داشته ایم، اظهار کرد: کتمان نمی کنم که دانشگاه امروز هزاران سوال از مسئولان نظام و جامعه روحانیت دارد که بی پاسخ مانده است و بر خلاف سال های اول انقلاب که شهید بهشتی، شهید مطهری و  شهید مفتح، دکتر روحانی و مقام معظم رهبری در دانشگاه ها حضور پیدا می کردند و سوالات متعددی را پاسخ می دادند، امروز عرصه برای متقلبین فراهم شده و این افراد قلابی، انقلابی نما و سارق عقیده جوانان به ویژه در محیط های دانشگاهی هستند که یا حضور فیزیکی دارند و یا امکاناتی مانند فضای مجازی در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با اشاره به اینکه ای کاش سوالات جوانان و دانشگاهیان بی پاسخ نماند چون مسئولیت گمراهی آنها بر عهده مسئولانی است که سوالات را بی پاسخ گذاشته و یا می گذارند، تصریح کرد: تعداد دانشجویان کشور در زمان انقلاب اسلامی حدود ۲۰۰ هزار نفر بود اما امروز به بیش از چهار میلیون نفر، افزایش پیدا کرده است؛ تا سال۵۷ تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای در کشور، ۱۰ هزار نفر بود و اکنون به ۷۰ هزار نفر رسیده است.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: دانشجویان زمان انقلاب در ۴۰۰ رشته مقطع تحصیل می کردند و امروز در ۳۰۰۰ رشته مقطع تحصیل می کنند؛ قبلا در مورد بی سوادی مدرن صحبت کردم، نمی خواهم بگویم که گسترش بی رویه و توجه کمی به طور کامل، به معنی توجه به علم است و ما هم مانند کشورهای دیگر به تربیت افرادی کم سواد دارای مدرک، آلوده شده ایم البته در این چهاردهه به رشد کیفی بی توجه نبودیم.
از نظر علمی در جهان از رتبه ۱۸ به رتبه ۱۶ رسیده ایم
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه در طول چهار دهه گذشته تعداد اعضای هیات علمی در کشور از هفت هزار نفر به ۸۰ هزار نفر افزایش یافته است، مطرح کرد: تعداد مقالات ISI از ۷۰۰ مقاله در سال ۵۷ به بیش از ۴۲ هزار مقاله افزایش پیدا کرده و سهم ایران از تولید علم در جهان از ۰/۱ به ۱.۵ درصد رسیده است.
 
وی بیان کرد: در چهار ساله دولت یازدهم و یک سال دولت دوازدهم توانسته ایم از نظر علمی در جهان از رتبه ۱۸ به رتبه ۱۶ برسیم و در نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی نیز به رتبه ۱۵ رسیده ایم؛ در تربیت نیرو در تخصص های مورد نیاز در حوزه پزشکی به نحوی عمل شد که در حال حاضر نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم و هر روز صدها بیمار از کشورهای مختلف برای درمان به ایران سفر می کنند.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در طول دهه های گذشته توفیقات بسیار زیادی در کشور داشته ایم، ادامه داد: در آغاز دولت یازدهم، از نظر شاخص فناوری در رتبه ۱۲۸ جهان بودیم که در پایان دولت یازدهم به رتبه ۷۵ و در دولت دوازدهم به رتبه ۶۸ ارتقا پیدا کرده ایم، در موضوع مرجعیت علمی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، در حوزه تحقیقات علوم پزشکی، استنادات به مقالات علوم پزشکی در دو سال گذشته، ۴۰۰ درصد رشد داشته است.
در حوزه تحقیقات ۵۶ نفر در دانشگاه های علوم پزشکی کشور حضور دارند
 
وی افزود: در حوزه تحقیقات و پژوهش ۵۶ نفر در دانشگاه های علوم پزشکی کشور حضور دارند که از دانشمندان یک درصد برتر دنیا در رشته های خودشان هستند در حالیکه در آغاز دولت یازدهم، فقط ۸ دانشمند یک درصد برتر در دانشگاه های علوم پزشکی حضور داشتند.
 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر زمانی است که برای تحقق کامل سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران در حوزه علوم و فناوری، بیش از گذشته تلاش کنیم، افزود: باید تلاش کنیم تا تعاملات علمی دانشمندان و دانشجویان با نهادهای معتبر بین المللی را گسترش دهیم و از این فضا برای انتقال و بومی سازی فناوری و ایجاد اشتغال در همه زمینه ها استفاده کنیم.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه  باید موانع موجود در برقرار ارتباط با بزرگترین مراکز علمی جهان را برداریم و ایران را به عنوان پذیرنده مهم منطقه ای مراکز بزرگ جهان، مطرح کنیم، مطرح کرد: باید تلاش کنیم تا با لحاظ کردن مصادیق اقتصاد مقاومتی؛ دانش و فناوری و خلق ثروت از طریق شرکت های دانش بنیان، جایگزین نفت شود،  از توجه و حمایت دکتر روحانی و دولت به دانشگاه و دانشگاهیان تشکر می کنم.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزیر بهداشت اعضای هیئت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۵۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش

علیرضا رهایی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور وظیفه دارد از ظرفیت بزرگ علمی و تحقیقاتی خود برای حل مشکلات کلان صنعت کشور استفاده کند.

وی افزود: این دانشگاه با همکاری ۱۸ دانشکده، ۱۴ پژوهشکده و ۴ پردیس خود در بندر عباس، ماهشهر، گرمسار و کیش انجام چهار برنامه کلان مطالعاتی و تحقیقاتی را در اولویت کار خود قرار داده است و در راستای این برنامه‌ها ارتباطاتی گسترده با ارگان‌های مرتبط برقرار شده پروژه‌های علمی بزرگی طراحی شده که مقدمات اجرایی این پروژه‌ها نیز فراهم شده است، همچنین پژوهشکده‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر که مأموریت انجام طرح‌های کلان را دارند مجدداً فعال شده و مشغول حل مشکلات و نیازهای مهم کشور هستند.

سرپرست دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پروژه ابر رایانه سیمرغ گفت: سیمرغ بزرگ‌ترین ابر رایانه موجود در کشور است و الان به دلیل امکاناتی که دارد و روندی که برای توسعه این ابر رایانه طراحی شده بسیاری از ارگان‌های مختلف کشور در حال استفاده از این ابر رایانه هستند. آخرین استفاده از این ابر رایانه توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صورت گرفت که این سازمان برای ذخیره حجم زیاد اطلاعات تصویری که در مسیرهای مواصلاتی کشور دارد با دانشگاه امیرکبیر برای استفاده از ابر رایانه سیمرغ قرارداد منقعد کرد و در حال حاضر سازمان راهداری در حال استفاده از این ابر رایانه است.

رهایی ادامه داد: دانشگاه امیر کبیر در این زمینه امکانات مناسبی را تخصیص داده است اما به طور کلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پشتیبانی لازم را انجام می‌دهند و همچنین پیش بینی شده است که از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری اعتبار جدیدی به مقدار ۲۰ میلیارد تومان برای این ابر رایانه تخصیص پیدا کند که بتوانیم با افزایش ظرفیت پردازش، موقعیت و جایگاه این ابر رایانه را در سطح دنیا حفظ کنیم.

کد خبر 6075840

دیگر خبرها

  • اسکواش استان همدان رتبه پنجم کشور را در سال ۱۴۰۲ کسب کرد
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند
  • تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار تعمیراتی دانشگاه در ۳۰ ماه
  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد